Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 30 aug, 2020 15:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb al eens de Fokker D.XVI van de LVA met Armstrong-Siddeley Jaguar motor van MW Models gebouwd, maar wil eigenlijk alle varianten bouwen, dus ook de D.XVI met Gnome-Rhone Jupiter motor voor Hongarije en de D.XVI met Curtiss Conqueror motor voor de LA/KNIL. Nu zijn daar geen bouwdozen voor, dus moest er geimproviseerd worden.
Maar eerst wat geschiedenis. Zoals hierboven vermeld bestonden er drie versies, waarvan ook prototypes gebouwd zijn. De versie met Jupiter motor was bestemd voor Hongarije, en het prototype vloog in maart 1930 met een Jupiter VII motor. De constructie van het vliegtuig was vrijwel hetzelfde als van de LVA D.XVI prototype behalve de motor. De cabane bestond uit twee piramides, waarop de bovenvleugel gemonteerd was, en niet uit twee N stijlen, zoals bij de serie kisten van de LVA.

photo 516689

Er zijn vier vliegtuigen met Jupiter motor door Fokker gebouwd, die in juli 1930 en februari 1931 aan Hongarije zijn geleverd. Het was de bedoeling dat de D.XVI daar door Manfred Weiss (WM) in licentie gebouwd zou worden, maar dat stuitte op een veto van Frankrijk. Op grond van de geleverde vliegtuigen, specifiek de PH-AGU (H-MAGU), heeft WM toen een eigen jager, de Avis I, ontwikkeld. Overigens waren de prestatie van het vliegtuig met Jupiter motor slechter dat die van de Jaguar versie, o.a. veroorzaakt door de grotere diameter van de motor, een iets geringer vermogen en de afwezigheid van een Townend ring.

Referenties:
1. P. Alting, Fokkers in Uniform, Driekwart eeuw militaire Fokker vliegtuigen, pp. 17, 21, 60, Rebo Produkties, Sassen-heim, 1988
2. E. Franquinet, Fokker, Een leven voor de luchtvaart, pp. 308, 347, N.V. Uitgeversmaatschappij “De Pelgrim”, Eind-hoven, 1946
3. H. Hegener, Fokker, The Man and the Aircraft, pp. 154, 186, 220, ISBN 0-8168-6370-9, 1961
4. H. Hooftman, Van Brik tot Starfighter, Deel I: Met stofbril en leren vliegkap, pp. 81, 119-122, 124-125, 190, La Rivière & Voorhoeve, Zwolle, 1962
5. W. Schoenmaker & T. Postma, Klu Vliegtuigen, De vliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht vanaf 1913, pp. 19, 45-47, ISBN 90 6013 966 6, 1987
6. T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, p. 73, Unieboek B.V., Bussum, 1982
7. F. Gerdessen, Nederlandse Militaire Luchtvaart, 12: Fokker D.16, pp. 4, 6, 8, 14, 17, 24, 26, 28, 31, 33, 1991
8. Vliegwereld, Het Dertigjarige Bestaan van de Nederlandse Fokkerfabriek 1929 – 1949, pp. 470, 477, Jaargang 15, No. 29, 1949
9. W. Vredeling, Collection Fokker, Copies of original Fokker drawings and documents, pp. 10548, 10664, 10459, 10968, 16500, 18779, 2010
10. Fokker Bulletin, Fokker, Nederlandsche Vliegtuigenfabriek 1919-1929, Vol. V, Nos. 9, 10, 11 and 12, pp. 51-52, 142, NV Nederlandsche Vliegtuigenfabriek, Amsterdam, 1929
11. T. Postma, De F-16 en zijn voorgangers, Luchtvaart in beeld nr. 4, pp. 18-19, 80, ISBN 90 620 7328 x, 1978
12. B. de Groot, Camouflage & Markings: Colours of the Dutch Air Force, http://ipmsstockholm.org/magazine/2005/ ... ours_01(02).htm
13. H. Hooftman, Fokker, Bekende en onbekende vliegtuigtypes van A.H.G. Fokker, Neerlands grootste vliegtuigbouwer, pp. 26-27, ARTI beeld encyclopedie 36 , Alkmaar, 1959
14. H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Burgerluchtvaart in Nederland, Deel 2; Van H-NAFA tot PH-AIZ, pp. 72-74, Cockpit-Uitgeverij, Bennekom, 1980
15. H. Hooftman, Van Glenn Martins en Mustangs, Alle vliegtuigen die gevlogen hebben bij het K.N.I.L., de Indische Militaire Luchtvaart, p. 214, La Rivière & Voorhoeve, Zwolle, 1967
16. T. Postma, Fameuze Fokker Vliegtuigen, p. 31, Luchtvaart in Beeld nr. 1, Omniboek, Kampen, 1978
17. T. Postma, Fokker, Bouwer aan de Wereldluchtvaart, p. 82, Fibula - Van Dishoeck, Haarlem, 1979
18. F. Gerdessen & L. Boerman, Fokker T.V ‘Luchtkruiser’, History, camouflage and markings, p. 15, ISBN 978-94-90092-01-6, 2009
19. W.C.J. Westerop, Fokker en de twintigste eeuw: een historische relatie, p. 18, ISBN 90-9011870-5, 1998
20. T. Postma, Vermetele vliegende Hollanders, pp. 33-34, ISBN 90 228 3987 7, De Haan, Bussum, 1975

Van de D.XVI met Jaguar motor bestaat een resin kit van Omega Models, en die leek mij eenvoudig om te bouwen tot de Jupiter versie. De kit komt in de bekende stevige Omega Models door en bevat de resin onderdelen, een summiere bouwbeschrijving, een stukje plastic voor het windscherm en een decal sheet voor een D.XVI in de kleuren van Roemenië en Mansjoerije, waar inderdaad het tweede prototype met Jaguar motor terecht gekomen is.

photo 516683

photo 516691

photo 516692

Voor de wijziging in de Jupiter versie heb ik eerst een motor aangeschaft bij Egine & Things.

photo 516685

Aan de achterkant van de motor zat een uitbouw en twee kleine uitlaatjes, die ik wilde gebruiken, dus in eerste instantie heb ik de romp van het model zodanig gewijzigd dat de motor er op paste. Totdat ik merkte dat nu de bovenste cilinder niet vertikaal stond, maar met zijn buurman recht voor de lopen van de machinegeweren zou staan. Dus al het werk voor niets, en de uitlaten en de aanbouw er af gesloopt.
In mijn verzameling maatschetsen had ik een Fokker tekening van van de D,XVI Jupiter.

photo 516690

Nu lijkt de kromming van de neus achter de motor niet te kloppen met het beeld wat je krijgt van de (enige) foto; hij is veel te spits. Dus moet de neus wat opgedikt worden en moet de motor iets meer ingebouwd worden. Waar putty en styreen niet goed voor is.

photo 516687

photo 516688

Overigens kloppen de maten van vleugel en romp in de kit exaxt met de geschaalde maten van tekening en referenties.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op do 15 okt, 2020 18:30 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 aug, 2020 22:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Hallo Rob,

Leuk nieuw project. Het was een gave kist, maak er wat moois van ... :)

Ik had ook al plannen in dezelfde richting... :D Succes !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 sep, 2020 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Weer lekker aan het klussen, Rob! Leuk om te zien.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 sep, 2020 15:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na een aantal beurten plamuren en schuren is de rompneus voldoende aangepast aan de Jupiter motor.

photo 516941

Ik heb wat lijntjes gegraveerd in de lengte van de romp om de vorm van de rompzijkanten een beetje te simuleren, maar misschien ga ik ze toch maar opdikken. Dan lijkt het beter op het origineel.
De groeven voor de machinegeweren zijn dichtgemaakt; het vliegtuig werd pas in Hongarije bewapend, en toen had het al geen PH- registratie meer.
In de kit zit een houten en een Reed propeller. Het prototype had een Reed propeller, dus dat komt goed uit. Maar wel een met een spinner, en die zit niet in de kit. Dus maar weer een oud beproefd recept toegepast: De neus van een bom bijwerken tot spinner.

photo 516940

Na weer wat schuurwerk:

photo 516939

Samen met de motor en het voorste stuk van de neus:

photo 516937

De putty moet nog wat bijgewerkt worden. Veel tijd besteed aan het schoonmaken van de andere delen.

photo 516938

Zoals gebruikelijk bij Omega Models kit hebben de onderdelen veel flash (eigenlijk zou dunne plaat een betere benaming zijn van de hars tussen de onderdelen). Nog maar eens kijken wat ik ga vervangen door styreen. Maar ik heb maar een luchtbel gevonden. Die zat wel aan de voorkant van het instrumenten paneel, wat daardoor een beetje verminkt is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op zo 06 sep, 2020 16:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2020 15:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Opdikken, dus. Maar ik wilde wel die facetten zien, die flauwe hoek tussen de delen op de zijkanten. Dat werd dus experimenteren. Eerst een strip van 0,25 mm dik in het midden van de zijkant gelijmd.

photo 517151

Daarna een strip er boven en er onder.

photo 517150

Na wegsnijden van het overtollige plastic de randen van die strips weggeschuurd tot de resin zichtbaar werd. Langs het bovenste randje van de middelste strip een stuk tape geplakt en vervolgens met een schuurplankje het plastic van de bovenste strip weggeschuurd tot de rand van de tape overal goed geraakt werd. Gecontroleerd of de bovenste strip echt vlak geschuurd was.

photo 517152

En dat vier keer herhalen. Of dit goed gewerkt heeft zal pas zichtbaar zijn als de romp geschilderd is.
Ook de decals getekend (PH-AGU).

photo 517153

En meteen maar de 278 voor de LVA D.XVI voor een collega modelbouwer meegenomen en een volledige set voor de LA KNIL versie F-32, inclsief Hamilton Satndard logo's voor op de propeller. Voor de F-32 heb ik alvast een D.XVI kit besteld bij Omega Models.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2020 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik ben benieuwd hoe de facetten eruit zien Rob. Je hebt een inventieve manier gebruikt om ze te laten zien.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 sep, 2020 16:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het rompje is voor de eerste keer geverfd om te kijken hoe de "facetten" er uit komen. Het is moeilijk te beoordelen, maar in ieder geval zijn de romp zijkanten niet vlak meer. aan de voorkant en bovenkant was wat putty nodig om de overgang naar de strips netjes te laten verlopen.
De cockpit bodem is in de romp geplakt en de ondervleugel is ook bevestigd.

photo 517519

Die laatste moest in het midden iest dunner geschuurd worden, toen paste hij perfect. Het meubilair van het kantoor is ook geschilderd.

photo 517518

In de kit zit geen voetenstuur, dat komt uit mijn door reserveonderdelen. Het instrumentenpaneel noet nog gedetailleerd worden.
Dan heb ik alle roeren losgemaakt, zoals ik gewoonlijk doe.

photo 517517

Geen beschadigingen, en de gravering aan boven- en onderzijde kwam goed overeen. Dat is wel eens anders.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 sep, 2020 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Op de foto lijkt het of er kiertjes zitten ipv facetten. Of lijkt dat maar?
Verder mooi werk, Rob.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 sep, 2020 8:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het zijn geen kiertjes, maar de randen van de strippen. Daar moet ik nog wat aan doen, maar dat is lastig schuren zonder het "facetten" effect ook weg te poetsen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2020 12:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Ik ben benieuwd, tot heden ziet het er netjes uit -leuk detail, die rode gordels :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement