Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 19:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 11 jan, 2018 12:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 05 dec, 2017 11:15 am
Berichten: 22
Woonplaats: Heerlen
Bedankt voor de reacties!! :D Uiteraard is er soms wat minder animo; ik bedoelde het dan ook niet vervelend, het was meer een constatering. Ik kom zelf van een Nederlands flight sim forum en daar kan het ook behoorlijk stil zijn soms... :roll:

In die 4e stap in de Revell handleiding gaat van alles mis. Naar stap 37 kan het niet verwijzen, want daar staan alleen de verf- en decalinstructies voor de versie die ik wil bouwen. Decal 36 bestaat toch écht niet en volgens de instructie moet er ook iets van de onderkant van het instrumentenpaneel afgesneden worden en dat klopt ook niet. En tussen decal 38 en 39 moet ook niet gekozen worden; deze horen er allebei op! Lekker bezig... :mrgreen:

De vergrote foto's tonen inderdaad dingen die ik met mijn blote oog niet kan zien. Goede tip om juist dat te gebruiken om fouten op te sporen. Bedankt!

_________________
Bouwverslagen:
General Dynamics F-16A 50 Years 323 Sqn "Diana" 1:72 Revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jan, 2018 19:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1707
Sory kerel, maar ik kan helaas niet overal op reageren. Daarnaast "vreet" de huidige Phantom BB aardig wat van mijn beschikbare tijd...
Mooie vorderingen en strak werk. :wink:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 jan, 2018 19:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
DutchAV8R schreef:
Decal 36 bestaat toch écht niet en volgens de instructie moet er ook iets van de onderkant van het instrumentenpaneel afgesneden worden en dat klopt ook niet. En tussen decal 38 en 39 moet ook niet gekozen worden; deze horen er allebei op! Lekker bezig... :mrgreen:
Ja, het lijkt erop dat er ergens iets is mis gegaan. Zo te zien is decal 37 geschikt voor de Klu J-230, J-145 en J-206 en de Belgische FA-25 (waarvoor decals zijn geleverd). Dat zijn alle drie pre MLU uitvoeringen waarbij op de rechterkant van het IP nog wat analoge klokkenhandel zit. Tegenwoordig zit daar net zoals links een multifunctioneel display. Dat zit dan op decal 36.

Misschien dat Danny Coremans niet heeft geweten dat Revell een modulaire kit op de markt wilde zetten waar zowel een vroege als een late F-16A van kan worden gebouwd en zodoende dus de decal voor dat IP niet heeft 'geleverd'. Ben benieuwd welke decals er zitten bij de Revell 03980 F-16 MLU "Solo display".

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jan, 2018 10:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 05 dec, 2017 11:15 am
Berichten: 22
Woonplaats: Heerlen
Even een kleine update zonder foto's, omdat ik helaas nauwelijks verder ben gekomen dan te zien is op mijn laatste foto's.

Ten eerste heb ik flink geklungeld met het afplakken van de canopy, maar dat heb ik uiteindelijk opgelost met een flesje liquid mask.

Ten tweede (en daarom wilde ik de canopy maskeren) wilde ik de F-16 in de primer zetten. Ik had nog een spuitbusje grondverf van de Action en omdat ik daar gemengde reacties over las, heb ik het op een niet gebruikt hoogteroer uitgetest. Ik ben er niet tevreden over. Sowieso spuit het alle kanten op, behalve de goede, maar ook heb ik het idee dat bij slechts twee dunne laagjes de panellines dichtvloeien.

Ik denk dat ik voor dit model nu even verder ga zonder primer. Is dit aan te bevelen en zo niet, wat raden jullie me aan?

Alvast bedankt weer voor de reacties! Dit forum staat bol van de informatie en is tot nu toe echt keer op keer van onschatbare waarde gebleken!!

_________________
Bouwverslagen:
General Dynamics F-16A 50 Years 323 Sqn "Diana" 1:72 Revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jan, 2018 14:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Een primer is toch aan te raden.
Ik gebruik een spuitbus Mr Surfacer 1000. Legt een mooie dunne laag grijs.

De verf hecht hier beter op dan op gladde plastiek.
Een voordeel is ook dat je imperfecties opmerkt voor je een definitieve kleur aanbrengt.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jan, 2018 19:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1707
Grappig genoeg gebruik ik, in tegenstelling tot Thiery, nagenoeg nooit primer... :lol: Het is in dat geval wel belangrijk dat het kunststof "brandschoon" is. Gedurende mijn bouw-methodiek worden alle onderdelen separaat in een afwas-sopje grondig met een stug penseeltje gewassen. Reden hiervoor is om mogelijk aanwezige (vettige) release-agent te verwijderen. Voorafgaand aan spuit-werkzaamheden word alles met behulp van brandspiritus (alchohol) nogmaals grondig schoon gemaakt/ontvet. In geval dat er afgeplakt moet worden, laat ik het spuitwerk minimaal 24 uur drogen (en in de praktijk meestal zelfs 48 uur !!!).

Primer gebruik ik enkel in geval van "speciale verf", zoals bijvoorbeeld metal-coats, of indien er veel plamuurwerk is verricht. Tot op heden nog nooit problemen ondervonden... :wink:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jan, 2018 10:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 05 dec, 2017 11:15 am
Berichten: 22
Woonplaats: Heerlen
Hmmm... Wel primer, geen primer... Ik denk dat een nieuw busje primer iets gaat worden voor een volgend model; ik heb voor dit model al genoeg 'geïnvesteerd' om deze hobby weer op te kunnen pakken. Die Mr. Surfacer houd ik in mijn achterhoofd, bedankt!!

Overal lees ik dat je inderdaad kunt schilderen zonder primer en dat geloof ik ook. Toch wil ik eens proberen te schilderen mét, want ik kan me uit mijn jeugd nog herinneren dat de verf inderdaad niet altijd goed wilde hechten en ik wil het verschil ervaren.

Ik las op dit forum een tip om de spuitbus even in warm water te leggen. Bovendien denk ik dat ik mijn spuitafstand iets moet vergroten voor de primer. Heb ik hier inderdaad iets aan?

_________________
Bouwverslagen:
General Dynamics F-16A 50 Years 323 Sqn "Diana" 1:72 Revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jan, 2018 12:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 23 feb, 2017 14:46 pm
Berichten: 258
Woonplaats: Belg.Ardennen
Primer spuitbus in warm water heb ik nog nooit gedaan. Enkele minuten flink schudden is voldoende. De gewone afstand houden tussen 20 / 30cm is gewoon het beste. Liever twee dunne laagjes dan eens een hele lading er over spuiten. zo doe ik het altijd Enne ik gebruik altijd grondverf doe het nooit zonder. Eens je lesje geleerd dan ben je daarvan genezen

Wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jan, 2018 12:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Het is voor mij heul heul lang gelee dat ik met drijfgas uit spuitbussen heb gewerkt. Ik herinner mij nog wel dat bij gebruik er aan de buitenkant een ijslaagje (bevroren condens) kon ontstaan en hierdoor er wellicht drukvermindering op trad. De spuitbus in een bak water zetten voorkomt dit ijsprobleem.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jan, 2018 17:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1707
In geval van enamel verf helpt "verwarmen" inderdaad wanneer je met een airbrush werkt. De verf word hierdoor iets rommiger waardoor er een beter "self-leveling-" capaciteit mee word bereikt. Of dat eveneens voor een spuitbus geldt betwijfel ik echter. Er is reeds aangegeven dat de spuitbus gedurende het spuiten aanzienlijk kan/zal afkoelen...

Voor wat betreft de spuitafstand zul je even proefondervindelijk wat testjes moeten doen. Te dicht bij en je "verzuipt" je onderwerp. Te ver af en de verf droogt gedurende de "travel-" afstand dermate veel dat deze reeds "opdroogt" en een grof/korrelig effect kan/zal veroorzaken...

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement