Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 12:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 220 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 22  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 28 sep, 2017 8:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb geen idee. Daarom gaan we dat ook testen met een kleine vacform kamer dinsdagavond.
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 okt, 2017 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De badkuip is inmiddels afgewerkt en een laatste keer gelakt. Ook heeft ie een bedje gekregen van Milliput om stabiel te blijven liggen.

photo 422136

Verder een tweede toegangsluik (voor de staartschutter) open gemaakt in de gebarsten romp. Het ingegraveerde exemplaar is volgens de foto's nogal te klein; het zou even groot moeten zijn als dat van de marconist. Dus iets opgerekt naar zijn buren toe.

photo 422137

Zoals al te zien is heb ik het windscherm ook verwijderd.

photo 422134

Het idee is om voor de canopy ook een vacform variant te maken, zodat de cockpit open gezet kan worden zonder die dikke randen te zien. Weer uit lindenhout gezaagd/geschuurd. Foutjes hersteld met dun plastic.

photo 422135

Tenslotte nog de resin cockpit doorgezaagd voor het rompschot en een ligger van strip tussen schot en zijconsoles gelijmd.

photo 422133

De halve gasfles moet ik dan tussen het schot en de stoel zien te frummelen.
Vanavond testje vacformen op de regioavond van IPMS Zuid-Holland.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 okt, 2017 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
robh schreef:
Vanavond testje vacformen op de regioavond van IPMS Zuid-Holland.

Ik ben benieuwd.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt, 2017 13:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Zo, dit was dus het gedrocht gisteravond.

photo 422157

Die dubbele bubbel cockpit was dus niet het gewenste resultaat. Bovendien was de master van zijn bedje geschoven en zat het plastic dus zo'n beetje om de master heen. Bij het losmaken kwam de master er ook niet ongeschonden vanaf.

photo 422156

Een tweede poging zat er niet in, dus. Wat hebben we geleerd?
- De detaillering van de stijlen was redelijk, maar een beetje grof. Dat zal beter worden als 0,5 mm dik plastic gebruikt wordt in plaats van 1,0 mm.
- Master en basis moeten één geheel vormen, zonder spleten er tussen. Dat plastische plastic vloeit onder druk als water.
- 1,0 mm plastic gaf een badkuip wanddikte van 0,5 mm dik. Die is nogal stijf, wat problemen oplevert bij het van de mal afhalen en ook bij het passen op het model; er is niets meer te foezelen en de mal moet 1 mm smaller gemaakt worden dan de nominale afmetingen. Op naar de 0,5 mm dus.
- "doublers" van plastic op het hout van de master zijn riskant; luchtinsluitsels banen zich een weg naar buiten (zie de bobbeltjes op het dak van de master).

De mislukking dient overigens nog best een ander doel: Pas maken op de romp, zodat de master ook beter op maat gemaakt kan worden. Zo gezegd, zo gedaan (wat wel een uurtje kostte). In zijaanzicht:

photo 422155

De voorkant ziet er redelijk uit. De achterkant daarentegen niet. Als je de achterste bubbel weg denkt, komt er een knik tussen badkuip en romp, die er in werkelijkheid nauwelijks was.

photo 420059

Oorzaak: Te grote kromming van het achterstuk. Dan het vooraanzicht.

photo 422154

Het "dak" van de kuip is te breed. Volgens de foto moet het ongeveer even breed zijn als het dak van de cockpit.

photo 421059

Bovendien staat de middenstijl van de voorruit scheef.
Wat te doen? Ik ga denk ik het volgende doen.
1. De voorkant van de master "passend" maken op de romp.
2. De zijkanten verder afschuinen totdat het "dak" de juiste breedte heeft.
3. De achterkant van de master "passend" maken op de romp.
4. De belletjes op het "dak" wegwerken.
5. Achter de achterste ramen een nieuwe "staart" aan de master maken, die vrijwel recht afloopt.
6. De middenstijl van de voorruit niet in profiel uitvoeren, maar alleen maar schilderen.
7. Kijken welke andere stijlen geschilderd kunnen worden in plaats van uit te voeren als profiel (misschien wel helemaal geen profiel meer).
8. Weer een testje doen.
Dus bijna terug naar af (zonder 200 gulden, of is dat tegenwoordig geïnfleerd?). Gelukkig kan de rest van het model gebouwd worden zonder hier op te wachten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt, 2017 14:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
mooi experiment, en die stijlen komen er beter in dan ik verwacht had...

in verband met de achterste lijn, als je uw zijaanzicht vergelijkt met de tekening ligt het eindpunt van de tekening ook veel verder naar achter (halverwege het laatste venster voor de puntige koepel, terwijl het op uw master stopt voor het tweede venster voor de puntige koepel.

Komt deze in een uniforme kleur? Is het dan eventueel een mogelijkheid om de raamstijlen te maken in voorgekleurd papier of in decalstrips?

Sowieso veel succes met experimenteren

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt, 2017 15:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
robh schreef:
Zo, dit was dus het gedrocht gisteravond.

photo 422157

Die dubbele bubbel cockpit was dus niet het gewenste resultaat. Bovendien was de master van zijn bedje geschoven en zat het plastic dus zo'n beetje om de master heen. Bij het losmaken kwam de master er ook niet ongeschonden vanaf.

Om vacuumvormen geen slechte naam te bezorgen :lol: :lol: hier ook nog wat foto's van de andere onderdelen die we tegelijk gemaakt hebben. Het zijn 1/72 canopies van een F-104, Me-163B en mogelijk een P-38, gemaakt over epoxy copietjes. Ik vond ze veel beter dan verwacht voor positief vacuumvormen, de frames zijn redelijk scherp aan de buitenkant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de onderdelen zitten kleine en grote stoombellen. In de 104 canopy zaten zelfs twee grote bellen. Het materiaal vantevoren drogen zou dit moeten oplossen.

Afbeelding

Rob de Bie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 okt, 2017 1:22 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
En de mal nu eens in een iets anders maken, is dat geen optie, gips of zo?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2017 10:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het lijkt wel of hier de laatste tijd niets gebeurd is, en dat is bijna waar. Ik heb eerst een malletje gemaakt voor de canopy, zelfde techniek, maar met "integrale" ondersteuning.

photo 422876

Moet nog wat afgewerkt worden (plamuren, lakken). Doel hiervan is om een canopy te hebben met redelijke dikte om hem open te kunnen zetten.
Daarna gepoogd de badkuip een betere vorm te geven. Dat heb ik gedaan door het achterste deel in te pakken met Milliput. Helaas was dat wat oud, en toen het vandaag na twee weken nog niet hard en schuurbaar was, heb ik de handel er weer afgesloopt, wat best weer veel werk was, want oplossen in water werkte niet meer.

photo 422877

Het achterste deel van de onderschaal van de romp gebruik ik als deel van de mal voor de master.

photo 422878

De oorspronkelijke master van de kuip had ik al in vorm gecorrigeerd; de zijkanten zijn schuiner gemaakt, zodat het dak smaller wordt en beter op de foto's lijkt.

photo 422875

Nu eerst nieuwe (verse) Milliput kopen en weer opnieuw het zijaanzicht vormen, zodat de kuip verder naar achteren op de romp aansluit.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 okt, 2017 14:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Ik heb er zelf eigenlijk niet zo heel veel aan op te merken, behalve dat ik dit toch wel heel leuk vind om te zien gebeuren!

Overigens, de cyclus van prototype maken, testen, kijken wat (niet) werkt, verbeteren, nieuw prototype maken is wat in "real life" ook gebeurt met het ontwikkelen van producten. Hier wordt je alleen maar wijzer van, en heb je met al die moeite straks een prachtig model op de plank staan wat niemand anders heeft! :brouw:

Succes er mee! :)

groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 okt, 2017 15:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
Als ik zo kijk naar de foto waarbij de badkuip in de onderschaal van het model is gelegd heb ik het vermoeden dat je de achterkant van de kuip niet goed uit laat komen. De punt van de kuip loopt verder door tot aan de staartkoepel.

Ik heb zo nu en dan en zo her en der wat foto's van het internet gerukt en die zal jij waarschijnlijk ook wel ergens op de harde plaat hebben maar toch:

photo 423005

Hier zie je de kuip van rechts achter en het valt tevens op dat er een aardige curve aan de bovenkant van de kuip zit waarmee deze aansluit op onderzijde romp.
Op deze foto van rechtsvoor zie je die curve ook:

photo 423006

Tevens heb ik de indruk dat de kuip hoger op de romp aansluit dan de rand van het bommenluik (als u begrijpt wat ik bedoel). Ook heeft de onderkant van de kuip geen vloeiende lijn. Dat vacvorm misbaksel met de dubbele bult lijkt zowaar toch wat weg te hebben van het origineel. :D

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 220 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 22  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement