Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 9:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2017 7:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
photo 400574

Zoals sommige van jullie je wellicht nog kunnen herinneren, was ik redelijk gecharmeerd van de Mig-23MLD welke recent door Eelco hier op het forum in elkaar is geschroefd. Als gevolg daarvan ben ik even op het net gaan snuffelen en vond pardoes een fraaie Trumpy-doos voor een zacht prijsje. Als kers op de taart bleek het ook nog een Mig-23ML te zijn, welke ik persoonlijk boven de MLD-variant prefereer. :D Na mijn vondst moest er uiteraard nog even toestemming worden gevraagd aan mijn kleine generaal. Tot mijn grote vreugde kreeg ik haar toestemming & de toezegging dat ze het een & ander bij de kerstman kenbaar zou maken. Klaarblijkelijk is Ruudje het afgelopen jaar een brave borst geweest...

In principe was deze doos helemaal nog niet aan de beurt voor wat betreft mijn "bouw-agenda", maar tussentijds is er iets grappigs gebeurt. Nagenoeg direct na het afronden van Danny's Corsair, mocht ik vernemen dat zijn volgende project een fraai Mig-23 zou gaan worden. Gedurende wat mail-verkeer heb ik getracht om Danny van wat additionele informatie te voorzien betreffende zijn project en gaandeweg ontstond het idee om er soort van een duo-bouw van te maken. Onze Belgische mede-brouwer wist zeer spitsvondig op te merken dat het wellicht leuk zou zijn om de bouw van deze vogel in twee verschillende schalen te zien ontvouwen. En zie daar: Ruudje rolde volledig onbedoeld (maar wel dol-enthousiast) in dit grappige project. :lol: In tegenstelling tot Danny, zal ik mijn Flogger grotendeels OOB bouwen. Mijn doelstelling is slecht om te trachten een fraaie Flogger te bouwen en ik denk dat ik daar mijn handen al meer dan genoeg vol mee zal hebben...

Voor degene welke deze doos niet kennen, deze dus:

photo 400573
(Bron: internet)

Voor wat betreft de geschiedenis van de Mig-23 kunnen jullie hier terecht:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-23

Met plaatjes van de sproetjes houd ik me niet bezig maar voor de liefhebbers:

http://www.1999.co.jp/eng/10247285

Zo, dat schiet lekker op. Dat geeft me dan mooi de tijd om wat meer over deze Trumpeter-rakker te vertellen. Het doosje zit ramvol met plastic, bestaande uit 13 rekjes met onderdeeltjes waarvan er 6 zijn voorbehouden voor het nodige "schiet-zoef-plof spul". Verder zitten er nog twee separate rekjes bij voor de neus-sectie en de inlaten, 2 transparante rekjes voor de glas-winkel en twee separate uitlaten. Het geheel word gecomplementeerd met een fraai plaatje PE en twee decal-sheets: een bestemd voor het toestel en een bestemd om het "schiet-zoef-plof spul" mee op te leuken. Verder geeft Trumpeter op de bouwbeschrijving aan dat er 21 onderdeeltjes niet worden gebruikt, evenals 5 PE-onderdeeltjes. Na het een en ander te hebben geïnspecteerd, ben ik het niet helemaal eens met deze aanvullende informatie van Mr. Trumpy en tijdens de bouw zal ik daar links & rechts iets over roepen.

Met de bijgeleverde decal-sheet worden we in staat gesteld om twee verschillende kisten te bouwen: "26 Red" & "47 White".

photo 400583

Zoals gewoonlijk ben ik eerst begonnen met wat speurwerk te verrichten. Net als het bouwen van een doosje vind ik dit een van de leukste aspecten omdat ik immer tracht iets te bouwen wat de werkelijkheid benaderd. Gedurende mijn snuffeltocht kwam ik al snel tot de ontdekking dat "26 Red" voor mij afviel omdat dit formeel een Mig-23MLA is. In de basis zou dat niet eens een probleem zijn omdat de MLA-variant qua uiterlijk gelijk is aan de ML-variant. De daadwerkelijke reden ligt in het feit dat "26 Red" een demonstratie-toestel is geweest wat niet was uitgerust met wapen-systemen...

In 1978 hebben de Russen twee maal "het vrije Westen" bezocht. Het eerste bezoek vond plaats in augustus 1978 op Rissala AB in Finland. Voor dit bezoek werd een "gelegenheids demonstratie-team" opgericht, bestaande uit personeel van het 32ste GvIAP en het 234ste GvIAP. Vermoedelijk behoorde de toestellen (6 stuks) tot het 234ste GvIAP. Wat wel zeker is, is het feit dat alle wapen-systemen uit deze toestellen werd verwijderd...

(GvIAP - Gvardeysky Istrebitelny Aviatsionny Polk = Guard Fighter Aviation Regiment)

Na het bezoek aan Rissala stond er een bezoekje aan Reims in Frankrijk op het programma. De reden voor het bezoek aan Reims lag in het feit dat er gedurende WOII een Franse gevechtseenheid in Rusland heeft gestreden. Voor dit bezoek werd gebruik gemaakt van dezelfde toestellen als het bezoek aan Rissala. Deze kisten waren genummerd:

"21 Red - White Border"
"22 Red - White Border"
"23 Red - White Border"
"24 Red - White Border"
"25 Red - White Border"
"26 Red - White Border"

De laatste uit de lijst word dus tevens door Trumpeter op de decal-sheet geleverd. En waarom valt dit nummertje nu voor mij af ? Welnu, ik wil mijn Mig-23 graag volhangen met wat "schiet-zoef-plof spul", en zoals aangegeven waren de demo-kisten (inclusief "26 Red") niet uitgerust met de benodigde wapen-systemen...

photo 400576
(Bron: Internet)

Goed, dan maar eens kijken wat "optie 2" te bieden heeft... Uit mijn speurwerk is gebleken dat "47 White" deel heeft uitgemaakt van het 979de IAP. Deze unit stond gebaseerd op Schuchin AB in Belarus . Gedurende juni 1986 t/m juli 1987 was deze unit op Kandahar gebaseerd en heeft dus tijdens het Soviet-Afghanistan conflict gediend. Hmmm, dat klinkt een stuk interessanter dan een "demo-kist"... :lol: Veel info is er niet te vinden maar als je eenmaal weet waar je naar moet zoeken, dan heb je af & toe wel eens geluk:

photo 400577
(Bron: Internet)

photo 400578
(Bron: Internet)

Grappig genoeg laten voorgaande plaatjes duidelijk zien dat de Mig-23 gedurende hun deployment op Kandahar dus tevens Air-to-Ground missies uitvoerden, terwijl deze taak juist bestemd was voor de Mig-27...

photo 400581
(Bron: Internet / Lastig te zien maar dit is dus een Mig-27, eveneens op Kandahar en ogenschijnlijk toegekend aan het 979de IAP...)

En zie daar... "47 White"...!!!

photo 400575
(Bron: Internet)

En dan tot slot nog het "bewijs" dat er gedurende de deployment tevens in de Air-to-Air configuratie werd gevlogen:

photo 400579
(Bron: Internet)

Mooi, en met de bovenstaande info kon Ruudje zijn snuffeltochtje met een gerust hartje afsluiten. Het besluit was daarmee genomen om er een A'stan-vogel van te gaan maken. Wat erg prettig was om te zien op het foto-materiaal, is het feit dat de zogenaamde BORD-nummers in diverse stijlen werd gevoerd. Hiermee heb ik enige vrijheid om een ander nummer op mijn model aan te brengen, zolang het maar in de stijl "White Outlined" is. Natuurlijk is er helemaal niets mis met "47 White", maar ja: daar zijn er natuurlijk al tientallen in model-vorm van gebouwd. Uiteraard zou ik er ook "74 White" van kunnen maken, maar ik vermoed dat een mede-bouwer reeds op dat idee is/was gekomen... Ik denk echter dat ik nog wel iets in de spare-box heb liggen wat mogelijk bruikbaar zal zijn. 8)

Hoog tijd om maar eens naar wat plastic te gaan kijken. Uiteraard beginnen zoals gewoonlijk met het kantoor van Piet Piloot. Ogenschijnlijk heeft Mr. Trumpy flink z'n best gedaan want we worden daarbij getrakteerd op maar liefs 15 onderdelen. Als we de IP-shroud meerekenen, dan komen we zelfs op 16 onderdelen uit. Grappig genoeg word de cockpit-kuip 2 maal bijgevoegd. Er bestaat een klein verschilletje tussen de beide kuipjes, dus het is raadzaam om vooraf even goed op de bouwbeschrijving te koekeloeren om er zeker van te zijn dat je de juiste te pakken hebt.

photo 400580
(De kuip in de linker-bovenhoek is de "spare" en word gedurende de bouw dus niet gebruikt.)

Even knutselen:

photo 400585

photo 400582

En vervolgens maar eens even naar de klokkenwinkel kijken. Opvallend genoeg missen we de diverse wijzertjes...

photo 400584

Om het voorgaande "probleem" op te lossen heeft Mr. Trumpy een decal bijgesloten. Het is daarbij de bedoeling dat het paneeltje word geschilderd, en daarna van de desbetreffende decal word voorzien:

photo 400586

Daar dacht Ruudje dus even wat anders over:

photo 400588

Goed, wetende dat macro-fotografie en modelbouw niet lekker hand-in-hand gaan... Hoewel het er allemaal dramatisch uitziet, valt het in realiteit allemaal wel mee. Macro laat nu eenmaal elk minuscuul stofje superimposed zien. De reden dat ik dit plaatje toch bijvoeg is om aan te tonen hoe goed Mr. Trumpy z'n huiswerk heeft gedaan. Vergelijk de posities van de klokjes maar eens voor de aardigheid met de realiteit. Ik zeg: Zeer zeker niet slecht...!!!

photo 400587

photo 400591
(Bron: Internet)

Uiteraard dient er tevens nog een plof-zetel in elkaar gesleuteld te worden, en dat ziet er dan conform de instructies ongeveer zo uit:

photo 400589

Vergeleken met de realiteit is dit eveneens zeer zeker geen slecht resultaat voor "injection-moulded" onderdelen.

photo 400590
(Bron: Internet)

Als we de onderdeeltjes met de realiteit vergelijken dan ziet het er allemaal zeer acceptabel uit. Wellicht dat een paar extra riempjes de boel een beetje zouden kunnen opfleuren. Hee, maar wacht eens even... Wat ziet mijn oog daar op het PE-fretje...???

photo 400592

Dit zijn dus de 5 PE-onderdelen waarvan Mr. Trumpy op de bouwbeschrijving aangeeft dat ze overbodig zijn. Natuurlijk denk ik daar weer eens anders over en ik ben ervan overtuigd dat ze niet zullen misstaan op de plof-zetel...!!!

Normaal gesproken zou het hele spul nu naar de spuiterij gaan om van een likje verf te worden voorzien. In dit geval zal dat werk nog even op zich moeten laten wachten. Aan het begin van dit verslag had ik immers aangegeven dat ik deze doos GROTENDEELS OOB zou bouwen...:

photo 400593

En dat is dus precies waar Ruudje nu even mee aan de slag gaat, een fraaie resin cockpit van AIRES. :D In het volgende deel zal ik waarschijnlijk wat vorderingen van dit pitje laten zien. Tevens hoop ik tussentijds de standaard OOB onderdelen verder in elkaar te kunnen freubelen zodat jullie uiteindelijk het eindresulaat van zowel de AIRES pit, alsmede de OOB cockpit kunnen aanschouwen & vergelijken.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2017 9:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Ik zit al helemaal klaar om deze te volgen!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2017 10:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Je bent uiteraard van harte welkom Rob.
Ik zou bijna zeggen: kijk eens of je dit doosje ergens voor een prikkie kunt vinden & bouw gezellig met ons mee...!!!
Ik heb h'm op ALIEXPRESS gevonden voor 26,77 Euro. Helaas kwam daar nog wel 12,30 Euro verzendkosten bij maar zelfs voor de totaalprijs van 39,07 kon ik h'm destijds nergens goedkoper vinden...

Zoek-string op AE: "Mig-23ML"

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2017 11:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi leesvoer tot dusver. Ik zal niet meebouwen als je het niet erg vind want ik ben nog met iets bezig en twee tegelijk begin ik maar niet aan. Er is 1 dingetje wat ik mij nu afvraag, je bent lekker met het kantoortje bezig en dan ga je ook beginnen aan een Aires cockpitje. Mag ik vragen waarom je er twee bouwt?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2017 12:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 dec, 2013 15:49 pm
Berichten: 529
Mooie informatieve start. Deze ga ik eens mooi volgen.
Gr Jan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2017 15:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Interessant project. Een hoop onderzoek zie ik.

Wat ik me afvraag is of de Russische modellen van Trumpeter beter zijn dan veel van hun Nato kisten. Daar hoor ik regelmatig dat ze miskleunen. Over hun Sovjet materiaal hoor ik dat niet zo vaak. Ik wil al langer een doos halen van dit merk maar voel wat weerstand. Ik vindt details toevoegen leuk maar wel tot op zekere hoogte.

Veel plezier met deze bouw maar dat gaat zeker lukken. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2017 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 21 mei, 2006 19:29 pm
Berichten: 1086
Woonplaats: Oudenbosch
Interessante keuze. Zeker met het verhaal wat je er bij maakt is het zeker leuk om te lezen.

Ga het zeker volgen.

Gr Ashwin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2017 19:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Fijn te lezen dat deze rakker in de smaak valt. :brouw:

@fvdm:
Je hoeft natuurlijk niet mee te bouwen Ferry, lekker gluren mag ook...!!! :lol:
Betreffende mijn aanschaf van de AIRES resin cockpit-set: daar kom ik later in dit verslag nog even op terug... 8)
Voor nu kan ik stellen het setje weliswaar een meerwaarde vormt, maar dat het zeer zeker geen must is. Door toch even aandacht te schenken aan het OOB-materiaal wat Mr.Trumpy in de doos levert, wil ik jullie graag laten zien wat daarmee mogelijk is. Daarnaast heb ik er harde knaken voor betaald en dus zal ik er ook plezier aan beleven ook...!!! :lol: :lol: :lol:

@Jan:
Leuk te lezen dat je deze Red Star gaat volgen, Jan. Ik zeg: van harte welkom & veel plezier ! :brouw:

@ Klaas:
Helaas valt het beantwoorden van je vraag "Is het Russische vliegspul goed of slecht?", buiten het bestek van dit forum... :(
Ik kan hier wel iets zinnigs over roepen maar dat zou waarschijnlijk een erg lang verhaal gaan worden en ik weet niet of de overige medebrouwers daarop zitten te wachten... :?: In een notendopje kun je stellen dat elk jachtvliegtuig z'n sterke & z'n zwakke kanten heeft. Als we even terug kijken naar het Vietnam-conflict, dan zien we dat er destijds erg veel geavanceerde kisten (F-4, F-100, F-105, etc., etc..) met bosjes werden afgeschoten door relatief simpele Mig's (Mig-15, Mig-17 & Mig-21). Als gevolg hiervan hebben de Amerikanen destijds een onderzoek ingesteld wat heeft geleid tot het "Red Baron report". (Dit rapport heeft overigens geleid tot het oprichten van de welbekende US Aggressor-Sqn's.) Als slotconclusie werd gesteld dat de opleiding van Amerikaanse vliegers veel te wensen over liet. Zo was het destijds ongebruikelijk (en zelfs verboden...!!!) om te "DACT-en". (DACT = Dissimilar Air Combat Training). Het gevolg was dat Amerikaanse vliegers niet in staat waren om ongelijkwaardige opponenten op hun juiste waarde in te schatten en vielen zodoende dus veelal ten prooi aan de dodelijke Mig's.

In de basis kunnen we stellen dat de Russische jachtvliegtuigen zeer zeker niet als "tweederangs" dienen te worden beschouwt. Het grote verschil ligt simpelweg in opleidings-/ervarings-niveau en doctrine... Als je hier iets meer over wilt weten dan raad ik je het volgende "boekje" aan:

Fighter Combat
Tactics and Maneuvring
Robert L.Shaw
(Naval Institute Press)
ISBN 978-0-87021-059-9


Zonder enige twijfel DE BIJBEL betreffende de grond-beginselen voor wat betreft Aerial Combat. Wees er echter op bedacht dat dit boekje geen pocket-roman is en het vergt behoorlijk wat basis-kennis, gezond inzicht en vooral doorzettingsvermogen om je er door heen te worstelen... 8)

Voor wat betreft je reserveringen aangaande Trumpeter:
Begrijpelijk omdat het merk (helaas) niet de beste naam in de modelbouw-wereld heeft. Jammerlijk genoeg is dat mijn inziens hoofdzakelijk te danken aan zogenaamde "pseudo-bouwers". Tegenwoordig schijnt het zo te zijn dat elk doosje een "shake & bake" moet zijn om goede recensies te krijgen... Nu is het overigens wel zo, dat Trumpeter zelf ook een duit in het "waarderingszakje" zal moeten doen. Hun initiële modellen (A-7 1/32, A-10 1/32, F-105 1/32, RA-5 1/48) zijn weliswaar fantastische modellen maar ze vergen behoorlijk veel inspanning om er wat moois van te maken. Door de jaren heen heeft Trumpeter echter hard aan de weg getimmerd en wat ik de laatste jaren van hun mag zien kan mij aardig bekoren. Deze kit is wat mij betreft een wonderfraai pareltje. Daarnaast is hun Mig-19 (1/48) eveneens erg fraai, alsmede hun Su-24 (1/48) en ook hun F-8 (1/32) levert ongetwijfeld erg veel bouwplezier. Recent heb ik even een Mig-21 (1/48) in mijn handen mogen houden, en ook daarbij liep me het water in de mond...

Voor wat betreft de laatstgenoemde modellen zou ik zeggen dat ze qua detail Tamiya naar de kroon steken en qua pas-nauwkeurigheid komen ze in de buurt van Hasegawa, MITS je er de nodige aandacht aan besteed...!!! Kortom, schroom niet om eens een gokje te wagen en ik ben ervan overtuigd dat iemand met jouw talenten erg veel plezier aan Trumpeter kan/zal beleven.

Vanmiddag even met het resin gewerkt. Zoals bekend vraagt ook dit spul de nodige aandacht en dus verloopt het een & ander redelijk traag. Naar aanleiding van de eerste indrukken denk ik dat het allemaal wel goed gaat komen. Over het algemeen komen de resin-proporties aardig overeen met het OOB-materiaal dus ik heb er goede hoop op dat het zonder al te veel "kunst & vliegwerk" in het model te verwerken zal zijn. Vanavond nog even lekker freubelen en volgende week op jacht naar dat heerlijk lijzige kleurtje turquoise... :lol:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2017 19:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Dank je Ashwin.
Welkom bij de club & veel plezier !

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2017 23:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Ziet er goed uit Ruud, heb zelf de trainerversie in 1:72 kort geleden er van aangeschaft. Dus deze volg ik zeker even!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement