Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 20:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 dec, 2017 23:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
All,

Na afronden van mijn 1/48 Hasegawa Zero ben ik recentelijk gestart aan Tamiya's Do-335. Ik ga hier een bouwverslag bijhouden van de kit.

Geschiedenis
Citaat:
De Dornier Do 335 Pfeil („Pijl“) was een jager uit de Tweede Wereldoorlog die werd gebouwd door het Duitse bedrijf Dornier. De trainer-versie met twee zitplaatsen stond bekend als Ameisenbär („miereneter“). Het toestel had twee lijnmotoren, één in de neus en de ander aan de achterkant van de romp. De achterste motor was met een verlengde as aan de achterste propeller verbonden. Om de haalbaarheid van dit concept te toetsen is eerst de Göppingen Gö 9 gebouwd.

De prestaties van Pfeil waren veel beter dan andere tweemotorige vliegtuigen. Dit kwam door de uitrusting met een trek- en duwpropeller en de veel lagere luchtweerstand die werd bereikt door de motoren achter elkaar te plaatsen.

De eerste vlucht van het prototype vond op 26 oktober 1943 vanaf vliegveld Mengen-Hohentengen plaats. In 1944 en 1945 ontstonden er verschillende uitvoeringen; als jager, jachtbommenwerper en verkenner. Het toestel was uitgerust met een schietstoel.

In totaal werden er, inclusief prototypen, zo'n 40 exemplaren van de Do 335 gebouwd waarvan slechts een klein aantal werd ingezet.

Bron: Wikipedia

De kit
Ik maak gebruik van de Tamiya 61074 kit. Dit betreft de eenzitter Do-335 (er is ook een tweezitter op de markt). Daarnaast maak ik gebruik van Quickboost resin uitlaten (48012). En als laatste - om het leven makkelijker te maken - gebruik ik ook Eduard's masking set (EX101) voor het cockpitglas en de wielen.

Afbeelding

De bouw
De kit kent mooie paneellijnen, maar is qua detaillering misschien niet meer helemaal van deze tijd. De pasvorm is echter uitmuntend. Ik heb slechts problemen gehad bij het monteren van de (gesloten) bommenluiken. Ik heb hier gebruik gemaakt van wat Perfect Plastic Putty van Deluxe Materials. Mijn favoriete putty (omdat: is makkelijk aan te brengen, kent een fijne structuur (beter dan bijv. Revell), is niet te hard (Tamiya) of te zacht (Vallejo) en blijft zitten wanneer je dit schuurt (issue met Vallejo).

Ik heb de kit niet helemaal afgebouwd, om het airbrushen wat te vergemakkelijken. Op de foto's staat alleen de main body, ik heb alle overige onderdelen apart staan (en ook meegespoten waar relevant).

Primer
Voor de primer heb ik gebruik gemaakt van de Ultimate Model Primer. Dit is een rebadge van de Stynylrez primer van Badger. Ammo heeft deze primer ook op de markt gebracht, daardoor is deze nu wat makkelijker verkrijgbaar. Imho de ideale primer. Hiervoor maakte ik gebruik van Vallejo's primer, maar deze vond ik een stuk lastiger te hanteren (ik gebruikte deze slechts omdat ie op Acryl basis was).

Afbeelding
Afbeelding

Panel lines
Ik heb op de boven- en onderkant de paneellijnen geaccentueerd met de airbrush. Voor de bovenkant heb ik gebruik gemaakt van wat met Mr Hobby Color thinner verdunde Tamiya XF-1. Op de onderkant heb ik gebruik gemaakt van een mix van Vallejo kleuren zwart en donkerblauw (weet niet exact welk type).

Afbeelding
Afbeelding

Verflaag
Ik ben gestart met de onderkant. Na wat leeswerk (er zijn wat discussies gaande over de exact gebruikte kleuren) heb ik RLM76 aangebracht, dmv Gunze H417 (mijn favoriete verf). Met wit heb ik deze kleur wat opgelicht en bepaalde vlakken deels ingekleurd/gemottled.

Afbeelding

Next steps
Afplakken van de onderkant en aanbrengen (met andere Gunze kleuren) van de lichtste kleur aan de bovenkant.

Gr,

Jurrie


Laatst bijgewerkt door Jurrie op ma 03 sep, 2018 9:38 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 dec, 2017 9:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
van de mooiste vliegtuigen ooit gemaakt naar mijn bescheiden mening... Ziet er strak gebouwd uit.

Qua onderkant zou ik nog een paar laagjes geven, je "dekt" een donkere kleur met een bleke kleur, en daardoor moet je sowieso meer lagen spuiten, maar nu lijkt het nog teveel op een dambord... persoonlijk ben ik meer voorstander van black basing bij uniforme kleuren dan preshaden:

https://jbmodelslog.com/2017/04/17/grow ... ck-basing/

In het echt zie je de panelen ook niet zo duidelijk als een schaakbord naar voor komen. Maar je hebt wel een visueel aantrekkelijk oppervlak dat niet vlak toont...

Iets meer werk om te spuiten, maar ik denk dat het je model ten goede gaat komen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2017 13:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Hi Silenoz,

Dank voor je reactie. Ik zet altijd de effecten voor verwering wat sterk aan, afzwakken kan altijd nog (anders vallen ze weg). Black basing was ik al eens tegengekomen, maar vind ik zelf minder mooi. Het doel hiervan is meer gericht op een verweerde look, dan het natuurlijke spel van licht en donker. Misschien ook een kwestie van smaak?

Nieuwe update: eerste camouflagelaag (lichtste van de twee) aangebracht (Gunze H422, RLM82 Light Green).

Afbeelding

Op naar afplakken & de andere kleur spuiten (RLM 83). Ik ga in een later stadium nog wat panelen iets oplichten.

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2017 14:25 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Dat zit er mooi op!
De paneellijnen komen goed over.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2017 14:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Persoonlijk vind ik het natuurlijker overkomen dan preshaden, elk zijn mening, maar als je dit natuurlijker vind overkomen daag ik je uit real-life voorbeelden te tonen waar platen aan de randen donkerder zijn dan in het midden... ;-)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2017 15:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Mooi resultaat tot zo ver. Wel een heel snel verslag. Ik snap niet helemaal wat je met het interieur gedaan hebt maar ik ben benieuwd.

Wel veel Tamiya producten deze keer. Vijf van de top tien. Het zijn natuurlijk ook mooie producten. :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jan, 2018 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Bedankt voor jullie reacties :D.

@Klaasdebouwer, wat bedoel je met 5 van de top 10 :D?

@all,
Update: ik heb wat highlights in de kleur aangebracht. Ben inmiddels aan het afplakken geslagen voor de 2de camouflagekleur.

Afbeelding

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jan, 2018 22:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Jurrie schreef:
@Klaasdebouwer, wat bedoel je met 5 van de top 10 :D?

Toen ik het postte waren er in de eerste 10 onderwerpen 5 van Tamiya :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2018 11:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Haha clear :)

@all,
Na een flink afplakwerkje heb ik ook de tweede camouflagekleur aangebracht, incl. wat highlights.

Afbeelding

Next step: een paar shadows (bij o.a. de ailerons).

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2018 11:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Netjes Jurrie. Ik heb dit camo patroon altijd erg mooi gevonden.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement