De vleugel moest, ondanks keer op keer meten, toch nog "ernstig" bijgewerkt worden, voordat hij goed paste op de romp (en goed uitgelijnd was t.o.v de romp buizen). De uitsparing was te diep, en aan de achterrand te wijd en niet recht. Beide gerepareerd met wat stukjes plastic. Daarna de paneellijnen uit de tekening opgemeten, aangegeven op de vleugel en met de scriber er in gegraveerd, eerst de lijnen langs de liggers, daarna die er loodrecht op. Een van de vleugeltips, waar ik de luchtbellen al gerepareerd had, raakte weer beschadigd; scribers en Tamiya putty zijn geen vriendjes.
Ik heb de hartlijn van de motorgondels aangegeven door een ingegraveerd lijntje. En tenslotte ook de rolroeren erin gegraveerd, stuk dieper dan de paneellijnen. Ook hier ga ik ze niet scheiden van de vleugel om "productiekosten" te besparen.
De vleugel voor de Finse F.K.49A was qua afmetingen identiek aan die van de LVA F.K.49. Inwendig moet hij echter wel anders zijn geweest, gezien het meer dan 40% hogere startgewicht van de Fin. Voor het model geen probleem, dus gewoon nog een vleugel gemaakt.
Foout gegraveerde lijntjes heb ik weggehaald door ze vol te kwasten met secondelijm en het oppervlak vervolgens glad te schuren. Werkte goed.
Helaas heeft Bison zijn formule voor de lijm in de kwastflesjes veranderd; die is nu net zo dun als de gewone superlijm die ik gebruik, en wordt onmiddelijk hard, zodat verschuiven niet meer mogelijk is. Moet dus weer op zoek naar een alternatief, dat dikker (vullender) is, en langzamer uithardt.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.