Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 220 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 sep, 2017 12:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Ai, dat is balen... kan je niet het raampje (of de ramen) eruit zagen en vervangen door een stukje blisterverpakking die je opgewarmd over het origineel getrokken hebt?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 sep, 2017 13:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Daar heb ik aan gedacht, en houd ik eventueel als back up oplossing. Maar ik heb slechte ervaringen met het gebruiken van een spuitgiet cockpitdak als mal voor een (heet) stuk plastic; het origineel vervormt soms onherstelbaar. Dus als de nood aan de man komt, wordt het individuele raampjes vervangen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 sep, 2017 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Of misschien heb je wel zin om het geheel opnieuw te gieten in clear resin. Ik heb zelf 2 modellen die ik opnieuw wil maken in clear resin en heb het afgelopen uur tutorials op youtube gekeken. Het lijkt mij wel leuk. Ik zie nu dat de shop hierboven niets meer heeft. Speuren naar een nieuwe kit kan, met het risico dat ook deze een scheur heeft. Hoe dan ook, een vervelend probleem als je een kist bouwt met meer glas dan metaal. Wel een gave kist, ik begin me steeds meer te interesseren voor deze beauty. Te beginnen met het volgen van jouw verslag.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 sep, 2017 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
In het grote G.I boek van Gerdessen c.s. staat een mooie tekening van het bommenruim.

photo 420519

De deuren werden gedemonteerd, en vervolgens werd de badkuip in de opening opgehangen. Daar zullen wij dus ook maar eens mee beginnen.

photo 420520

Boven de scheermes zaag voor de sneden links en rechts. Heel voorzichtig gezaagd tot op de scharnierlijn, die goed aangegeven is in het onderdeel. In het midden de scriber, waarmee in de scharnierlijnen wat ingekerfd heb langs een stukje meetlint, wat ik met tape vastgezet had. Toen kon ik met het ronde zaagje (onder) die kerf stukje bij beetje veranderen in een zaagsnede. De deuren van het bommenruim zijn op de foto links, onder en rechts al uitgezaagd; de scharnierlijn boven moet nog gebeuren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 sep, 2017 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Oranje driehoeken of niet: het is weer een fantastisch interessant onderwerp.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 sep, 2017 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 27 dec, 2016 18:05 pm
Berichten: 91
Citaat:
Er rest me niets anders, dat op eBay en Marktplaats te blijven speuren naar een tweedehands kitje


Ben niet zo handig met PB sturen enzovoort.
Maar als het gelukt is heb je een berichtje met een aanbod voor een MPM G1.

m.v.g.
Rudie

_________________
Brouwsels:
DOING- Nord 2501 Noratlas https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=53533
DONE - F9F-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=54837&p=1067583#p1067583


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2017 17:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Rudie lijkt de redder in de nood te worden :brouw:
Eerst nog even een foto (uit Gerdessen e.a.) van de 302 met remkleppen in "uit" positie.

photo 420576

Die ga ik er dus ook aan fabrieken, samen met de badkuip. Ik heb de tekening uit Gerdessen met rood mishandeld en geschaald naar 1/72.

photo 420575

Dan zie je dat er nog een aardig stuk voor en achter het bommenruim (29 mm lang) uitsteekt. Volgens de foto's moet het achterste deel zelfs doorlopen tot aan de staartkegel en zal daar de naad tussen romp en badkuip iets omhoog moeten gaan lopen, wat lastig is voor het maken van de mal voor het glaswerk. De totale lengte van de waarnemerskuip (dit is de nette naam) wordt dan 46,8 mm.
Ik ben voorzichtig doorgegaan met zagen tot de bodem uit de romp viel.

photo 420574

photo 420573

Misschien ga ik nog wat diorama-achtigs doen met de deuren van het bommenruim, gewoon bewaren dus. En gezien het zaagsucces ga ik ook proberen de cockpit en het luik voor de marconist/staartschutter open te maken. In dat laatste zit toch al een scheur, en het is niet al te moeilijk daarvoor een nieuw luik met raam te maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2017 19:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
robh schreef:
Eerst nog even een foto (uit Gerdessen e.a.) van de 302 met remkleppen in "uit" positie.

photo 420576

Rob, niet om je bouwplezier te verpesten, maar deze foto laat het best zien dat de vorm van het MPM model behoorlijk fout is. Als ik mijn model in elkaar tape en vergelijk met de foto, dan schrik ik. De romp is veel te groot (met name in de hoogte), en zit te laag op de vleugel. Waarschijnlijk zitten de motoren te hoog, en misschien is de diameter van de motorgondels te klein. Veel bouwers geven er niets om, of zien het niet, maar ik stop mijn modelletje maar weer terug in zijn doos.

Rob de Bie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2017 21:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Allemaal waar, al is er bij deze foto wel sprake van perspectivische vertekening. Geen reden om hem niet te bouwen; voor mij is de uitdaging de waarnemerskuip en het bijbehorende interieur te maken. En ik wil best het model eens vergelijken met de originele Fokker tekeningen die ik heb. Wordt vervolgd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2017 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Citaat:
Rob, niet om je bouwplezier te verpesten, maar deze foto laat het best zien dat de vorm van het MPM model behoorlijk fout is.

Rob de Bie


Dat is allemaal te verwachten in de sport van modelbouw.

Niet ieder model is met een blinddoek op in elkaar te zetten, er zijn fabrikanten die er soms behoorlijk naast zitten wat maatvoering en model betreft, veel oude kits hebben daar ook wel eens problemen mee, maar daar laat een doorgewinterde modelbouwer zich niet door uit het veld slaan. :brouw:

@robh
Dat is strak gezaagd :shock:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 220 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement