Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 5:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: za 08 sep, 2018 1:36 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het is niet mijn bedoeling om na te apen, maar ik ga hier ook een verslag beginnen van mijn Revell Sabre Dog op 1/48.

photo 453543

Vroeger maakte ik wel vaker jets, er ligt een hele serie fighters op de zolder maar die dateren meestal van een iets latere periode dan deze kist. Ik heb hem ook niet nieuw gekocht, zoals de doos laat vermoeden. Waarom heb ik deze dan in huis gehaald? Het antwoord gaat een aantal jaren terug toen de beurs van Helchteren er nog was. Ik herinner me dat ik weinig gekocht had en de beurs werd al opgekraamd na de proclamatie van de wedstrijd; het was niets geworden met de Dana en ik slenterde nog wat rond. Toen liep ik langs iets reflecterends en raapte dat op van de grond. Iemand had een vel PE laten liggen maar de eigenaar was waarschijnlijk al een eind onderweg naar huis.

photo 453545

Ik herkende er niet meteen een type in, al was het te zien dat het een vliegtuig betrof. Er stond een catalogusnummer en het merk MustHave! op. Ik zocht het eens uit en het ging dus over deze Sabre Dog. In de doos van MustHave! zit daar een velletje PE bij, maar bij Revell wordt dit achterwege gelaten. Ik kon een kitje overkopen van Rob1970 maar dit belandde een tijdje in de kast. Ik had namelijk nog een paar andere vliegtuigen af te werken, dat is deze zomer dus gebeurd. De bedoeling van deze wordt eigenlijk het degelijk afwerken van een bare metal fuselage. Ik ga het spuiten met een spuitbus die ik ook al voor de Albatros heb gebruikt, dit geeft een mooie zilverglans maar het mag niet afgeplakt worden. De kleurvlakken zullen dus eerst ingekleurd worden.

Wat zit er dan wel nog in de doos?

photo 453544

photo 453542

photo 453548

De sprues hebben iets raars, ze kunnen op mekaar gemonteerd worden met de hoekpunten. Ik denk dat dit is om gerammel in de doos met loskomende stukjes als gevolg te vermijden.

photo 453549

De canopy maar ook enkele ander mysterieuze clearparts, zoals die buis rechts.

photo 453547

Decals voor twee versies. Ik ga toch maar een Amerikaan maken.

Verder heb ik nog gezocht naar een handig boekje over de Sabre Dog maar het is er een over de andere versies van de Sabre geworden.

photo 453546

Het was interessante lectuur met veel kleurenfoto's, maar ik zal het nog eens moeten herlezen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: ma 10 sep, 2018 19:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 aug, 2018 13:26 pm
Berichten: 28
Woonplaats: Klarenbeek
Ah, gefeliciteerd nog een F-86D Sabre bouwer :wink:

Een heel goed idee van Revell om die sprues om ze zo 'veilig' op elkaar te monteren.

Veel bouwplezier gewenst met deze fraaie kit. Deze bouwt heerlijk weg!

p.s. Ik heb besloten om de 'vlieger' niet te gebruiken (vind deze nogal groot ten opzichte van andere 1:48 piloten (vliegers).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: ma 10 sep, 2018 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Eens kijken wat voor moois jij hiervan gaat maken Steven. Leuk verhaal hoe je eraan gekomen bent. Je zal het zelf wel gezien hebben, maar het PE-fretje is van een F-86K. Ik heb geen idee wat het verschil precies is. Ik zou'm ook gewoon gebruiken hiervoor hoor. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: ma 10 sep, 2018 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Succes met je Dog Sabre, super leuke kist om te bouwen :brouw:

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: di 11 sep, 2018 23:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie aansporingen, ik heb al een paar stukjes gelijmd. De figuur is nog niet toegevoegd, ik vond het ook een rare snuiter met die gietnaad over zijn hoofd.

photo 453933

De riemen in die stoel gaan al vervangen worden. Het instrumentenpaneel is wel een moeilijkere zaak, er zitten verschillen in de uitrusting van het PE en het is totaal niet duidelijk hoe het plaatje bevestigd moet worden op het driehoekige paneel. Er moeten namelijk twee blokjes bevestigd worden in die pasgaatjes en daar hangt het hele ding mee aan de kuip.

photo 453934

Ik heb nu eens de twee cockpits van een D en een K naast mekaar gezet.

photo 453932

De K heeft anders geplaatste metertjes een meer rechthoekig profiel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: wo 12 sep, 2018 9:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Gezien de kwaliteit van het kitonderdeel zou ik het daarbij laten. Ik vind die namelijk best aardig en met een beetje drybrushen kom je waarschijnlijk een heel eind.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: wo 12 sep, 2018 10:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Deze cockpit configuratie kun je ook niet gebruiken, de K (Kaasjager :mrgreen: )versie heeft een andere romp die langer is omdat deze 4 boordvuurwapens (20 mm M24A-1 kanonnen) heeft en de D versie niet. De D versie die je aan het bouwen bent heeft zijn wapens in de buik van de romp, dit zijn 24 ongeleide air to air missiles. De K versie is o.a. gebruikt door de Klu als interceptor/all weather fighter en had later ook sidewinders. De Klu heeft 63 kaasjager gehad.

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: wo 12 sep, 2018 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Wat een leuk verhaal hoe je aan dit kitje bent gekomen.
Veel plezier met dit leuke doosje.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: wo 12 sep, 2018 23:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Populaire kit. :) Straks kunnen we mooi vergelijken wat jij er van maakt in vergelijking met Ronald zijn Dog. Jammer dat je niet de juiste PE hebt maar er is vast wat te vinden in aftermarket sites.

Veel plezier. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: zo 16 sep, 2018 22:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie aanmoedigingen, ik heb het plastic instrumentenpaneel gebruikt.

photo 454171

Hier is de cockpit in het grijs gezet. Het is gewoon de grijze spuitbusprimer van Rust-oleum die ik hiervoor gebruikt heb. Op het niet afgeplakte gedeelte ga ik nog eens zwart spuiten. Ik baseerde me voor de aflijning op dit verslag: https://web.ipmsusa3.org/content/f-86d-sabre-dog-0

photo 454172

Als we dit terug uitpakken, hebben we een bruikbare basis om te gaan detailleren.

photo 454173

Van het stoeltje moest ik de riemen verwijderen, want die worden wel vervangen door het PE. Ik moet wel eens de handleiding uitzoeken want ik vond maar 4 van de 6 gordels op het plastic en er zijn ook een aantal trekgrepen bij het PE die ergens aan de stoel lijken te moeten komen. Vast voor de schietstoel? Hier vond ik de nodige aanwijzingen: http://www.spamodeler.com/forum/viewtopic.php?f=48&t=256

photo 454174

Ik heb de grote rompdelen al schoongemaakt, wat erg weinig werk inhoudt.

photo 454169

photo 454170

De vleugels zijn zonder problemen te lijmen en de leading edge slats zitten ook stevig vast. Alleen de steunen daarvan hebben een weinig gietnaad.

photo 454168


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement