Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 4:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 220 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 22  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 13 sep, 2017 12:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dus maar het huiswerk van Rob (de Bie) gemaakt. Ik dacht dat ik nog originele Fokker tekeningen had, maar om de een of andere reden heb ik alleen maar een tekening van de G.II en niet van de G.I. Dus dan is mijn enige referentie het boek van Gerdessen e.a., waaruit ik deze tekeningen gelicht heb.

photo 420630

photo 420629

photo 420628

De eerste is de eerste Fokker tekening van de Mercury G.I voor de LVA, de andere twee zijn van P. Pouw, en geven de uiteindelijke configuratie van de G.IA van de LVA weer (er staan daarvan geen Fokker tekeningen in het boek, en mijn gebruikelijke bron voor Fokker spul is even niet bereikbaar). Ik heb de tekeningen ingescand, geschaald naar 1:72, geprint en ben aan het meten gegaan. Hierbij de resultaten (tekening/MPM model in mm).

Spanwijdte 238.3/238.0 (afgeleid van echte maten)
Lengte 156.6/158.9 (afgeleid van echte maten)
Diameter cowling/gondel 18.8/19.0-20.2
Breedte romp 16.0/17.0
Lengte romp 91.5/92.0
Hoogte romp 23.7/24.4
Gondel boven vleugel 4.9/6.4
Gondel onder vleugel 13.7/11.7
Romp boven vleugel 13.1/13.3
Romp onder vleugel 10.6/11.6
Dikte vleugel boven 4.0/4.2
Dikte vleugel onder 3.4/3.0
Dikte vleugel totaal 7.4/7.2
Vleugel koorde 38.0/39.2
Afstand neus-vleugelvoorrand 29.0/29.3

Conclusies (voor mijn gevoel en met alle voorbehoud van fouten in de metingen): Doorsnede romp en gondels/cowlings bij het model iets te groot (+/- 1 mm), maar de verhouding tussen beiden is redelijk. De gondel zit 1,5 mm te hoog op de vleugel. De vleugelkoorde van het model is iets te groot. Het valt dus wel mee, tenzij de tekening van Pouw in het boek volledig fout is. Ik zou het model nog kunnen vergelijken met het de eerste tekening, maar daarvan is in ieder geval de spanwijdte te klein. De maatschets in het boek van Hegener komt goed overeen met de tekeningen in het boek van Gerdessen. Deze kleine foutjes bederven niet mijn bouwplezier :wink: . Ik zou wel graag eens de originele kritiek op het MPM model willen lezen; ik heb wel slechtere modellen gezien.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 sep, 2017 13:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Rob (H), dank voor je huiswerk, ik ga de getallen goed bestuderen. Ook ik was ook bezig met mijn huiswerk, want dit probleem zit me al zo lang dwars. Ik heb je foto gebruikt voor een paar metingen.

Om te beginnen de diameter van de motorgondels. Hiervoor heb ik de propdiameter als referentie genomen. Het LVA handboek stelt dat op 3,28 m, terwijl het NLL in een rapport 3,30 m noemt. Ik heb daarom 3,29 m genomen. En dan vind ik twee keer 1,28 meter als motorgondeldiameter, ofwel 17,8 mm in 1/72. Het MPM model heeft iets grotere motorgondels, maar het is niet veel. Ze lijken dus niet te klein, wat ik eerder wel dacht.

Afbeelding

Vervolgens de rompdoorsnede. Dit was ingewikkelder, omdat er perspectief in de foto zit. Ik heb daarvoor een correctie berekend, aan de hand van de afstand tussen de propnaven en de verticale staartvlakken, en aan de hand van de positie in lengterichting van motorgondel, cockpit en staartvlakken (het laatste gemeten in een tekening van J. Broos). Daar komt een correctie van +6,2% uit voor de cockpit. Ik heb de metingen van de rompdoorsnede daarmee gecorrigeerd. Ik meet dan 16,4 mm x 21,4 mm of 1,18 x 1,54 m, en 4,0 mm / 0,288 m ruimte onder de romp. Het MPM model heeft ongeveer de goede breedte, maar is 3 mm te hoog. Die zelfde 3 mm komt het model ook te kort onder de romp.

Afbeelding

Het meten in foto's heeft zijn beperkingen, het is nooit 100% nauwkeurig, maar ik heb mijn best gedaan.

Ik ga eens bekijken of ik van beide rompdelen een wigvormig deel kan afschuren, zodat de staartkegel intact blijft, maar de romphoogte bij de cockpit flink afneemt.

Rob


Laatst bijgewerkt door robdebie op wo 13 sep, 2017 15:27 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 sep, 2017 14:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Ik vond nog een interessant snippertje informatie over de romphoogte. Op pagina 128 van Gerdessens boek staan in een tekening wat maten geschreven. De romphoogte wordt als 1665 mm aangegeven. Da's 23,1 mm in 1/72. Het model is 24,8 mm. 1,7 mm verschil, een stuk minder dan de 3 mm van mijn foto-analyse.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 sep, 2017 14:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@Rob: Als jouw berekening correct is, zijn dus alle bestaande tekeningen in de boeken foutief. De maatschets in Hegener geeft een romphoogte van 23 mm aan, iets minder dan de tekeningen van Broos. Heb je de 5,6% berekend met een afstand van 30 mm (2,16 m) tussen de voorkant van de prop naaf en het hoogste punt van de romp (een beetje achter het zijvenster van de cockpit)?
Terwijl ik dit aan het schrijven was, kwam er een correctie; we convergeren dus :lol:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 sep, 2017 15:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
robh schreef:
@Rob: Als jouw berekening correct is, zijn dus alle bestaande tekeningen in de boeken foutief. De maatschets in Hegener geeft een romphoogte van 23 mm aan, iets minder dan de tekeningen van Broos. Heb je de 5,6% berekend met een afstand van 30 mm (2,16 m) tussen de voorkant van de prop naaf en het hoogste punt van de romp (een beetje achter het zijvenster van de cockpit)?

De correctie is als volgt berekend:

1. In de foto heb ik eerst de afstand tussen de propnaven gemeten, en de afstand tussen de verticale staartvlakken. De aanname is hier dat ze exact in elkaars verlengde liggen. Dat zijn de twee platte rechthoeken in de tekening. 40,759 en 64,176 mm respectievelijk. Ofwel de staartvlakken zijn 63,5% van de echte breedte, een afname van 36,5%.

2. Vervolgens heb ik in een 1/32 tekening van Jan Broos de afstand propnaaf-midden cockpit en propnaaf-verticale staartvlakken gemeten. Beide zijn wat vaag gedefinieerd, maar goed. 45 en 280 mm respectievelijk, dus de cockpit zit op 16% van de afstand propnaaf-verticale staartvlakken

3. 16% van 36,5% geeft 5,8%, ofwel de cockpit is 94,2% van de werkelijke maat

4. De inverse is 106,2 %, dus dat is waarmee ik de gemeten doorsnede moet vermenigvuldigen om de maten in dezelfde schaal te maken als die van de propellers

Ik realiseer me nu dat ik iets vergeten ben. De propellers hebben niet dezelfde maat in de foto, de linker prop (rechts in de foto) was 2,5% kleiner. Blijkbaar stond de fotograaf niet exact in het verlengde van de rompas. Die correctie heb ik niet meegenomen, maar het zou de rompmetingen nog een pietsie groter kunnen maken.

Afbeelding

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 sep, 2017 15:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
robh schreef:
@Rob: Als jouw berekening correct is, zijn dus alle bestaande tekeningen in de boeken foutief. De maatschets in Hegener geeft een romphoogte van 23 mm aan, iets minder dan de tekeningen van Broos.

Ja, naar mijn idee gaan alle tekeningen de mist in met de relatie verticale romppositie t.o.v. de motoren. Inclusief de fabriekstekening. Maar dat is ook niet zo vreemd dat er fouten in zitten, daar ga ik eigenlijk altijd van uit. De door jou gescande fabriekstekening van Gerdessen pagina 60 is echt fout: daar zitten de romponderkant en motorgondelonderkant op dezelfde hoogte. De tekening op pagina 73 van Gerdessen is al een stuk beter, maar ik weet niet wat daarvan de bron is.

Ik ben in ieder geval blij met de uitkomsten, omdat ze laten zien in welke richting de oplossing gezocht moet worden. Wie weet mag mijn model weer uit zijn doosje :-) Maar dan moet ik wel de vleugels weer losmaken van de romp, want zover was ik gekomen:

Afbeelding

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 sep, 2017 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
door jou gescande fabriekstekening van Gerdessen pagina 60 is echt fout

Dit is ook niet de aan de LVA (ik moet geloof ik ML zeggen) geleverde versie. Het was een eerste poging om (op papier) de grotere Mercury motoren en schroeven te accommoderen. As je de tekst goed leest, staat dat er ook (ongeveer :wink: ). Die tekening op pagina 73 is, gezien de datering en de stijl, vermoedelijk een (deelkopie van een) Fokker tekening. Jammer dat ze er geen nummer bij hebben gezet. Nu ga ik weer door met het uitzagen van de ramen (testje op de gebarsten romp bovenhelft; ik heb inmiddels een nieuwe kit "besteld").

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 sep, 2017 16:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb het bovenluik, waardoor de navigator/marconist/staartschutter zich naar binnen moest wurmen, in de gebarsten romp open gemaakt (steeds grotere gaatjes boren, tot ze elkaar raken en daarna de rest weg vijlen) en de cockpit zijramen los gezaagd. Redelijk geslaagd, een paar krasjes op de ramen. Kan ik meteen polijsten oefenen.

photo 420636

Het stukje cockpitdak moet nu nog doormidden gezaagd worden, net zoals de deuren van het bommenruim. En ik moet een nieuw bovenluik maken. Allemaal oefening/test voor het nieuwe romp bovenstuk.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 sep, 2017 16:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
robh schreef:
Dit is ook niet de aan de LVA (ik moet geloof ik ML zeggen) geleverde versie. Het was een eerste poging om (op papier) de grotere Mercury motoren en schroeven te accommoderen. As je de tekst goed leest, staat dat er ook (ongeveer :wink: ).

Oh ja, je hebt gelijk, het wordt zelfs vrij uitvoerig beschreven. Dat heb je er van als je alleen plaatjes kijkt :-)

Rob (de Bie)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 sep, 2017 10:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Om het verhaal over de (romp)afmetingen voorlopig maar even af te sluiten, hierbij de (Zweedse) tekening waar Rob de Bie naar verwees.

photo 420730

Vertaald naar 1/72 is zou de romp dus 23.1 mm hoog moeten zijn. Hij is 24.4 mm hoog, 5,6 % te groot. De romp breedte is 6,3% te groot, de lengte is vrijwel correct. De romp heeft dus iets te veel gegeten.
Dan de bomdeuren en de zijvensters van de cockpit. Netjes afgewerkt en de beschadigingen weggewerkt zien ze er zo uit.

photo 420731

Enige kritiek zou kunnen zijn dat de voorste stijl van de cockpitvensters niet precies op de deling met het windscherm is uitgezaagd.
Verder zijn ze natuurlijk nogal dik (ongeveer 0,9 mm), wat bij een opengeklapt raam toch wel gaat opvallen. Geen idee wat ik hieraan kan doen, dus als iemand dit eerder aan de hand heeft gehad en elegant opgelost heeft, hou ik mij aanbevolen voor enige goede raad. Die dikte gaat natuurlijk ook een rol spelen bij het schilderen van de romp; de binnenkleur wordt op de buitenkant onder de buitenkleur aangebracht, en dat geeft toch wat vertekening.
Verder heb ik een reservekit binnen gekregen tegen een schappelijke prijs, dus de gebarsten romp helft is geen probleem meer. Bedankt Rudie :brouw:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 220 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 22  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement