Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 02 jul, 2018 14:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Graag wil ik hier mijn volgende bouw voorstellen; de Sikorski CH53G transporthelikopter van het duitse leger.

photo 449230

photo 449231

De eerste uitvoeringen van de CH 53A transporthelikopter werden eind 60 er jaren in de USA ontwikkeld en ingezet oa in de Vietnam oorlog. De Sikorski CH53G is het type wat sinds 1971 in gebruik werd genomen bij het Duitse leger. Ongeveer 110 exemplaren zijn er in dienst geweest. Het grootste deel van de helikopters werd bij FWV-Fokker in Speyer gebouwd. Het exemplaar wat ik ga bouwen is een speciale uitvoering ter gelegenheid van 30 jahre Heeresflieger in Mendig.
De kit is er een van Fujimi die eind 80er jaren op de markt gebracht werd. Het is een aanpassing op de C53 Sea Stallion kit die al in productie was. Het is een nette maar wat eenvoudige bouwdoos met nog echt wat ouderwetse afwerking en detail dingen. Het interieur is nogal basic met veel uitstoters markeringen in de laadruimte en ook nogal wat flash en ruime naden tussen de onderdelen….. Maar niet getreurd, dit kunnen we als brouwers wel aan. Dus snel starten maar….

De doos met inhoud

photo 449237

photo 449233

photo 449235

photo 449236

De bouwbeschrijving van Fujimi is nogal summier, vooral qua kleuraanduidingen. Gelukkig kun je op internet de bouwbeschrijvingen van de Revell CH53g's vinden. Zij hebben er zowel een in 1/144 in de collectie (tsjopperbob heeft er al eens een gebouwd) ook in oa 30jr Mendig versie en de oude in 1/48 schaal. Hier staan netjes de diverse kleuren aangegeven.

photo 449240

Eerst de pit maar eens in elkaar lijmen en wat plamuurwerk
photo 449238

Ook de romphelften maar eens bekeken. Deze zijn nogal glad met erg nette paneelllijnen. In het echt ziet dit er echter niet zo uit. Er zitten hele rijen popnagels op de buitenzijde.

photo 449232

Dit kan ik zo niet goed reproduceren. Ik denk dat ik met een rivetier ga werken en zo de lijnen ga nabootsen.... Eerst maar eens wat kleurtjes erop!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 jul, 2018 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk, de 1:72 nog wel, grote bak.

Je had het er al over, ik heb de 1:144 van Revell eens gebouwd. Ter inspiratie een foto van het 1:144 model. Ik kan me nog herinneren dat dit een erg prettig modelletje was. Prima pasvorm en prima decals.
photo 202440

Hopelijk wordt jouw grotere versie ook een parel in jouw collectie.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jul, 2018 0:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Mooie heli zeg. Ik ken dit exemplaar niet echt moet ik zeggen. Voor heli’s geldt bij mij eigenlijk altijd brings e groter hoe mooier dus deze vind ik zeer interessant. Je zegt dat het oppervlak nogal kaal is, maar er dus wel paneellijnen op zitten. Zijn dit grgraveerde of opliggende paneellijnen? Verder zie ik op de Revell bouwbeschrijving een roze heli. Ook interessant :wink:

Succes! Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jul, 2018 21:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
@tsjopperbob, ja ik hoop dat hij net zo mooi wordt als die van jou , maar dan maatje groter. Stuur jr nog PB over de kleur..
@fokkerfan, de kit heeft ingegrafeerde panellines. In het echt is het echter een oppervlak met soort klinknagels in lijnen, ik ga dit met revetier nabootsen. Rose is van defecte printer :roll:

Pitje is af, riemen van tape gemaakt'
photo 449395

Binnenkant is ook van kleurtje voorzien, ook al plak ik de laadklep dicht denk ik. Nu nog de ruiten erin.
photo 449396

De motoren moeten wel geputtyd worden, maar dan ok zie bovenste. Wel even rescriben dan weer...
photo 449394

Nu aan de slag met revetier. Ik heb helaas enkel zo'n zwabberende trumpeter. Hoop ook nog eens in NL een betaalbare set Rosie the revetier ergens in de juiste maat te kunnen kopen, wie weet een adresje ?, want dit zijn wel betere hulpjes...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jul, 2018 21:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 jan, 2014 17:27 pm
Berichten: 316
Woonplaats: Boskoop
Kijk anders eens naar RB Productions voor een riveter. Stuk goedkoper en werkt (voor mij) heel goed.
http://www.radubstore.com/index.php?main_page=index&cPath=77_110

_________________
Op de tafel:
Iedere keer iets anders....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jul, 2018 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
spiderbrouwer schreef:
@tsjopperbob, ja ik hoop dat hij net zo mooi wordt als die van jou , maar dan maatje groter. Stuur je nog PB over de kleur...


Heb hier destijds gewoon de handleiding gevolgd, Revell 46 (mat NATO olijf).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jul, 2018 22:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
@peppie. Bedankt voor de link, zijn dezelfde wieltjes als in rosie de rivetier zie ik. Alleen stuk voordeliger.
@tsjopperbob, inderdaad dacht ik ook die 46 nato olijf, ik heb echter ook een beschrijving met de donkerder geel olijf 42 als advies? Ook op fotos zie je ivm verwering meerdere tinten. Deze uitvoering was tamelijk clean.

De rivets zitten er op voor zover het me lukte, het wieltje is nu lam (zit gammel plastic asje in wat slijt)
photo 449614

De afgeplakte voorzijde erop en wat druk nodig om deze jongens er strak op te krijgen.
photo 449615

Ja het is een oudere kit dus plamuur nodig om eea wat strakker te krijgen
photo 449616

photo 449617

Nu nachtje laten drogen en morgen wat schuren, dan kan de eerste controle primerlaag erop... :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 jul, 2018 0:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
spiderbrouwer schreef:
@tsjopperbob, inderdaad dacht ik ook die 46 nato olijf, ik heb echter ook een beschrijving met de donkerder geel olijf 42 als advies? Ook op fotos zie je ivm verwering meerdere tinten. Deze uitvoering was tamelijk clean.


Heb die van mij destijds met kwast gedaan. Indien je de kleur met airbrush aanbrengt, is het eenvoudiger om wat lichter of juist donkerder te mengen voor nuancering. Maar dit is inderdaad een show-bak, dus redelijk clean.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jul, 2018 12:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Deze week lekker door kunnen werken.
Eerst eens laagje primer erover
photo 450057

Bladen zwart en wit
photo 450058

Laag natogroen,future en begin met decals
photo 450059

Al fleurig geheel, mat laagje erover
photo 450060

Ook bladen wat strepen van decals(tips moeten nog geel)
photo 450061

Staartrotor wat rood(mooier dan de decals)
photo 450062

Ik ga nu nog wat stoeien met lichte wasch erover en dan alles afmonteren. ik denk dat ik de staart en de hoofdrotorbladen in opgevoeuwen staat bouw. Dit staat leuk en neemt wat minder ruimte in beslag :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jul, 2018 19:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke progressie.

Betreffende het opvouwen van de rotorbladen, inspiratie:
Afbeelding
Bron: http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?p=717614

Heb eens bij een vliegshow naast zo'n bakbeest gestaan, toen ze hem 'inpakten' zeg maar. Leuk stukje electronica en hydraulica, maar ging toch nog redelijk vlot.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement