Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 26 jan, 2018 22:45 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Alweer ruim 5 jaar geleden had ik voor de Azen GB een D-9 van JV44 gebouwd.
Afbeelding
Aangezien het een zgn. Dual Combo kit van Eduard is zaten er dus 2 complete modellen in één doos, en het leek me eens goed om deel 2 maar eens te gaan bouwen.

Dus mag ik u voorstellen:

Fw190D-11 JV44
Afbeelding
Plaatje heb ik van Pinterest af gejat.

Ondanks het korte bestaan is JV44 één van de bekendste Luftwaffe eenheden. Ze werd begin 1945 opgericht in een poging om de alsmaar verslechterende oorlogssituatie voor Duitsland tegen te gaan.
Het doel van de Fw 190D-9's en D-11's van deze eenheid was het dekken van de Me 262's tijdens het opstijgen. Deze waren erg kwetsbaar tijdens deze fase van de vlucht.
Het meest bekende kenmerk van deze toestellen was de rood geverfde onderkant met witte strepen.
JV44 bestond uit diverse azen, waaronder Oblt. Heinz Bär (221 overwinningen), Maj. Gerhard Barkhorn (301 overwinningen), Oberst Johaness Steinhoff (176 overwinningen), Hptm. Walter Krupinski (197 overwinningen), Oberst Gunther Lützow (108 overwinningen).

Dan een stukje over de D-11.
Voor zover bekend is zijn 17 D-11's gebouwd. Deze toestellen waren uitgerust met de nieuwe Jumo 213F. Deze motor leek op de Jumo 213E welke op de Ta-152H zat, alleen had deze laatste een interkoeler.

photo 434691
Jumo 213E, intercooler is met de rode pijl aangegeven.
Source: http://www.enginehistory.org/Piston/Jun ... o213.shtml

photo 434690
Jumo 312F zonder intercooler.
Source: https://airandspace.si.edu/collection-o ... egative-11

Uiterlijke verschillen t.o.v. de D-9 waren de vergrootte luchthapper voor de compressor rechts op de romp en de houten VS-9 of VS-10 propeller van 3,6 meter doorsnee met brede bladen. De 13mm MG131's in de neus waren verwijderd, en de cowling werd zodanig aangepast (simpele vlakke panelen). Een verdere aanpassing in de bewapening was de toevoeging van 1 30mm MK108 kanon in de elke vleugel, halverwege de spanwijdte. Van de 17 D-11's kunnen er 3 geverifieerd worden. Als eerste de bekendste en onderwerp van dit verslag: Rote 4 van JV44, voorheen Weiße <58 van de Verbandsführerschule General der Jagdflieger. Als tweede ook een kist afkomstig van de Verbandsführerschule met als kenteken een dubbele chevron (<<) op de romp. Dit toestel zou later ook bij JV44 terecht komen (zou dit Rote 2 kunnen zijn?), maar het is onbekend of dit toestel ook actief in dienst is geweest bij JV44. Het derde toestel, "Weiße <61", was ook aan het eind van de oorlog gevonden bij de Verbandsführerschule.

JV44 beschikte over 3 Fw190D-9's (Rote 1, 3, 13) en naar verluid 2 D-11's (Rote 4 en Rote 2). Van Rote 2 ben ik zelf geen foto's tegengekomen, maar Eduard heeft daar wel decals voor meegeleverd omdat vrij recent voor het uitkomen van de kit er aanwijzingen zijn gevonden van het bestaan van dit toestel. Aangezien het niet bekend is of deze kit ook een leus op de romp had, en ik dat er toch graag op wil, ga ik dus Rote 4 maken.


Maar goed, op naar de kit!
photo 434295

Met de handleiding:
photo 417
Rote 2 staat er ook op zoals te zien is.

En ik had ook al het één en ander in elkaar geplakt.
photo 434294
photo 434297

En in de vleugels was me wat opgevallen...
photo 434298
De hulsuitwerpopeningen hadden het formaat voor de MG151, dus die mogen nog een stukkie groter gemaakt worden.

Wordt vervolgt!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 jan, 2018 21:56 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Intussen had ik weer wat kunnen doen.
De cockpit kuip zit in elkaar en ik was al fijn de opliggende details van de zijconsoles aan het weg vijlen zodat de PE panelen er per instructies op konden.
photo 434652

Voordat het PE erop ging had ik wel alvast de boel in een basiskleur gezet.
photo 434651

Dus ik het PE fretje uit de doos gevist en op zoek gegaan naar stukjes 3 en 4.
photo 434650
...

...

...

Oh ja, dat was ook zo... :roll:
Tijdens het bouwen van de D-9 had een foutje gemaakt...
Ik had per abuis het PE voor de D-11 op de cockpit van de D-9 geplakt...
photo 429
Die heb ik wel weten te verwijderen destijds, maar de plaatjes zijn daar helaas bij gesneuveld. Dit had geen probleem hoeven zijn als ik bij de D-11 de details niet van de plastic consoles had geschuurd, en toen ik de D-9 aan het bouwen was had ik dat waarschijnlijk ook bedacht. Maar ja, dat was 5 jaar terug... :roll:
Ik heb het op kunnen lossen door de PE onderdelen uit m' n D-11 / D-13 Dual Combo set te jatten dus Note to self: van het detail op de zijconsoles van de D-11 afblijven!

Verder ben ik ook bezig geweest met de romp en de vleugels. Wielbakken en gunbays zijn RLM02 gespoten, en ook hier zitten metalen loopjes in.
photo 434653
photo 434647

En dan maar eens kijken of alles een beetje makkelijk samen gaat, want bij de D-9 had ik daar nogal wat problemen mee.
photo 434654
Kiertje bij de romp/vleugel verbinding, maar voor de rest past het allemaal goed, beter dan de D-9 tot zover.
Ik zit er nog wel aan te denken om de MG luiken in de vleugels dicht te maken, ik heb ze bij de D-9 en bij de Stürmbock al open staan, en wat daar onder zit zal geen verassing meer zijn denk ik.
Daar gaan we nog even over nadenken, ook over hoe we de luiken passend gaan maken.

Well, tot zover maar weer.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jan, 2018 13:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Blijft een coole kist die FW-190. Zijn dit de onderdelen van de hasegawa FW-190?

Wel lullig als je alles hebt weggeschuurd en dan blijkt dat de PE er niet meer is.... Ga ik op letten dat mij dat nooit overkomt..... (Maar ik ben ook maar gewoon mens dus ik denk dat ik dit ook wel eens ga doen zo. :? ) Gelukkig had je nog een andere set. Lang leven de voorraad :)

Succes verder, gaat de goeie kant op.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jan, 2018 17:15 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Klaas, dit is geen Hasegawa kit, maar echt een kit die door Eduard is ontwikkeld en gegoten.
Eduard kits hebben een reputatie dat ze mooie details hebben, maar zeker de oudere kits, te herkennen aan het licht olijfgroene kleurtje (zoals deze), kunnen nogal lastig te bouwen zijn.

Nu nog wel even uitzoeken welke cockpit kap ik mag gebruiken. Eduard geeft aan dat het de bolle kap was, maar de profieltekening in m'n openingspost toont de platte kap.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jan, 2018 20:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Hey Danny.

Zoals wellicht bekend is Ruudje geen prop-mannetje maar ik denk capabel te zijn om mooi freubelwerk te herkennen. :lol:
Ziet er goed uit en ik zal zeer zeker af & toe ff komen gluren. :wink: Succes & veel plezier met deze rakker.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jan, 2018 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Citaat:
Die heb ik wel weten te verwijderen destijds, maar de plaatjes zijn daar helaas bij gesneuveld. Dit had geen probleem hoeven zijn als ik bij de D-11 de details niet van de plastic consoles had geschuurd, en toen ik de D-9 aan het bouwen was had ik dat waarschijnlijk ook bedacht. Maar ja, dat was 5 jaar terug... :roll:
Ik heb het op kunnen lossen door de PE onderdelen uit m' n D-11 / D-13 Dual Combo set te jatten dus Note to self: van het detail op de zijconsoles van de D-11 afblijven!
Door schade en schande wijs geworden leg ik tegenwoordig een briefje in de doos waar ik iets van "geleend" heb. Dat voorkomt soms grote problemen, maar dat hoef ik jou niet meer te vertellen.... :mrgreen:

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 feb, 2018 1:30 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Ruud, bedankt! :brouw: Ik probeer er wat moois van te maken, en als ik aan het spuiten van de camo toe gekomen ben heb ik nog een kleine verrassing wat ik mezelf onlangs heb gerealiseerd.

@ Shake, zou voor mij ook een idee zijn inderdaad. :lol:

Intussen was ik alweer iets verder, en nu zit de motor zo goed als in elkaar (moet nog één leiding op z'n plek plakken).
Nu heb ik diverse foto's gezien van de Jumo 213, en bij de D-9 had ik 'm helemaal zwart gemaakt met wat blank metalen accenten, maar intussen is Juggie erachter gekomen dat dat bij het origineel helemaal niet het geval was. Daar waren namelijk wat grote componenten die gewoon metaalkleurig waren, en aangezien dit toestel en dit betreffende subtype van de motor niet in grote aantallen geleverd waren, heb ik ook hier alles voornamelijk in een metaalkleurtje gespoten, met wat kleine zwarte accenten.
photo 435788
Het bruine op dat rechthoekige stuk aan de onderkant is een van een washje "engine oil" van AK. De rest van de motor heeft op een aantal plekken een washje van "grease" van dezelfde fabrikant gekregen. In het echt is het iets meer aanwezig dan op de foto's, en ik wil het niet té maken, het toestel moet er natuurlijk nog wel (net aan) luchtwaardig uitzien. :wink:
photo 435790
photo 435789
photo 435791
photo 435792
photo 435793
photo 435794

Het brandschot, de steunen en die tank aan de linkerzijde zijn nog onbehandeld, die krijgen nog een washje.
Binnenkort ga ik weer eens verder met de cockpit.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 feb, 2018 8:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind die engine oil en grease fraai uitgevoerd. Je ziet dat er wat lekt maar het blijft beperkt, nice.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 feb, 2018 8:18 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Netjes hoor. Ik denk dat het een blown canopy. Alleen de eerste D-9's hadden nog een platte, en die zijn omgebouwd tot bol als ik wiki mag geloven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 feb, 2018 13:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Mooie update Danny. Het zal me benieuwen wat voor een "trucje" je ons met het aanbrengen van het camo-schema gaat tonen... 8)

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement