InleidingHet is alweer ruim een maand geleden dat ik de Do335 topic heb afgesloten en nu is het weer tijd voor iets nieuws. Uit de serie 'begonnen en daarna geparkeerde kits' heb ik voor u de Supermarine Spitfire Mk.Vb Trop in de aanbieding. De Spitfire is een toestel welke doorgaans geen introductie nodig heeft. Wellicht ten overvloede, maar voor het geval dat even een link naar Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_SpitfireBelangrijker is de vraag wat gaan wij doen. Mijn doel is om de historische nauwkeurigheid zo dicht mogelijk te naderen. Hiervoor heb ik in de afgelopen maand veel tijd gestoken in een gedegen research van het onderwerp, zoals sommigen van jullie dat van mij gewend zijn. Voorop gesteld, ik ben geen guru op het gebied van Spitfires. Mocht het zo zijn dat ik een afslag dreig te missen, schroom vooral niet om mij te corrigeren.
De kit - 'Tamiya's versie van de waarheid'Zo 'out of the box' ziet de kit van Tamiya er geweldig uit; fijne oppervlaktedetails, mooi heldere cockpitkappen, genoeg details in de cockpit en gewoon voor het gevoel klopt er alles aan. Enfin, volgende foto's geven een goede indruk van de kwaliteit.
Als je niet te veel waarde hecht aan wat je in de werkelijkheid bouwt en meer voor een mooi model gaat, dan kun je uit deze kit een zeer geloofwaardige Mk.Vb Trop bouwen. Aangezien ik voor meer dan 'geloofwaardig' ga voorzie ik werk op het gebied van paneel lijnen opvullen omdat deze niet bestaan, missende paneel lijnen graveren en wat algemene vormcorrecties. Tegen het einde van deze eerste post wil ik jullie kennis laten maken met mijn eerste dilemma bij deze kit van Tamiya.
Bouwplannen - 'welke versie met vette vraagteken'Tamiya geeft in deze kit, net als bij de gewone Mk.Vb kit, behoorlijk wat opties voor variatie. Zo heb je naast een standaard B-vleugel ook de mogelijkheid om een LF variant te bouwen - beter bekend als de 'clipped wingtips' versie. Voor de Trop variant heb je tevens de keuze tussen een Vokes filter en een lichtere Aboukir filter. De Aboukir filter was een 'field mod' om de logge Vokes filter te vervangen. Dit ten einde om het verlies van 13 km/h aan topsnelheid en kleine aantal meters per seconde aan klimsnelheid terug te winnen.
De door Tamiya bijgevoegde decalvel geeft de volgende opties:
- AN*V s/n BR487 - dit is een standaard Mk.Vb Trop met een Vokes filter.
- UF*F s/n onbekend - dit is een Mk.Vb LF Trop met een Aboukir filter.
- UF*X s/n EP689 - dit is ook een Mk.Vb LF Trop met een Aboukir filter.
Daar ik graag een Vokes filter Mk.Vb wil bouwen vallen de UF*F en UF*X af en blijft de AN*V over. De AN*V is de kist waar Tamiya de mist in gaat daar dit af fabriek geen Mk.Vb maar een Mk.Vc was. Grootste verschil zit vooral in de vleugel. Een Vb had een 'B-wing' en een Vc een 'universal wing' ofwel 'C-wing'. Visueel te herkennen aan de 20mm Hispano-Suiza kanon configuratie. 'B-wing' had 2x20mm HS kanonnen en 4x.303 mitrailleurs, bij 'C-wing' had men de keuze uit 4x20mm HS kanonnen of zelfde layout als de 'B-wing'. Bij de tweede geschut variant van de 'C-wing' werden de kanonmouwen voor de tweede paar kanonnen afgestompt.
Maar Alex, op de volgende foto zie ik toch een 'B-wing' volgens jouw beschrijving?
Dat klopt, dit is een 'B-wing'. Productie register geeft toch enigszins andere informatie over de BR487.
Code:
BR487 VcT 'HN-V' NAfrica 30-11-43 Missing on ferry flight Naples-Sicily 11-12-43
Aha, één letter verschil heeft grote consequenties. Op de foto zie je dus Trop Spitfire welke volgens de s/n een Mk.Vc moet zijn, maar dat niet is omdat het een 'B-wing' heeft en een registratie welke niet overeenkomt met de s/n. Aan de vele anders getinte panelen kan men opmaken dat de AN*V een samenraapsel van allerhande Spitfire onderdelen. Vleugel van één toestel, romp van een andere en de staart weer van een andere. Aangezien ik een foto van de andere zijde van de AN*V nog niet ben tegengekomen, heb ik geen uitsluitsel welke variant deze kist nu werkelijk is.
Ok, welke dan wel? Het wrodt de T*M s/n EP340 en is een Vokes filter Mk.Vb. Deze Spitfire heeft deel genomen aan de verdediging van Malta en is onder andere gevlogen door de Canadese aas John McElroy die met deze kist een Re.2001 en een 109 heeft neergeschoten. Het volledige verhaal over deze aas is is hier te vinden:
http://espritdecorps.ca/history-feature/john-mcelroy-fighting-in-and-against-spitfiresPaar dagen later - op 15 oktober 1942 - is het toestel, gevlogen door de Australiër Edwin Hiskens, neergehaald door de Duitse aas Marian Mazurek. De Australiër kwam daarbij om het leven.
Dit is de kist dan.
Niet deze...
En ook niet deze...
Er zijn dus minstens drie Mk.Vb Trop Spitfires geweest met een T*M registratie.
Code:
EP140 VbT CBAF 'T-M' Hit obstruction on overshoot and tipped up Qrendi FAC3 3-3-43 SOC 10-3-43
EP712 Vb CBAF 'T-M' NAfrica 1-7-43 USAAF 31-10-43
EP340 Vb CBAF Malta 3-8-42 249S Missing presumed shot down in sea off Malta 15-10-42
Bij de EP340 wordt de registratie niet vermeld. 249s wordt wel vermeld en staat voor 249 Squadron waar John McElroy een deel van uitmaakte alsook Edwin Hiskens. Voor diegenen die twijfelen of de s/n EP340 de registratie T*M voerde - hier is 50% van het bewijs. EP340 staat helemaal vooraan en de T voor de roundel is zichtbaar. Wie betere foto's van de EP340 heeft, laat aub wat van je horen.
Stand van zakenGoed, genoeg historie en leesvoer voor nu. Op naar de foto's van de huidige stand van zaken. Allereerst de goodies - Tamiya kit met BigEd. De flaps van Eduard ga ik overigens voor deze Spitfire niet gebruiken.
De pit is nagenoeg af.
Dan nu mijn eerste dilemma... uitdaging wellicht. Elke keer als ik naar de top cover op het motorblok kijk en deze met de foto's van de echte kist vergelijk dan heb ik de indruk dat Tamiya hier de hoeken iets te radicaal heeft gemaakt. Ik heb de neiging om deze hoeken af te vlakken zoals aangegeven met de rode lijnen.