Weer wat voortgang te melden in dit brouwdraadje. Voordat ik dat echter ga doen ga ik eerst mijn belofte inlossen om jullie iets meer over de J-705 te vertellen. Er is in diverse online alsook offline bronnen genoeg te vinden over de meeste Bf-109 kisten in dienst bij de Zwitserse luchtmacht.
De J-705 is op 26 mei 1944 afgeleverd bij de Zwitsers. Het toestel voer tijdens de aflevering RQ+BL als registratie. Voor de oplettende onder u, dit is een Stammkennzeichen ofwel de af fabriek radio code - niet te verwarren met de civiele registraties. Deze code werd zowel aan prototypes toegekend alsook aan serietoestellen voordat deze in gebruik werden genomen. De code is uniek voor elk toestel en bleef bij het toestel zolang deze bestond.
Over de staat van dienst van de J-705 valt weinig te zeggen anders dan dat het toestel, gevlogen door Oblt Hofer, op 22 november 1945 een noodlanding in Sion (kanton Wallis) heeft moeten maken. Oorzaak: onderbroken brandstoftoevoer vanwege een losgeschoten rubberen pakking bij de brandstoftank. Na een buiklanding was het toestel weer gerepareerd en heeft tot aan 8 september 1947 nog dienst gedaan totdat het uiteindelijk uit het register was geschrapt.
Het meest interessante aan dit alles is, is dat de G-serie toestellen vanwege hun slechte kwaliteit eerder uit dienst waren genomen dan de E-serie alsook de D-serie.
Paar foto's van de J-705 na de noodlanding.
Foto's aanschouwend vallen een aantal zaken direct op:
Code:
1) Canopy is uitgerust met een Galland-panzer ipv de standaard pantserplaat met hoofdsteun. Galland-panzer is te herkennen de zeer dikke pantserglas achter de piloot voor een verbeterde zicht. Dit is meer een field mod op de vroegere toestellen - zo vanaf de F-serie tot aan de vroege G-6 productie. Latere G-6 productietoestellen werden standaard uitgerust met Galland-panzer.
2) Deze kist is ontdaan van zijn DF-loop antenne. De DF-loop antenne, onderdeel van Direction Finder systeem, is een hoep-vormige antenne welke zich doorgaans boven op de romp bevindt net achter de cockpit kap. Aangezien dit systeem in de bergen redelijk onbruikbaar is, is het zeer waarschijnlijk verwijderd om gewicht te sparen.
3) Deze kist heeft een houten richtingsroer, beter bekend als de 'tall tail'. Deze werden veel later in de G-6 productie geïnstalleerd in combinatie met een krachtigere DB605AM dan wel DB605AS motor. Indien het toestel een DB605A motor had - dit is het meest waarschijnlijke motorvariant, dan zou het logischerwijs een kleinere F-serie richtingsroer moeten hebben.
Zoals jullie kunnen zien is deze kist voorzien van allerlei gekke combinaties. Het valt daarom ook met de NECTAR-F methode van Jean Claude Mermet niet te achterhalen welke type uit de G-serie deze kist daadwerkelijk was. Het kon een eenvoudige G-6 zijn geweest alsook een G-6/U4 (met Mk108 kanon) al dan niet uitgerust met een MW injectiesysteem voor - tijdelijk - meer motorkracht. Voor de geïnteresseerden, NECTAR-F is een G/K-serie identificatiemodel en staat voor Nose, Engine, Canopy, Tail, Airfoil, Roller - Fuselage.
Goed, dan de geboekte voortgang.
Zeer eenvoudig uitgevoerde kantoorruimte.
Die pantserplaat is dus niet meer nodig. Gelukkig heeft de kit ook de Galland-panzer inbegrepen.
Dit zijn de riemen welke ik van plan ben te gebruiken. In de beschrijving schrijft Cutting Edge dat "these seat belts take paint like a dream". Zij liegen niet. Ik heb een test gedaan met zowel Lifecolor alsook met Tamiya verf. Beide krijg ik met geen enkele mogelijk meer eraf. Geen primer nodig dus. Kwestie van netjes uitsnijden, met de hand verven en "verweren" en erin plakken.
Romp in elkaar gezet. Pasvorm is prima op een aantal plekken rondom de cockpit (aangeduid met rode pijlen).
Links en rechts nog even een tweetal gaten uitgeboord. Dit waren pengaten voor de liftmechanisme, gebruikt voor het stabiel houden van de romp tijdens calibratie van het geschut.
Tijdens de werkzaamheden aan de neus was het mij opgevallen dat de paneel lijnen niet denderend diep waren. Paar keer een scriber overheen gehaald. Dit ziet er beter uit. Ter indicatie, op de volgende foto, zijn met rode pijlen de ondiepe paneel lijnen achter op de romp aangeduid.
Fujimi levert ook 2 richtingsroer varianten; links de kleine F-serie roer en rechts - met rode pijl aangeduid - is de houten Tall tail.
That's it for now.