Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 21:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: zo 07 okt, 2018 15:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Thnx, Carv !
Altijd sweet te lezen dat ook andere brouwers een boontje hebben voor de buitenbeentjes.
Ik heb ondertussen geprobeerd de ovaal in de neuskoepel zelf af te plakken met Tamiya for Curves, omdat de aftermarket -zoals te verwachten was- niet deugt voor de Airfix versie.
Tevergeefs echter. De curves van de koepel zijn net iets te veel gevraagd van Tamiya: dat trekt schuin en in hoeken waar het maar wil.

Afbeelding

Mijn goesting is dus al weer ff over. Of om het positiever uit te drukken: ik lig al nachten te broeden op een andere oplossing.
Ondertussen zitten dezelfde aftermarket plakkers al net zo lang op hun plaats bij andere raampjes dat het een miserie van jewelste dreigt te worden om achteraf de lijmresten weg te werken, bedenk ik me net.
Als ik nou eens mijn stoute schoenen aantrok en een nieuwe poging waagde om die weerbarstige staartplakker op mijn Draken te mikken ?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: do 11 okt, 2018 15:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Even iets geflipts proberen: als ik de nullen van deze ouwe Jaguar decals gebruik om de ovaal in de neuskoepel te maken ?

Afbeelding

Ik knip ze beide in twee, zodat de ovaal lang genoeg wordt.

Afbeelding

Mooi niet, dus. Niet ovaal genoeg. Bummer.

Afbeelding

Er zit uiteraard ook nog drager rond, zodat de koepel niet transparant blijft. En toen ik de MG erdoorheen wou steken, kwam de decal uiteraard meteen mee los.
Niet echt doordacht. :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: do 11 okt, 2018 16:01 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Heb jij niet ergens van dat blauwe masking spul rondslingeren wat je er zo op kan penselen? dat peuter je er nadien zo weer vanaf.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: do 11 okt, 2018 17:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Een perfecte ovaal trekken met een penseel ?! :shock:
Ik vrees dat je me overschat, Bert.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: do 11 okt, 2018 19:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Nee hoor, das onbegrends vertrouwen in je

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2019 17:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
10 verloren gewaande verlofdagen nog snel moeten opnemen voor eindjaar: hoera !!! En meteen stereotiep knoertziek geworden. Zo slap als een vod en totaal geen puf om het brouwen weer op te pikken. Ik had ook zo'n degoutant hoestje, waarbij je niet kon bewegen of het hield gewoon niet op tot je een liesbreuk prijs kreeg. Mijn madam doet er elke keer weer uiterst smalend over:
Citaat:
Een echte man: verkouden en buiten strijd, ocharme.
Ik: *sprakeloos*
Soit. Het gaat weer ff en straks begint de doffe ellende net als voordien, dus ik ga ff flink gas geven. Waar is mijn miserie Hampden ?! Nu ik weer kan vloeken zonder mijn longen op te hoesten, verdient die weer wat aandacht. Maar mijn enthousiasme bleek meteen weer overdreven.
Ik dwong mezelf de vleugels alvast op hun plaats te mikken.
Gigantische speling tussen vleugels en body, uiteraard. Thank you, Airfix ! Aan de hand van foto's en plannen, kleefde ik de boel zo goed als hoorde bijeen en toen sprak ik deze aan:

Afbeelding

Ik zag een brouwer op YT dit spul aanraden en het leek me net iets handelbaarder dan de Tamiya putty die ik gewoon ben. Gewoon je vinger - of wat dan ook - wat nat maken en Bob's your uncle. En het was waar ook. De kieren tussen vleugels en fuselage zaten in no time dicht. Sweet.

Afbeelding

De vreemd-koperen randen van de gondels eerst met laagje blink verzegeld en afgeplakt, zodat ik die meteen provisoir op hun plaats kon klikken om ze mee te spuiten.

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door trikke11 op di 31 dec, 2019 18:26 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2019 18:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Weergevonden enthousiasme zwaar betaald.
Dikke prop opgebouwd bij het spuiten en een fractie overspray op het eindejaarsmenu gekregen. Het is traditioneel het seizoen van hoe meer, hoe liever -althans hier in het machtige Vlaanderen-, maar de moed zakte me alras weer in de schoenen. Bijschuren. Herspuiten. Jammer dat ik niet de moed vond om daar digitaaltjes van te maken, maar het niveauverschil tussen de verflagen was een regelrechte ramp. Het was in de buurt van de roundels, dus ik dacht initieel: no worries, de plakkers verdoezelen de boel wel. Maar meteen siste het brouwersduiveltje op een van mijn schouders: Als je set en sol hun werk doen, zie je het gepruts er gewoon doorheen, loser ! Maar niet gevreesd ! We halen de verf eraf en spuiten de boel gewoon opnieuw !
Maar tot waar haal ik de verf eraf ? Als ik niet heel het -tuig schoonmaak, dan bestaat de kans dat je ergens wel het verschil gaat zien, toch ?
:mrgreen:
Ik dacht: ff nachtje overheen laten gaan.
Zie ik de dag nadien, o, toeval (!) dit rondslingeren in de badkamer: nagelparafernalia ?! Smooth....

Afbeelding

:idea:
ff proberen. Niks te verliezen. Erger kan het niet worden. Nogmaals jammer dat ik geen pics heb van de twee proppen die zich meteen na mekaar door mijn pistool jaagden ( joegen kan ook voor de taalgevoeligen) , maar het werkt wel, vind ik. Als superfijn schuurpapier.

Afbeelding

Je ziet het nog wel, maar ik vinnet al wel een pak minder opvallen. Nog een paar beurten en er is niks gebeurd, toch ? :|
Het gaat er wel van blinken, maar dat lost de matte lak dan weer op. Hoop ik.
Aan de andere kant van het ijdele tuig zit deze zijde:

Afbeelding

Overbodig voor brouwerklungels als pretentious moi, dus, want het gaat vanzelf blinken op den duur. Ik weet niet of iemand ooit al met deze tip op de proppen kwam, maar ik ben -voorlopig- blij dat het lijkt te helpen.
Kruidvat, zegt mijn madam.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2019 18:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Op de intakes bovenop de gondels zit misselijkmakend te veel speling.

Afbeelding

Maar dankzij eergenoemde Plastic Perfect Putty is dat zo opgelost.

Afbeelding

Toch enige bedenkingen bij dit materiaal, jammer genoeg.
De intakes hadden elk aan een zijde een sinkhole van heb-je-me-daar. Wat ik snel oploste met PPP. Ik pleurde de intakes nadien op hun plaats. Toen bleek er ruimte over. Meer PPP dus om de boel op te vullen. Maar bij het wegvegen met water bleek ook de putty van de eerder gecorrigeerde intakes los te komen ?!?! Dealbreaker bigtime !!!!!! Zo kan je wel bezigblijven...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Hampden + Bf109
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2019 18:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Zoals je kan zien, ben ik met de ramen ook te snel geweest. De cockpit heb ik met Kristal Klear bijgewerkt en ik ben overmoedig beginnen spuiten voor ik dat bijgewerkt had. Voorzichtig bijschuren dan maar.

Afbeelding

En de intakes bijwerken. Voorlopig lijkt dat ok, maar spul op basis van water lijkt nog al makkelijk mee te gaan met sink...

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2020 17:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Het verwijderen van de dikke laag verf door te schuren zal altijd effect hebben op de opliggende delen (klinknagels - panellines). Zelf zou ik Muscle ovenreiniger proberen. Nachtje laten en de volgende dag met een oude tandenborstel wegvegen.
Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement