Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2020 13:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
:shock: :shock: :shock:
De houtlijm lijkt wel verdwenen ?! Het is zo'n smeuïge pap als je dat erop smeert, maar ik zag het zo verdwijnen, terwijl ik erop stond te kijken ?! Ik dacht eerst: dat glijdt af naar de dieptes tussen de golven, maar ook daar lijkt geen houtlijm meer op te zitten. Ik had verwacht dat het oppervlak harder, steviger zou zijn geworden. Maar niks daarvan.
Misschien is de folie ook te glad ?
Dan maar eerst een grondverf erover ?
Kom ik een koppel bussen schoolverf tegen tussen het schildergerei van toen ik mezelf nog kunstschilder vond. :wink:
Plakkaatverf eigenlijk. Zeker 20 jaar in de kast staan wachten op dit moment. En nog meteen gebruiksklaar na ff flink schudden. Die er dan maar overheen, zodat het hopelijk meer houvast voor de houtlijm biedt.

Afbeelding

Weer een laag houtlijm erover, maar maakt nauwelijks verschil. De houtlijm lijkt samen te trekken en zo dun op te drogen dat ik er nauwelijks de scherpe plooien mee verberg.

Afbeelding

Afbeelding

Laat ons hopen dat we de golven nu eerst hun kleurtje kunnen geven en dat nadien de watereffectproducten nog een ander kunnen verhelpen. Waarmee we bij de kleur van de Noordzee zijn beland...
Voor zover ik die ken, is het geen heel transparant water. Eerder grijs en modderig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2020 11:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Een koppel kleurtjes later...
Het blauw vind ik nog wat fel, maar over de toppen hoort sowieso toch wit schuim later.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2020 15:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Netjes hoor!

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2020 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik vind het ook wel leuk en ook leuk hoe je het laat zien.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2020 14:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Ik heb een blinklaagje Vallejo Still Water eroverheen gejaagd, maar ik vermoed dat ik beter eerst een laklaagje had aangebracht. Het Still Water lost de verf blijkbaar op.

Afbeelding

Afbeelding

Maar geen nood ! De kopjes moeten wit, er hoort wegtrekkend schuim bij, dus de verdwenen verf kunnen we daarmee verdoezelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De ene golftop is al beter geslaagd dan de volgende, maar ik maak me sterk dat water zijn zin doet en niet hoeft te beantwoorden aan patronen. :wink:
Veel van de glans van het Still Water is uiteraard verdwenen onder het matte wit.
Dus straks eerst een laagje lak voor ik er échte schuimkopjes op aanbreng.
Het was ook niet bepaald een kalme dag op zee, maar ik was flink op dreef. Geen idee of er wel torpedo's werden gelost als de zee zo onstuimig was....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2020 14:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Ik weet niet zo goed waar ik zat op te wachten met de Airfix Hampden. De onderkant afwerken, de neus erop, antennes en case closed.
Maar de onderkant schrikt me wat af. Die duikende torpedo moet op zijn plaats.
Wat me ook tegenhield: ik moest bij de staartschutter aan beide zijden nog een gaatje maken voor de antennes. Dat had ik beter gedaan voor het spuiten. Helaas.
Toen ik hoorde dat ik over twee weken misschien weer moet beginnen werken, panikeerde ik zodanig, dat ik maar in gang geschoten ben.
Om te vermijden dat ik zou uitschuiven met het aanzetten van het boortje ( ik ken mezelf en Murphy ) eerst met een naald een aanzetje gemaakt en enkele omwentelingen later zaten de gaatjes purrfect op hun plaats.
Tja, dan ook maar verder met de rest van de onderkant.
De buikschutter. Koepel wat strakker bijgespoten. MG's met een drupje houtlijm op hun plaats. Alleen nog kleuren.
De gigantische handen van de schutter vijlde ik zodanig bij, dat ik ze tussen de twee MG's kon positioneren met een drupje secondelijm. Terwijl ik dit intik, denk ik meteen aan de navigator in de neuskoepel van mijn Valom versie: die kwam los nadat de neus erop zat. Als deze MG's loskomen, zit mijnheer ook niet meer op zijn plaats en verdwijnt ie in de fuselage met de MG's erachteraan. Nog ff bekijken hoe ik dat kan voorkomen. Hij raakt niks met zijn laarsjes. Daar had het nog gekund...
Soit. Daar prakkizeren we ook een paar weken over.

Afbeelding

Afbeelding

Eens de buikkoepel op zijn plaats zit, is het de beurt aan de torp. Brand een vette kaars voor me, brouwers, please.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2020 14:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Kaars gebrand! Maar heb je niet nodig joh! Gaat echt wel goedkomen, kijk hoever je al bent in deze bouw, met dat water bijvoorbeeld.
Zet 'm op! Erg benieuwd!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 mei, 2020 15:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Bommenruim afgewerkt. Met onderdelen landingsgestel pompen gesuggereerd aan de luiken.
Als je moeite doet, zie je 0,08 mm visdraad met twee lusjes klaar zitten om de torp in te hangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pitobuis onderaan de neus zie je net niet op de foto. Origineel heb ik flink bijgevijld, maar dan nog wat bruut detail. Maar wel vintage. :wink:
De zijraampjes van de buikschutter zitten flink onder de smurrie aan lijmresten. Als dat weggewerkt is, kan ie zijn antennes krijgen, neuskoepel erop, torp in de lusjes en Bob's my uncle...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 mei, 2020 15:37 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Knap gedaan Trikke! Wat zijn die zwarte ronde dingen in het bommenruim?

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 mei, 2020 18:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Dat is een ring om de props achter de motor te verzegelen. Om ze echt te kunnen laten draaien, begrijp je ? Ik weet niet meer of ik besloot die gewoon vast te kleven of te laat was om daar aan te denken. Anyways: ik herinner me nog wel dat ik de visdraad onder/boven (is maar hoe je't bekijkt) het bombrack wou laten lopen. Maar daar bleek na het plaatsen van het rack geen ruimte meer voor. Dus sneed ik zo'n ring in twee om de draad daar doorheen te laten lopen.
Nu we het toch over props hebben: ik overweeg die niet te installeren en met blister draaiende props te suggereren. Net iets echter als die zo over mijn Noordzee scheert. Maar da's het volgende waar ik dan weer ff wakker van lig: hoe blister mooi rond uitsnijden ? Daar heb je masjientjes voor, maar ik dus niet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement