Met de drie andere V-stijlen zal ik jullie niet vervelen: Ze zijn er, en lijken voldoende op de eerste. Daarna ben ik begonnen met het meubilair in het interieur. Instrumentenpaneel en kompas F.K.49 en de voetensturen voor beide versies.
Het instrumentenpaneel is opgebouwd uit een bovenlaag van 0,5 mm met gaatjes dat vervolgens langs een snede geknikt is en daaronder een laagje van 0,25 mm plastic. Het kompas zijn twee stukjes staf van 1,6 en 1,2 mm op elkaar gelijmd. De opstelling is dusdanig complex, dat ik het kompas nergens aan vast kan zetten.
Misschien dat ik van deze foto nog een decal maak om op het instrumentenpaneel te plakken. Eigenlijk zoek ik nog een setje zwart-wit (vector)tekeningen van verschillende instrumenten, zodat zelf met CoralDraw instrumentenpanelen kan samenstellen.
Voetensturen heb ik gemaakt van een stukje 0,5 mm staf met eindplaten van 0,25 mm plaat. Die eindstukken moeten nog wat kleiner gemaakt worden, net zoals het stripje in het midden.
Daarna de stuurkolommen. Eerst een aardige foto van Frits Koolhoven met een F.K.49 stuurtje in zijn handen. In de cockpit ziet het er zo uit.
De afmetingen heb ik uit de tekeningen in het F.K.49 boekje gehaald; het stuurtje moet wel eng klein worden, 3,5 mm breed. Het stuur van de F.K.49A ziet er anders uit.
Hier is ook te zien, dat er voor de voeten van de vlieger een tamelijk groot raam zit met een spijl in het midden. Dat klopt met een aantal foto's van het Finse toestel.
Eerst maar weer eens een schets gemaakt van het F.K.49 stuur. Ik had niets meer in mijn scrap box zitten wat eventueel kon dienen als basis. De spaken heb ik van 0,4 mm messing draad gemaakt, twee stukjes in de goede stand gebogen en in het midden aan elkaar gesoldeerd, en de handvatten uit 0,5 mm palstic staf, opgerold om een stuk ronde staf en daarna in passende stukjes gesneden. De kolom uit 0,8 mm staf.
Voor de F.K.49A had ik nog wel een (resin) stuurtje liggen. Dat hoefde alleen maar op een stukje strip gelijmd te worden.
Als alles goed droog is, ga ik alle lijmplaatsen nog eens nalopen met druppeltjes secondelijm, want het is allemaal wel erg fragiel. Foto ets zou hier wel een oplossing zijn, hoewel het er dan altijd weer te plat uitziet.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.