Goeie vragen Trikke! Ik beantwoord ze met plezier.
MG's in een vleugel hebben dat inderdaad niet nodig omdat die behoorlijk goed vast zitten aan de constructie van het vliegtuig zelf.
Waarom de MG's van de He111 (waren veelal MG15's en later MG81's) geen compensator hadden? Dat kan te maken hebben met het feit dat die meestal in een zgn ball mount zaten, waarbij de loop en het draaipunt van het wapen op één lijn zaten. Dan heb je het probleem van muzzle rise niet.
Bron:
http://www.icollector.com/GERMAN-MG15-A ... _i15605256Heeft het afvuren van boordwapens invloed op de snelheid van het vliegtuig? Kort maar krachtig: ja! Met kleine kalibers is het nauwelijks merkbaar, en zelfs bij het kanon van de A-10 is het niet rampzalig veel, maar je hebt toch met een bepaalde kracht te maken die in tegengestelde richting van de vlucht werkt, en dat beïnvloed toch de vliegsnelheid enigszins.
Wat betreft de betreffende trailer, ik denk dat dat meer het effect van een ontploffende granaat in de vleugel is, en daarbij komt ook nog eens dat in films dit soort effecten ook meestal overdreven worden.
Deze kist zou eigenlijk enkel nog maar benzinedampen in de tanks moeten hebben (ideale benzine/lucht verhouding is 1/14) om zo'n vuurbal te krijgen, iets wat een hoop mensen niet weten.
De impact van kogels zullen weinig effect hebben op de snelheid van het vliegtuig. De aangerichte schade daarentegen...
En tjah, in een vliegtuig stappen met de kans dat je niet terugkomt is al wat, maar wat denk je van de Duitse piloten in de laatste maanden van de oorlog, die gingen omhoog wetend dat ze zeer ernstig in de minderheid waren...
Danny