Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 18:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 02 aug, 2018 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 mei, 2007 15:41 pm
Berichten: 494
Woonplaats: Melle
Hoi mannen na een decennium afwezig te zijn geweest laten we eens kijken als ik nog een vliegding in elkaar kan zetten.

Onderwerp deze maal, de Saab System 37, ofte de Viggen. De laatste variant die ooit is gemaakt om precies te zijn, de Ja37D met Navo compatibele software, de zogenaamde "Di" versie. Deze versie was nog tot begin jaren 2000 actief in dienst en was tot de komst van de C-Grippen superieur aan zijn opvolger.

De kit zelf is van Tarangus (Zweeds firma) die ondertussen alle versies van de Viggen hebben (of gehad hebben, zijn steeds gelimiteerde runs). Begin dit jaar heb ik een eerste SH37 Viggen gemaakt in het bekende 4 kleuren camo schema

AfbeeldingP1020350 by Geert Weterings, on Flickr

En het beestje beviel me zo goed als kit dat ik dacht .... "ik ga er nog eentje maken". Zeker als je dan weet dat er in deze kit wel wat foutjes zitten, dus even wat mensen aangesproken die op Viggen hebben gevlogen (Facebook groep) en gewapend met die info op zoek gegaan naar alle onderdelen. Het leuke (of net gemene) van Tarangus is dat ze ook een lading detailsets hebben gemaakt voor de verschillende versies ... dus ja, maar even de lading uit Zweden laten overkomen :

AfbeeldingP1020221 by Geert Weterings, on Flickr

Naast de eigenlijke kit ook de volgende aanpassingen :

- gecorrigeerde staart ten gevolge van de verlengde romp
- gecorrigeerde pylons
- update van de wheelbays
- gecorrigeerde pylons onder de romp
- canards met positioneerbare flaps
- Ram Air Turbine (RAT)
- Resine versie van de thrustreversers
- Positioneerbare flaps
- BOY 401 flare dispensers voor onder de vleugels
- cockpit updateset

en nog wat ander klein spul (zoals de bijna nutteloze Walk around aangezien je vandaag op internet wel eea kan vinden over de Viggen) ...

Ondertussen staat het beestje al in de verf (wegens de bouw is al aangevat) maar ik zal de inprogress van ervoor ook even snel weergeven als er interesse voor is ?

_________________
Here's to us,
there aren't many of us
and most of us are dead


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 aug, 2018 8:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Daar is zeker wel interesse voor. Kom maar op hoor :D

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 aug, 2018 14:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 mei, 2007 15:41 pm
Berichten: 494
Woonplaats: Melle
In dat geval ;)

Eerste werk was de RAT opbouwen. De RAT kwam automatisch uitgeklapt en iedere Viggen op de grond had deze uitgeklapt, dus een verplichte optie om in te bouwen. OP zich geen echt probleem, ruimte uitsnijden, verdunnen en passend maken :

AfbeeldingP1020262 by Geert Weterings, on Flickr

En dan even een dryfit :

AfbeeldingP1020264 by Geert Weterings, on Flickr

Beetje verf en wat weatheren :

AfbeeldingP1020292 by Geert Weterings, on Flickr

En dan de luchtinlaten bijwerken om de RAT te kunnen plaatsen

AfbeeldingP1020326 by Geert Weterings, on Flickr

En dat ziet er dan zo uit ....

AfbeeldingP1020324 by Geert Weterings, on Flickr

Daarna werk gemaakt van de wielbakken ... hoewel dit uiteindelijk grotendeels weggestoken zit achter de wieldeuren (De grote wieldeuren werden na het uitklappen van het landingsgestel terug dichtgeklapt, dus het grootste deel van de details zit letterlijk verstopt.

AfbeeldingP1020261 by Geert Weterings, on Flickr

En na de kleurfase zag dit er zo uit

AfbeeldingP1020316 by Geert Weterings, on Flickr (sorry voor de crappy pick)

Cockît setje mocht uiteraard niet ontbreken :

AfbeeldingP1020265 by Geert Weterings, on Flickr

Wat dus resulteert in dit eenmaal ingebouwd :

AfbeeldingP1020328 by Geert Weterings, on Flickr

Waarna een detailke op de uitlaat van de Viggen werd aangepakt. Ondertussen ben ik er achter gekomen dat het ook niet volledige correct is (bovenkant dient beter afgetekend te zijn) maar dat kan ik nu helaas niet meer rechtzetten :(

Dit is de standaard uitlaat van de kit

AfbeeldingP1020294 by Geert Weterings, on Flickr

En dit is het geworden

AfbeeldingP1020304 by Geert Weterings, on Flickr

Om daarna de extra 'vents' op de D-variant toe te voegen

AfbeeldingP1020309 by Geert Weterings, on Flickr

Daarna de flaps uitsnijden en de BOY 401 Dispensers opzetten

AfbeeldingP1020314 by Geert Weterings, on Flickr

Om de binnen pylon te corrigeren. De originele heeft niet de correcte vorm en is nogal pijnlijk om dan bewapening op het toestel te hangen. Mijn SH37 had normaal RB04 antiship missiles, maar ten gevolge van de foutieve pylons had ik te weinig ruimte aan de wieldeuren om die te hangen, dus dit was een updatesetje die ik niet wou laten liggen ....

AfbeeldingP1020321 by Geert Weterings, on Flickr

Ondertussen ook de romp even in elkaar lijmen en (met een beetje overtuigingskracht) in lijn brengen

AfbeeldingP1020327 by Geert Weterings, on Flickr

Om dan de correcte canards te zetten (klein detail, de D-versie had twee vortexgenerators op de canard, terwijl de AJ en SH varianten slechts 1 generator hadden, dus even opletten wanneer je deze set koopt).

En dan lag het beestje er zo bij ...

AfbeeldingP1020340 by Geert Weterings, on Flickr

Klein beetje vulwerk (ben zo geen grote fan van putty, dus maar stretched sprue gebruikt)

AfbeeldingP1020341 by Geert Weterings, on Flickr

AfbeeldingP1020346 by Geert Weterings, on Flickr

Zal straks nog wat verder posten

thx for looking

G

Edit : zal even moeten zoeken om de foto's te schalen, want deze zijn wel echt groot ...

_________________
Here's to us,
there aren't many of us
and most of us are dead


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 aug, 2018 8:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Citaat:
Edit : zal even moeten zoeken om de foto's te schalen, want deze zijn wel echt groot ..
Ik gebruik dit programmatje en dat bevalt uitstekend. Zit gewoon in het menuutje dat oppopt als je met je rechtermuisknop op een foto klikt (ervan uitgaand dat je met windows werkt).

Overigens strakke bouw van een gaaf vliegtuig en respect voor het splinter schema op de reeds gebouwde :brouw: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 aug, 2018 16:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Citaat:
Edit : zal even moeten zoeken om de foto's te schalen, want deze zijn wel echt groot ...


Of album aanmaken hier, dan gaat het automatisch en kun je met een druk op de knop de foto's zo plaatsen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement