Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 14:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 22 jun, 2018 18:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De vleugel moest, ondanks keer op keer meten, toch nog "ernstig" bijgewerkt worden, voordat hij goed paste op de romp (en goed uitgelijnd was t.o.v de romp buizen). De uitsparing was te diep, en aan de achterrand te wijd en niet recht. Beide gerepareerd met wat stukjes plastic. Daarna de paneellijnen uit de tekening opgemeten, aangegeven op de vleugel en met de scriber er in gegraveerd, eerst de lijnen langs de liggers, daarna die er loodrecht op. Een van de vleugeltips, waar ik de luchtbellen al gerepareerd had, raakte weer beschadigd; scribers en Tamiya putty zijn geen vriendjes.

photo 448628

photo 448627

Ik heb de hartlijn van de motorgondels aangegeven door een ingegraveerd lijntje. En tenslotte ook de rolroeren erin gegraveerd, stuk dieper dan de paneellijnen. Ook hier ga ik ze niet scheiden van de vleugel om "productiekosten" te besparen.
De vleugel voor de Finse F.K.49A was qua afmetingen identiek aan die van de LVA F.K.49. Inwendig moet hij echter wel anders zijn geweest, gezien het meer dan 40% hogere startgewicht van de Fin. Voor het model geen probleem, dus gewoon nog een vleugel gemaakt.

photo 448626

Foout gegraveerde lijntjes heb ik weggehaald door ze vol te kwasten met secondelijm en het oppervlak vervolgens glad te schuren. Werkte goed.
Helaas heeft Bison zijn formule voor de lijm in de kwastflesjes veranderd; die is nu net zo dun als de gewone superlijm die ik gebruik, en wordt onmiddelijk hard, zodat verschuiven niet meer mogelijk is. Moet dus weer op zoek naar een alternatief, dat dikker (vullender) is, en langzamer uithardt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 23 jun, 2018 14:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Gisteren een vleugel, drie motorfrontjes en twee drijvers opgestuurd naar de collega-modelbouwer die de Hirth motoren voor de F.K.49A aan de vleugel gaat bouwer en de drijvers op maat gaat maken. Aangezien de vleugels hetzelfde zijn, kan ik de tweede vleugel gebruiken om de vleugel pas te maken op de romp(wandjes). Met wat trial-and-error geslaagd.

photo 448654

photo 448653

Natuurlijk moet je dat rare voorste stuk, dat bij de LVA kist hoort, weg denken; van het eerste F.K.49 afgietsels wordt één rompbodem omgebouwd naar de Finse F.K.49A configuratie.
De wandjes heb ik nog maar voorzien van een stukje 0,5 mm staf aan de bovenkant om ze wat steviger voor het gieten te maken.

photo 448652

Daarna de romp van de F.K.49 pas gemaakt (hoogte van de wanden aangepast en de vleugelvoorrand er in gepast).

photo 448651

photo 448648

De typerende vorm komt er al aardig in.

photo 448650

Het voorpaneel ook even op zijn plaats gepast.

photo 448649

photo 448646

Van de schuine kant van het neusje moet nog een half millimetertje afgeschuurd worden.

photo 448647

Met het breedte malletje krijg het rompvoorstuk zijn vorm.

photo 448645

Hierop moet dan de mal voor het cockpit dak pas gemaakt worden. Dat is de volgende stap.
Verder nog zat te doen: Het hele interieur, de motorgondels en de wielen. En er liggen ook nog twee modellen die afgemaakt moeten worden. We komen de zomer wel door.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 23 jun, 2018 16:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Rob,

heel goed allemaal, hoe je dit voor elkaar krijgt, zo'n vleugel passend krijgen op(om) de romp is altijd een crime. Maar dat heb je mooi opgelost.

Het is mij ook nooit gelukt alles in één keer passend te krijgen. Dus de kiertjes met stripjes opvullen en wat plamuur lukt het wel.

Het is toch wel een apart geval, hoor, dat "koebeest". :D

Bouw ze,

Groet,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 23 jun, 2018 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
..... de kiertjes met stripjes opvullen en wat plamuur lukt het wel ......

Dat laatste restje laat ik met genoegen aan de bouwers van de kit over; die moeten toch ook nog wat te doen hebben :wink:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: zo 24 jun, 2018 16:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik moest de uitsparing in de vleugel toch nog wat bijwerken on de vleugel loodrecht op de hartlijn van de romp te krijgen. Is min of meer gelukt. Zal voor de F.K.46A dus wel hetzelfde zijn.
Het cockpitdak dan. Eerst de voorste zijwandjes aan de bovenkant wat opgedikt. Die moeten aan de buitenkant wat afgeschuurd worden, want ik heb ze iets laten doorlopen boven de ramen, terwijl het dak in feite direct boven de ramen begint.

photo 448774

photo 443993

Van het model had ik al het patroon van de bovenkant van zijwanden een voorpaneel opgemeten. Schaal 2:1 getekend op millimeterpapier en vervolgens verkleind tot de juiste 1/72 afmetingen.

photo 448773

Nu dit ding weer opbouwen uit plastic en in vorm schuren en af laten gieten als master voor de vacform delen, waarbij ik in eerste instantie de vleugel even vergeet. Dat modelleer ik wel op het gietsel.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: di 26 jun, 2018 10:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de gashandles aan de linkerkant op de vensterbank gemaakt van stukjes 0,2 mm messing staf.

photo 448882

Kijken wat daar straks in de resin kopieën van over blijft; in het slechtste geval zal de bouwer ze zelf moeten maken.
Dan terug naar het cockpitdak. Bij nader inzien ga ik het voorste stuk vastmaken aan het voorpaneel van de romp, de rode lijn in de tekening.

photo 448884

Toch nog besloten de scheiding 1 mm meer naar rechts te kiezen, dat geeft een betere interface met dak en voorste zijwanden. Kopie uitgeknipt en op een blokje plastic (2 lagen 2 mm, 1 laag van 1 en van 1,5 mm op elkaar gelijmd en in de klem gezet) geplakt.

photo 448883

Na een uurtje of zo schuren het voorste blokje op het voorpaneel gelijmd.

photo 448881

De ronding moet later pas gemaakt worden op de rest van het dak. Tot zover ziet het er redelijk uit (behalve voor mijn vingers, waarvan de afdruk vrijwel verdwenen is).

photo 448880

photo 448879

Enige correctie is nog nodig. Op deze foto's is ook de ronding aan de bovenkant van de zijwand goed te zien.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2018 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Aan de binnenkant van het voorpaneel het "overhead" instrumentenpaneel gelijmd.

photo 449079

In de kleine gaatjes moeten bij de bouw kranen aangebracht worden. De grote gaatjes zijn twee klokjes. En het paneel staat inmiddels ook recht.
Daarna een tijdje zagen en vooral schuren tot het cockpitdak (of althans de mal daarvoor) mooi op maat en rond was.

photo 449080

En toen zag ik dat ik ergens een forse black-out gehad moet hebben, want de vorm van het dak moet eigenlijk veel meer trapeziumvormig zijn:

photo 443590

Dus maar een nieuwe tekening gemaakt:

photo 449081

En weer een nieuw stapeltje plastic in de klem gezet (3 x 2 mm en 1 x 1 mm).
Overigens was ik met de vorm van het dak best tevreden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 30 jun, 2018 18:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Na een uurtje zagen en schuren was het nieuwe dak weer klaar.

photo 449113

photo 449112

photo 449110

Past goed en kan dus dienen als master voor een paar kopieen, die daarna gebruikt gaan worden om de vacform transparante F.K.49 dakjes te maken. Zelfde recept voor het wimndscherm en dak van de F.K.49A.

photo 449111

Opsturen naar de resin man, dus. Het stuk wat weggehaald moet worden om netjes op de vleugel aan te sluiten ga ik aangeven op de kopieen, net zoals de dakramen, overigens.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: wo 04 jul, 2018 13:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Erg mooi werk Rob! Gaat dit straks ook een resin kit opleveren?

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: wo 04 jul, 2018 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Jazeker, zie: https://www.aviationmegastore.com/koolhoven-fk49-expected-end-of-2018-fk49-ha-models-fk49-netherlands-military/product/?action=prodinfo&art=154565

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement