Om te beginnen, richt ik mijn aandacht op de pit. Er zitten wat kieren in, dus met wat stukjes styreen aan de slag om de kuip lekker in de romp te laten vallen.
Na wat plak en schuurwerk heb ik mooi passende kuip annex wielbak en wordt het tijd om eens naar het instrumentenpaneel te kijken.
Als we het er zo in plakken, dan vormt zicht een aardige kier. Dus ben ik met de vijl aan de slag gegaan om wat ruimte in de romp te maken. Vervolgens een klein beetje vijlen aan het paneel zelf en dan past te boel zonder die kier.
Het was een wat kale pit, dus met de originele stoel er bij even wat plastic tegen de achterwand maken.
Missie geslaagd, verder met de achterkant, de knalpijp viel me qau detail een beetje tegen, eens kijken wat ik daar mee aan kan vangen. Ik had nog wat onderdelen over na de bouw van de Mirage.
Links de Italeri pijp, daarnaast de onderdelen uit de Mirage. Boven zijn de aanpassingen aan de badkuip te zien - niet veel, maar het past zo veel mooier.
Een mooi gat in de Italeri pijp en vervolgens de rest er tegen aan plakken. Toen de binnenkant wat gaan opleuken, want die was vlak en saai. Dus met behulp van de verstekbak (dat alu ding net boven het houten blokje) een zwik strookjes gemaakt. Die worden aan de binnenkant van de pijp geplakt.
Toen was de plofstoel aan de beurt. In de kit zit de oude versie, maar de Sri Lankaanse jets zijn uitgerust met de Martin Baker Mk10. Nu kan ik even naar de winkel zoefen om resin plofstoel te halen, maar ik had aardig de smaak te pakken, dus scratchen maar.
Allemaal kleine stukjes styreen vormen stap voor stap een stoel die moet doorgaan voor een Mk10. Ik laat de canopy dicht dus dit is voldoende detail. Toen kon al snel de hele kist in elkaar worden gezet.
Aan de boven- en onderkant heb ik geprobeerd om de inlaatjes een beetje open te maken, niet goed te zien, maar het zit er wel.
De onderkant valt netjes in elkaar, wel is er hier en daar wat plamuur nodig op en het eerste slachtoffer is gevallen, de antenne onder de pit brak af. Gelukkig kunnen vinden, die gaat er later weer op.
De gang zit er lekker in en na het afplakken van de canopy zit daar het eerste laagje kleur al op en ben ik aan het voorbereiden voor wat plamuur.
Al vrij snel daarna heb ik de eerste primer laag aangebracht om te zien of er nog wat gedaan moest worden aan de kist en toen zat de vakantie er min of meer op.
Als afsluiting, naast het bouwen ben ik in Overloon geweest. Ik wilde altijd al eens op bezoek en het heeft behoorlijk indruk gemaakt, vooral de expositie in het begin, waar je als het ware langs de jaren loopt en het verloop van de oorlog ziet. Zeker als je voorwerpen ziet die ik ook bij mijn grootouders wel eens zag staan, wetende hoe zij de oorlog hebben meegemaakt. Tja en een Spitfire blijft een prachtige kist.
Daar lopend, bedacht ik dat ik ook wel eens een keer een tank in elkaar kan gaan zetten, is weer eens wat anders, eens kijken. In de tijd van een week heb ik de Kfir redelijk ver in elkaar gekregen. Dat is inmiddels twee weken geleden en het gewone werk is weer begonnen. Deze week heb ik dienst dus tussen de bedrijven door heb de foto's bij elkaar gezocht en dit verslag gestart. Op dit moment zit ik op het punt van corrigeren. Want de primer toonde nog wat onvolkomenheden. Kijkend naar wat foto materiaal kwam ik er achter dat er nog wat aanpassingen aan de buitenkant moesten worden gedaan. Dus nog meer foto's er bij en kijken welke zaken ik mis of anders moeten. Daarover later meer!