Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 26 dec, 2018 14:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
OK, gebrek aan research, dat moet ik toegeven. :oops: Maar goed als ik naar een model kijk en ik zie het volgende dan komt dat een beetje vreemd bij me over.

photo 464217

Ik heb de foto's bekeken, maar vond het nog niet duidelijk genoeg, dus verder spitten en ik vond de volgende platen op het interweb.

https://www.cybermodeler.com/aircraft/t-33/images/luke-123.jpg
http://www.aircraftresourcecenter.com/awa01/601-700/awa601-T-33-Korte/00.shtm
https://www.flickr.com/photos/sixbyfire/19227338618/in/photostream/

Nu snap ik beter wat je bedoelde, maar dat neemt niet weg dat ik die lijn die ineens stopt nog steeds vreemd vindt. Dit gezien hebbende zouden zowel links als rechts die lijnen op het model dicht moeten worden gemaakt en moet het klepje iets worden aangepast, de lijn moet doorlopen naar het einde van de vleugel en niet overgaan in wat we dan voor de vorm maar een rivet line noemen. En waar de klep dus niet zit, moet de vleugel iets uitlopen.

photo 464218

Zoiets dus. Dan klopt het wel, maar goed die ellende ga ik me niet meer op mijn hals halen. Zoals je kan zien heb ik het lijntje wel gemaakt en zit er al een laklaag op de kist. Na mijn ervaring met het bijwerken weet ik wel dat als ik dat nu nog ga doen, het er niet beter op wordt en de hele boel opnieuw spuiten - laat maar. Hier kan ik wel mee leven. :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 dec, 2018 15:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Heel goed.
Zelf zou ik er ook niets meer aan doen. Gewoon zo laten.
Toevallig viel me dit detail op. En het perfecte model moet nog gemaakt worden, zowel door de fabrikant als door de bouwer.
Gaat niet gebeuren, dus dat is dan weer een geruststelling ! ;-)

Maar...... Ik heb je wel aan het denken gezet! ;-) Ik heb je iets alerter gemaakt. En dat was dan ook de bedoeling van
mijn mededeling ! ;-)


______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2019 20:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
We zijn weer wat dagen verder en ik ben eindelijk klaar met de plakkers op de T-33. Het was een aardige klus met wat teleurstellingen.

photo 466100

De Nederlandse decals gingen er zonder problemen op, de decals van de kit echter da's een ander verhaal. Ik heb ze niet allemaal gebruikt natuurlijk, maar alleen wat opschriften. Zo her en der moesten die worden bijgesneden om de Japanse teksten er af te halen. Het probleem met de decals was echter dat ze moeite hadden om los te komen en soms totaal niet wilden blijven zitten, net of er geen kleefkracht meer aan zat, terwijl andere decals bijna niet meer te verplaatsen waren. Dan de reactie op de sol, ook heel erg wisselvallig. De walklines op de ene vleugel gingen prima strak op de vleugel zitten en bij de andere walkline vielen er ineens gaten in de decal. Goed, is op te lossen, maar frustie is het wel.

Daar kwam bij dat op de leading edges de gladde zwarte ondergrond er voor zorgde dat de aangebrachte polished alu tijdens het bijwerken er subiet weer aftrok, waardoor ik mooie zwarte leading edges heb gekregen. Dus de AK base heeft me in dit project meer ellende als voordeel gebracht. Op dit moment heb ik de decals gesealed en laat ik de lak even lekker uit harden. Daarna volgt een afplak sessie om de leading edges te herstellen en te lakken.

Eerst wilde ik de hele kist met een spuitbusje tamiya clear lakken - geen zin om de airbrus te pakken. Eerst de tiptanks gepakt, blijkt deze clear door de bestaande te dringen en de AK op te lossen, gelukkig geen man overboord het ziet er nog redelijk uit, maar toen toch maar de luchtkwast er bij gepakt om de rest van de kist te lakken. Toch vreemd want de spuitbus is ook een acryl lak. Ik had er met een uni kleur van tamiya geen problemen mee eerder. Nou ja, laten we de spuitbus voor uni kleuren en niet voor AK.


Laatst bijgewerkt door MarkOh op zo 13 jan, 2019 23:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2019 21:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Ten eerste : ziet er tot op heden toch wel leuk uit. Niet slecht. Ten tweede : Tamiya heeft een nieuwe vloeistof op de markt gebracht : Decal Adhesive.
Speciaal ontwikkeld voor decals die geen of slechte lijm hebben.
Microscale Sol is best wel agressief spul. Er zijn veel zachtere soorten op de markt. Probeer altijd eerst de milde versie. Werkt die niet, pak dan de gemiddelde
of de sterke versie.
En dan het gebruik van de Tamiya blanke lak uit de spuitbus...... Al velen gingen jou voor qua resultaat: veel te agressief voor sommige soorten verf en decals
en de hele boel wordt aangetast.... Voordat je dat spul gaat spuiten moet alles superdroog en compleet uitgehard zijn; dit kan weken, zo niet maanden duren !!!
Geen grapje. En dan nóg bestaat de kans dat het sommige stoffen aantast. Deze lak werkt het beste op Tamiya producten en dan nog moet je oppassen.
En acryl is maar een verzamelnaam. Er zijn vele soorten alsook vele soorten oplosmiddelen. Je mag er dan ook niet van uit gaan dat acryl op acryl altijd werkt.
Je ziet zelf dus van niet. Sommige combinaties verdragen elkaar uitstekend, andere combinaties leveren een ramp op. Kwestie van eerst uitproberen.

En bijsnijden..... dat gaat jou niet lukken hoor....! Bijwerken of wegsnijden. Dát wel...! ;-)

_______
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2019 23:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Decal Adhesive, heb ik ergens een keer gezien ja, dat zal ik eens in mijn achterhoofd houden!

Ik gebruik geen sol van Microscale, maar het spul is van HGW, ik weet niet of dat erger spul is ten opzichte van Microscale. Bij vorige modellen, zoals mijn Phantom en de Mirage had ik veel delicatere decals en die kwamen er altijd prima doorheen. Met stugge lappen zoals die van Tamiya, moet ik behoorlijk smeren met dat spul om het een beetje te laten werken. Ik had dus de indruk dat dit spul niet zo heftig is.

Wat die lak betreft ben ik het met je eens, ik werk doorgaans met Tamiya. Sterker nog, voor het decallen heb ik de hele kist in de blanke lak gezet (Tamiya met de airbrush) om de AK te sealen. Dat ging goed en heeft bij elkaar ene kleine twee weken kunnen drogen. De blanke laklaag die nu op de kist zit is precies eender. Natuurlijk was ik zo naief om te denken dat potje en spuitbus het zelfde spul bevatten met als extra toevoeging drijfgas in de bus. Kennelijk zit er meer in. Blij dat ik begonnen met met de tiptanks en het effect vrijwel direct te zien was.

photo 466133

Ik heb een poging gedaan om het een beetje op de foto te zetten, maar het glimt behoorlijk en daardoor is het een beetje moeilijk te zien. De metaalkleur van de tank is niet meer egaal, er zit meer flake in, net of het een normale metaal verf is van Tamiya. Tegen de achterkant van de tank zie je het goed. Bij de decal zie je het ook goed, maar op de foto is de reflectie te overheersend om het goed te zien. Onder de witte decal op de voorste tank, lopend richting het stokje, is het groen ook wat gaan mengen met de AK metal. Het lijken net wat lichtgroene vochtplekken. Niet zo vreemd, want het zit er onder. Leermomentje zullen we maar zeggen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2019 0:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Volgens de kenners (en ik behoor daar niet toe ! ) zou de glanslak van Alclad de beste keuze zijn. Iemand zei in een video eens
dat het DE beste glanslak ter wereld was, als het om modelbouw gaat. Het is speciaal ontwikkeld om over metaalkleur oppervlakken
gespoten te worden, zonder dat er een 'flake' effect optreedt. De lak zou ook nog eens vrij hard worden en mooi glanzen.

De reviews op het net zijn bijna allemaal erg goed, dus misschien kan je het eens proberen ? Ik wil het spul zelf ook gaan kopen. Als ik
het niet vergeet, zal ik over mijn ervaringen schrijven.

________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2019 21:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Ik ben erg gecharmeerd van de Alclad transparantje spuitlak. hup zo uit de fles de spuit in en gaan. Gaat inderdaad overal overheen en is verkrijgbaar in hoogglans, zijdemat en mat.

Gr. Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun, 2019 23:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Zo, ook hier weer terug na een aantal maanden waarin ik door omstandigheden geen tijd had om te brouwen. Gelukkig heeft het leven weer zijn normale ritme opgepakt, dus naast een update van de F-16 in de BB
heb ik ook wat met de T-33 gedaan. Ik had per slot van rekening gisteren niet voor niets de airbrush uit het vet gehaald.

photo 478049

Dus na een stevige afplak sessie heb ik de leading edges en het linker hoogteroer achter opnieuw voorzien van een laagje AK. Daarna de hele boel direct weer in de Tamiya lak gezet met de airbrush et voilá
geen centje pijn. De hele kist had ik overigens ook weer gesealed met de airbrush en dat ging prima. Er is dus toch iets met de samenstelling van de spuitbus lak. Voor wat deze kist betreft begint nu de laatste
fase, de afbouw. Tanks er op, onderstel eronder, canopy uitpakken. Maar eerst even kijken wat en óf er nog wat verwering gaat plaatsvinden. Ik vind hem zo wel mooi namelijk, maar hij is wel erg nieuw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2019 19:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
De eerste kist die in lange tijd is afgerond, eindelijk staat de de T-33 op eigen benen. Qua lak wel één met een hoop gedoe en wat kwarrige decals, maar wel leuk te bouwen.

photo 480929

photo 480930

Het geel breekt lekker tussen de andere modellen in de kast, ik heb er voor gekozen de kist niet te veel te verweren op een beetje pinwash na.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2019 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ondanks je problemen is het wel een juweeltje geworden. Mooi kleurenschema, en een lekker knoestig toestel.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RN.VV en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement