Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 09 jan, 2018 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Twijfel, twijfel.... Toch maar wel. Eind vorig jaar werd in de nieuwsbrief van de Aviation Megastore een klein helikoptertje aangeboden en ik moest direct aan deze groepsbouw denken. Na één dag bedenktijd, toch maar besloten om het aan te schaffen. Helaas, uitverkocht. Dus het kitje aangeklikt met de bedoeling om het te bestellen zodra het er wel weer was. En dat was dus halverwege december. Snel besteld en nog even gewacht met verzenden, omdat ik nog wat uit wilde zoeken. Vorige week kreeg ik dan het pakketje met daarin o.a. deze helikopter.

Sinds lange tijd dan weer eens een helikopter, na wat uitstapjes naar het houtje-touwtje vlieggebeuren en wat pantserspul. Verder nog teveel UFO's op de plank (UnFinished Objects), maar toch maar besloten om deze in de strijd te gooien.

Wie mij een beetje kent, weet dat ik in groepsbouwen wel eens een apart helikoptertje uit wil zoeken, dat is deze zeker.

Eerst even antwoord op de vraag of deze wel mag?
Citaat:
-Max. startgewicht van 12,500 lb (5,670 kg).
-Bij voorkeur civiel, maar onbewapend militair (liaison, observatie) mag ook.
-Helicopters zijn toegestaan.
-Geen warbirds/gevechtstoestellen!


- Maximaal startgewicht is 816 kg (geladen) en 290 kg leeg.
- Ontwikkeld voor leger en civiel (slechts 6 toestellen zijn ontwikkeld, maar project is gecancelled, daar er voor alternatieven is gekozen (Saunders Roe, 'SARO' Skeeter)
- Helikopter, dus mag
- Het is geen warbird

Dus in mijn ogen uitermate geschikt voor deze BB.

Klein stukje geschiedenis: De Fairey Ultra Light Helicopter was een kleine Britse (militaire) helikopter, bedoeld voor verkenning en gewonden vervoer. Het ontwerp is van de begin 50er jaren (vorige eeuw). De helikopter heeft geen staartrotor, omdat de rotortips worden aangedreven door zgn. ramjets. Toen Fairey doorhad dat er teveel concurrentie was, probeerden ze het nog voor de civiel markt, maar door het uitblijven van orders, is het project stopgezet. Hieropvolgend zijn ze verder gegaan met het ontwikkelen van de veel grotere en zwaardere Fairey Rotodyne.

Verdere info staat op:
wikipedia
aviastar

Hieronder de beide versies (G-APJJ) die te maken zijn van het kitje:
Civiel
photo 433000

Militair
photo 433001

Vergelijkbare heli's met ramjets zijn:
NHI Kolibri (hangt in het Aviodrome te Lelystad)
photo 432998

SNCASO Djinn
photo 432997

Hiller Hornet
photo 432996

De grotere Fairey Jet Gyrodyne
photo 432992

En de nog grotere Fairey Rotodyne
photo 432991

klik hier voor nog meer voorbeelden van andere ramjet-helikopters

Dan het model.
Het kitje is van Mikro Mir uit Oekraïne.
photo 432995

Het komt met een leuk instructie vel (A4, dubbelzijdig bedrukt)
photo 432993

photo 432999

De inhoud oogt uitdagend:
photo 432994

1 sprue met de hoofdonderdelen
1 transparante sprue voor het glaswerk
1 fretje PE
1 blokje resin met de motor en iets wat lijkt op de stuurknuppel
1 stukje film met het instrumentenpaneel
1 velletje decals (2 x 4 cm)
1 maskingsetje voor de ramen

Eerlijk, zie er wel een beetje tegen op. Maar heb bewust voor dit kleine helikoptertje gekozen, vanwege het formaat.
Mijn voorkeur gaat naar de civiele versie (de gele), omdat die lekker opvalt tussen al het legergroen in de kast.

Ik heb eerder kleine helikopters gebouw gedurende groepsbouwen:
photo 65784

photo 182162

photo 65559

photo 163747

photo 65454

Wish me luck

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Laatst bijgewerkt door tsjopper bob op do 02 mei, 2019 23:06 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AMP 1:72 Fairey ULH
BerichtGeplaatst: di 09 jan, 2018 7:44 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Een zeepbel met straalaandrijving, wat lief! :mrgreen:
Weer een originele kit René, ik vind 'm erg leuk! Van wat ik heb begrepen had deze machine zgn. cold tip-jets. De motor van dit machientje had een 'oversized' compressor welke perslucht naar de tipjets op de rotorbladen pompte, waardoor de rotor ging draaien. Een variant op dit systeem was uitgerust met brandstofinjectie en ontsteking bij de tip jets, wat dus een tip-jet burner of een hot tip-jet genoemd wordt.

Ik vind het een bijzondere techniek, terwijl het vrij eenvoudig is. :)

Ziet er uit als een leuk kitje, wat me wel opvalt is dat in de instructies wordt aangegeven dat één van de stoelen achterstevoren moet.

Succes!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AMP 1:72 Fairey ULH
BerichtGeplaatst: di 09 jan, 2018 13:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Citaat:
The crew's seats (the observer facing aft in the proposed Army version) were on the basic box structure


Duidelijk zichtbaar op deze foto:
photo 433001

Maar als je zoekt, vind je ook foto's waarin beide stoelen 'normaal' geplaatst zijn.
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AMP 1:72 Fairey ULH
BerichtGeplaatst: di 09 jan, 2018 14:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
geinig ding, benieuwd naar de bouw...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AMP 1:72 Fairey ULH
BerichtGeplaatst: di 09 jan, 2018 23:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik was ook benieuwd, daarom ben ik maar begonnen. Aangezien ik geen ervaring met dit merk of deze heli heb, maar gewoon begonnen bij stap 1. De bovenplaat waarop de stoelen moeten komen. Aan de zijkant komen schotjes en vervolgens aan de onderzijde ook nog een plaat met daaraan uitsteeksels voor het landingsgestel. Op de sprue's staan geen nummers, gelukkig dat er in de handleiding een afbeelding van de sprues staan, met daarop de nummers. De 2 zijschotjes lijken iets anders dan op papier. Voordat ik het teveel aan materiaal weghaal, eerst maar even goed droogpassen en dan blijkt dat dat extra materiaal er wel (!) hoort te zitten. Het lijmen gaat op zich wel goed, al ontbreken paspuntjes, dus het moet een beetje op het oog.

De staartboom bestaat uit 2 helften en is nog erg fragiel. Het uiteinde loopt taps uit tot een dikte van zo'n halve milimeter, pas na het verlijmen van beide helften is het wat steviger. Bij het verwijderen uit de sprue, brak bijna één helft van de staartboom. Ik heb het met een tangetje gedaan, beter is het om het met een zaagje te doen. Door het knippen, duw je als het ware het onderdeel iets weg, waardoor er wat spanning op kan komen te staan, gelukkig ging het goed. Er zitten wat gaatjes in de staartboom (zitten ook in de staartboom van de echte heli), die loop ik nog even na om ze allemaal uit te boren. Het alleen wel de vraag of je ze gaat zien, aangezien ze binnen in de 'zeepbel' komen.

photo 433044

Verder heb ik al even een dry-fit gedaan met de glazen 'zeepbel'. Die hoef ik pas bij stap 9 aan te brengen.

photo 433043

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AMP 1:72 Fairey ULH
BerichtGeplaatst: wo 10 jan, 2018 15:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Die is erg klein schattig :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AMP 1:72 Fairey ULH
BerichtGeplaatst: wo 10 jan, 2018 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Wow, die is klein! Leuke bijdrage René.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 jan, 2018 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Wat een lief klein bolletje.
Weer een leuk en apart model(letje)
Succes met deze.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2018 0:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Thx allen. Voordeel van dit kleine kitje is dat je aan 20 x 20 cm werkruimte genoeg hebt :lol:

Plaatje 3 geeft aan dat de vloerplaat voor de stoelen aangebracht moet worden. Een aantal onderdelen van PE. Vorig jaar in Lingen (Dld) heb ik een PE-buigapparaat aangeschaft die nu voor het eerst gebruikt is, wat een handig hulpmiddel zeg.
photo 433412

Op beide onderstaande foto's is één van de zijschotten nog iets verbogen, dit is inmiddels verholpen.
photo 433411

photo 433413

Vervolgens heb ik stap 4 en 5 even overgeslagen om het kwetsbare PE even te kunnen laten drogen. Plaatje 6 is de montage van het staartstuk. Aan de achterzijde zit een vleugel met aan weerszijden een verticaal vinnetje. Allemaal mooi dus (0,5 mm). Aan de onderzijde van de staartboom zit een verticale vin welke bestuurbaar is om een as om zodoende de straal uit de uitlaat enigszins af te kunnen buigen zodat de heli om zijn verticale as kan draaien (eigenlijk wat de staartrotor doet bij een conventionele helikopter). Een uitsnede laat een en ander zijn van de G-APJJ welke in een museum staat.
photo 433416

Wat opvalt is dat de vin aan de onderzijde van blank metaal is (op deze foto dan). De weinige kleurenfoto's die ik heb, zijn van het gerestaureerde museum-model, echter op de zwart-wit foto's lijkt dit ook zo te zijn. Een leuk detail om later aan te brengen, breekt ook mooi de kleur een beetje. Overigens ga ik niet meer voor de gele versie, maar ga ik voor de blauwe (dark sea blue). Op de foto is duidelijk de as van de vin aan de onderzijde van de staartboom te zien. Die heb ik nagemaakt uit 0,4 mm messing-draad. De vin ga ik iets onder een hoek plaatsen ten opzichte van de as van staartboom. Ook is duidelijk te zien dat de achterste vleugel op staafjes rust op de staartboom. Ook dit ga ik met staaf doen, echter nu met styreen omdat de vleugel zo dun is, dat ik denk dat styreen op plastic beter hecht (met normale modelbouwlijm) dan messing op kunststof en secondelijm.
photo 433414

Plaatje 4 van de handleiding is de montage van een kistje met daaraan een horizontale staaf, waaraan op de bestuurderszijde de voetpedalen zijn aangebracht. Hieronder de benodigde onderdeeltjes.
photo 433415

2 uurtjes later en de nodige zweetdruppels verspild, ziet het er dan zo uit.
photo 433417

photo 433418

Nu eerst maar even rusten en nog even een aflevering 'Trapped' kijken op Netflix (dit is een IJslandse detecive). The Bridge (Denemarken/Zweden (3 seizoenen)0 reeds gezien en Sorjonen (Finland, 1 sezoen)) ook. Leuk, die Scandinavische detectives.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Laatst bijgewerkt door tsjopper bob op zo 14 jan, 2018 19:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2018 9:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Rene, dit is echt wel bouwen op de vierkante millimeter. Ga zo door :mrgreen: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement