Inleiding"He, Alex! Dat is geen beloofde tank man!" Correct, daar doe ik wat ruwbouw op de achtergrond. Maar vooral, vrienden gaan voor!
Lang verhaal kort, een van mijn beste vrienden woont op letterlijk een wandelafstand van de ESM locatie. Ik ging dus na de ESM bij hem op bezoek. Zeg maar de dag even downloaden, wat avondeten, etc.
Nou heeft hij een stash aan modellen liggen waarvan de 109G-6 in de Zwitserse kleuren hem erg aanspreekt en hij is onlangs nog jarig geweest... Enfin, je kunt het raden.
Na wat tovenarij kwam dus deze Fujimi Bf109G-6 in 1:48 kit tevoorschijn waar hij al een beetje aan begonnen was. Verder geen AM of iets dergelijks. This should be interesting...
De kit - "Frankenstein der 109's"Fujimi heeft een interessante aanpak voor wat betreft het vervaardigen van hun G/K-serie Bf109 kits. Bij het napluizen van de sprues kun je gelijk zien dat de kit bijzonder modulair is opgebouwd waardoor met 1 romp de gehele G-serie vanaf de vroege G-6 en zelfs een deel van de K-serie zoals K-0 en K-4 is te bouwen. Heel leuk en schattig, maar nu is het wel opletten welke van de access panels wel en welke niet opgevuld moeten worden. Ik heb later een voorbeeld hiervan. Voor nu de inhoud.
Details aan de buitenkant zijn ruim voldoende met slechts grote 1 minpunt: de uitlaten. Deze ga ik moeten vervangen. Als iemand een QB setje heeft liggen welke ik kan overnemen of anderzijds mij kan wijzen waar ik dat spul in Nederland kan kopen is dat zeer welkom. lhshop heeft in hun traditie geen Quickboost in de schappen.
Andere exterieur minpuntjes zijn:
1) De paneel lijnen zijn vrij ondiep. Daar moet ik iets aan doen, anders zie daar na het verven niets meer van.
2) Waar ik bij deze kit vooral geen fan van ben is de tweedelige insert bij motorkappen. Deze zijn schuin aan de cockpitkant vanwege de karakteristieke vorm van de motorkap van de G-10, G-14/AS en de K-serie. Dit gaat wel wat werk opleveren bij de plamuurafdeling.
3) Fout bij de turbo inlaat bevestiging aan de motorkap. Daar hoort een knik in te zitten. Ik zal dit proberen te corrigeren, uiteraard met paar foto's voor en na.
Interieur is bijzonder spartaans. Ik heb wat van mijn stash overhoop gehaald en zowaar een AM cockpit setje voor een vroege G-6/G-10 gevonden. Nu rest mij nog de keuze: cockpit dicht en geen AM dan wel open en wel AM.
"Psssst, Alex, de pluspunten... Vergeet de pluspunten niet!" Ja, die zijn er ook. Allereerst de afmetingen: deze kloppen op een tiende van een millimeter na. That's good enough for me.
Verder is de kit behoorlijk uitgebreid. Aan het einde van de rit houd je behoorlijk wat, correcte, reserve onderdelen. Ik heb zover 3 verschillende staarten gezien, twee soorten achterwielen, twee soorten turbo luchtinlaten, diverse R-kits en meer. Met een beetje onderzoek heb ik nu een keuze om een vroege G-6 en een G-14 te bouwen. Met wat scratchwerk komt er ook een mooie G-8 Recce kist uit deze doos en zijn een G-5, G-6 Recce alsook een G-6 nachtjager ook niet ver weg. Niet slecht voor een kit met een retail prijs van 20 a 30 Euro. Ik zal maar zwijgen over wat hij werkelijk heeft betaald bij de onze vrienden in Aalsmeer.
Decals, mwa. Leuk, maar een beetje te dik. Stencils en waarschuwingsprenten zijn wel mooi uitgebreid. Dikke pluim aan Fujimi hiervoor!
Ik ga even kijken hoe de kit werkelijk in elkaar gaat. Indien goed zal ik de jacht openen naar deze Fujimi kits.
Zwitserse luchtmacht!Dat was destijds net zoiets als nu "de Servische Porsche" of "de Turkse Rolex". Ondanks dat zij neutraal waren tijdens de tweede wereldoorlog - even afgezien de afzonderlijke meningen, hebben de Zwitsers toch nog hier en daar wat schermutselingen gehad met de Duitsers, Amerikanen en de Britten. Al redelijk vroeg kregen de Zwitsers de Bf109 D- en E-serie in hun bezit, reeds in 1939. Gewoon gekocht. Dit waren prima toestellen en met een goede staat van dienst. Een voorbeeld is onderschepping van 36 He111 van KG.53 zonder escorte door 12 Zwitserse Emils, resultaat 6 Heinkels neergeschoten tegen 1 verloren 109E. Veel later in de oorlog werden de Zwitserse 109's voorzien van rode en witte neutraliteitsstrepen om zo zich te kunnen onderscheiden van de Duitse 109's. Invasion stripes anyone?
Dat G-6 in het bezit van de Zwitsers kwam is het resultaat van een incident met een Bf110G-4 nachtjager welke begin 1944 op een Zwitserse vliegveld noodgedwongen moest landen. Terwijl Hitler al invasieplannen maakte, omwille van een hoogst geheime radarsysteem waarmee deze 110 was uitgerust, werd een simpelere oplossing gevonden. De Zwitsers kregen een optie om de G-6 met flinke korting aan te schaffen - met slechts 1 miljoen CHF per toestel was dit een koopje. In ruil voor de kortingen moesten de Zwitsers de 110 onder toeziend oog van een Duitse officier vernietigen. Zo gezegd, zo gedaan!
De gekochte G-6 toestellen werden in april 1944 geleverd en bleken een duurkoop te zijn. Kwaliteit van de geleverde toestellen was dusdanig slecht dat deze, na vele reparaties en onuitroeibare plaaggeesten zoals metaalmoeheid, al in 1947 uit dienst werden genomen. Ter vergelijking, de E-serie heeft tot 1948 dienst gedaan en de D-serie kisten zelfs tot aan 1949! Na veel beklaag kregen de Zwitsers 50% van het aankoopbedrag terug. Waarmee de Duitsers uiteindelijk de 6 miljoen CHF terugbetaald hebben is tot nu toe een raadsel en, in vele kringen, een controversieel onderwerp. Ik laat dit verder aan jullie speculaties over.
Bouwplannen en stand van zakenIk dacht aan een OOB bouw met een kort en luchtig verslag. Missie nu al mislukt zo te zien.
De kist die ik ga bouwen is de J-705, gebaseerd in Sion, Wallis eind 1944, begin 1945. Exacte historie van de kist wil ik nog proberen op te duiken - kijken of het lukt. Zoals jullie kunnen zien heeft deze kist meer rood en wit dan werkelijk camouflage kleuren. @VJ: die "Quest for best white paint" gaat verder!
Ik geef mijzelf tot aan weekend de tijd om even na te denken of ik deze AM cockpit set ga gebruiken.
Oh ja, nog even terugkerend op de "alle mogelijke access panels op 1 romp". Zie hier een G-serie en een K-serie service luik naast elkaar.
Niet goed te zien? Klopt, dat zijn de zeer ondiepe paneel lijnen die ik moet nalopen. Cirkeltje rond zou ik zeggen.