Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: wo 15 aug, 2018 20:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
trikke11 schreef:
Je bent me kwijt met 1 Hans Klok, Bert. Ik weet niet waarover je het hebt. Maar ik twijfel er niet aan dat je me dat gaat uitleggen. :wink:
Waar die MG's heen gingen voor de DJ -want dat was die eigenlijk: de radioman- uitstapte, blijft een raadsel. Voor zijn neus en dus verder de staart in zat radio-apparatuur gemonteerd. Fat chance dat ie zijn schietijzers daar kwijt geraakte. Achter zijn rug lijkt me ook geen sinecure: hij zat immers zelf in de weg. Het lijken me niet echt dingen die je even onder je arm doorschuift. Daar zat dan ook trouwens die opengeschoven koepel in de weg, niet ? Soit. Who cares. Ik behelp me wel met wat Airfix voorzag. Ik ga niet te veel meer modifiëren. Het duurt me weer veel te lang zo... :wink:


Alle posities achterin waren voorzien van een opklapbaar krukje zonder rugleuning ...simpel maar heel handig in de krappe ruimte.
Dat er uit word gestapt op de foto aan de bovenzijde is niet standaard maar hoogstwaarschijnlijk alleen voor de foto gedaan..
Door die opklapbare krukjes kon je makkelijk via de onderkant eruit waar de tunnel positie zich bevindt..
De Hampden is in de cockpit ook voorzien van een vliegerstoel met een naar achteren neerklapbare rugleuning..
Eigenlijk was het een zeer oncomfortabel vliegtuig zonder enige ergonomie, het moest gewoon passen in die zeer kleine ruimte en bommen kunnen gooien..

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: wo 15 aug, 2018 22:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Zwaar grapje, maar mijn gevoel voor humor is niet voor iedereen :lol: :lol:

Nee, met Hans Klok bedoel ik de goochelaar, anders zou ik ook niet zo weten waar dat verdwijnt.
Heb even mijn bibliotheek nageplozen, maar heb niets over een Hampdem helaas

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: wo 15 aug, 2018 23:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Zware grapjes zijn sweet, Bert. Ik had alleen nog nooit eerder van Hans Klok gehoord. Ik word niet zo graag voor de gek gehouden, vandaar dat ik die trukengozer niet ken.
Carvair: zelfs als de DJ zijn stoeltje kan wegklappen, blijft er geen plaats om MG's te doen verdwijnen. De staart zat vol radio-apparatuur. Hij kan ze hoogstens recht omhoog gericht hebben en dan moest de koepel open blijven. Dus hij kon alleen naar beneden via de ventral.
Maar we lijken een dood paard te gaan doodslaan, vinnik. We zullen het nooit weten...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2018 9:35 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
effe gezocht

photo 451820

photo 451819

photo 451818

Maar of dit echt duidelijkheid schaft?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2018 12:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Hahaha, die was ik gisteren ook al tegen gekomen, zat te kijken hoe die de Mitrailleurs werden opgeborgen.
Ze zijn een Hamden aan het restaureren, echt een bere klus.......en mooie foto's van de binnenkant......

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: vr 17 aug, 2018 20:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Die hebben we hier allemaal aan de muur hangen. Ik kan in mijn dromen doorheen een Hampden in vlucht kruipen, maar het blijft een raadsel waar ze met die MG's blijven. :wink: :wink: :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: za 18 aug, 2018 10:47 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Dan heb je een mooi behang

Ik ga er vanuit dat jij al heel wat zoekwerk heb gedaan en ook gedegen. Ik heb best wel wat boeken, maar helaas geen Hampden.
Ik denk dat ze het ding gewoon loskoppelen en eraf mikken, lijkt mij de meest logische manier in deze

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: di 21 aug, 2018 23:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Beste Trikke,

Ik heb zelf wat Hampden literatuur in de kast liggen en nu ben ik even aan het zoeken gegaan..
Ik denk dat de oplossing makkelijker is dan we dachten!!
Ik heb 1 foto waar twee bemanningsleden de machinegeweren in de ventral positie plaatsen..
Door mankracht tillen ze deze erin.
Dan denk je natuurlijk ja dat kan niet anders want hij kan niet naar binnen klappen...
En juist dat gebeurt er dus aan de bovenzijde!
Alle kappen hebben twee uitsparingen voor de lopen om daar over heen te vallen en die beugel is ook een rustpunt voor de mitrailleurs, de beugel is niet alleen maar om de staart te beschermen tegen tegen vuur op de staart.
Dat geeft één van de boeken al aan.
Waarom zou je een uitsparing maken in je perspex als je hem naar binnen zou kunnen klappen..
Bewapende Hampdens hebben de mitrailleurs met de kap dicht rustend op de beugel of de kap open en dan hangen ze vaak achterover met de lopen in de lucht.
Voor zover ik heb kunnen zien aan deze foto's is dat Hampdens met een ventral mitrailleur ook bovenop zijn bewapend..
En bij de plaatjes die ik heb zijn de kisten zonder ventral mitrailleur voor de rest ook niet bewapend..
Veel foto's uit die tijd zijn in scene gezet en sommige kisten waren voor trainingen ook niet altijd uitgerust met mitrailleurs als deze er makkelijk konden worden uitgetild zoals bij de Hampden.
Geen van de tekeningen die ik heb laat een costructie zien met een draai of klapmechanisme.
Ik ben er zelf wel van overtuigd dat deze dus niet binnenin werden opgeborgen maar op het moment van de foto's dan ook helemaal niet gemonteerd waren...
https://goo.gl/images/aQunG2

Overigens zijn er ook Hampdens geweest zonder deze uitsparingen in het perspex koepeltje, wat opvalt is dat deze kisten geen beugel hebben maar een soort spleet in de lengte richting van de mitrailleurs. ( maar een beetje offcenter vliegrichting rechts)
Mischien was dit wel een opberg systeem en kon je ze op deze kisten naar binnen klappen door ze naar de vliegrichting rechts naar binnen slaan en werd dit direkt door een veer geactiveerde deur afgesloten..
Zo'n streep zie je op de tekeningen wel terug zonde de beugel, maar niet op de kisten met beugel of op foto's daarvan!



Ik hoop dat je wat aan mijn bevindingen hebt.

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: wo 22 aug, 2018 20:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Dat heb ik nou om de vijf voet voor als ik hier wat intik: de boel loopt vast en heel mijn raison gaat verloren. Ik heb een screentje genomen voor het te laat was. Ik ga niet blijven tikken. :(

Afbeelding

dus die had MG's bij. En uitsparingen voor als de koepel weer dicht mocht, toch ?

Owkee, die link werkt uiteraard niet in een screenshotje. :roll:

Komt de ventral nogmaals...

Afbeelding

En de foto achter de link die jij meegaf, Carvair, is suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuper sweet !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hoe ik die gemist heb, blijft een raadsel. Echt machtige foto voor Hampden fetisjisten. Machtig bedankt. Wat een extra gedoe moet dat toen geweest zijn voor die ongelukkigen allemaal op hun plaats zaten, djeez....
Aanvankelijk had de radioman trouwens slechts 1 MG om achteruit te schieten. Voelde die zich later dubbel zo gelukkig of dubbel zo ongelukkig ? :wink: :roll:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: UPDATED!
BerichtGeplaatst: do 23 aug, 2018 10:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hoi Trikke,

Wat betreft die ventral met schuifluikjes dat klopt en misschien konden ze naar achteren op de normale versie.
Maar op de TB kon dat niet die staat vast op een paaltje, op de foto's die ik je gestuurd heb is die zwarte staaf dat paaltje waar de mg op vast staat.
Wat ik schreef over het naar binnenklappen van de dorsalgun heeft waarschijnlijk te maken met de enkelvoudige mitrailleur..
Die details zie je op latere kisten operationeel gebruik niet meer terug, dus wat jij dan wil doen is correct voor de uitvoering.
De Hampden was een toestel wat na het prototype bijzonder veel gewijzijgd is dat zorgde ook weer voor veel simpele aanpassingen omdat er simpelweg geen ruimte was voor ingewikkelde oplossingen of ergonomie..
Ik heb deze week in Engeland een derde boek besteld over de Hampden die ik nog niet heb..
Als ik weer wat meer tegenkom laat ik het weten..
De twee die ik heb worden als bijbels gezien maar ook die geven niet alle geheimen prijs haha, ik hoop dat die derde dat wel engzins doet..
Ik heb geloof ik al eens eerder gezegd dat ze zelf in Cosford waar ze die torpedo kist aan het restaureren zijn niet exact weten hoe sommige dingen in elkaar zaten en dat ze nog steeds hopen meer materiaal te vinden over de TB.

https://flic.kr/p/Z34Cqq

Nog even verder gezocht een link gevonden naar een pagina waar al eerder plaatjes van zijn geplaatst in dit draadje alleen zij deze foto's scherper!!
Er zit een foto bij die naar achteren gemaakt is, je kunt hem downloaden..
Het leuke hiervan is dat je redelijk goed kan zien dat er in de dorsal een halve getande ring zit waar de steun van de mg opzit.
Dit bevestigd dat de mg dus niet naar binnen/achterwaards klapte ..
https://museumcrush.org/rebuilding-wwii ... on-centre/

En nog 1 van de ventral die heel mooi is uit te vergroten....
https://flic.kr/p/21dBuV4

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement