Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 16:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 131 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 26 mei, 2018 20:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Alsof ik nog niet genoeg sores heb met mijn Revell Draken én terwijl ik wacht op verse decals om de stabilizer ervan te herdoen, besloot ik ondertussen alvast meer problemen op te zoeken.
1 van mijn fetisjtuigen...

Afbeelding

Ik plan de bomb bays open te laten en er een torpedo onder te hangen die net gelost werd. Ik probeer hem op zijn poot te zetten alsof ie laag over het water gaat. Ik brouw dus ook een displaytje zee.
Ik gebruik de torpedo van een Valom versie.
Ik doe er ook een setje airwaves interieur bij. Gewoon om bezig te blijven, want je ziet er nadien geen mallemoer meer van. Ik ben alvast aan het kantoor begonnen. Wat een zooi !
De overdreven klinknagels schuur ik bij, maar zodat je ze toch nog ziet. Dat was in het echt ook zo, zoals blijkt uit kiekjes van een mijnheer die zijn eigen Hampden restoreert.

Afbeelding

De ongelukkige wordt op de hielen gezeten door een Bf 109. Ik dacht de deze:

Afbeelding

Maar ik vinnet een beetje zonde, want die leent zich ongelooflijk super voor een statische versie. Dus ik maak een Franz von Werra met de Airfix decals op een oud Hasegawa kitje:

Afbeelding

Voor de Airfix Bf109 heb ik decals zat.

Ik overweeg de Hampden met een gele onderbuik te doen. Dat deden ze toen om hun torpedo's uit te testen en om makkelijker metingen te kunnen doen. Maar ik betwijfel dat testtuigen werden aangevallen ondertussen. Ik kan er in ieder geval niks over terug vinden in mijn Hampden boeken.
Allez: let the misery commence ! :wink:


Laatst bijgewerkt door trikke11 op zo 08 maart, 2020 14:05 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: za 26 mei, 2018 21:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
En de miserie begint al, hoera !
In de PE zitten plooilijnen. Ik neem aan om te zien waar je dient te plooien. Maar blijkbaar zitten de details dan aan de verkeerde kant ?! :o :?
Als ik de details aan de buitenkant = zichtbare kant wil, zie ik de plooilijnen niet meer...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: ma 28 mei, 2018 6:47 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Jij vindt deze hobby echt leuk he?

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: ma 28 mei, 2018 8:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Of ik ben een gigantische masochist. Maar dat zijn we allemaal een beetje hier met onze bouwdozen, heb ik zo'n donkerblauw vermoeden. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: ma 28 mei, 2018 16:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Ik heb het masochisme even naast me neergelegd en koop kits die een redelijke reputatie hebben alhoewel dat PE af en toe ook het bloed onder je nagels vandaan kan halen :lol:
Maar ehm, de plooilijnen horen toch zo te zitten dat je ze niet meer ziet? Of snap ik het dan niet meer?

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: ma 28 mei, 2018 16:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 17:21 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Velserbroek
Erg benieuwd hoe het gaat worden, klinkt in ieder geval veel belovend :D
Ik haak aan, succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: wo 30 mei, 2018 16:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
De plooilijnen naar binnen, dat dacht ik ook, Klaas, maar bij de vloer van het kantoor klopte dat al meteen niet meer. Er zijn vakjes uitgespaard om instrumenten in aan te brengen. Die zouden naar beneden wijzen als ik de plooilijnen naar binnen... eu... plooide...

Afbeelding

De rest van de PE was zweten. Los van wat de koperen ploert high in the sky nu met ons uitvoert.
1. zelfs met Loctite Precision Superglue bleek het spul nauwelijks vast te blijven zitten. Wat leuk was, want...
2. Airwaves had de boel net zo min doordacht als ik: die dingen komen niet uit en missen uitsparingen. Er zit te veel PE aan om de boel te doen aansluiten op het dashboard. Beide zijden produceren overlappende PE als je de helften weer tegen mekaar paste. Ik dacht: Dat dremelen we vlot weg. Mooi niet dus. De PE vloog rond mijn oren. Er kwam dus veel knipwerk aan te pas. Met wat ik wegknipte kan ik misschien de binnenkant van de neuskoepel opleuken. Want net het meest zichtbare interieur negeerde Airwaves uitgerekend. :roll:

Afbeelding

3. Het dashboard bleek ook te breed. Ik had al flink wat geschuurd en gevijld om de boel te doen dryfitten zonder PE. Met het dashboard bleek dat een maat voor niks.

Afbeelding

De piloot z'n benen heb ik flink uit mekaar moeten vijlen om zijn stuur tot aan zijn handje te kunnen doen reiken. Die leek een Schotse rok aan te hebben. Heel veel tijd ga ik niet aan de afwerking van mijnheer verprutsen. Om voor de hand liggende redenen: je ziet er straks geen flikker meer van. De wol aan zijn mouweinden en laarsjes nog accentueren. Zijn hoorapparaten in een ander kleurtje. Zijn vliegbril. Net als zijn aerosol en Bob's your uncle. Ook zweten worden zijn armleuninkjes: die moeten accorderen met de afstand ten opzichte van zijn stuur en de hoek om zijn voeten aan de pedalen te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De hoogte van mijnheer zijn stoel wordt ook een probje. Ik vermoed dat ie veel te laag gaat zitten. Als je ouwe foto's bekijkt, zaten die relatief hoog, vinnik.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: wo 30 mei, 2018 22:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Jij durft Trikke! Geweldig.
Hoe is die Airfix Hampden eigenlijk?

jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: do 31 mei, 2018 7:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Als ik PE ga lijmen dan maak ik dit tegenwoordig eerst schoon met aceton. Wel zorgen dat de aceton niet op het plastic komt. Dan plakt het een stuk beter.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: do 31 mei, 2018 8:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Trajanus, de Airfix Hampden is een ruw ding. Fit is een nono: vijlen en schuren, dus. Zoals bekend veel te grote rivetten. Ik vind het wel iets hebben en leuk naast al die panel lines van andere modellen, maar ze zijn onrealistisch buitenmaats. Dit model in het bijzonder is ook kromgetrokken: als je de voorkant laat passen, staat de staart wagenwijd open. Achter de bovenste geschutskoepel zit een joekel van een hardnekkige oneffenheid waar de frames aan mekaar moeten hebben gezeten. Da's bij een tweede Airfix Hampden die ik heb liggen net zo, dus dat vonden ze toen bij Airfix aanvaardbaar blijkbaar.

Afbeelding

En als ik hem bovenaan laat passen, doet ie dat onderaan niet meer.

Afbeelding

Aan de ene kant past de kantoorvloer perfect en aan de andere kant dien je een en ander in te korten om dat voor mekaar te krijgen ?!

Afbeelding

ff OOB zou een draak van een model opleveren. Ik kocht de dingen op Ebay, dus dan heb je weinig zicht op kwaliteit. Hopelijk brouwt Airfix er ooit een nieuwe tool voor.
Ik heb ook een paar Valoms liggen en die zien er veel strakker en gedetailleerder uit, maar ik las al dat ze net zo min mooi passen. Dat zal de toekomst uitwijzen.

Thnx voor de tip, fvdm ! Ik heb de PE gewoon mee met zeep en warm water ontvet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 131 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement