Zo, dit was dus het gedrocht gisteravond.
Die dubbele bubbel cockpit was dus niet het gewenste resultaat. Bovendien was de master van zijn bedje geschoven en zat het plastic dus zo'n beetje om de master heen. Bij het losmaken kwam de master er ook niet ongeschonden vanaf.
Een tweede poging zat er niet in, dus. Wat hebben we geleerd?
- De detaillering van de stijlen was redelijk, maar een beetje grof. Dat zal beter worden als 0,5 mm dik plastic gebruikt wordt in plaats van 1,0 mm.
- Master en basis moeten één geheel vormen, zonder spleten er tussen. Dat plastische plastic vloeit onder druk als water.
- 1,0 mm plastic gaf een badkuip wanddikte van 0,5 mm dik. Die is nogal stijf, wat problemen oplevert bij het van de mal afhalen en ook bij het passen op het model; er is niets meer te foezelen en de mal moet 1 mm smaller gemaakt worden dan de nominale afmetingen. Op naar de 0,5 mm dus.
- "doublers" van plastic op het hout van de master zijn riskant; luchtinsluitsels banen zich een weg naar buiten (zie de bobbeltjes op het dak van de master).
De mislukking dient overigens nog best een ander doel: Pas maken op de romp, zodat de master ook beter op maat gemaakt kan worden. Zo gezegd, zo gedaan (wat wel een uurtje kostte). In zijaanzicht:
De voorkant ziet er redelijk uit. De achterkant daarentegen niet. Als je de achterste bubbel weg denkt, komt er een knik tussen badkuip en romp, die er in werkelijkheid nauwelijks was.
Oorzaak: Te grote kromming van het achterstuk. Dan het vooraanzicht.
Het "dak" van de kuip is te breed. Volgens de foto moet het ongeveer even breed zijn als het dak van de cockpit.
Bovendien staat de middenstijl van de voorruit scheef.
Wat te doen? Ik ga denk ik het volgende doen.
1. De voorkant van de master "passend" maken op de romp.
2. De zijkanten verder afschuinen totdat het "dak" de juiste breedte heeft.
3. De achterkant van de master "passend" maken op de romp.
4. De belletjes op het "dak" wegwerken.
5. Achter de achterste ramen een nieuwe "staart" aan de master maken, die vrijwel recht afloopt.
6. De middenstijl van de voorruit niet in profiel uitvoeren, maar alleen maar schilderen.
7. Kijken welke andere stijlen geschilderd kunnen worden in plaats van uit te voeren als profiel (misschien wel helemaal geen profiel meer).
8. Weer een testje doen.
Dus bijna terug naar af (zonder 200 gulden, of is dat tegenwoordig geïnfleerd?). Gelukkig kan de rest van het model gebouwd worden zonder hier op te wachten.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.