Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 dec, 2018 23:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Donderdag 1 februari 2018
Deze serie bouwverslagen zal de hele serie jachtvliegtuigen van Nederland bevatten. Van de Fokker D.XXI en de Spitfire Mk.IX tot de Lockheed F-35A. Allemaal in schaal 1:48.

Deze modellen bouw ik in opdracht dus zal er enigszins tempo in zetten, het kan dus zijn dat ik het eruit ziet dat ik erdoorheen vlieg. Maar hoop ik jullie kan plezieren met jullie te laten volgen van deze serie van vliegtuigen van voornamelijk de KLu, maar ook een paar van de KNIL en MLD. Ik bouw alleen de single-seaters, gelukkig wan anders had ik al helemaal een lijst van hier tot Sumatra.

De volgende toestellen zullen in deze verslagen worden gebouwd:

Afgelopen week heb ik ook al de kits van de F-84F Thunderstreak en de Curtis P-40N binnen gekregen.

Hier zijn foto's van de P-40N
photo 435519

photo 435515 photo 435514

photo 435516 photo 435517

photo 435518
Moet nog zien welk model ik hiervan maak, maar denk aan 'Mata Hari'.

Maar gezien de P-40N zie ik niet echt een probleem, dus die zal ik ook beginnen te bouwen.


Vrijdag 2 februari 2018
De eerste hand gelegd aan de Curtis P-40N Warhawk van Hasegawa kitnr: JT88:2400

photo 435689 De vleugel is gedaan, wheelwells zinc-chrome yellow MRP-A010 en wat patina met een wash van dark-earth.

photo 435687 photo 435688

De onderdelen van het interieur heb ik in met de airbrush en Humbrol 78 'Cockpit green' de grondtint gegeven. Het zal nog wat donkerder worden met wat washes erop.
photo 435690 photo 435691

photo 435692 photo 435693

photo 435695 photo 435696
photo 435694 De intake heb ik ook in zinc-chrome yellow en het de roosters met Vallejo 77.704 (pale burned metal) gedaan.

Met het onderzoeken van de mogelijke primerkleuren, want de bouwhandleiding heeft het over Zinc-chromate type 1, kwam ik erachter dat deze in een aantal kleuren en tinten was allemaal genaamd Zinc-chrome type 1 zowel in geel als 2 of 3 tinten groen dus heb ik gekozen om de wheelwells en de intak in geel te doen, en het interieur doe ik een groentint.


Zaterdag 3 februari 2018
Shujaa schreef:
Ongeacht hoe het een & ander ook word "aangekleed": het ziet er fraai uit. De ontvanger zal zeer zeker erg tevreden zijn over de kwaliteit van het geleverde werk.

Keep up the good work !!!

Gr. Ruud.

P.S.:
Betreffende het PE voor de NF-5 refereerde ik inderdaad (oa) naar het ontbreken van de oh-zo markante roller-map. :wink:
Uiteraard klopt er, als gevolg daarvan, eveneens geen moer meer van de overige klokken-winkel. But hey, what the hell...!!! Het geleverde werk ziet er toppie uit en als de ontvanger geen rivet-counter is: who cares...???


Mijn opdrachtgever heeft meer aandacht voor het exterieur, dat het interieur niet helemaal klopt kan hij mee leven.
En de kwaliteit die ik lever is altijd mooier en met meer ziel dan die Chinese prefab Die-Cast modellen die je tegenwoordig ook voor een prikkie kan kopen.

Knetterik schreef:
Het achterstuk van de cockpit welke onder de ruit zit werd doorgaans in de camouflagekleur gespoten. Dus geen chromate maar Olive drab. Deze fout zie ik vaak gemaakt.


Volgens mij heb ik geschreven:
...kwam ik erachter dat deze in een aantal kleuren en tinten was allemaal genaamd Zinc-chrome type 1 zowel in geel als 2 of 3 tinten groen.

Eén van die drie tinten groen is Olive drab.

@Klaasdebouwer
Dank voor het compliment, zodra ik een kit compleet binnen heb begin ik met de bouw van het model zover als ik op dat moment komen kan. Ik doe 'de lijst' in een verslag omdat ik er enigszins tempo in houden wil. Maar ben altijd bereid om meer info te geven over de kits en werkwijze, als ik daar de tijd voor heb. :brouw:

photo 435739 photo 435738

photo 435737 photo 435740

photo 435741

Ieder heeft zijn aannames aangaande de werkelijke kleuren op militair matriaal, maar gezien de vaak slechte kwaliteit van het archiefmateriaal, kun je en zul je het nooit helemaal met 100% zekerheid zeggen. Dit is waar ik tot nu gekomen ben, de onderdelen zijn nog voor een groot deel los, omdat ik nog niet helemaal klaar was. Ik wilde zien hoe het resultaat tot nu toe op foto eruit zou zien. :)



Zondag 4 februari 2018
Weer een stukje verder, met het model.

photo 435912 photo 435913

Ben best tevreden met dunne gladde laag verf, zie het als een primerlaag, de kleur is Humbrol 90 (Sky). Na het avondeten ga ik nog een stukje met bouwen.


Dinsdag 6 februari 2018

photo 436152 photo 436153

photo 436154 photo 436151

De P-40N zit voor een groot deel in elkaar, de canopy zit nog los, maar de romp zit verder vast. Komende dagen pak ik de Fokker D.XXI weer op en zal ik die afbouwen zodat ik haar kan afleveren, de lijm van dit model kan dan mooi uitharden.


Laatst bijgewerkt door Scale72Modelking1984 op zo 26 jul, 2020 22:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 aug, 2019 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
photo 482350 photo 482351

photo 482352 photo 482353

photo 482354 photo 482355

Terwijl ik de verf op de P-51D Mustang een paar weken laat uitharden, had ik deze even ter handen genomen. Langzaam aan komt voor dit model het eind in zicht, wel moet ik nog beslissen welk registratie nummer ik op haar aanbreng, en daarmee ook de kleur van de spinner.

Nadat ik de grondkleur blauwgrijze grondkleur (die aan de onderzijde van het toestel) had aangebracht met de airbrush, heb ik de dark U.S. green met de hand (penseel) op het model aangebracht. Dit omdat ik voor een rustiek painted on look wil gaan voor dit model. Daarna heb ik het met de airbush afgelakt met een dunne laag Humbrol Clear. Na goed uitgehard te zijn kon ik het model met korel 2000 en een beetje water licht polijsten, waarna ik nog een dunne laag Humbrol Clear op het model aanbracht.

Nadat die laag gedroogd was, heb ik op 6 posities de Nederlande vlaggen aangebracht. En met tijd en geduld, en een aantal keer herbevochtigen met Humbrol Decalfix en ammonia, om te zorgen dat de decals goed in de paneellijnen trekt. Krijg je nadat het 24 uur heeft kunnen uitgassen, en daarna licht met korrel 2000 en water geprobeert zo veel mogelijk van de doorzichtige film van de decal af te polijsten. Daarna heb ik de hele vleugel en staart voorzien van een dunne laag Clear.

Nadat dat goed is opgedroogd, heb ik met Flory Models, dark dirt wash de vleugels een meer dirty look geprobeert te geven. Het resultaat tot nu toe is hierboven te zien.

Nu moet ik alleen nog even zitten om een foto uit te zoeken, zodat ik een richtlijn heb voor de registratie, spinnerkleur, setting en dergelijke.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 aug, 2019 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Welke P-40N zal ik van haar maken:

    1. C3-514 Mata Hari;
    of
    2. C3-520 Izzy the Injun.

Helaas mis ik voor de laatste wel de indiaan die aan de andere zijde van het toestel geschilderd was.

Welke heeft bij jullie medebrouwers de voorkeur?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 aug, 2019 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Ik zeg Mata Hari. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 aug, 2019 15:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Oké, de verleidelijke Mata Hari wordt het.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 aug, 2019 10:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Kleine bouw-update.

photo 482587 photo 482589

photo 482590 photo 482588

De propeller heb ik er na het maken van deze foto's weer tijdelijk af gehaald. (Persoonlijk vindt ik trouwens de zwartwit-foto's mooier dan de kleurfoto's.)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 feb, 2020 3:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
photo 498243 photo 498241

photo 498242 photo 498244

De laatste loodjes en dan is dit model klaar, het model zonder de base, die moet ik nog zo maken dat het lijkt op de basis in Indonesië. Maar als ik dit model klaar heb zal ik haar eerst in haar displaycase op de plank zetten en de P-51D afmaken, voordat ik de base zo maak als de grond in Indonesië, dan kan ik de twee van de P-40 en P-51 tegelijk doen. Hoop dat het dan ook al weer wat vaker mooier weer begint te worden. Dan kan ik de grondplaten buiten doen, zit te denken die pasta te gebruiken van Vallejo, Brown Earth, Dessert Sand of Dark Earth, weet nog niet welke van de drie. Vraag me af of die pasta onderling gemengd kan worden.

Maar eerst de tank, onder de P-40 bevestigen en de navigatielampjes aanbrengen zodat ze klaar is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2020 7:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 19 okt, 2015 22:15 pm
Berichten: 92
Ziet er geweldig uit! ik ben ook een P40 aan het bouwen van 120 Sqn (zit zelf bij 520 Sqn, die hebben de tradities van 120 Sqn overgenomen) 3en ik hoop uiteindelijk iets wat lijkt of in de buurt komt van jou resultaat te bereiken..
Ik ben echt ernstig jaloers op je bouwkwaliteiten.

Fred

_________________
Ik zeg maar zoo, da's korter dan dierentuin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2020 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Nergens niet om, ik hoop niet dat mijn P-40 gaat lijken op die van jou. Die van jou ziet er gaaf uit, die van mij wordt een 'egg-plane', voor thema 'stranger things' voor modelbouwdag te Hurdegaryp op 31 oktober.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jun, 2020 16:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Vorige week ben ik eindelijk begonnen met het plateau van de displaycase. Van houten roerstaafjes heb ik houten vlonders gemaakt en daaromheen de grond met Diorama series van AK interactive kleur Dark Earth. In de komende weken ga ik dit nog voorzien van hier en daar wat groen en dan kan ik een paar eindfoto's het het model op dit plateau maken.

photo 510808


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement