Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 9:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: di 02 okt, 2018 23:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de aanmoedigingen. Dat bij de tweede band zijn nog restjes van de decal, ik heb ze nu wat verder platgedrukt. Ondertussen zijn we bij het bare metal gekomen. Ik heb eerst de gekleurde vlakken afgeplakt. Daarvoor heb ik zo weinig mogelijk tape gebruikt, de decal kon immers zoals bij mijn collega-Sabrebouwer Middel67 losgescheurd worden. Ik heb dus aluminiumfolie rond de staart gewikkeld en alleen de randen daarvan afgetaped. Vooraan kon er wel tape, want dat was helemaal gespoten en vernist.

photo 455649

photo 455650

Ik zag dat een deel van de vleugelonderkant in Revell 91 moest. Ik heb daarom de vleugels onderaan in Armypainter Gun Metal gezet, wat eigenlijk meer overeenkomt met ijzerkleur. Dan is dit afgeplakt.

photo 455651

Toen kon de metallic lak er op. Ik was al lang van plan om hier Sencys zilverglans voor te gebruiken, een spuitbus uit de bouwmarkt. Dit spuit verbluffend goed, met een chroomglans als resultaat.

photo 455652

photo 455654

De enige plekken die minder geslaagd waren, bevonden zich op de vleugels. Daar was de laag ietsje oneffen, dat was waarschijnlijk alleen te zien omdat het spiegelglans was. Ik heb dit toch maar met een Dremel polijstkussentje bewerkt. Daarna is er een tweede laagje gelegd.

photo 455653

photo 455655

photo 455656

Als dit droog is, kunnen in feite de andere decals er ook al op. Ik ga wel eerst nog wat attributen spuiten zoals de brandstoftanks en de wieldeksels.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: wo 03 okt, 2018 9:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2012 12:06 pm
Berichten: 392
Woonplaats: Roosendaal
Hoi Nemmy, dit gaat een mooie kist worden maar ik keek naar jou verslag en bij de strepen decalen of spuiten van je hoogte roer viel mij iets op.
je heb de onderzijde aan de boven zijde zitten er zitten Vortex Generators (die kleine streepjes ) aan de boven zijde van het hoogte roer terwijl die aan de onderkant horen te zitten. :shock:
ik denk dat je links met rechts hebt verwisseld

vortex generator zijn zoals de naam het al zeg generator om een vortex te maken zodat de staart minder lift produceert zodat de kist nog goed is te trimmen.
Op de F86K zaten ze ook.

photo 409879
photo 409878


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: wo 03 okt, 2018 20:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dit is het eerste wat ik lees nadat ik met mijn tablet juist een factory refresh heb moeten doen... Waarom paste dit nu weer aan de twee kanten?

Ik denk dat ik die dingen er nog wel terug uit krijg, er is wel Tamiya Extra Thin gebruikt maar geen Uhu Hart. De hoogteroeren klikken namelijk in de romp in elkaar. Als het niet lukt, kan ik nog via de straalpijp de binnenkant wegfrezen, er is een kleine opening naast de motor.

Bedankt voor de plaatjes, Marco!

(P.s., Nemmy zou zich hier vast niet aan laten vangen hebben...)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: wo 03 okt, 2018 22:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ondertussen is het euvel al volledig hersteld. Ik zal beginnen met de foto's van gisteren, toen hij uit de maskering kwam.

photo 455742

photo 455743

photo 455744

photo 455745

photo 455746

photo 455747

photo 455748

photo 455749

De staartvlakken konden niet meer naar voren losgeklikt worden, maar ze braken gemakkelijk af als je op en neer bewoog. Ik had eerst met een swivel knife de laklaag doorgesneden op de naad om geen verfschade te krijgen.

photo 455750

Om het teruglijmen niet tot een onhandige klus te maken, moesten de hoogteroeren terug voorzien worden van paspinnen.

photo 455751

Die pasten nauw genoeg in gaten die ik inde romp geboord had om het gebruik van lijm te minimaliseren.

photo 455752

photo 455753

photo 455754

Nu zitten de vectordinges aan de juiste kant. Dat betekent dat we aan het decallen kunnen gaan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: wo 03 okt, 2018 23:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Cool die tijger strepen. Is ook niet gemakkelijk met dat reliëf op de staart vleugels. Keep it up. :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: zo 07 okt, 2018 10:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2012 12:06 pm
Berichten: 392
Woonplaats: Roosendaal
nettje opgelost hoor :brouw: :brouw: :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: wo 10 okt, 2018 23:22 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie appreciatie. Ik heb nu op enkele na alle decals gekleefd, ik moet alleen nog even de straalpijp opnieuw in burnt metal zetten, want daar komen ook 2 decals op.

De decals zijn prima, maar het blad is ergens wat geplooid geraakt en dus waren er een paar geknakt toen het vocht in het vloeipapier drong en het zich verder krom trok. De langwerpige decals zijn dus in een paar keer geplaatst. Ik heb momenteel ook alleen Sol om het wat aan te passen en dat doet meestal weinig aan het opkrullen hier en daar.

Het is een erg glanzende finish dus wilde ik zoveel mogelijk voorkomen dat transparante decals een ander uitzicht konden geven. De letterdecals werden dus waar mogelijk uitgesneden.

photo 456552

photo 456551

De regenboogdecal zet je normaal gezien voor de bliksemdecal op de zijkant, maar het geel daarvan bleek in die mate transparant dat ik de regenboog heb moeten onderbreken ter hoogte van de zwarte scheidingslijn. Dit is misschien de aanleiding geweest voor Revell om het gele gebied van de decal aan te duiden met een verfinstructie.

photo 456550

Na het uitsnijden van een van de twee decals moet je de originele tussenafstanden wel controleren.

photo 456553

photo 456555

De decals op de ingekleurde delen hoefden niet uitgesneden te worden, die onderscheiden zich daar veel minder.

photo 456554

Het levert wel al een fraai plaatje op, zelfs nu de canopy er nog niet op staat.

photo 456557

Vandaag ben ik dan begonnen aan de wheelbays, die ik in een groen kleurtje van Gunze steek.

photo 456556


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: do 11 okt, 2018 13:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2012 12:06 pm
Berichten: 392
Woonplaats: Roosendaal
ziet er mooi uit Steven :brouw:
Hier nog ff een uitleg wat die votexdingetjes zijn :D

A vortex generator (VG) is an aerodynamic device, consisting of a small vane usually attached to a lifting surface (or airfoil, such as an aircraft wing) or a rotor blade of a wind turbine. VGs may also be attached to some part of an aerodynamic vehicle such as an aircraft fuselage or a car. When the airfoil or the body is in motion relative to the air, the VG creates a vortex, which, by removing some part of the slow-moving boundary layer in contact with the airfoil surface, delays local flow separation and aerodynamic stalling, thereby improving the effectiveness of wings and control surfaces, such as flaps, elevators, ailerons, and rudder

groetjes Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: ma 29 okt, 2018 20:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nog bedankt voor de verklaring, Marco. Ik denk eigenlijk dat Revell de nummers voor de hoogteroeren omgewisseld heeft, aangezien FotoCreatives net dezelfde fout gemaakt heeft.

Ondertussen heb ik de Sabre Dog verder kunnen afwerken. Na de decals heb ik de paneellijnen ingelijnd met een mengsel van Vallejo zwarte primer en wat Flat Earth.

photo 458716

Ik heb geprobeerd alleen daar waar het nodig was de decals in contact te brengen met deze wash. Dit is namelijk een acrylverf waar je toch wat moeite moet voor doen om ze van je model af te halen. Niet op de delen waar alleen metaalverf zit, daar kan je vrij ruw over gaan, maar de decals blijven precair ook nadat er p+ op gebruikt is en de kleintjes kan je er gewoon afkrabben met de wash.

photo 458717

Uiteindelijk gaf dit toch het gewenste resultaat, het lijken nu meer echte paneelranden. De jet heeft nu een wat meer vervuilde indruk.

photo 458718

photo 458719

Nu kon ik de droptanks installeren. De gaatjes voor de hardpoints was ik vergeten te boren, dus heb ik de tanks op het zicht bevestigd met een paar referentiebeelden erbij. Ik heb wel de indruk dat Revell hier niet twee identieke stukken had mogen meegeven, eentje ervan heb ik wat moeten bijvijlen omdat het anders naar binnen trok. De leidingen naar de droptanks waren de laatste stukjes die ik moest schilderen, dit ging met een chroomstift. Terwijl is ook het landingsgestel in elkaar gezet. Dit is een degelijke constructie. Gelukkig volstond ook het neusgewicht dat eerder ingesloten is.

photo 458720

De canopy leverde geen problemen op, behalve bij het schilderen van de ontwasemingsleidingen tegen de kap. Een poging met de chroomstift moest gestaakt worden omdat die te gretig is, de verf vloeit snel tot op het glas. Dit is uiteindelijk met een Kolinsky-penseel en Tamiya Chrome Silver geschilderd. Het walt wel op, vooral aan de canopyrand, dat de spuitbusverf hier niet helemaal strak op zit, er is wat orange peel. Ik heb geprobeerd dit met een scalpel wat af te schaven maar hield ermee op toen het hier en daar terug transparant dreigde te gaan worden. De anti-glarestrook was eigenlijk voorzien om nog eens met wat groen over te spuiten, maar bij de eerste poging om af te plakken scheurde de bovenste helft van de 2 van het vluchtnummer er al af. Ik heb die kunnen reconstrueren maar besloot het hierbij te laten, om niet hetzelfde probleem van mijn collega op het forum over te nemen en het hele nummer te verliezen. De verfsporen van zilver op het groen heb ik toch nog kunnen verwijderen.

Dan kan er nu overgegaan worden tot de eindfoto's, noodzakelijkerwijs in mijn fotostudio want de zon was niet te zien vandaag.

photo 458721

photo 458722

photo 458723

photo 458724

photo 458725

photo 458726

photo 458727

photo 458728

photo 458729

photo 458730

photo 458731

photo 458732

photo 458733


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: ma 29 okt, 2018 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Het is je weer gelukt Steven. Mooie Sabre. Woof woof :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement