Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 06 maart, 2018 1:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Weer wat voortgang te melden in dit brouwdraadje. Voordat ik dat echter ga doen ga ik eerst mijn belofte inlossen om jullie iets meer over de J-705 te vertellen. Er is in diverse online alsook offline bronnen genoeg te vinden over de meeste Bf-109 kisten in dienst bij de Zwitserse luchtmacht.

De J-705 is op 26 mei 1944 afgeleverd bij de Zwitsers. Het toestel voer tijdens de aflevering RQ+BL als registratie. Voor de oplettende onder u, dit is een Stammkennzeichen ofwel de af fabriek radio code - niet te verwarren met de civiele registraties. Deze code werd zowel aan prototypes toegekend alsook aan serietoestellen voordat deze in gebruik werden genomen. De code is uniek voor elk toestel en bleef bij het toestel zolang deze bestond.

Over de staat van dienst van de J-705 valt weinig te zeggen anders dan dat het toestel, gevlogen door Oblt Hofer, op 22 november 1945 een noodlanding in Sion (kanton Wallis) heeft moeten maken. Oorzaak: onderbroken brandstoftoevoer vanwege een losgeschoten rubberen pakking bij de brandstoftank. Na een buiklanding was het toestel weer gerepareerd en heeft tot aan 8 september 1947 nog dienst gedaan totdat het uiteindelijk uit het register was geschrapt.

Het meest interessante aan dit alles is, is dat de G-serie toestellen vanwege hun slechte kwaliteit eerder uit dienst waren genomen dan de E-serie alsook de D-serie.

Paar foto's van de J-705 na de noodlanding.
photo 439227
photo 439232

Foto's aanschouwend vallen een aantal zaken direct op:
Code:
1) Canopy is uitgerust met een Galland-panzer ipv de standaard pantserplaat met hoofdsteun. Galland-panzer is te herkennen de zeer dikke pantserglas achter de piloot voor een verbeterde zicht. Dit is meer een field mod op de vroegere toestellen - zo vanaf de F-serie tot aan de vroege G-6 productie. Latere G-6 productietoestellen werden standaard uitgerust met Galland-panzer.
2) Deze kist is ontdaan van zijn DF-loop antenne. De DF-loop antenne, onderdeel van Direction Finder systeem, is een hoep-vormige antenne welke zich doorgaans boven op de romp bevindt net achter de cockpit kap. Aangezien dit systeem in de bergen redelijk onbruikbaar is, is het zeer waarschijnlijk verwijderd om gewicht te sparen.
3) Deze kist heeft een houten richtingsroer, beter bekend als de 'tall tail'. Deze werden veel later in de G-6 productie geïnstalleerd in combinatie met een krachtigere DB605AM dan wel DB605AS motor. Indien het toestel een DB605A motor had - dit is het meest waarschijnlijke motorvariant, dan zou het logischerwijs een kleinere F-serie richtingsroer moeten hebben.


Zoals jullie kunnen zien is deze kist voorzien van allerlei gekke combinaties. Het valt daarom ook met de NECTAR-F methode van Jean Claude Mermet niet te achterhalen welke type uit de G-serie deze kist daadwerkelijk was. Het kon een eenvoudige G-6 zijn geweest alsook een G-6/U4 (met Mk108 kanon) al dan niet uitgerust met een MW injectiesysteem voor - tijdelijk - meer motorkracht. Voor de geïnteresseerden, NECTAR-F is een G/K-serie identificatiemodel en staat voor Nose, Engine, Canopy, Tail, Airfoil, Roller - Fuselage.

Goed, dan de geboekte voortgang.

Zeer eenvoudig uitgevoerde kantoorruimte. :) Die pantserplaat is dus niet meer nodig. Gelukkig heeft de kit ook de Galland-panzer inbegrepen.
photo 439216

Dit zijn de riemen welke ik van plan ben te gebruiken. In de beschrijving schrijft Cutting Edge dat "these seat belts take paint like a dream". Zij liegen niet. Ik heb een test gedaan met zowel Lifecolor alsook met Tamiya verf. Beide krijg ik met geen enkele mogelijk meer eraf. Geen primer nodig dus. Kwestie van netjes uitsnijden, met de hand verven en "verweren" en erin plakken.
photo 439218
photo 439217

Romp in elkaar gezet. Pasvorm is prima op een aantal plekken rondom de cockpit (aangeduid met rode pijlen).
photo 439219
photo 439220
photo 439222

Links en rechts nog even een tweetal gaten uitgeboord. Dit waren pengaten voor de liftmechanisme, gebruikt voor het stabiel houden van de romp tijdens calibratie van het geschut.
photo 439221
photo 439223

Tijdens de werkzaamheden aan de neus was het mij opgevallen dat de paneel lijnen niet denderend diep waren. Paar keer een scriber overheen gehaald. Dit ziet er beter uit. Ter indicatie, op de volgende foto, zijn met rode pijlen de ondiepe paneel lijnen achter op de romp aangeduid.
photo 439224
photo 439225

Fujimi levert ook 2 richtingsroer varianten; links de kleine F-serie roer en rechts - met rode pijl aangeduid - is de houten Tall tail.
photo 439226

That's it for now.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 maart, 2018 0:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Kleine correctie op mijn observaties vanaf de foto's. Ik had vermeld dat het om een houten tall tail ging. Eigenlijk is dit een metalen tall tail. De houten versie was iets meer exclusief voor de G-10. De ribbels op het roervlak zijn kenmerkend voor een metalen staart en roer.

Wederom een beetje voortgang te melden. Het werk was voornamelijk rondom het netjes krijgen van de paneel lijnen alsook het opvullen van diverse gaten en kieren.

Bij de staart zat er een vrij vervelende naad aan de linkerkant. Na zorgvuldig schaven alles vastgelijmd, met wat Tamiya tape de afbakening verzorgd. Opgevuld met wat Tamiya grey putty en voorzichtig op vorm gebracht. Laagje Alclad II zwarte primer erop om te kijken of het een beetje goed uitziet.
photo 440156
photo 440161
photo 440162

Bij de wielbakken nog een tweetal gaten opgevuld. Deze daar vanwege de MLG bulges op de vleugels. Bij de modernere, new tool kits zie een dat de bulges ook aan de binnenkant van de MLG evident aanwezig zijn. Bij deze Fujimi kit zijn het dus twee gaatjes. Opvullen en gladschuren. Iets anders valt er niet mee te doen.
photo 440158

Op de onderkant van de vleugel zijn er aantal paneel lijnen welke moeten worden opgevuld alsook wat gaatjes voor de ophanging van de externe bewapening. Ik denk, ik deel een methode voor het vullen van dit soort gaten. Je kent het wel, putty eroverheen, schuren en toch zit er een soort van putje in welke je weer moet vullen en schuren. Dit zie wel vaker bij het krimpen van de putty tijdens het drogen en uitharden. Polystyreen staafje erin steken, lijmen met extra dunnen lijm en afknippen met side cutters. Daarna met een scherp mesje de resterende uitstulpingen afsnijden en licht schuren. De puristen kunnen nog hierna een putty behandeling doen. Schuldig...
photo 440157
photo 440159

Geen idee waarom ik ook alweer deze foto genomen heb. Noem het bonus materiaal dan maar.
photo 440160

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 maart, 2018 12:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Ziet er goed uit Alex........ :brouw:
Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 maart, 2018 23:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Dank je wel Ronald!

Mijn Fujimi saga gaat verder en wel met de vleugels! Fujimi heeft er voor gekozen om de flaps en de radiator flaps als losse onderdelen te vervaardigen. Leuk zou je denken, dan kun je de flaps poseren. Niets is minder waar! Los van het feit dat de radiator flaps eenvoudige stukken plastic zijn heb je ook nog eens een probleem dat beide onderdelen niet even lang zijn - probleemgeval met rode cirkels gemarkeerd.
photo 440737

Enfin, ik heb besloten om de radiator flaps dicht te modelleren - met flaps up stand.
photo 440736

Veel schuren, plamuren, nog meer schuren, polijsten, plamuren, weer schuren, weer polijsten. Nu lijkt het ergens op. Gelijk maar met de romp verlijmd.
photo 440739
photo 440740
photo 440741

Volgende uitdaging wederom met een paar rode cirkels gemarkeerd.
photo 440742

De spinner heeft bij de kanonsschacht een mooi gaatje. Stukje polystyreen buis aan de binnenkant van de spinner geplakt en iets breder uitgeboord om daadwerkelijk een schacht te simuleren.
photo 440738

De Galland panzer zit er weliswaar als onderdeel bij de kit, maar dan zonder een doorzichtig onderdeeltje. ClearFix to the rescue!
photo 440743

Wordt vervolgd!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 apr, 2018 23:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Oke dan, bijna klaar met de ruwbouw. Hier en daar nog wat kleine zooi bevestigen zoals bijvoorbeeld de VHF antenne. Vanavond gaat dat ding eindelijk eens spuit klaar zijn. Hierbij een selectie van de foto's.

Extra info: Voor wie KA Models 109's overweegt, dat zijn de heruitgaven van de Fujimi 109 kits met als extraatje een klein fretje PE met riempjes en zo. Tot zover hebben zij een G-6 en een G-10 uitgebracht.

Zoals bij de rest van de kit is de fit bij de hStabs niet al te geweldig. Oplossing is heel simpel: stukje van de insert tab afsnijden en iets naar achteren schuiven. Die ene millimeter bij de hoogteroeren is praktisch onzichtbaar.
photo 442320

Door naar de riemen. Deze zijn voorzichtig van hun rubberen mal gesneden, beschilderd en voorzien van een wash. Ziet er leuk uit, maar ik ben in enige onenigheid voor wat betreft de schaaldikte van deze riemen. Oordeelt u zelf maar. Op deze foto's is tevens het resultaat van schuur- en egalisatiewerk bij de wing roots goed zichtbaar.
photo 442322
photo 442321
photo 442323

Last, but not least. Masks voor het glaswerk uitgesneden. Top tip: veel geduld, scherpe scalpel en genoeg licht zijn trouwe vrienden voor zulke klussen. :)
photo 442324

Ik ga de laatste, kleine onderdeeltjes bevestigen. Binnenkort maar iets interessantere foto's, iets met kleurtjes en zo...

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 apr, 2018 6:39 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Een kit met een hoge dosis aan geduld en skills dus

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 apr, 2018 9:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Daar komt het wel op neer Bert. Wel moet worden gezegd dat deze kit, uit alle oude 109 kits, het meest nauwkeurig is. Dwz van alle kits voor Eduard (re-tooling), Zvezda en recent nog Tamiya. Voor mij is het eigenlijk wel goed om eens een keer geen "shake'n'bake" kit te bouwen. :)

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 apr, 2018 11:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Hey Alex, je bent weer goed bezig :mrgreen: Toch een vraagje over de riempjes, zijn deze niet super breekbaar?

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 apr, 2018 12:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Dank je wel Ronald! Nee, de riempjes zij van rubber gemaakt en zijn behoorlijk elastisch. Dit in tegenstelling to Color PE riempjes waarbij de kleurlaag kan breken zodra je met het vouwproces begint.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 apr, 2018 14:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
oooh wat stom van mij, ik had er overheen gelezen dat ze van rubber zijn :roll: ........dat van de PE kan ik beamen, koop je een duur setje en na buigen vliegt de verf je om de oren.

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement