Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 12:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 14 okt, 2017 18:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Het is al weer een flink aantal maanden geleden dat ik aan het brouwen ben geweest. In de vakantie heb ik heel veel andere dingen gedaan in en om het huis (1:1 bouwprojecten) en na afloop had had ik meer zin om even met een goudgele rakker na te genieten. Maar nu worden de avonden langer en het begon weer te jeuken. Ik had bij de start van de Mig al aangegeven dat ik decals voor de Sri Lankaanse uitvoering van de Kfir ging gebruiken en dat de Kfir ook in de stash zit. Welaan, terwijl ik voorzichtig weer was begonnen met de Mig dacht ik bij mezelf, ik pak die Kfir er ook bij en we zien wel waar het schip strand. Ik had wat foto's verzameld, maar ik ben er verder redelijk onvoorbereid aan begonnen.

De Kfir is een doorontwikkeling op de Mirage IIIc, wat ik ook een mooie kist vindt. De Sri Lankaanse luchtmacht gebruikt diverse toestellen (C2, C7 en trainers) en in 1996 zijn de eerste Kfir's (C2) aangeschaft in Israel. In de jaren erna hebben ze nog een 9 tal kisten aangeschaft. waaronder C2's en C7's. De toestellen zijn tijdens de burgeroorlog in het noorden ingezet tegen de Tamil Tigers en zijn nog steeds in gebruik.

De versie die ik ga maken is de Kfir C7, SFM5208, welke in 2001 op de grond vernield werd tijdens een aanval door Tamil Tigers op het vliegveld van Katanuyaka. De kit is van Italeri en bevat twee grijze sprues, een doorzichtige en een velletje decals. Die zullen worden gebuikt, aangevuld met de Sri Lankaanse decals uit mijn Kfir setje. En bij de eerste blikken op de inhoud van de doos, bedacht ik me dat er een héél klein beetje scratchbouw zou plaatsvinden, maar dat ik al vrij snel met verf aan de gang zou gaan......

photo 423086

photo 423084

Ik ben de bouw begonnen in de laatste week van mijn vakantie, inmiddels al weer twee weken geleden, met een dry fit. Op zich valt de kist redelijk in elkaar, her en der een pietsie flash, maar dat mag geen naam hebben.

photo 423087

Ook aan de onderkant lijkt het redelijk in elkaar te passen, wat geduldig schuur, vijl en paswerk en dat gaat goedkomen. Wel zie ik al de nodige uitsteeksels meegegoten die wel moeten gaat breken tijdens de bouw. (antennes aan/onder de neus, punten op de vleugels)

photo 423088

Ok, dit is wel een drama, de pit is redelijk grof, met een hint van een stoel, maar het instrumentenpaneel past voor geen meter! Let even op de bovenkant, dat hoort vlak te zijn en niet een soort kuil.


Laatst bijgewerkt door MarkOh op vr 12 okt, 2018 23:11 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 okt, 2017 18:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Om te beginnen, richt ik mijn aandacht op de pit. Er zitten wat kieren in, dus met wat stukjes styreen aan de slag om de kuip lekker in de romp te laten vallen.

photo 423089

Na wat plak en schuurwerk heb ik mooi passende kuip annex wielbak en wordt het tijd om eens naar het instrumentenpaneel te kijken.

photo 423090

Als we het er zo in plakken, dan vormt zicht een aardige kier. Dus ben ik met de vijl aan de slag gegaan om wat ruimte in de romp te maken. Vervolgens een klein beetje vijlen aan het paneel zelf en dan past te boel zonder die kier.

photo 423091

Het was een wat kale pit, dus met de originele stoel er bij even wat plastic tegen de achterwand maken.

photo 423092

Missie geslaagd, verder met de achterkant, de knalpijp viel me qau detail een beetje tegen, eens kijken wat ik daar mee aan kan vangen. Ik had nog wat onderdelen over na de bouw van de Mirage.

photo 423093

Links de Italeri pijp, daarnaast de onderdelen uit de Mirage. Boven zijn de aanpassingen aan de badkuip te zien - niet veel, maar het past zo veel mooier.

photo 423094

Een mooi gat in de Italeri pijp en vervolgens de rest er tegen aan plakken. Toen de binnenkant wat gaan opleuken, want die was vlak en saai. Dus met behulp van de verstekbak (dat alu ding net boven het houten blokje) een zwik strookjes gemaakt. Die worden aan de binnenkant van de pijp geplakt.

photo 423095

Toen was de plofstoel aan de beurt. In de kit zit de oude versie, maar de Sri Lankaanse jets zijn uitgerust met de Martin Baker Mk10. Nu kan ik even naar de winkel zoefen om resin plofstoel te halen, maar ik had aardig de smaak te pakken, dus scratchen maar.

photo 423096

Allemaal kleine stukjes styreen vormen stap voor stap een stoel die moet doorgaan voor een Mk10. Ik laat de canopy dicht dus dit is voldoende detail. Toen kon al snel de hele kist in elkaar worden gezet.

photo 423097

Aan de boven- en onderkant heb ik geprobeerd om de inlaatjes een beetje open te maken, niet goed te zien, maar het zit er wel.

photo 423099

De onderkant valt netjes in elkaar, wel is er hier en daar wat plamuur nodig op en het eerste slachtoffer is gevallen, de antenne onder de pit brak af. Gelukkig kunnen vinden, die gaat er later weer op.

photo 423098

De gang zit er lekker in en na het afplakken van de canopy zit daar het eerste laagje kleur al op en ben ik aan het voorbereiden voor wat plamuur.

photo 423100

Al vrij snel daarna heb ik de eerste primer laag aangebracht om te zien of er nog wat gedaan moest worden aan de kist en toen zat de vakantie er min of meer op.

Als afsluiting, naast het bouwen ben ik in Overloon geweest. Ik wilde altijd al eens op bezoek en het heeft behoorlijk indruk gemaakt, vooral de expositie in het begin, waar je als het ware langs de jaren loopt en het verloop van de oorlog ziet. Zeker als je voorwerpen ziet die ik ook bij mijn grootouders wel eens zag staan, wetende hoe zij de oorlog hebben meegemaakt. Tja en een Spitfire blijft een prachtige kist.

photo 423101

Daar lopend, bedacht ik dat ik ook wel eens een keer een tank in elkaar kan gaan zetten, is weer eens wat anders, eens kijken. In de tijd van een week heb ik de Kfir redelijk ver in elkaar gekregen. Dat is inmiddels twee weken geleden en het gewone werk is weer begonnen. Deze week heb ik dienst dus tussen de bedrijven door heb de foto's bij elkaar gezocht en dit verslag gestart. Op dit moment zit ik op het punt van corrigeren. Want de primer toonde nog wat onvolkomenheden. Kijkend naar wat foto materiaal kwam ik er achter dat er nog wat aanpassingen aan de buitenkant moesten worden gedaan. Dus nog meer foto's er bij en kijken welke zaken ik mis of anders moeten. Daarover later meer!


Laatst bijgewerkt door MarkOh op zo 15 okt, 2017 12:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 okt, 2017 20:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Lekker bezig! Ik vind dat je de stoel goed gescratched hebt! Het klinkt allemaal zo simpel, maar doe het maar eens na! :wink:

Overigens, over antennes die afbreken; dat gebeurt mij altijd! Ik plak ze tijdens het bouw proces er niet eens meer op. Pas als het model geweathered in de matte lak staat en alles klaar is komen dat soort uitsteeksels bij mij er pas op. Anders breken ze geheid af :roll:

Succes verder!

groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 okt, 2017 13:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
@Feather, Die stoel is niet heel erg ingewikkeld hoor, het zijn staafjes en plaatjes styreen in standaard maten. Het is wel priegelwerk! Normaal gesproken zou ik de antennes ook pas op het laatst er op plakken, maar er zat al wat spul meegegoten. Uit ervaring weet ik gewoon dat er slachtoffers gaan vallen.. :lol:

Kleine update, de aanpassingen die aan het model moeten worden gedaan. Ik heb even wat zitten Frankensteinen met foto's. Als uitgangspunt het corpus delictie een mooie plaat van de 5208 in beter dagen.

photo 423135

Van links naar rechts, de staart, spine en neus. Om te beginnen de staart. Daar zit onder het licht nog een druppelvorm aan beide zijden van het staartvlak. Ik gok dat het een sensor is. Dan ook aan beide zeiden van de staart witte vinnen, waarvan ik begrijp dat het antennes zijn. Op de spine zit een witte pukkel, er zijn niet veel detailfoto's van te vinden, maar ik heb er een paar gevonden van de Colombiaanse luchtmacht. Als laatste de neus, daar zitten ook twee bollen op, net ogen. Ik neem even aan dat dat ook een soort sensoren zullen zijn. Dan zit er op het model een antenne onder de neus op de plek waar die bollen komen, maar die zit er bij de Sri Lankaanse kisten niet op.

photo 423133

De Kfir in de primer met de plaatsen aangegeven waar de aanpassingen moeten gaan plaatsvinden. Op de staart en de spine met tape aangegeven waar de onderdeeltjes moeten gaan komen. Ik heb geen specificaties, dus het wordt een beetje op het oog en met wat foto materiaal als referentie. Als eerste maar even de neus aangepakt.

photo 423134

Daar heb ik eerst de antenne weggehaald die op de eerste kleine bolling zat. Daarna heb ik de 'oogjes' gemaakt. Met een boortje heb ik kleine gaatjes gemaakt en daar een stukje styreen staaf in gestoken. Vervolgens afwerken met een vijltje. De afgebroken antenne, bij de wielkast is inmiddels ook weer in ere hersteld.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 okt, 2017 13:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie werken aan deze, succes

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 okt, 2017 14:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Kijk, mooi modelbouwproject. Daar hou ik van. Suc6.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 okt, 2017 7:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Leuk projectje. Ik ga je volgen

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 okt, 2017 0:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
De afgelopen paar dagen heb ik wat zitten prutsen met de kleine onderdeeltjes. Er is het nodige gemaakt, gescrapt, verloren en weer opnieuw gemaakt. Soms werkt een pincet als een katapult en zie dan nog maar eens iets terug te vinden. En dan heb ik hier nog niet eens een vloerbedekkingsmonster! :lol:

photo 423415

Als eerste ben ik begonnen met wat eenvoudigs, de antennes voor op de staart. Ik had daarboor een I-balk uitgekozen. Daar heb ik eerst een proefstukje van gezaagd en toen ik een beetje tevreden was met de maat heb ik er meer gemaakt. Voor het geval dat. Dus met vier balkjes, maak ik vier antennes. Na het zagen één van de kanten vlak vijlen, dan heb je een t-balk. De volgende stap is het vormen van de schuine zijde en tot slot moest er nog een beetje een vleugelvorm in worden gemaakt.

photo 423413

Even proefpassen met een stukje posterbuddy er onder, dat gaat goed komen. Vervolgens ben ik verder gegaan met de sensoren voor op de staart, een soort t-vormige buisjes voor op de spine en de radome.

photo 423414

De sensoren waren relatief makelijk. Een klein stukje styreen, met de vijl bewerken tot de gewenste vorm en met kristal klear bolletjes er op maken. De t-vormige buisjes waren ook relatief simpel. Op deze manier kon ik twee paar maken, ook weer voor het geval dat. Eenmaal gelijmd is het een kwestie van los snijden/zagen. De radome wordt weer een vijl klusje van losse styreen card stukjes. Het eerste exemplaar is resoluut naar de onderdelen bak verwezen, waarna versie 2.0 is gemaakt en die is uiteindelijk op de kist gekomen.

photo 423416

Na het nodige gepruts gaan deze onderdelen op de kist.

photo 423417

Zo lijkt ie al veel meer op de Sri Lankaanse uitvoering en komt deze kist al aardig in de buurt van het aanbrengen van kleur.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 feb, 2018 23:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Na het spuiten van de Mig, was ook de onderkant van de Kfir aan de beurt. Na wat experimenteren heb ik een soort off-white gemaakt die moet doorgaan voor FS37925. Veel wit, twee druppels deck tan en een heel klein puntje geel.

photo 436768

Deze nu goed laten drogen en dan volgt het afplakken van de onderkant en de antennes op de staart en de spine. Dan kan het grijs op de bovenkant van de kist. Als dat naar tevredenheid zit, ook hier wat detailwerk om reparaties weer te geven. Daarna kan de boel in de lak voor de decals.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 feb, 2018 13:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi zo met die extra details... leuk hier ook nog eens een stap voorwaarts te zien

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement