Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 6:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: do 31 mei, 2018 14:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Uitleg qua PE = duidelijk :) en ja, dan zie ik wat je bedoeld... weird.

En dan die fit problematiek. Dit is wel heel slecht. Kun je net zo goed een vac form kopen. Zou dat een gevalletje zijn van gewoon slechte mallen, te lang gebruikt of te heet (of te koud) het kunststof er in gespoten c.q. er uit gehaald? Of alle drie? Soms haat ik bezuinigingen of het op de cent nauwkeurig berekenen hoe je zoveel mogelijk rendement kunt halen uit bepaalde producten en dan onze ellende op de koop toenemen omdat ze letterlijk uit onderzoek weten hoeveel van ons de gitaar in de wilgen hangen met zulke bouwpakketten. Ik koop daarom niet meer van dat soort halve producten maar ik respecteer wel dat je hiermee in het diepen springt. Dus, wat mij betreft, petje af trikke11
:brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 31 mei, 2018 16:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Dat was gewoon de run of the mill Airfix kwaliteit 40 jaar geleden. Ik begon 10 jaar terug opnieuw te brouwen. Je vond bangelijk veel Airfix kitjes voor bangelijk weinig geld. Ik dacht: Sweet !!! Ik betaalde soms meer aan verzendingskosten dan aan het kitje zelf. Dat had een teken aan de wand moeten zijn: Airfix werd overgenomen en ze zouden de kwaliteit gevoelig opkrikken. Wist ik veel waarom ze die oude rommel naar je hoofd smeten...
Soit. Ik heb nooit anders geweten dan dat Airfix kwaliteit niet zo nauw nam, maar het was 40 jaar geleden wel de grootste speler op de markt. De 40-jarige Hampden zit gewoon in een nieuwe doos nu en that's it. Maar ik blijf het een aparte kist vinden en ik heb mijn madam laten kiezen welke bouwdoos ik zou aanpakken. En zonder dat ze op de hoogte was van tuigen en voorkeuren, koos ze uitgerekend een van mijn fetisjvliegers eruit ?!?! Als dat geen échte liefde is.... :lol: :lol: :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2018 6:38 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
De romp met de föhn wat warm maken en dan strak op elkaar zetten en laten afkoelen, denk dat dit best wel moet kunnen gaan werken, zolang je maar gedoseerd met de föhn werkt he?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2018 17:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Over de uitwijkende staart maak ik me zo geen zorgen, Bert. Kappersgerei gaat er hopelijk niet aan te pas komen. Ik hou hout vast. :wink:
Wel leuk om vast te stellen: rivets zijn eigenlijk niet zo overdreven. Dat wordt nog altijd gedaan, zo blijkt ...

https://www.youtube.com/watch?v=j1UMlA4UCm0


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2018 17:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Ik ben er gelukkig ondertussen wel uitgeraakt hoe ik de hoogte van de piloot ga inschatten. Als je zijn stoel monteert volgens de instructies zit da kaptain veel te laag voor de hoek waarin zijn benen zitten. Als ik hem met zijn laagste voet vastplak waar die hoort te zitten, dan komt de vlieger hoger, zoals op de foto. Dus: ik plak zijn stoel gewoon tegen zijn kont. Zijn voet op de vloer. En zijn armsteunen achteraf onder zijn armpjes. Kans bestaat dat die dan weer de vloer van de cockpit niet raken, maar dat lijkt me niet zo erg als een piloot die te diep in zijn bureaustoel zakt en zijn voeten in de lucht heeft zweven.
Ik overweeg ook de originele vloer te gebruiken ipv de PE-vloer. Ik paste de PE over de originele vloer en probeerde de uitsparingen zo over te nemen met scherp tandartsenspul, maar dat lijkt niet zo accuraat.

Afbeelding

Misschien beter een kleurtje erover en daarna de kleur wegdremelen ? We wachten weer op de muze... :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2018 18:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Zoals volgt dus...

Afbeelding

... uitslijpen tot de originele injection op de PE lijkt en me betere hechting belooft.
Maar ik blijf overwegen: als zijn stoel toch gewoon tegen zijn kont gaat, kan ik net zo goed proberen zijn voet als referentie te gebruiken op de PE.
Decisions, decisions, decisions.... :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: za 02 jun, 2018 18:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Ik heb de oude injection dus uitgedremeld zoals de PE.
Ik heb de injection stoel onder mijnheer zijn kont geplakt. De PE stoel heeft zo weinig raakpunten met de piloot dat ik met mijn ogen toe zag aankomen, dat het niks zou worden.
Dan mat ik met de losse hand en onderdelen uit waar zijne hoogheid ongeveer moest terechtkomen om het geloofwaardig te houden en ik plakte hem met die ene voet die de vloer dient te raken in positie. Je ziet duidelijk dat de boel mega te laag zou komen als ik de stoel tegen de vloer zou kleven waar de PE dat voorziet.
Dan alvast ook zijn armleuninkje. Maar die zit net iets te hoog naar achter toe, vinnik.

Afbeelding

Ik was zo voortvarend de armsteun aan de andere kant ook al aan te brengen, maar die rukte ik er snel weer af. Man, wat gaat minutenlijm snel.... :wink: :shock: :? :lol:

Afbeelding

Het dashboard maakte ik alvast zwart en een beetje extra PE waar je straks weer lekker niks meer van ziet, hoera !!!!

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: ma 04 jun, 2018 11:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Ook aan de linkerkant dient een en ander weggeschuurd, want mijnheer de baron zijn voet geraakt niet onder zijn dashboard. Hij past er wel onder, maar ik moet een onmogelijke beweging maken om hem daar te krijgen.

Afbeelding

Alvast wat meer PE instrumenten in de cockpit. Volgens het uiterst beperkte PE plannetje hoort daarvoor ook geplooid te worden, maar gelukkig is dat niet zo. Het zijn gewoon plaatjes gebleven die je op hun plaats dient te mikken. Waanzin is: als de piloot op zijn plaats gaat, zie je er nog nada van, zo smal is de Hampden. Dus veel tijd ga ik daar niet meer insteken. Leuk voor een statische Hampden en je kan in de cockpit binnenkijken. Of voor zo'n opengemaakt model. Is er zo geen B17 op de markt ?

Maar tijd steken in afwerking die to-taal niet zichtbaar is, lijkt me net iets te veel waanzin. Dus ik ga jullie moeten teleurstellen. :wink:
Ik overwoog ook de bekabeling aan de wanden te suggereren. Toch maar niet, dus. Misschien wel in de neus. Daar zie je er wellicht nog iets van. Als het dikke Airfix glas dat toelaat tenminste...

Hier zie je duidelijk hoeveel te laag de stoel van de piloot zou zitten als je'm op zijn pootjes zou monteren.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2018 13:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Vandaag mijn verse pistool aangekregen. Hopelijk merk ik het verschil tussen gravity en bottom feed duidelijk.
Nu er nog achter komen hoe ik ervoor zorg dat ie er niet binnen de kortste keren uitziet als mijn ouwe... :wink: :roll: :oops:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2018 22:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Ah man, serieus? :mrgreen:
Het nieuwe spuitje lijkt mij ook wel wat.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement