Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 6:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 20 apr, 2018 16:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
In een vreemde bui kocht ik me onlangs dit straaltuig.

Afbeelding

Ik ben niet zo'n straaltype, hoewel de Buccaneer toch een van mijn fetisjtuigen is. Een Jaguar of een F16 vind ik ook nog iets hebben, maar andere jets zeggen me niks. De Draken toch, vermoed ik, omdat ik me de vreemde kleuren herinner van op de Airfix doos: vreemd blauw en haast gifgroen. En omwille van de taxi-strepen, uiteraard. :wink:

Afbeelding

Ik neem aan dat ze bij Airfix wat overdreven hebben toen, want je vindt geen foto's van Drakens met die felle kleuren. Maar omwille van die vreemde boxart ga ik hem toch die kleuren geven. Erger nog: ik ga een ratjetoe maken van verschillende versies. Ik geef hem o.a ook de gele neusband, die je niet ziet in combinatie met het taxi-patroon.
De Revell is van de ouwe Hasegawa-mal, naar het schijnt en dus beter afgewerkt dan de voorhistorische Airfixversie.
Gelukkig vond ik een Brit die redundant decals verkocht en de gele Draken blokken per stuk verkocht. Het was meteen duidelijk waarom ze redundant waren: er zat een spoor zwart spul precies over de felbegeerde blokken en roundels. En dat was er niet af te krijgen. Dezelfde Brit stuurde me prompt een tweede exemplaar. Same diff: precies hetzelfde zwarte spoor op dezelfde plaats. :?
Misschien kan ik van de twee sets nog 1 goeie maken...

Afbeelding

De Oostenrijkse versie vind ik persoonlijk gatlelijk smakeloos. Fantasieloos ook.
Dus tegendraads een onbestaande Zweedse. En statisch. De cockpit kan open. Which is nice.
Ik kocht op het gevoel Green Zinc Chrom en Mediterrannen Blue om de boxart te benaderen. Maar ik vrees dat het heel knal gaat zijn. Vooral ook omdat het om wit plastic gaat.

Afbeelding

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door trikke11 op wo 30 mei, 2018 17:22 pm, in totaal 7 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2018 7:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Leuke details in de cockpit: stuurknuppeltje, instrumentenpanelen. Waar je straks niks meer van ziet... :roll:
Als we maar bezig zijn, zeg ik altijd. :wink:
Ook leuk: totaal geen flash.

Afbeelding

Absoluut niet te vergeten: er moet 5 gram gewicht in de neus als ie op zijn wielen wil blijven staan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2018 7:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Ziezo: leeuwendeel aan details vakkundig verstopt.

Afbeelding

Cockpit moet straks na het spuiten weer openkunnen. Ik dacht: met een lus van tape blijft het ding wel op zijn plaats tijdens het AB'en, maar dat laat een fractie opening na, waardoor de kans te groot is dat de verf in de cockpit gaat geraken. Had ik eerder al eens voor.

Afbeelding

Hoe omzeil ik dat ? Ik meen me te herinneren: met een drupje houtlijm. Maar krijg je dat achteraf probleemloos weer los en verwijderd ? Houtlijm is pokkesterk spul, niet ?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2018 8:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Tijdelijk lijmen met Microscale Kristal Klear werkt vrijwel altijd goed. De lijmresten zijn na het schilderen en het verwijderen van de cockpit weg te halen met een pincet. Wel een peuterwerkje. En opletten dat er geen Kristal Klear op het te verven oppervlak zit (voor het schilderen weghalen met een nat wattenstaafje).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2018 9:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
De Draken is een leuke kit, en inderdaad, de Hasegawa-versie, met best veel details voor zo een kleine straaljager.
Ik had haar donkergrijs gekwast waardoor de enorme 05 nummering die bij de Zweedse Vlygvapnet in de laatste jaren gebruikelijk waren
(de nummering, niet de kleur haha!) waardoor ze erg sinister oogde.

Wanneer ik met kiertjes zat die geen verf mochten hebben, deed ik er eerst een stukje zakdoek in om alles af te denken,
Dan daar play-doh over die mijn dochter overgeboetseerd had (en een kleurschakering meer niet bij opvalt :p), krijg je
een makkelijk te passen deklaag en die kan je nadien makkelijk verwijderen. Best wel beetje experimenteren, dan kan
dat goed gaan in slechts een paar pogingen :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2018 15:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Thnx, Viking en Rob !!!
Toch maar ff proberen met een drupje KK dan.
Viking, mijn dochter hanteert geen play-doh meer. :wink: Lijkt me inderdaad ook flink uitkijken.
Ik vind het inderdaad ook een beetje zonde om die gigantische, rode nummers verloren te laten gaan. Lijkt me cool.

De staart blijkt niet zo strak te zitten als de rest als ik hem willen laten uitlijnen met achterkant vleugels. Tussen de vleugels en romp mag ook een fractie putty.

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2018 16:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Ziezo, netjes opgevuld. Nog een paar uitschuivers vrijmaken en Bob's your uncle !

Afbeelding

Preshaden dan maar ?
Ik heb net mijn pistool een groot onderhoud gegeven. Niet normaal wat voor prut ik daaruit viste. Ik begrijp ook niet zo goed hoe er prut achter de slang = achter mijn hand terechtkomt ?!?! Daarheen blaast dat ding toch niet ?!
Oh, well, ladeeda. Ik krijg ook de indruk dat pistolen met zo'n vast reservoir efficiënter werken dan met een cup die je er onderaan induwt. Am I right or am I right ? :wink:
Op naar het volgende probleem !!!! :wink: :wink: :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2018 17:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Ik ben het AB'en écht beu nu. Ik zit meer af te stellen en schoon te maken dan netjes te spuiten. Wat een sof weer...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In mijn miserie zelfs belangrijke lines overgeslagen. :roll:

Terwijl het wel werkt zoals het hoort op mijn Hampdenwrak...

Afbeelding

Voordeel = het blauw en het groen gaan niet meer zo hevig zijn als ik erin slaag om die twee kleuren wel correct te doseren.
Wat ik ook overweeg: misschien eerst volledig mediterraan blauw en dan groen erover ?
Of eerst zink groen en blauw erover ?
Of gewoon gescheiden houden ?
Uiterst interessante overwegingen...
Moet ik nu blij zijn ? Of pissed off ? En hoe ben je beide tegelijk ? :|

PS: misschien beter eerst de onderkant grijs maken ? Grijze overspray lijkt me makkelijker weg te werken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2018 19:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Bij het afplakken voor de grijze onderkant ging de koepel er al meteen weer af. Net iets te weinig KK gebruikt ? Of teveel druk ? Wie zal het zeggen ?

Afbeelding

Ik doe morgen wel verder. Met een helder hoofd. Want ik hoor de boel uiteraard symmetrisch af te plakken. :roll:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2018 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Als ik preshade doe dan hou ik het spuitkanon altijd erg dicht op het oppervlak. Ik gebruik ook een retarding agent die er voor zorgt dat de verf niet aan het spuitmondje blijft kleven en dan zorgt voor druppels. Verder kan dan de druk ook redelijk laag blijven wat ik persoonlijk gewoon fijner vind spuiten.
Je kunt het altijd nog een keer over doen natuurlijk. Misschien wat opschuren. Of gewoon met een lichtere kleur bewerken. Preshade gaat niet altijd alleen over donkerder.

Niet opgeven. Dit hoort er bij. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement