Zoals sommige van jullie je wellicht nog kunnen herinneren, was ik redelijk gecharmeerd van de Mig-23MLD welke recent door Eelco hier op het forum in elkaar is geschroefd. Als gevolg daarvan ben ik even op het net gaan snuffelen en vond pardoes een fraaie Trumpy-doos voor een zacht prijsje. Als kers op de taart bleek het ook nog een Mig-23
ML te zijn, welke ik persoonlijk boven de MLD-variant prefereer.
Na mijn vondst moest er uiteraard nog even toestemming worden gevraagd aan mijn kleine generaal. Tot mijn grote vreugde kreeg ik haar toestemming & de toezegging dat ze het een & ander bij de kerstman kenbaar zou maken. Klaarblijkelijk is Ruudje het afgelopen jaar een brave borst geweest...
In principe was deze doos helemaal nog niet aan de beurt voor wat betreft mijn "bouw-agenda", maar tussentijds is er iets grappigs gebeurt. Nagenoeg direct na het afronden van Danny's Corsair, mocht ik vernemen dat zijn volgende project een fraai Mig-23 zou gaan worden. Gedurende wat mail-verkeer heb ik getracht om Danny van wat additionele informatie te voorzien betreffende zijn project en gaandeweg ontstond het idee om er soort van een duo-bouw van te maken. Onze Belgische mede-brouwer wist zeer spitsvondig op te merken dat het wellicht leuk zou zijn om de bouw van deze vogel in twee verschillende schalen te zien ontvouwen. En zie daar: Ruudje rolde volledig onbedoeld (maar wel dol-enthousiast) in dit grappige project.
In tegenstelling tot Danny, zal ik mijn
Flogger grotendeels OOB bouwen. Mijn doelstelling is slecht om te trachten een fraaie
Flogger te bouwen en ik denk dat ik daar mijn handen al meer dan genoeg vol mee zal hebben...
Voor degene welke deze doos niet kennen, deze dus:
(Bron: internet)
Voor wat betreft de geschiedenis van de Mig-23 kunnen jullie hier terecht:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-23Met plaatjes van de sproetjes houd ik me niet bezig maar voor de liefhebbers:
http://www.1999.co.jp/eng/10247285Zo, dat schiet lekker op. Dat geeft me dan mooi de tijd om wat meer over deze Trumpeter-rakker te vertellen. Het doosje zit ramvol met plastic, bestaande uit 13 rekjes met onderdeeltjes waarvan er 6 zijn voorbehouden voor het nodige
"schiet-zoef-plof spul". Verder zitten er nog twee separate rekjes bij voor de neus-sectie en de inlaten, 2 transparante rekjes voor de glas-winkel en twee separate uitlaten. Het geheel word gecomplementeerd met een fraai plaatje PE en twee
decal-sheets: een bestemd voor het toestel en een bestemd om het
"schiet-zoef-plof spul" mee op te leuken. Verder geeft Trumpeter op de bouwbeschrijving aan dat er 21 onderdeeltjes niet worden gebruikt, evenals 5 PE-onderdeeltjes. Na het een en ander te hebben geïnspecteerd, ben ik het niet helemaal eens met deze aanvullende informatie van Mr. Trumpy en tijdens de bouw zal ik daar links & rechts iets over roepen.
Met de bijgeleverde decal-sheet worden we in staat gesteld om twee verschillende kisten te bouwen:
"26 Red" &
"47 White".
Zoals gewoonlijk ben ik eerst begonnen met wat speurwerk te verrichten. Net als het bouwen van een doosje vind ik dit een van de leukste aspecten omdat ik immer tracht iets te bouwen wat de werkelijkheid benaderd. Gedurende mijn snuffeltocht kwam ik al snel tot de ontdekking dat "
26 Red" voor mij afviel omdat dit formeel een Mig-23ML
A is. In de basis zou dat niet eens een probleem zijn omdat de MLA-variant qua uiterlijk gelijk is aan de ML-variant. De daadwerkelijke reden ligt in het feit dat "
26 Red" een demonstratie-toestel is geweest wat niet was uitgerust met wapen-systemen...
In 1978 hebben de Russen twee maal "het vrije Westen" bezocht. Het eerste bezoek vond plaats in augustus 1978 op Rissala AB in Finland. Voor dit bezoek werd een "gelegenheids demonstratie-team" opgericht, bestaande uit personeel van het 32ste GvIAP en het 234ste GvIAP. Vermoedelijk behoorde de toestellen (6 stuks) tot het 234ste GvIAP. Wat wel zeker is, is het feit dat alle wapen-systemen uit deze toestellen werd verwijderd...
(GvIAP -
Gvardeysky
Istrebitelny
Aviatsionny
Polk = Guard Fighter Aviation Regiment)
Na het bezoek aan Rissala stond er een bezoekje aan Reims in Frankrijk op het programma. De reden voor het bezoek aan Reims lag in het feit dat er gedurende WOII een Franse gevechtseenheid in Rusland heeft gestreden. Voor dit bezoek werd gebruik gemaakt van dezelfde toestellen als het bezoek aan Rissala. Deze kisten waren genummerd:
"21 Red - White Border"
"22 Red - White Border"
"23 Red - White Border"
"24 Red - White Border"
"25 Red - White Border"
"26 Red - White Border"De laatste uit de lijst word dus tevens door Trumpeter op de
decal-sheet geleverd. En waarom valt dit nummertje nu voor mij af ? Welnu, ik wil mijn Mig-23 graag volhangen met wat
"schiet-zoef-plof spul", en zoals aangegeven waren de demo-kisten (inclusief "
26 Red") niet uitgerust met de benodigde wapen-systemen...
(Bron: Internet)
Goed, dan maar eens kijken wat "optie 2" te bieden heeft... Uit mijn speurwerk is gebleken dat
"47 White" deel heeft uitgemaakt van het 979de IAP. Deze unit stond gebaseerd op Schuchin AB in Belarus . Gedurende juni 1986 t/m juli 1987 was deze unit op Kandahar gebaseerd en heeft dus tijdens het Soviet-Afghanistan conflict gediend. Hmmm, dat klinkt een stuk interessanter dan een "demo-kist"...
Veel info is er niet te vinden maar als je eenmaal weet waar je naar moet zoeken, dan heb je af & toe wel eens geluk:
(Bron: Internet)
(Bron: Internet)
Grappig genoeg laten voorgaande plaatjes duidelijk zien dat de Mig-23 gedurende hun
deployment op Kandahar dus tevens
Air-to-Ground missies uitvoerden, terwijl deze taak juist bestemd was voor de Mig-27...
(Bron: Internet / Lastig te zien maar dit is dus een Mig-27, eveneens op Kandahar en ogenschijnlijk toegekend aan het 979de IAP...)
En zie daar... "
47 White"...!!!
(Bron: Internet)
En dan tot slot nog het "bewijs" dat er gedurende de
deployment tevens in de
Air-to-Air configuratie werd gevlogen:
(Bron: Internet)
Mooi, en met de bovenstaande info kon Ruudje zijn snuffeltochtje met een gerust hartje afsluiten. Het besluit was daarmee genomen om er een A'stan-vogel van te gaan maken. Wat erg prettig was om te zien op het foto-materiaal, is het feit dat de zogenaamde BORD-nummers in diverse stijlen werd gevoerd. Hiermee heb ik enige vrijheid om een ander nummer op mijn model aan te brengen, zolang het maar in de stijl "
White Outlined" is. Natuurlijk is er helemaal niets mis met "
47 White", maar ja: daar zijn er natuurlijk al tientallen in model-vorm van gebouwd. Uiteraard zou ik er ook "
74 White" van kunnen maken, maar ik vermoed dat een mede-bouwer reeds op dat idee is/was gekomen... Ik denk echter dat ik nog wel iets in de
spare-box heb liggen wat mogelijk bruikbaar zal zijn.
Hoog tijd om maar eens naar wat plastic te gaan kijken. Uiteraard beginnen zoals gewoonlijk met het kantoor van Piet Piloot. Ogenschijnlijk heeft Mr. Trumpy flink z'n best gedaan want we worden daarbij getrakteerd op maar liefs 15 onderdelen. Als we de
IP-shroud meerekenen, dan komen we zelfs op 16 onderdelen uit. Grappig genoeg word de cockpit-kuip 2 maal bijgevoegd. Er bestaat een klein verschilletje tussen de beide kuipjes, dus het is raadzaam om vooraf even goed op de bouwbeschrijving te koekeloeren om er zeker van te zijn dat je de juiste te pakken hebt.
(De kuip in de linker-bovenhoek is de "
spare" en word gedurende de bouw dus niet gebruikt.)
Even knutselen:
En vervolgens maar eens even naar de klokkenwinkel kijken. Opvallend genoeg missen we de diverse wijzertjes...
Om het voorgaande "probleem" op te lossen heeft Mr. Trumpy een
decal bijgesloten. Het is daarbij de bedoeling dat het paneeltje word geschilderd, en daarna van de desbetreffende
decal word voorzien:
Daar dacht Ruudje dus even wat anders over:
Goed, wetende dat macro-fotografie en modelbouw niet lekker hand-in-hand gaan... Hoewel het er allemaal dramatisch uitziet, valt het in realiteit allemaal wel mee. Macro laat nu eenmaal elk minuscuul stofje
superimposed zien. De reden dat ik dit plaatje toch bijvoeg is om aan te tonen hoe goed Mr. Trumpy z'n huiswerk heeft gedaan. Vergelijk de posities van de klokjes maar eens voor de aardigheid met de realiteit. Ik zeg: Zeer zeker niet slecht...!!!
(Bron: Internet)
Uiteraard dient er tevens nog een plof-zetel in elkaar gesleuteld te worden, en dat ziet er dan conform de instructies ongeveer zo uit:
Vergeleken met de realiteit is dit eveneens zeer zeker geen slecht resultaat voor "
injection-moulded" onderdelen.
(Bron: Internet)
Als we de onderdeeltjes met de realiteit vergelijken dan ziet het er allemaal zeer acceptabel uit. Wellicht dat een paar extra riempjes de boel een beetje zouden kunnen opfleuren. Hee, maar wacht eens even... Wat ziet mijn oog daar op het PE-fretje...???
Dit zijn dus de 5 PE-onderdelen waarvan Mr. Trumpy op de bouwbeschrijving aangeeft dat ze overbodig zijn. Natuurlijk denk ik daar weer eens anders over en ik ben ervan overtuigd dat ze niet zullen misstaan op de plof-zetel...!!!
Normaal gesproken zou het hele spul nu naar de spuiterij gaan om van een likje verf te worden voorzien. In dit geval zal dat werk nog even op zich moeten laten wachten. Aan het begin van dit verslag had ik immers aangegeven dat ik deze doos GROTENDEELS OOB zou bouwen...:
En dat is dus precies waar Ruudje nu even mee aan de slag gaat, een fraaie
resin cockpit van AIRES.
In het volgende deel zal ik waarschijnlijk wat vorderingen van dit pitje laten zien. Tevens hoop ik tussentijds de standaard OOB onderdelen verder in elkaar te kunnen freubelen zodat jullie uiteindelijk het eindresulaat van zowel de AIRES pit, alsmede de OOB cockpit kunnen aanschouwen & vergelijken.
Gr. Ruud.