Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: do 26 jul, 2018 14:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Kwam gisteren nog je naam tegen op de site van onze RC collega's, modelbouw.nl en wel het topic over een Fokker zilvermeeuw

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: do 26 jul, 2018 14:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Kan kloppen. Ik heb indertijd veel contact met een RC vlieger/bouwer gehad, en ook vrij wat foto's van hem gekregen. Maar ik geloof dat zijn F.XX nog niet af is.
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 27 jul, 2018 15:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb nog eens goed de tekeningen van de F.K.49 bekeken. Het staartwiel is minder recht toe recht aan dan ik dacht.

photo 450550

Om het wiel zit een soort ringconstructie, waar twee stuurkabels aan vast gemaakt zijn, die zo'n 10 mm naar voren in de onderkant van de romp verdwijnen. Dus maar iets van 0.4 mm messing gefabriekt.

photo 450551

Kijken of de resin man dit aan kan. Nu we toch met staartwielen bezig zijn: Dat van de F.K.49A ziet er weer anders uit.

photo 450552

Het is groter en er zit een nogal lange steun aan. In de boeken wordt gesproken van een F.K.58 staartwiel, maar dit lijkt -gezien de afmetingen t.o.v. het grote staartvlak- toch aanzienlijk groter. Opgemeten uit de foto kom ik tot 4,2 mm in schaal 1/72. Het staartwieltje dat ik gebruik voor de F.K.49 meet 3,9 mm, in mijn voorraad"schuur" Vond ik onderstaand wiel van een onbekend merk van krap 5 mm diameter.

photo 450555

Goede vorm, iets te groot. Moeilijke beslissing, beide laten afgieten? De foto is overigens verwarrend. Op drijvers, Finse registratie, gele band om romp. Volgens Kari Stenman werd die gele band pas aangebracht na 18 juni 1941. De foto zou dus in Finland gemaakt moeten zijn, waar het in ieder geval voor testvluchten met drijvers was uitgerust.
Daarna begonnen de drijverstijlen op te meten en uit te rekenen en tekenen.

photo 450554

photo 450553

De N stijlen maak ik van1,8 x 0,86 mm stroomlijn profiel, de V-stijl van 2,15 x 1,1 mm profiel.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 16:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Toch maar een staartwiel van de F.K.49 aangepast aan de F.K.49A configuratie met een stukje messing buis.

photo 450662

Daarna stijlen plakken voor het drijveronderstel:

photo 450658

photo 450661

De hoeken heb ik verstevigd met een stukje 0,4 mm plaat, anders werd het te wiebelig.
En het radiorek opgebouwd over een kopie van de tekening:

photo 450660

In die tekening staat nauwelijks detail van de radio, en ook in de beschrijving(en) ontbreekt het. Maar er zullen wel een klokje en wat knoppen op zitten. Dus dit er maar van gemaakt.

photo 450659

Ik moet nog kijken hoe dit gaat passen in de cabine.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: di 31 jul, 2018 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Nog maar wat klein spul gemaakt: Stoelen, balansgewichten rolroeren en (nog eens) een staartwiel.

photo 450770

Die laatste lijkt beter, nu. Maar ik moet nog wel een nieuw buizenframe voor onder de radio operator stoel maken. Deze verschillen te veel van elkaar.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: wo 01 aug, 2018 6:43 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Jij weet je zelf ook prima te vermaken he :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: wo 01 aug, 2018 15:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Jij weet je zelf ook prima te vermaken

Ja hoor, blijft vrolijk doorgaan. Net zoals dit:

photo 450824

Klapstoeltje en eerste brancard. Al die buizendingetjes moeten opgebouwd worden uit 0,5 mm styreen staf over de met sellotape afgedekte tekening: stukjes afsnijden (svp onder de goede hoek), vastzetten met tape op de tekening, lijmen, laten drogen, op maat afsnijden, voorzichtig van de sellotape verwijderen, volgende doen, als die klaar is samenbouwen, enzovoorts. Duurt bijna net zolang als een echte bouwen. :lol:
Ik hoop dat die brancard uit een stuk gegoten kan worden, anders moeten het weer drie onderdelen worden. De vlekken op het plastic zijn de sporen van druppeltjes Ultra Thin Tamiya lijm om de pootjes goed te laten hechten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 03 aug, 2018 14:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Nu het interieur van de F.K.49A vrijwel af is (instrumentenpaneel wacht nog tot ik de neus gemaakt heb), is er mooi gelegenheid om een paar dingetjes uit te zoeken. Dat komt allemaal door deze tekst in het boek F.K.49 van Harry van der Meer. Daarin staat:
Citaat:
Het toestel voor Finland krijgt constructie nummer 4903. Als ambulance vliegtuig wordt het weer geheel anders ingericht. De vlieger komt op de gebruikelijke plaats te zitten met rechts achter hem een stelling met radio apparatuur en een telegrafist op een vaste stoel. Links van de "funker" komen twee brancards boven elkaar en direct achter hem ook twee boven elkaar. De toegangsdeur blijft net vrij en rechts hiervan komt een klapstoel voor een verpleger. Om het laden van de brancards eenvoudiger te maken is in de bodem, rechts van de toegangsdeur, een luik in de vloer gemaakt.

Bij het eerste stukje vet gedrukte tekst. Als ik de bemanning tel, kom ik tot 1 piloot + 1 telegrafist + 1 verpleger + maximaal 4 zieken/gewonden = 7 personen. Dus maar eens gekeken naar het Bewijs van Luchtwaardigheid:

photo 450954

Potverdrie, vijf!!!!!!!!!! En op de volgende bladzij:

photo 450955

Sommetje gemaakt, er blijft dus 305 kg over voor de bemanning, de radio, vier brancards plus vier gewonden. Volgens de algemene standaards is 305 kg genoeg voor vier personen.
Voor mijn gevoel moet de conclusie dus zijn: De capaciteit van de Finse F.K.49A is vijf personen maximaal. Na aftrek van radio en 2 brancards en 375 kg voor vijf personen blijft dan krap 300 kg over voor benzine en olie, een beperking van vliegbereik en vliegduur van 30% (tot maximaal 4,4 uur). Het aangegeven leeggewicht is overigens voor de landversie.
Dan het tweede stukje vet gedrukte tekst. Op geen enkele foto is een luik in de bodem, open of dicht, te zien. Dat kan komen omdat er zo weinig foto's zijn. Wel is te zien, dat er twee deuren zijn, die tegenover elkaar geplaatst zijn, onder het achterste deel van de vleugel. Deze deuren zijn breder dan die van de LVA F.K.49, wat bevestigd is in foto's en de Koolhoven tekeningen, en scharnieren aan de onderkant (niet in de tekeningen, wel in de foto's).
Natuurlijk is het makkelijker de brancards te laden door een luik in de cabinevloer, maar is het ook nodig? Proefje gedaan met de onderdelen die nu klaar zijn. Eerst door de linkerdeur een brancard naar binnen proberen te brengen.

photo 450952

photo 450953

Wordt krap, moet waarschijnlijk over de stoel van de telegrafist heen getild worden.
Dan maar rechts proberen.

photo 450951

photo 450950

Meer kans dat het goed gaat. Dan eerst naar achteren.

photo 450949

Loopt bij het model vast, maar dat kan liggen aan de binnenafmetingen, die natuurlijk niet op schaal zijn.
De demonstratie met het model laat niet zien dat het onmogelijk is de brancards via de deuren naar binnen te krijgen, maar is niet echt overtuigend.
Dan maar met een schaaltekening, gemaakt in CorelDraw.

photo 450948

Via de rechterdeur (a t/m f) lijkt het netjes te gaan; de stoel van de telegrafist blijft net vrij, de tweede brancard moet over de eerste heen getild worden. (d) laat zien dat achterwaarts de tweede brancard wel over de vloer geschoven kan worden.
Via de linkerdeur direct een draai naar links maken gaat niet (g); moet over de stoel van de telegrafist heen getild worden en het feit dat het tafeltje van de telegrafist opgeklapt kan worden helpt hier niet. En schuiven over de vloer is natuurlijk veel makkelijker.
Maar als de brancard eerst rechtdoor door de rechterdeur gedeeltelijk naar buiten wordt geschoven (h), komen we bij (i) uit, en die is hetzelfde als (a), en komen we uiteindelijk in eindpositie (l) terecht.
Wat betekent dit nou voor het model?
Ik ga geen luik maken in de cabinevloer. Als de modelbouwer bovenstaand verhaal niet logisch vindt, doet ie dat zelf maar :mrgreen: .
Mijn versie van de tekst in het F.K.49 boekje zou zijn:
"Het toestel voor Finland krijgt constructie nummer 4903. Als ambulance vliegtuig wordt het weer geheel anders ingericht. De vlieger komt op de gebruikelijke plaats te zitten met rechts achter hem een stelling met radio apparatuur en een telegrafist op een vaste stoel. De cabine krijg twee tegenover elkaar liggende, extra brede deuren. Links van de "funker" komen een brancard en direct achter hem ook een. De linker toegangsdeur blijft net vrij en rechts hiervan komt een klapstoel voor een verpleger. In volbeladen toestand (vlieger, telegrafist met radio, verpleger en twee patiënten/gewonden op een brancard) wordt de vliegduur beperkt tot 4,4 uur, 30% minder dan met volle tanks."

Blijft overigens de tegenspraak tussen het totaal gewicht in het boekje (3019 kg) en het maximum toelaatbaar gewicht in het BvL (2740 kg). Mogelijk is bij het eerste gewicht het gewicht van de drijvers meegerekend (een optimistische schatting van het meergewicht van drijvers t.o.v. wielen levert 150 kg op, en zowaar, dan komen we redelijk in de buurt van een leeggewicht van 2217 kg). Bij de ferry-vlucht (op wielen) naar Zweden/Finland werd ook nog 150 liter extra brandstof in een tank in de cabine meegenomen (het boekje zegt 100 liter), dan zou het startgewicht zo'n 2771 kg geweest moeten zijn met een bemanning van twee personen. Ik denk niet dat dat gecontroleerd is :wink: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 10 aug, 2018 19:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de club, die het model gaat gieten, maar eens gevraagd of dit kleine spul, opgebouwd uit 0,5 mm staf, gegoten kan worden, of dat het op (dun) plaat gelijmd moet worden.

photo 451479

Antwoord: Ja, kan in principe gegoten worden, maar misschien in verband met de kwetsbaarheid een exemplaar extra meeleveren. Pak van m'n hart; ik kreeg ook de raad om ze even met glanslak te behandelen om luchtinsluitsels (en dus bellen) te voorkomen. Natuurlijk gehoorzaam gedaan :mrgreen: . Ga ik dus ook maar op andere kwestbare plekken doen.
Dan kwamen vandaag de afgietsels voor de vacform cockpitdak mallen en de neus van de F.K.49A binnen.

photo 451478

Op de mal van het dak van de F.K.49 moet ik dan nog aangeven waar de ramen en de aansluiting of de vleugel moeten komen.

photo 451477

Ik weet nog niet hoe ik dat ga doen.
De neus en de mal voor het dak van de F.K.49A zien er goed uit.

photo 451476

De facetten van de ramen zijn vlak geworden met (redelijk) scherpe hoeken en de lijnen van de stalen buizen onder de neusbekleding zijn vrijwel overal goed doorgekomen. Alleem zag ik nog een vlak plekje op het dak (te veel door geschuurd). Plamuren maar, of knoeien met dikke secondelijm. De mal voor het dak kan ik pas pas maken als ik alle onderdelen van romp en vleugel heb, dus die gaat voorlopig de kast in. De neus moet uitgehold worden en daarna ingericht.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2018 11:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Om het cockpitdak pas te maken op de vleugel, heb ik een malletje van een stukje karton gemaakt. Dat kan je zo buigen, dat de vorm er (een beetje) in blijft. Doel is de rand van het vacform deel in de resin mal te graveren. Na veel trial-and-error (gek dat dat passen en meten in het Nederlands heet, eigenlijk is wat je doet een mengsel van de NL en GB uitdrukking) was dit het resultaat:

photo 451509

Gepast op de master:

photo 451510

Gezien van de zijkant:

photo 451508

Er blijft dus niet veel vacform over. Het kartonnetje gaat nu dienen als mal voor het graveren. Ik weet nog niet wat ik met de dakramen ga doen: graveren of een geprint schilder mask.
Ik heb het resin deel op een stukje 2 mm styreen gelijmd; na vlak schuren was het resterende resin te dun voor het vacuüm vormen.
Nu eerst een prototype maken, en als die goed is een tweede master maken om het productieproces te versnellen en plastic (=kosten) te sparen door er twee tegelijk te maken. Vijftig stuks vormen is een hele job (weer :roll: ).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement