Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 16:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 okt, 2017 1:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
photo 422108

Inleiding
Het is alweer ruim een maand geleden dat ik de Do335 topic heb afgesloten en nu is het weer tijd voor iets nieuws. Uit de serie 'begonnen en daarna geparkeerde kits' heb ik voor u de Supermarine Spitfire Mk.Vb Trop in de aanbieding. De Spitfire is een toestel welke doorgaans geen introductie nodig heeft. Wellicht ten overvloede, maar voor het geval dat even een link naar Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Spitfire

Belangrijker is de vraag wat gaan wij doen. Mijn doel is om de historische nauwkeurigheid zo dicht mogelijk te naderen. Hiervoor heb ik in de afgelopen maand veel tijd gestoken in een gedegen research van het onderwerp, zoals sommigen van jullie dat van mij gewend zijn. Voorop gesteld, ik ben geen guru op het gebied van Spitfires. Mocht het zo zijn dat ik een afslag dreig te missen, schroom vooral niet om mij te corrigeren.


De kit - 'Tamiya's versie van de waarheid'
Zo 'out of the box' ziet de kit van Tamiya er geweldig uit; fijne oppervlaktedetails, mooi heldere cockpitkappen, genoeg details in de cockpit en gewoon voor het gevoel klopt er alles aan. Enfin, volgende foto's geven een goede indruk van de kwaliteit.
photo 422109
photo 422110

Als je niet te veel waarde hecht aan wat je in de werkelijkheid bouwt en meer voor een mooi model gaat, dan kun je uit deze kit een zeer geloofwaardige Mk.Vb Trop bouwen. Aangezien ik voor meer dan 'geloofwaardig' ga voorzie ik werk op het gebied van paneel lijnen opvullen omdat deze niet bestaan, missende paneel lijnen graveren en wat algemene vormcorrecties. Tegen het einde van deze eerste post wil ik jullie kennis laten maken met mijn eerste dilemma bij deze kit van Tamiya.


Bouwplannen - 'welke versie met vette vraagteken'
Tamiya geeft in deze kit, net als bij de gewone Mk.Vb kit, behoorlijk wat opties voor variatie. Zo heb je naast een standaard B-vleugel ook de mogelijkheid om een LF variant te bouwen - beter bekend als de 'clipped wingtips' versie. Voor de Trop variant heb je tevens de keuze tussen een Vokes filter en een lichtere Aboukir filter. De Aboukir filter was een 'field mod' om de logge Vokes filter te vervangen. Dit ten einde om het verlies van 13 km/h aan topsnelheid en kleine aantal meters per seconde aan klimsnelheid terug te winnen.

De door Tamiya bijgevoegde decalvel geeft de volgende opties:
- AN*V s/n BR487 - dit is een standaard Mk.Vb Trop met een Vokes filter.
- UF*F s/n onbekend - dit is een Mk.Vb LF Trop met een Aboukir filter.
- UF*X s/n EP689 - dit is ook een Mk.Vb LF Trop met een Aboukir filter.

Daar ik graag een Vokes filter Mk.Vb wil bouwen vallen de UF*F en UF*X af en blijft de AN*V over. De AN*V is de kist waar Tamiya de mist in gaat daar dit af fabriek geen Mk.Vb maar een Mk.Vc was. Grootste verschil zit vooral in de vleugel. Een Vb had een 'B-wing' en een Vc een 'universal wing' ofwel 'C-wing'. Visueel te herkennen aan de 20mm Hispano-Suiza kanon configuratie. 'B-wing' had 2x20mm HS kanonnen en 4x.303 mitrailleurs, bij 'C-wing' had men de keuze uit 4x20mm HS kanonnen of zelfde layout als de 'B-wing'. Bij de tweede geschut variant van de 'C-wing' werden de kanonmouwen voor de tweede paar kanonnen afgestompt.

Maar Alex, op de volgende foto zie ik toch een 'B-wing' volgens jouw beschrijving?
photo 422106

Dat klopt, dit is een 'B-wing'. Productie register geeft toch enigszins andere informatie over de BR487.
Code:
BR487   VcT   'HN-V' NAfrica 30-11-43 Missing on ferry flight Naples-Sicily 11-12-43


Aha, één letter verschil heeft grote consequenties. Op de foto zie je dus Trop Spitfire welke volgens de s/n een Mk.Vc moet zijn, maar dat niet is omdat het een 'B-wing' heeft en een registratie welke niet overeenkomt met de s/n. Aan de vele anders getinte panelen kan men opmaken dat de AN*V een samenraapsel van allerhande Spitfire onderdelen. Vleugel van één toestel, romp van een andere en de staart weer van een andere. Aangezien ik een foto van de andere zijde van de AN*V nog niet ben tegengekomen, heb ik geen uitsluitsel welke variant deze kist nu werkelijk is.

Ok, welke dan wel? Het wrodt de T*M s/n EP340 en is een Vokes filter Mk.Vb. Deze Spitfire heeft deel genomen aan de verdediging van Malta en is onder andere gevlogen door de Canadese aas John McElroy die met deze kist een Re.2001 en een 109 heeft neergeschoten. Het volledige verhaal over deze aas is is hier te vinden:
http://espritdecorps.ca/history-feature/john-mcelroy-fighting-in-and-against-spitfires

Paar dagen later - op 15 oktober 1942 - is het toestel, gevlogen door de Australiër Edwin Hiskens, neergehaald door de Duitse aas Marian Mazurek. De Australiër kwam daarbij om het leven.

Dit is de kist dan.
photo 422102

Niet deze...
photo 422103

En ook niet deze... :)
photo 422101
photo 422104

Er zijn dus minstens drie Mk.Vb Trop Spitfires geweest met een T*M registratie.
Code:
EP140   VbT   CBAF 'T-M' Hit obstruction on overshoot and tipped up Qrendi FAC3 3-3-43 SOC 10-3-43
EP712   Vb   CBAF 'T-M' NAfrica 1-7-43 USAAF 31-10-43
EP340   Vb   CBAF Malta 3-8-42 249S Missing presumed shot down in sea off Malta 15-10-42

Bij de EP340 wordt de registratie niet vermeld. 249s wordt wel vermeld en staat voor 249 Squadron waar John McElroy een deel van uitmaakte alsook Edwin Hiskens. Voor diegenen die twijfelen of de s/n EP340 de registratie T*M voerde - hier is 50% van het bewijs. EP340 staat helemaal vooraan en de T voor de roundel is zichtbaar. Wie betere foto's van de EP340 heeft, laat aub wat van je horen.
photo 422105


Stand van zaken
Goed, genoeg historie en leesvoer voor nu. Op naar de foto's van de huidige stand van zaken. Allereerst de goodies - Tamiya kit met BigEd. De flaps van Eduard ga ik overigens voor deze Spitfire niet gebruiken.
photo 422107

De pit is nagenoeg af.
photo 422111
photo 422112
photo 422113
photo 422114
photo 422115

Dan nu mijn eerste dilemma... uitdaging wellicht. Elke keer als ik naar de top cover op het motorblok kijk en deze met de foto's van de echte kist vergelijk dan heb ik de indruk dat Tamiya hier de hoeken iets te radicaal heeft gemaakt. Ik heb de neiging om deze hoeken af te vlakken zoals aangegeven met de rode lijnen.
photo 422116

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door SpeedAS op zo 10 dec, 2017 22:55 pm, in totaal 8 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 okt, 2017 8:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat ziet er al zeer fraai uit. Mooie riemen ook. Ik blijf je volgen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 okt, 2017 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Me too :brouw:

Kan erg genieten van je uitgebreide verslagen. Veel plezier.

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 okt, 2017 15:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Lex, Ferry, mijn dank!

Romp correcties!
De Tamiya Spitfire heeft zo zijn kuren, van paneel lijnen welke niet bestaan tot algemeen fout ogende neus - laat staan dat het model 3mm te kort is.

Dat laatste kan ik weinig aan doen. Waar ik wel wat aan kan doen is het dichtsmeren van niet bestaande paneel lijnen. Die bij de staart is een logische fout daar er wel een lijn met klinknagels loopt. Geldt ook voor de andere kant.
photo 422503

Volgende lijn is wel een grove fout zonder reden. Als je ooit eens een Tamiya Spit gaat bouwen, doe mij dan een plezier en smeer deze lijn aub dicht.
photo 422502
photo 422501

Middellijn naden dicht gesmeerd om zeer kleine kiertjes/oneffenheden weg te werken. In deze foto moet de voorkant nog gedaan worden, achterkant is gereed.
photo 422505

Nu komt het. Ik heb een kleine poging gewaagd om het neusgedeelte iets beter te vormen. Is een verbetering, maar ik ben er nog lang niet. Het lijkt alsof Tamiya de 'top cover' veel te plat heeft gemaakt en te breed in het gedeelte net na de spinner. Enfin, oordeelt u zelf maar.
photo 422506
photo 422507
photo 422504

Nu moet ik nog bedenken hoe ik dit ga oplossen. Simpelweg schuren is er niet meer bij.
PS: Die spinner is ook echt te spits.... *zucht*

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 okt, 2017 16:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Ik neem aan dat de 'top cover' vast zit. Anders kan je een 2 componenten putty aan de binnenzijde smeren zodat je wel flink terug kan schuren. Wat ik sowieso zou doen is een tweede spinner gieten. Deze kun je erop zetten als je gaat schuren, zo kun je goed naar de spinner toe schuren - en deze beschadigen - om hem weer te vervangen voor de intacte spinner. Even naast het feit wat je met de spinner zelf gaat doen. Aftermarket?

edit: het lijkt wel een griffon joh.

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 okt, 2017 0:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
ph-adk schreef:
Ik neem aan dat de 'top cover' vast zit. Anders kan je een 2 componenten putty aan de binnenzijde smeren zodat je wel flink terug kan schuren. Wat ik sowieso zou doen is een tweede spinner gieten. Deze kun je erop zetten als je gaat schuren, zo kun je goed naar de spinner toe schuren - en deze beschadigen - om hem weer te vervangen voor de intacte spinner. Even naast het feit wat je met de spinner zelf gaat doen. Aftermarket?

edit: het lijkt wel een griffon joh.


Bijna wel Lex, bijna wel... Ik heb deze avond wat lol gehad met polystyreen, putty en veel schuurpapier. Daarover zo meer.
Onder het drogen van putty eens de spinner nader bekeken. Vorm van de kit spinner is niet per se fout. Er waren een tweetal spinner - puntige en stompe spinner met een lengte verschil van 8,9cm. Reden voor de twee afwijkende spinners zijn de propellers - de meer puntige en dunne de Havilland constant speed props en meer wijde Rotol constant speed props. Welke spinner nu bij welk blad hoort ben ik nog niet uit. Ik ga eerst eens goed kijken wat er nu werkelijk op de echte kist zat. In ieder geval op de foto is een stompe spinner te zien. Dit wordt zeker vervolgd!

Dan mijn avontuur met de neusvorm. Lang op de bank gezeten met het model in de hand - draaien, kijken, denken, etc. Uiteindelijk een eureka moment gehad en de volgende stappen neergepend.
Code:
1) Beide kanten verder schuren, zowel de 'top cover' als de zijpanelen.
2) Een disk uit polystyreen snijden en aan de voorkant plakken - dit geeft tevens een verzachting van de '3mm te kort' pijn.
3) Aan de bovenkant een kleine rechthoek uit polystyreen plakken - 6mm wijd, 8mm lang.
4) Lijm laten drogen en met schuurpapier het geheel op vorm brengen.
5) Het geheel voorzien van Tamiya putty.
6) Schuren en nog meer schuren.
7) Details re-scriben.


Ik ben vandaag halverwege stap 6 blijven hangen. Wordt al laat, morgen weer werken e.d. Voor nu een kleine foto update.
photo 422555
photo 422557
photo 422556
photo 422554

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 okt, 2017 7:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat heb je netjes opgelost. Ziet er al mooi passend uit.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 okt, 2017 10:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Niet enkel veel stof tot nadenken dus, maar wel mooi opgelost...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 okt, 2017 14:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Was dit "probleem"bekend bij deze doos?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 okt, 2017 16:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
looney schreef:
Was dit "probleem"bekend bij deze doos?


Bedoel je specifiek het vormprobleem met de neussectie? Zover ik kon overzien in diverse vergelijkingen van de kits is het antwoord ja, is bekend en veel mensen kiezen ervoor om dat niet te corrigeren daar dit te veel moeite is - kan ik beamen. Als ik de fotoreferenties op na sla en de echte kist met het model vergelijk dan stoort dit mij te veel om het ongemoeid te laten. Uitdaging is wel om alles in een juiste vorm te krijgen. Dit geldt overigens ook voor de Mk.I en Mk.Vb kit van Tamiya en niet enkel voor de Mk.Vb Trop. Ik hoop dat ik de vorm iets beter heb kunnen naderen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik veel 1/48 WO2 kits van Tamiya heb liggen omdat tot zover hun tooling en pastechnische precisie één van de beste op de markt is - "shake'n'bake" zoals velen dat zeggen. Daar houdt het voor mij echter ook op. Als je dieper in het onderwerp duikt, zoals ik dat doorgaans doe, dan vindt je al heel snel diverse foutjes en tekortkomingen, alsook foute aannames welke eigenlijk simpel te toetsen zijn. Dit was het geval voor de Do335A-12 kit welke eigenlijk een A-10 is alsook, nu blijkt, voor hun A/B-wing Spitfires. Geen probleem, ik hou wel van een uitdaging. Echter voor Tamiya geldt nu hetzelfde wat ik aanhoud voor andere merken - controle, controle en nog eens controle.

Ik zal eens voor de gein als volgend model een civiele versie van de Bf-108 van Eduard bouwen - vergelijkend warenonderzoek als het ware. Heb ik gelijk even een reden om in de civiele luchtvaartsectie van het forum een topic te openen. :)

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement