Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 15:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 13 sep, 2018 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Korte update deze keer ivm een onderbreking die werk heet :mrgreen:

@Ferry....bedankt nog voor je reactie zoals je het omschrijft doe ik meestal zo. Ik ben zelf benieuwd of dat glans lak, decals en glans lak mooi is. Dus dat ga ik eerst even testen, moet geen kermis attractie worden.

Ik heb mijzelf in de late uurtjes bezig gehouden met het plaatsen van de roundels op de romp. Dit gebeuren is ook een beetje tricky omdat de roundel voor een groot gedeelte op de air brakes zit.
Nadat ik de decals geplaatst heb met set&sol en het geheel gedroogd is heb ik de decals voorzichtig ingesneden bij de air brakes. Wat heel belangrijk is dat je een nieuw mesje hiervoor gebruikt, ik kwam er zelf weer achter als je dat niet doet. De beschadiging viel gelukkig mee en het lijkt op slijtage......vind ik :lol:

Mocht je ooit deze kist of soortgelijke willen bouwen met openstaande air brakes en je hebt alleen maar hele roundel decals (je kan er ook speciale voor kopen). Daar heb je het volgende foefje voor, de air brakes los in de romp leggen of tijdelijk fixeren met een bolletje pritt buddy. De roundels plaatsen zoals eerder beschreven, insnijden en daarna de air brakes weer uit de romp halen en plaatsen in geopende stand......werkt goed.

photo 454044

photo 454045

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 sep, 2018 8:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2012 12:06 pm
Berichten: 392
Woonplaats: Roosendaal
mooi man :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 sep, 2018 19:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 aug, 2018 13:26 pm
Berichten: 28
Woonplaats: Klarenbeek
Ronald, ik zit met een vraag...ik heb mijn F-86D nu twee lagen zwart gegeven (Alclad II Base primer - Gloss black) maar ziet er nog wat vlekkerig uit...ik spuit dunne laagjes. Hoe vaak (of liever gezegd) hoeveel van die zwarte ondergrond lagen moet ik mijn model geven voordat ik er de silver/alu laag overheen kan spuiten van Vallejo??

Moet de ondergrond eerst echt glimmend zwart worden of voldoet 1 of 2 zwarte primer lagen...ik zie nog geen gloss verschijnen namelijk

Hartelijk dank voor je antwoord alvast.
Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 sep, 2018 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Hallo Frank,

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, ik heb geen ervaring met alclad. Ik gebruik altijd Tamiya X-18 semi gloss. Mijn ervaring is dat de ondergrond, of deze nu glans of semiglans zwart is, glad moet zijn voor het mooiste resultaat. Door de zwarte laag zijn alle oneffenheden, krasjes of lijmnaden duidelijker te zien zodat je ze beter kan herstellen. De aluminium kleur van vallejo is zo fijn van structuur dat alles heel goed te zien is. Ook stofjes kwam ik weer achter.
Hate dustbunnies :mrgreen:
Dat je verf er vlekkerig uit ziet kan meerdere oorzaken hebben, of je luchtdruk staat te hoog zodat de verf droogt voordat het oppervlak geraakt word. De ondergrond kan vettig geweest zijn, of de verf/thinner verhouding is aan de dikke kant.
Ik spuit hooguit 2 lagen en dat is voor mijn manier voldoende. Misschien dat Silenoz antwoord kan geven op het gebruik van alclad, of iemand anders.
Dit word mijn vierde kist die ik in aluminium kleur spuit waarvan de eerste 3 in Tamiya acryl. ik moet zeggen dat de Vallejo verf een verdomd mooi resultaat geeft, maar ook deze verf heeft zijn eigen nukken net als de Tamiya verf. Hopelijk heb ik je vragen voldoende beantwoord, verder lekker blijven prutsen.

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 sep, 2018 21:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 aug, 2018 13:26 pm
Berichten: 28
Woonplaats: Klarenbeek
Hallo Ronald,

Geweldig bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ben door jouw ervaring en adviezen weer een stukje wijzer & bewuster geworden voor wat betreft de ondergrond (structuur) en heb vanavond meteen nog een (inmiddels 3e) laag zwart eroverheen gespoten en deze keer wat dikker en jawel hoor...glans :wink:

Het vlekkerige lijkt voor mijn gevoel meer de snelle droogtijd te maken te hebben...(ik spuit met een druk van 15 psi - 1 bar). Ik kan misschien nog wat minder...vind wel dat die Alclad echt water dun is ipv melk-dun. Net als jou, ben ik ook zwaar onder de indruk van de metal-serie van Vallejo. Sowieso ben ik fan van water-gedragen verf. Die Alclad II metal was puur als test maar denk niet dat ik daarmee verder ga. Nu de F-86 lekker laten drogen en hopen dat de Vallejo de boel mooi afmaakt. Ik heb gekozen voor Vallejo Silver (77.724) ipv Aluminium. Persoonlijke smaak natuurlijk :wink: Heb inmiddels zoveel foto's van de F-86 gezien waarbij de beplating meer naar Silver-achtig aluminium lijkt te gaan. Mocht het toch niet lijken wat het is, gaat deze richting de prullenbak en ben ik diverse leermomenten rijker.

Ik ga weer inderdaad weer lekker prutsen en kijk uit naar jouw prachtige eindresultaat!

Nogmaals dank!

Groetjes, Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 sep, 2018 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
@FotoCreatives...Frank graag gedaan, alleen nooit je werk weggooien. In zilver word deze net zo gaaf als in aluminium, en anders heb je in ieder geval nog een test kist :lol:

Zoiets.....

photo 353470

Afgelopen week bezig geweest met decallen, helaas niet veel kunnen doen ivm druk op werk. De roundel die op de vleugel geplaatst is komt voor een gedeelte op de leading slats. Als je pre-cut decals hebt kun je deze gerust al vastplakken, in dit geval zijn deze dus heel. Maar daar heb ik een trucje voor :mrgreen:

Eerst de leading slats vastplakken (met tape) op de vleugel als in vliegende stand...

photo 454443

Dan de roundel plaatsen......met set bijv.

photo 454444

Als de roundel droog is maar nog wel flexibel, de roundel insnijden met in ieder geval een nieuw mesje (ik gebruik scalpels)

photo 454445

Na behandelen met sol en zie hier het resultaat....

photo 454446

Het merendeel grote decals zijn geplaatst, nou nog heel veel kleintjes :roll:

photo 454447

photo 454448

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 sep, 2018 11:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 aug, 2018 13:26 pm
Berichten: 28
Woonplaats: Klarenbeek
Prachtig resultaat tot dusver en een goede tip vwb de decal!!

Haha..geweldig ook die test-kist! :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 sep, 2018 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Creatief met decals. Het basis materiaal van vandaag is... decals. Mooi werk, vooral rond die airbrakes. :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 sep, 2018 18:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Eindelijk......het is deze week gelukt om alle decals te plaatsen. Zoals Klaasjan al zei, creatief met decals :mrgreen:
De decals van Eagle Strike zijn gewoon fantastisch, de Revell decals waren voor deze in 1 woord ruk. Deze hadden nogal wat set&sol nodig, het enige positieve aan deze decals is dat de tekst zelfs op de kleinste decal goed te lezen is.

photo 455096
photo 455095

De canopy gereed voor gebruik......

photo 455097

En mijn setje panel lines wash van Mig is ook binnen dus hopelijk dit weekend in de pinwash......

photo 455098

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 sep, 2018 18:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Gisteren en vandaag bezig geweest met de pin wash. Normaal maak ik zelf een wash van olieverf maar deze keer eens de wash van Mig gebruikt. Na wat testen met de 3 kleuren die in de set zitten vond ik uiteindelijk de blue black versie het mooist op dit hondje :mrgreen:
Nu een tijdje laten drogen en in sealen met HG..........en een keer beginnen aan het landingsgestel :roll:

photo 455313

photo 455314

photo 455315

photo 455316

photo 455317

photo 455318

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement