Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 6:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2018 23:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 jul, 2013 21:14 pm
Berichten: 118
Goedenavond forumleden,

Dit wordt mijn eerste bericht in... ik gok 4 jaar. Ik ben Roel Wubben, lid sinds 2013, en heb in die periode een paar stuntelige bouwwerkjes op dit forum achtergelaten, waarvan ik er niet een officieel af heb gemaakt :lol:. Ergens in dat tijdperk ben ik begonnen aan een Sukhoi Su-32 van Italeri in de schaal 1:72, toen bouwde ik mijn modellen nog in een druivenkas, waar ik deze kist vandaag vandaan haalde, tijd voor een frisse start.

Dit is wat ik allemaal mee heb genomen van "buiten".

De halve doos, inclusief boxart.
Afbeelding

De instructies.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

3 sprues, hoewel er origineel maar 2 op de instructies staan. (Foto van de 3e sprue afwezig.)
Afbeelding
Afbeelding

En dan het misschien wel het meest interessante, het voor een kwart afgemaakte model, met de bijbehorende losse onderdelen.
Afbeelding
Afbeelding

Een handjevol losse onderdelen.
Afbeelding


Nu naar het eerste probleem, door het onzorgvuldige opbergen van dit project ben ik 3 onderdelen verloren, alle 3 deuren/covers voor het landingsgestel. Deze onderdelen zijn lastig te vervangen. Zover ik zie heb ik 4 opties.

1. Onderdelen weglaten. (incompleet model)
2. Wheelbays dicht plamuren en detailleren. (detailleren kan lastig uitpakken)
3. Onderdelen proberen te recreëren. (zeer gecompliceerd)
4. De Italeri variant van Department X proberen te bereiken. (als het model nog in productie is)

Afbeelding

Ik ben al begonnen met het schoonmaken van de kit, want dat was hard nodig nadat het 5 jaar "breeding ground" was voor spinnen en pissebedden, ook zat er een flinke laag stof en stuifmeel (van de druiven) op het model.
De tweede stap wordt het splitten van de romp en de cockpit opnieuw verven en lijmen, ook zullen er 2 sticks gemaakt moeten worden. De rest volgt na de cockpit.

Morgen (06-06-2018) waarschijnlijk de eerste update, bedankt voor het lezen. (tips en vragen zijn welkom)

Met vriendelijke groet,

Roel Wubben

_________________
Op het bureau: Italeri 1:72 Su-32/34 , Revell 1:48 Mosquito B Mk. IV.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2018 0:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 19 okt, 2015 22:15 pm
Berichten: 92
Hee Roel,
Leuk om te horen dat het bloed toch weer kruipt waar het niet gaan kan.. Heel veel succes met de reconstructie! Ik volg..

Fred

_________________
Ik zeg maar zoo, da's korter dan dierentuin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2018 0:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Succes met deze uitdaging. Wordt leuk scratchen denk ik. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2018 9:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Succes, ik moet de mijne ook nog eens afgewerkt krijgen

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2018 1:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 jul, 2013 21:14 pm
Berichten: 118
Update 06-06-2018,

Goedenavond iedereen, hier is de update zoals voorspeld, vandaag heb ik een aantal dingen gedaan aan deze Sukhoi.

Om mee te beginnen heb ik de romp gesplit, om de cockpit te verwijderen. De enginebays zaten vol stof en een aantal insectenlijken.
Afbeelding

Next up, de cockpit moest helemaal uit elkaar, totaal 8 onderdelen, die allemaal opnieuw geverfd en gedetailleerd moeten worden.
Afbeelding

Een laagje Soviet Cockpit blauw in de vorm van Revell Enamel Matt 55, normaal spuit ik acrylverf op waterbasis (Revell Aquacolor) maar voor sommige kleuren moet ik een uitzondering maken.
Afbeelding

En een laagje grijze Revell Aquacolor 43 voor de ejection seats en "dashboard".
Afbeelding

De volgende stap was het detailleren van de cockpit, alle instrumenten krijgen een kleurtje, in de meest accuraat mogelijke manier. In deze schaal is dat niet heel makkelijk, maar ik heb m'n best gedaan.

Een klein voorbeeldje om de blauwe zee te transformeren in iets dat op een cockpit lijkt.
Afbeelding

Mijn poging tot details.
Afbeelding

Vervolgens was het afplakken van het rooster in de cockpit en het detailleren van de ejection seats aan de orde.
Afbeelding

De stoelen moesten van compleet grijs naar iets dat op de originele NPP Zvezda K-36DM stoeltjes. (Jup, Zvezda.)
Afbeelding

En... mijn poging.
Afbeelding

Het spuiten van het rooster in de cockpit, Revell Aquacolor 07, gewoon glanzend zwart. Ik gebruik een Revell Vario airbrush, werkt prima, al zou ik niet klagen als ik een upgrade zou krijgen.
Afbeelding
Afbeelding

En dan de finale voor vandaag, de cockpit terugplaatsen waar hij vandaan kwam, all that remains is de HUD die ik moet scratchbuilden en de canopy.
Afbeelding
Afbeelding

Dat was het weer voor vandaag, bedankt voor het lezen en reageren.

Voor het weekend waarschijnlijk weer een update.

Met vriendelijke groet,

Roel Wubben

_________________
Op het bureau: Italeri 1:72 Su-32/34 , Revell 1:48 Mosquito B Mk. IV.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2018 6:35 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Is toch een hele stap vooruit, eerlijk waar. Knap dat je alles zo netjes losgekregen hebt

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jun, 2018 0:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 jul, 2013 21:14 pm
Berichten: 118
Update 08-06-2018

Daar ben ik weer, twee dagen voorbij sinds de laatste update, wederom lekker laat op de dag, maar goed ik heb ook nog dingen te doen naast plastic betasten. Genoeg gepraat, tijd voor wat nieuws.

Allereerst een even een HUDje in elkaar gefrutseld, een overgebleven stukje zijruit van de kas die zich de canopy van een DeHavilland Mosquito noemt werd opgeofferd, best goed gelukt als je het mij vraagt, zijkantjes Revell Enamel 55 geverfd en de cockpit wat touch-ups gegeven.

Afbeelding

Afbeelding


Ennnnn de canopy erop, sealed again for the second time.

Afbeelding


Blokje lood erbij, ik weet niet of het nodig is maar het kan geen kwaad, het stond in ieder geval niet in de instructies.

Afbeelding


Vervolgens heb ik de romphelften weer op elkaar gelijmd, ik had wat meer knijpers kunnen gebruiken, maar de zwijnenstal die ooit mijn kamer was verstopt af en toe dingen die ik nodig heb. (totaal niet mijn schuld :lol:)

Afbeelding


Ik gok dat dit staartstuk in het echt vol met elektronica, jammers, early warning systems en radars zit. De officiële benaming is tail stinger, en sommige versies bevatten inderdaad rear facing radars, voor de rest is er niet zo veel over te vinden, een hoop Russische gevechtsvliegtuigen hebben deze karakteristieken. Een beetje lijm en een knijpertje en dit onderdeel zit ook weer terug waar het zat.

Afbeelding


De pasvorm van deze kit is best okey, maar "best okey" is niet goed genoeg in mijn mening, dus heb ik de Alabastine Auto Plamuur maar weer eens opgezocht. Even afplakken met wat Scotchtape bespaart weer een hoop schuurwerk en het is beter voor de panellines.

Afbeelding

Afbeelding


Tijdens het schuren vond ik dat de tail stinger toch wat extra plamuur kon gebruiken, dus ik zal dit weekend nog wat schuurwerk hebben, ik gebruik de reserve plastic strips uit de kraag van een van mijn overhemden als een plamuurmes.

Afbeelding


Een avondje schuren en nat polijsten met een fijn schuurpapiertje later:

Afbeelding

Afbeelding


Dusss, dit weekend zal ik nog moeten schuren en polijsten. Daarna kan ik rescriben, alleen heb ik daar geen mes voor, any tips? Na het scriben en nalopen van de naden kunnen de control surfaces erop en dan de primer, en daar heb ik zin in, want dan hoef ik de 17.000 verschillende tinten oude verf niet meer aan te zien en wordt alles zo'n 20 keer overzichtelijker.

Bedankt voor het lezen en voor nu alvast fijn weekend, ik gok dat ik zondag weer een update heb.

Met vriendelijke groet,

Roel Wubben

_________________
Op het bureau: Italeri 1:72 Su-32/34 , Revell 1:48 Mosquito B Mk. IV.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jun, 2018 9:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi werk, en de vaart zit er goed in zo te zien. Om te schrijven zonder tools? Een dikke naald zoals bvb een passerpunt kan al heel wat betekenen.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jun, 2018 14:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 jul, 2013 21:14 pm
Berichten: 118
Dankjewel Silenoz, ik ga het eens proberen.

Met vriendelijke groet,

Roel Wubben

_________________
Op het bureau: Italeri 1:72 Su-32/34 , Revell 1:48 Mosquito B Mk. IV.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jun, 2018 19:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 dec, 2015 21:07 pm
Berichten: 173
So, wat een werk en dat op een Italieri kit. Knap hoor. De detail schildering is erg goed gelukt. Ben benieuwd hoe dit verder gaat.
Gr Lars


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement