Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 05 nov, 2018 12:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Hier mijn nieuwe project na afronding van het trio Eurofighters en wat resenciemodellen voor de IPMS.

photo 459246
bron;milspotters

De Lockheed Orion van de MLD. Dit mooie vliegtuig is in het verleden wel vaker hier bij modelbrouwers gemaakt, oa bij de MLD groepsbouw in het verleden.
Ik ga dan ook niet heel erg in op de details tijdens de bouw, want ik zie het meer als een vlotte bouw ertussendoor..
De Orion ontbrak nog in mijn collectie. Hieronder links naar de bouw van de voorgangers;Neptune en de Breguet Atlantique.

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 02&t=38632

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 40&t=45956

Korte geschiedenis van de Orion hier bij de MLD

Dertien stuks P-3C Orion werden in 1983 aangeschaft ter vervanging van de SP-2H Neptune.
Thuisbasis van de Nederlandse Orions was het Marine Vliegkamp Valkenburg. Sinds de jaren tachtig was bij toerbeurt een toestel geplaatst op de NAVO basis Keflavík op IJsland en vanaf het midden van de jaren negentig ook op Curaçao.
In 2006 werden alle Orions verkocht en overgedragen aan de Duitse en Portugese luchtmacht en het Marine Vliegkamp Valkenburg opgeheven.

De doos die ik ga gebruiken;
photo 459241

De inhoud en de decalsheet die ik erbij gekocht heb.
photo 459239

photo 459238

photo 459237

photo 459240

Ik ga de eerste uitvoering in donergrijs bouwen. Zoals al gemeld bouw ik hem gewoon OOB zonder pe delen en zo.
Begonnen dan maar aan de pit, leuke oranje stoelen in de Orion :wink:
photo 459244

photo 459243

Vleugeldelen op elkaar en motorgondels eraan
photo 459245

Hier moet nog wel eea voorzichtig geschuurd worden bij de overgangen vooral op de motorgondels. Het past allemaal redelijk, maar omdat de kit nog opliggende panellines heeft beschadig je deze snel. Ik kies ervoor om deze niet weg te schuren en te rescriben omdat ik geen zin heb in het werk en de Orion erg strak qua romp overkomt op alle fotos.

Dan de pit in de romp, wat lood erin en al tijd om de romphelften op elkaar te plakken.
photo 459242

Zo nu maar eens goed drogen, dan kan ik uitzoeken welke kleuren ik ga gebruiken voor de afwerking straks. Ik zag trouwens op de decals bij de kit de walkways donkergrijs zijn. Dit is niet correct voor een MLD uitvoering. Ik zal ze dus lichtgrijs moeten spuiten. Ook zag ik dat de no-step markeringen in wit ipv zwart zijn. Wie o wie kan mij aan witte no step decals in 1/72 helpen?????


Laatst bijgewerkt door spiderbrouwer op zo 06 jan, 2019 21:33 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 nov, 2018 21:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 15 dec, 2017 18:18 pm
Berichten: 204
wordt inderdaad een snelle bouw :)

Leuke kist om te maken, helaas buw ik niets in 1/72 dus kan je niet verder helpen.

Gr Ed


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 nov, 2018 23:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Afgelopen twee weken niet stil gezeten. Helaas niet veel tijd voor updates gehad. Eerst de vleugels en romp samengebouwd, motoren eraan en twee plamuur en schuursessies verder.
photo 460542

Maar eens kijken wat ik aan verfjes ga gebruiken en wat teststukjes met grijstinten gemaakt. Voor mijn Neptune gebruikte ik Humbrol 123 grijs. Ik wil hem echter met Revell aqua spuiten, dus dat wordt wat mixen.
photo 460543

Eerst het geheel Tamiya sky gespoten als onderste kleurlaag en primer voor bovenste grijs. Ook weelbays wit gemaakt
photo 460541

De walkways op de vleugels moeten lichtgrijs zijn. Bij de kit zitten donkere decals welke onbruikbaar zijn. Dit heb ik als volgt opgelost; Eerst waar de walkways moeten komen lichtgrijs gespoten.
photo 460545

Toen decalvel in plastic-hoes gestoken en daar tape en afplaksheetresten opgeplakt en deze voorzichtig in vorm gesneden. Toen op het model geplakt.
photo 460544

Alles goed afplakken voor de bovenkant.
photo 460546

Toen alles aan de bovenzijde grijs gespoten.
photo 460547

Nu na een glanslaag nu bezig de decals te plaatsen.

Graag doe ik een oproep aan iedereen die dit leest. Wie heeft er voor mij NO STEP decals in WIT schaal 1/72 voor mij?? Bij de scheet zitten ze niet en op het hasegawavel enkel in zwart. Destijds heeft Verlinden ze oa geleverd, deze kan ik echter nergens betaalbaar meer vinden... Ik moet er ongeveer 40 a 50 hebben denk ik zo.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2018 11:14 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Ik vind de kleur die je voor de onderzijde hebt gebruikt te groen.
Qua kleurreferentie komt deze beter overeen met Humbrol 90.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2018 21:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
@ dave t D, ja op de fotos met kunstlicht komt het erg groenig over. Ik heb er inmiddels een glanslaag overheen gespoten en nu al duidelijk minder groen en meer licht sky geworden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2019 21:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Nou, echt snelle bouw is het niet geworden. Toch heb ik hem de laatste weken van 2018 afgemaakt. Hier een bekopt overzicht...

photo 465334

photo 465335

De props gespoten in de verschillende kleuren. Ik heb de decals niet gebruikt, deze pasten niet goed en scheurden snel, waarover later meer.
Op de vleugelranden van de Orion ziet een soort tape ter bescherming. Deze ging na loop van tijd wat verkleuren naar gelig toe en niet oranje fluorescerend zoals de decals van het sheet. Ik heb dat nagebootst door transperante decalsheet met fluo marker te kleuren . Toen beschermlaagje erover en dit in strips gesneden en met wat decalsoftener om de vleugelrand geboetseerd met veel geduld....

photo 465333

Neusje zwart en met grijze stripjes decal de strepen erop. Toen was het tijd voor de decals. Wat een sof, ook al zijn ze niet oud, sommige scheurden snel in en braken in stukjes uiteen. waarschijnlijk was de toplaag die er overheengaat bij mijn sheet niet overal goed gedekt? Toch alles er redelijk op kunnen krijgen met hulp van wat andere decals zoals roundels uit mijn voorraad.. De walkways heb ik dus gespoten en de dunne zwarte lijntjes heb ik voorzichtig uit de scheet van Hasegawa geknipt. Helaas heeft niemand hier op mijn oproep voor witte no-step decals gereageerd, ik kon ze op ESM ook nergens vinden. Dus misschien later ooit nog eens aanbrengen als ik wat vind :roll:

Hieronder dan de eindfoto's. Ik heb hem niet erg verweerd omdat de meeste Orions goed schoongemaakt werden. Enkel wat wash onderop en bij de uitlaten. Ben over het algemeen wel tevreden erover. Het model is wel wat simpel, misschien ga ik de witte uitvoering nog eens met PE set en flaps uitgeschoven bouwen in de toekomst.

photo 465336

photo 465337

photo 465339

photo 465338

photo 465341

photo 465340

photo 465342

photo 465343

photo 465344

photo 465345

photo 465346

photo 465347


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2019 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Mooie Orion geworden. Ik vind de glanzende afwerking ook wel geslaagd. Past goed bij de Orion. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2019 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Mooie strakke bak...... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2019 23:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 28 feb, 2010 23:08 pm
Berichten: 115
Nette Orion geworden zo :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2019 0:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Gaaf! Flink model. Mooi strak in de lak.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement