Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: wo 19 sep, 2018 23:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De nieuwe gordels zien er veel beter uit dan de vorige.

photo 454377

Er zijn ook twee strookjes die de cockpitwand beter aankleden.

photo 454376

Er zijn nog meer stukjes voor de cockpit, maar het is niet duidelijk waar die komen. In mijn internethandleiding komt ook resin voor, waar ik niet over beschik. De onderdelen gaan dus nu in de grijze primer en worden gedetailleerd.

photo 454378

photo 454379

photo 454380

Het harnas was wel een keer van de tafel gewaaid, onder mijn voet gekomen en op vier plaatsen gebroken maar je ziet er gelukkig weinig van terug. De gele handgrepen zijn zorgvuldig gemaskeerd en Tamiya RLM 04 gespoten, de hoofdsteun is Vallejo rood gekwast over Gunze donkerrood. Er is wat met een grijze wash gewerkt op het lichtgrijs. Dit is al voldoende om de romp nu af te kunnen werken.

photo 454381

Dit past wel prima, het klikt op zijn plek.

photo 454383

Er moet toch wat aangeduwd worden, want vastschroeven heeft zoals gewoonlijk een averechts effect omdat je de naad uiteen duwt.

photo 454382

Er is maar weinig overtuiging nodig om de romp goed sluitend te krijgen.

photo 454384

Niet vergeten om in de neus voldoende gewicht te steken. Deze afgedraaide bout past goed.

Nu nog wat plaatjes voor er een weinig geplamuurd en geschuurd moet worden.

photo 454385

photo 454386

photo 454389

photo 454388


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: di 25 sep, 2018 0:03 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb de lijmnaad over de romp nu volledig geschuurd en gepolijst. Er was nog een oneffenheid aan de linker vleugelaanzet, alsof er iets kleins in de weg had gezeten toen de vleugel onder de romp gelijmd werd, maar ik kreeg de richel niet dichtgedrukt. Dit heb ik dan maar weggeschuurd. Ik had de lanceerinstallatie voor de Mighty Mouse-raketten opgebouwd, helaas bleek dat je die gewoon tegen de romp aan moet kleven, wat ik niet realistisch vind. De installatie komt in zijn geheel uit de romp gedaald, dus moet er een gat zitten waar ze doorheen past. Nu zit er op die plek de onderkant van de installatie als ze dicht is. Het vliegtuig is al te ver gevorderd om hier nu nog een gat van verschillende centimeters in te gaan frezen, straks valt de cockpit er terug uit. Als je het luik er toch uit zou halen, heb je ook geen bevestigingspunt meer om de installatie aan op te hangen. Ook de air brakes vertonen niet genoeg detail om open te tonen, gelukkig passen ze goed in de holtes. Ik merkte ook dat ik vergeten was om de vleugels open te maken waar de auxiliary tanks vastgezet moeten worden. Dit wordt wat gokken.

De canopy kan nu bevestigd worden. Ik moest het windscherm met een knijper verlijmen, het past niet zonder spanning op de romp. De kap wil ik open zetten zodat je het interieur beter ziet.

photo 455027


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: di 25 sep, 2018 16:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
photo 455039

:wink:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: do 27 sep, 2018 21:01 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Oeps, da's wel een verrassing. Dat betekent dat ik die raketten toch nog kan monteren. Dat zal ik dan samen met de wielen doen. Bedankt voor het plaatje, Ruud. Ik heb heel wat referentie gekregen van de vorige eigenaar, daarom ben ik nog niet naar recente foto's gaan kijken.

Ik heb al heel wat geschilderd de vorige dagen. Ik besloot om de canopy open te zetten, dus heb ik ze eerst gemaskeerd met kneedgom. Het zal niet mogelijk zijn om van buiten af de interieurkleur op te brengen zoals met gesloten canopies gebeurt.

photo 455193

Dan een lading grijs er over gespoten.

photo 455194

Eens uitgepakt en proper gegomd zit dit er zo uit:

photo 455192

Nog wat transparant maar dit zal niet meer te zien zijn eens de canopy van buiten af in een metaalkleur staat.

photo 455195

De cockpit is ondertussen helemaal afgeschermd en het windscherm afgeplakt.

photo 455197

Ik wist dat de verf die ik zou gebruiken voor het aluminium, niet erg verdraagzaam is wat betreft afplaktape. Die verliest bij aftapen zijn reflectie. Je moet dus alle kleurvlakken die naast het bare metal voorkomen, eerst schilderen. De staart moet praktisch helemaal geel worden. Op een donkere metallic ondergrond zou het lang duren eer de verflaag licht genoeg zou zijn. Daarom wordt er een laag wit voorzien. Het wit geeft wat spetters, er is achteraf eerst wat met isopropyl geschrobd om het terug wat egaal te krijgen.

photo 455196

photo 455198

Eerst had ik alleen het richtingroer geel gespoten. Bij de decals zag ik dat er drie paar zwarte strepen waren, het bleek dat ook de hoogteroeren gespoten moesten worden. Gaf niet, want ik had toch wat overspray van de jet-uitlaat gehad.

photo 455199

photo 455200

photo 455201

Dit volstaat vast, nu hopen dat het lukt met de decals. Als het zo afloopt als bij de Focke-Wulf, dan spuit ik ook de zwarte strepen.

photo 455203

Het geel, Gunze RLM 04, benadert wel dat van de decals. Op de handleiding duiden ze ook de bliksemdecals met kleur aan, ik heb alleen geen idee hoe je zo'n grillige decal kan gaan primen. Ik hoop dat ik die niet zal moeten gaan maskeren.

photo 455202

Het anti-glare is met Tamiya Olive Drab gespoten. Er zijn wat droog/nateffecten te zien, dat zal na een laag p+ wel bijtrekken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: za 29 sep, 2018 22:41 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb de decalstrepen op de gele staart gekleefd. Omdat ik wat te haastig was, is de eerste er niet in zijn geheel af geschoven en dus in drie stukken gescheurd. Gelukkig grote stukken, zodat ze makkelijk terug aaneen te zetten waren. De decals voor de hoogteroeren waren moeilijker omdat er bovenaan deze roeren vortexgenerators zitten, kleine plaatjes die uitsteken boven de airfoil en waar je de decal over moet aandrukken. Je drukt dan gaten in de decal en probeert die weer strak tegen de vlieghuid te kleven. Daardoor kan je ook niet meer schuiven met de decal om hem te "finetunen". Het gevolg is dat de decals links en rechts niet even ver van de romp zitten. Ze zullen ook aan de uiteinden moeten aangevuld worden, maar met zwart is dat gemakkelijk. Ook de vortexgenerators moeten op die manier aangepakt worden.

photo 455346

photo 455344

photo 455345

photo 455347

De naad over de straalbuiswand is ook al wat bijgeplamuurd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: zo 30 sep, 2018 6:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Je schiet lekker op. Jammer van die decals. Spuiten was denk ik een betere optie geweest. Kijk ook nog even naar die naad in de uitlaat.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: zo 30 sep, 2018 9:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik ben voor mijn brouwsel nu ook veel aan het spuiten in verband met slechte decals. En ik denk dat dit in de toekomst wel vaker gaat gebeuren. Ik kan mij echter bij deze wel voorstellen dat eventueel afplakken met die vortexgeneratoren ook een helse klus zal zijn. Je gele verf zit er wel mooi op trouwens.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: zo 30 sep, 2018 19:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik was ook nogal ontevreden met de decals, niet dat ze kwalitatief niet goed zijn, maar ze waren overal net een beetje te scheef gezet. Het had misschien beter gewerkt als er niet drie maar zes stukken decal geleverd waren, dan konden afwijkingen opgevangen worden. Nu was er duidelijk te zien dat de rechter decal onderaan te ver naar achter geschoven was zodat je de punten zag waar de V-vorm van de decal zat. Ik besloot dus om een groot deel van de twee hoogteroerdecals weg te halen. Een eerste poging hield in dat de staart in zijn geheel in een bakje water ging.

photo 455388

Haalde weinig uit omdat de decals nu niet meer op een poreus stuk papier kleefden maar op een ondoorlatend stuk plastic. Ook met Micro Set kwam er niet veel beweging in.

photo 455386

Over naar de volgende foltermethode, die hield in dat er op ordinaire wijze met een scalpel over de decal gekrabd werd. De verflaag was gelukkig redelijk stevig. Onder de decal werd ze hier en daar dun genoeg om de witte onderlaag te tonen. Dat was niet erg omdat hier terug zwart over gespoten zou worden. Aan een kant werden zo goed als alle strepen weggekrabd, die onderaan is uiteindelijk ook vertrokken.

photo 455387

photo 455389

Het terugzetten van de strepen met Tamiya zwart nam een goed deel van de namiddag in, vooral op het einde werd het redelijk koud buiten maar ik wilde deze strepen vandaag af hebben. Spoedig zal ik weer mijn hobbyhok in moeten trekken voor dit soort klusjes.

photo 455390

De trailing edge gedeeltes zijn makkelijk over het hoofd te zien, met deze constructie werd dat wel geregeld. Het spuiten werd bemoeilijkt doordat de uiteinden van de decals rafelden. Als de staart in zijn geheel afgeplakt wordt, moet ik er rekening mee houden dat het zwart zo weinig mogelijk overgeplakt wordt.

Het ziet er volgens mij nu toch een stuk beter uit, dit kan ik nu met P+ gaan bedekken en dan kan er eindelijk verder afgeplakt worden.

photo 455392

photo 455393

photo 455394

photo 455395


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: ma 01 okt, 2018 7:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ziet er zeker stukken beter uit zo. Goed dat je het gedaan hebt want anders had je er later misschien spijt van gekregen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Sabre Dog
BerichtGeplaatst: ma 01 okt, 2018 9:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi, nog een beetje aanpaswerk, maar voor de rest... Op de kant met veel vortexgeneratoren zit nog iets raars aan de tweede band vanaf het midden gezien.

Wel een groot verschil aan vortexgenerators links en rechts.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement