Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: za 23 jun, 2018 20:31 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Muzzle rise is het fenomeen dat wanneer men een machinegeweer/pistool volautomatisch leegschiet, het wapen door de diverse krachten die erop werken de neiging krijgt naar achteren te kantelen, waardoor het wapen dus steeds hoger zou richten als de schutter hier geen rekening mee zou houden.
photo 448668
Om te voorkomen dat de schutter zelf continu moet corrigeren voor dit fenomeen, is er in dit geval een compensator gemonteerd die dat zelf al (voor een deel) opvangt.

Hiermee sluit ik deze wapentechnische les af, zijn er nog vragen? :mrgreen:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: za 23 jun, 2018 21:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Ik probeer ff of de screenshot van mijn reactie het doet. De boel blijft hier altijd vastlopen als ik tracht te reageren en ik ben het zat om steeds weer opnieuw op te roepen wat ik wou zeggen, sorry.

Dat blijkt telkens weer onleesbaar, pfff... ik tik de screenshot wel eens over als ik ff tijd heb, deal ?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: za 23 jun, 2018 21:54 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Goeie vragen Trikke! Ik beantwoord ze met plezier. :mrgreen:
MG's in een vleugel hebben dat inderdaad niet nodig omdat die behoorlijk goed vast zitten aan de constructie van het vliegtuig zelf.
Waarom de MG's van de He111 (waren veelal MG15's en later MG81's) geen compensator hadden? Dat kan te maken hebben met het feit dat die meestal in een zgn ball mount zaten, waarbij de loop en het draaipunt van het wapen op één lijn zaten. Dan heb je het probleem van muzzle rise niet.
Afbeelding
Bron: http://www.icollector.com/GERMAN-MG15-A ... _i15605256

Heeft het afvuren van boordwapens invloed op de snelheid van het vliegtuig? Kort maar krachtig: ja! Met kleine kalibers is het nauwelijks merkbaar, en zelfs bij het kanon van de A-10 is het niet rampzalig veel, maar je hebt toch met een bepaalde kracht te maken die in tegengestelde richting van de vlucht werkt, en dat beïnvloed toch de vliegsnelheid enigszins.

Wat betreft de betreffende trailer, ik denk dat dat meer het effect van een ontploffende granaat in de vleugel is, en daarbij komt ook nog eens dat in films dit soort effecten ook meestal overdreven worden. :wink:
Deze kist zou eigenlijk enkel nog maar benzinedampen in de tanks moeten hebben (ideale benzine/lucht verhouding is 1/14) om zo'n vuurbal te krijgen, iets wat een hoop mensen niet weten. :wink:
De impact van kogels zullen weinig effect hebben op de snelheid van het vliegtuig. De aangerichte schade daarentegen... :roll:
En tjah, in een vliegtuig stappen met de kans dat je niet terugkomt is al wat, maar wat denk je van de Duitse piloten in de laatste maanden van de oorlog, die gingen omhoog wetend dat ze zeer ernstig in de minderheid waren... :shock:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: za 23 jun, 2018 22:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Wow ?!?! Deze is freaky ! Jij hebt mijn reactie kunnen lezen zonder dat die er is ?! Strange days indeed...
Maar wel weer machtig interessante info.
En met piloten maak ik geen onderscheid: ze hebben allemaal een voor een telkens weer de dood in de ogen moeten kijken en met hun levens moeten spelen. On-voor-stel-baar !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: zo 24 jun, 2018 0:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Als je deze Hampden als een echt torpedo kist bouwt moet je in de shuttersruimte een soort taartpuntje zagen waar de staart van de torpedo zat als de torpedo onder de kist hing tijdens de vlucht..
Dit is op geen enkel model uitgevoerd die je zo kan kopen...
Ondanks dat dit stuk eruit is was er nog steeds ruimte voor de schutter en in de bulkhead van het bomruim en de schutters positie is ook een uitsparing gemaakt om de torpedo te kunnen herbergen.
In sommige modellen zie je wel eens dat de torpedo schuin onder romp hangt en dat zie je ook nog wel eens terug op zijaanzichten maar dat is incorrect omdat de meeste tekenaars geen rekening hebben gehouden met deze uitsparing.
De bomdeuren zijn in tegenstelling van de normale variant die uit 1 deur aan elke kant bestaat in een tweedelige variant aan elke kant.
Dit was gedaan om toch een beter stroomlijn te houden terwijl de deur toch nog steeds niet helemaal perfect dicht was met een torpedo in de buik.

Als je wilt heb ik wel een paar plaatjes van onderdelen van de schutterspositie ..het is niet supergedetailleerd maar wel nuttig en geeft je een idee hoe het eruit heeft gezien!
De foto's heb ik van het RAF museum in Cosford die een Torpedohampden aan het restaureren zijn.
Darren Priday die over het project gaat zegt ook niet exact te weten hoe bepaalde details zijn geweest op deze positie maar wel dat deze uitsparing erin zit, daardoor lijkt het dat het bomruim dieper is maar in werkelijkheid is de schutterspositie minder diep waardoor deze niet uitkomt met de onderzijde van de bombbay.


Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: zo 24 jun, 2018 14:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Da's machtig interessant, Carvair !
Ik ben uiteraard heel benieuwd naar de beelden.

Bedoel je met twee 2ledige deuren zoals de deze ?

Afbeelding

Veel verschil lijkt me dat niet te maken met twee 1ledige... :|

Deze heeft ook twee 1ledige, voor zover ik kan zien.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: zo 08 jul, 2018 14:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Ik ben de romphelften in delen van achter naar voor beginnen monteren, omdat er nogal wat gewring aan te pas diende te komen vanwege getorst.
Als ik de staart laat aanpassen, zit het een paar cm verder al flink fout.
De grote sleuf is voor de standaard.

Afbeelding

Beetje onscherp, maar duidelijk flink wat speling tegen dat we aan het bommenruim zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Vreemd genoeg klopt alles aan de neus weer min of meer ?!

Afbeelding

Bovenaan is het huilen met de vliegeniersmuts op bij de geschutskoepel.

Afbeelding

De veranda is duidelijk uitgemeten door een amateur.

Afbeelding

En ff verder bij de cockpit klopt alles weer ?!

Afbeelding

De neuskoepel valt mee.

Afbeelding

Schuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurrrrrrrrrrrrrrrrrrreuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :|

De motorgondels kregen alvast hun koperen smoeltje. Hoe kwamen die Britten er trouwens bij om die dingen koper te kleuren toen ?

Afbeelding

Uitlaten idem dito.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: ma 09 jul, 2018 7:02 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Das wel heel bont voor de koepelschutter als de rest toch redelijk uitgelijnd is.
Maar als je moet schuren raak je ook al je rivets kwijt, of ga je daar een ander iets op bedenken?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: ma 09 jul, 2018 21:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Ze moeten sowieso minder geprononceerd. Maar helemaal weg is trop, uiteraard. Ik zal dus een ander iets moeten verzinnen waar ik aan de naden heb moeten overschuren. :|
Bij de weg: frappant is ook dat de helften niet evenredig mismatchen: de bombbay is aan de ene kant gewoon korter dan aan de andere ?!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: ma 09 jul, 2018 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Ik vind die rivets er sowieso erg groot uit zien en wegschuren en zelf reproduceren is misschien helemaal geen gek idee. Daar heb je hele handige tools voor die niet duur zijn.

deze bijvoorbeeld.
photo 383711

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement