Beste brouwers,
Ik ben er nog
. Ik heb minder tijd dan vroeger, maar gelukkig lukt het me nog steeds wat aan modelbouw te doen.
Ik had al een tijd het idee om de mogelijkheden van scratchbouw voor mij uit te breiden en vacume- form modellen zelf te maken. Ik heb in het verleden al de nodige modellen zo gebouwd, maar die waren natuurlijk kant en klaar.
Eerst heb ik op You Tube gezocht naar de nodige info over een vacuum kastje en de methodes van het maken van de onderdelen.
Dus eerst maar het kastje gemaakt. Ik heb tevens diverse grootten van raampjes gemaakt zodat ik ook wat kleinere onderdelen kan maken.
Tijd voor het experimenteren ....ik wilde niet te moeilijk beginnen, dus een eenvoudig strak model niet te groot, en aangezien ik naast vele andere ook wel een zwak heb voor Japanse toestellen, viel mijn keus op de Kawasaki Ki-78, ook een experimentele kist, dus dat past wel. Redelijk clean, weinig frutsels en toch een mooie lijn.
Gelukkig staan er op Internet diverse maatschetsen, zodat ik daarmee goed uit de voeten kon.
Inmiddels met mijn nieuwe printer alles uitgeprint op mijn schaal 1/48 en kon ik aan de slag met het maken van de houten malletjes. Hierbij heb ik de romp in 2 delen gehouden, om zo later makkelijker de rompdelen in plastic sheet te maken.
Hier het resultaat:
Even passen op de tekening of alles wel klopte:
De houten delen eerst maar dik in de grondverf gezet en geschuurd, dit is dus de basis:
Het grote moment: Eerst maar plastic plaat van 0.5 mm op maat voor het raam gemaakt. Tussen de delen met pinnen geklemd en toen maar verhitten. Ik heb dit boven een grote pit van ons electrisch fornuis gedaan. Hmm, valt niet mee, het probleem is, dat het plaat materiaal lang verhit moet worden voordat het goed zacht wordt en het koelt ook snel af. Zal wel liggen aan de samenstelling van het soort kunststof. Na een paar pogingen lukte het aardig, alleen kreeg ik de randen niet zo goed scherp. Zuigkracht van de stofzuiger was voldoende, misschien moet ik de mallen wat hoger ten opzichte van de geperforeerde bodemplaat zetten en de onderdelen ook wat verder uit elkaar leggen.
In ieder geval had ik een bruikbaar geheel.
Hierna kon ik de onderdelen losknippen en snijden:
Hierna kon het echte bouwen beginnen.
Door het dunne materiaal zat er totaal geen verband in, het was noodzakelijk de hele binnenkant te versterken door stukjes plastic op strategische plekken aan te brengen. Zo kon ik gelijk versterkingsstripjes aanbrengen op de randen , zeg maar de denkbeeldige lijmnaad in het midden.
De vleugel was beter gelukt, hier was het eenkwestie van zorgvuldig op dikte vijlen en wat liggers op maat te maken. Het is ook maar een klein compact vleugeltje, dus dat werkt wat makkelijker.
Ik heb hier ook de bouwwijze van vele gewone bouwkits aangehouden, dus de ondervleugel uit één stuk en twee losse bovendelen. Dat pakte goed uit.
De staartvlakken heb ik maar gewoon uit dik plasticplaat gezaagd en gevijld, dat is zo eenvoudiger dan vacuformen. Ik had nog een oude spinner van een Spitfire, en zo zag het er toen uit, na het nodige plamuur en schuurwerk.
Wat verder met het bul, de openingen en de wielkasten aangebracht, en nog wat "heat and smash" -werk gedaan om de grote koelers op de zijkanten van de romp te maken. Hiervoor een malletje gemaakt en een klein plaatje plastic verwarmt boven de kookplaat en in één keer over het malletje getrokken.
Volgende stap was het maken van het onderstel. Zoals altijd geen wielpoten in de reserve doos dus alles maar uit gietstaf gemaakt. Wel had ik nog wat bruikbare wielen, dat scheelde weer.
Zo stond de kist eindelijk op z'n pootjes:
Verder met de details. Het staartwieltje gemaakt en ook de onderstel afdekplaten, het was even puzzelen, wat er zit een scharnierend gedeelte tussen. Dat moet wel gelijk komen met het inverende gedeelte van de veerpoot. Dat nog het hoofdstukje uitlaten. Op de schaarse foto's zijn verschillende uitvoeringen te zien. Terwijl er maar één toestel is geweest. Ik heb me maar aan de uitvoering met de donkere kleur gehouden.
Lastig was ook het maken van de luchtinlaat in de linker vleugel, het is allemaal erg klein en er zitten ook nog twee schotjes in. Gewoon voorzichtig werken met dat dunnen materiaal .
Het volgene grote deel was, drie propellerbladen maken. Ook hier had ik gelukkig nog een oude prop van een Tamiya Ki-100, aardig gelijk, alleen moesten de bladen een stuk dunner gevijld worden.+
Ja, tenslotte de cockpit kap. Ook hier maar een malletje van plastic gevijld en met doorzichtjg verpakkingsmatriaal ( deksel van bakje van een slaatje
) de kap boven een kaarsvlammetje gemaakt. Gelijk maar een paar exemplaren gemaakt, wat later ook wel nodig bleek. Maar eind goed al goed, na twee avonden prutsen had ik een nette kap op de cockpit.
Na deze klus was het model wel geheel compleet.
Tot zover deel I.
JohnH