Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 18:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 220 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 22  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 09 sep, 2018 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het eind komt in zicht voor de badkuip. Ik had dat lastige horizontale raamprofiel met de scherpe kromming boven de voorruiten afgeplakt en geschilderd, maar toen ik de tape er af haalde, was het van bovenaf (dus eigenlijk van onderaf) gezien helemaal niet symmetrisch. Dus het meest aanstootgevende lijntje maar weer weggehaald. Omdat de verf nog niet uitgehard was, ging dat relatief makkelijk met een cocktailprikker in terpentine gedoopt.

photo 453633

Weer opnieuw afgeplakt en opnieuw geschilderd.

photo 453634

Ziet er nu beter uit. Daarna de stijlen van de voorruiten afgeplakt en geschilderd.

photo 453635

De middelste moet nog wat bijgewerkt worden, en ook de aansluiting van de zijstijlen met de zijkant. Hier blijkt ook, dat de ruiten op sommige plaatsen te bol zijn. In werkelijkheid zijn het allemaal vlakke ruiten behalve het dak. Misschien had ik de master moeten opbouwen uit styreen, dat is makkelijker vlak te bouwen. Maar tenslotte gaat het om de goede suggestie, en die is er wel voor de kuip.
Wat nu nog rest is het profiel bij de aansluiting van de kuip met de romp. Het simpelste, eigenlijk.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 sep, 2018 7:04 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ondanks die paar kleine benoemde min puntjes heb je toch wel eer van je werk he?
Ik vind het er netjes uitzien, inderdaad nog effe een likje verf extra over de spijlen, maar aan de andere kant, dit is wel macro en misschien in het echie valt het niet eens op

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 sep, 2018 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Wat Bert zegt inderdaad, je mag hier trots op zijn. Inhoudelijk heb ik helaas niet zo heel in te brengen bij dit model dus ik zit in stilte lekker mee te kijken hoe dit prachitge vliegtuig tot leven komt. Heeft iemand overigens een idee waarom dit voorranden van de motoren goud of messing van kleur zijn? Het zal wel het materiaal zijn, maar dat lijkt me zo'n vreemde keuze.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 sep, 2018 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
goud of messing

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet in de boeken naar meer informatie heb gezocht; ik heb slaafs de suggestie van MPM gevolgd, dus messing gekozen.
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 sep, 2018 0:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
robh schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet in de boeken naar meer informatie heb gezocht; ik heb slaafs de suggestie van MPM gevolgd, dus messing gekozen.
Rob

Je kunt de nog vliegende Blenheim (L6739) bekijken, die heeft dezelfde motor en een vergelijkbare uitlaat.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 sep, 2018 16:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Bedankt voor de tip, Rob. Op foto's ziet dat er uit als een kruising tussen staal en messing. Ik denk dat ik het voorlopig zo maar laat, later misschien wat dry brushen.
Inmiddels het laatste randje van de badkuip gedaan en hier en daar wat gecorrigeerd.

photo 453892

photo 453889

In de cockpit lopen nog een paar forse frame buizen duidelijk zichtbaar langs de randen van de canopy. Dus maar gemaakt van 0,5 mm plastic rod.

photo 453890

Ook al vast de grenzen tussen de camouflage kleuren met potlood aangegeven (niet die in de bouwinstructies, maar volgens het officiële schema in Camouflage en Kentekens).

Dan het onderstel. De PE "spaken" op hun plaats gelijmd, de asjes door de wielen gestoken en een druppeltje lijm tussen as en juk laten vallen. Resultaat was dat de dunne lijm er de voorkeur aan gaf om de as in het wiel vast te lijmen. De wielen zitten dus muurvast :roll: .

photo 453891

Dan maar geen draaiende wielen :mrgreen: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 sep, 2018 14:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Heel korte update: Het meubilair van de badkuip. Zo zat de waarnemer er in volgens de "verkoop" brochure:

photo 420050

Ik weet niet wat hij tussen z'n benen houdt. Driftmeter? Dat zwarte joekel achter z'n rug is de cartografie camera. Zo eentje dus, zoals ik gemaakt heb voor de Koolhoven F.K.49.

photo 450367

Daarvoor heb ik alleen het platformpje gemaakt met een gat er in. Ik kan hem niet meer passen, want die ligt nu als master te wachten op het afgieten.
Dus dit wordt het dan.

photo 454101

Een stang als voetensteun. Misschien nog riemen aanbrengen?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 sep, 2018 15:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
robh schreef:
Ik weet niet wat hij tussen z'n benen houdt. Driftmeter? Dat zwarte joekel achter z'n rug is de cartografie camera. Zo eentje dus, zoals ik gemaakt heb voor de Koolhoven F.K.49.

Rob, is dit niet een vizier ofzo? Om te zien wat de camera in beeld krijgt? Als die persoon voorover bukt komt zijn oog precies op de goede plek uit dus vandaar mijn vermoeden.
Je bent in ieder geval lekker bezig met een mooi stukje Nederlandse geschiedenis.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 sep, 2018 15:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
... is dit niet een vizier ofzo?

In het boekje over de F.K.49 wordt uitgelegd dat voor het krijgen van netjes aan elkaar passende beelden twee dingen gedaan moeten worden:

1. De vliegrichting moet gecorrigeerd worden voor de drift van het vliegtuig, zodat de centra van de opnamen op de grond op een rechte lijn komen te liggen,
2. De camera moet gedraaid worden, zodat de opnamen recht aansluiten.

Wat in beeld komt, is direct op de camera te zien.

photo 450352

Vandaar dit ik dacht dat het een driftmeter was. Bij de F.K.49 zit die vast gemonteerd boven het kleine gat in de bodem naast het grote gat voor de camera.

photo 445805

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 sep, 2018 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De laatste hand gelegd aan de badkuip: veiligheidsriemen uit het setje PE van de tweede kit.

photo 454154

Ondanks het feit dat het plastic volkomen helder en glad is, zie je bij doorvallend zonlicht toch nog verschillen, misschien dikteverschillen?
De romp nadert ook zijn voltooiing.

photo 454153

Het bruin moet nog een op twee laagjes hebben. Ondanks de grijze onderlaag op het doorzichtige plastic dekt het niet goed en schijnt het nog door.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 220 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 22  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement