Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 10:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 220 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 22  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 31 aug, 2018 17:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Ik heb dit profiel gekocht op de ESM vorig jaar. Ik zal eens kijken of ik nog kan vinden bij wie.

Is helaas niet meer na te gaan.
Vandaag was vacform dag voor de Koolhoven F.K.49, dus meteen ook de badkuip maar weer eens meegenomen. Hiervoor heb ik 0,5 mm Vivak gebruikt. Terwijl dat bij eerdere experimenten vaak belletjes vormde (waterdamp?), waren die deze keer afwezig.

photo 452926

Wel zijn kopieën uit dit materiaal erg stijf. Maar eens kijken of ik deze goed passend kan krijgen. Als het niet lukt omdat het te stijf is, kan ik het altijd nog eens met de 0,3 mm dikke rapport cover sheets proberen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 sep, 2018 14:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nadat ik de badkuip uit het plastic had gehaald, bleek hij toch een stuk flexibeler te zijn, net goed om hem lekker op de romp te passen. Het op maat knippen met het kleine ronde schaartje kostte me een half uur onder het motto: Beter te weinig geknipt dan fout geknipt. Het resultaat:

photo 452978

photo 452977

Goede pasvorm, en ik denk dat de randjes niet storend zullen zijn. Tenslotte werd de echte kuip ook min of meer tegen de romp geplaatst.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 sep, 2018 17:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Rob,

Je zou bij de randjes eerst een dun reepje styreen kunnen lijmen, waartegen dan het doorzichtige deel gelijmd kan worden. Heb je minder last van die zwabberige randen.

De rest naadjes dan maar vullen met kristal- clear of witte houtlijm. Het blijft moeilijk zo rondom de romp alles passend te krijgen. Inderdaad trial en hopelijk weinig error.. :D

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2018 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ John: Dat zou kunnen werken voor de aansluiting van de badkuip op (de randen van) het bommenruim, maar ik denk dat het dan lastiger wordt om het voorste en achterste stuk, dat over de gebogen romp onderkant komt, goed pas te krijgen. Ik ga eerst maar eens kijken, hoe het er nu uit gaat zien.

Ik heb de badkuip nog wat beter pas gemaakt zodat hij nu echt symmetrisch onder de romp hangt. Voor het schilderen van het frame op het glas laat ik hem onder de romp zitten; dan is het correct uitlijnen daarvan beter te beoordelen. Omdat de badkuip helemaal onder het donkerbruine deel van de romp hangt, zal het frame ook wel donkerbruin geschilderd zijn (op de zwart-wit foto's is geen kleurverschil te zien). Het blijft moeilijk om het uitlopen van de verf onder de tape te voorkomen bij het schilderen met de kwast. Gelukkig is het redelijk makkelijk weg te halen met een scherp geslepen cocktail prikker.

photo 453358

De motoren heb ik voorzien van luchthapper en uitlaat en ze vervolgens aan de staartbomen gelijmd.

photo 453357

Landingslichten: Na het pas maken van het transparante deel eerst het vlak onder de kap zilver geschilderd, daarna de kap er op gelijmd met een beetje Kristal Klear.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2018 21:49 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een werk zeg! Prachtig.

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2018 22:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Yups prachtig.

Ik geloof dat er geen fabrikant meer is die van dat stroomlijn profiel maakt.
Je hebt dus mazzel gehad.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2018 10:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Ik geloof dat er geen fabrikant meer is die van dat stroomlijn profiel maakt.

Ik zou eens kunnen overwegen een set te laten gieten in resin. Ik heb nog styreen "vleugelstijlen" (= stroomlijnprofiel) liggen van Aeroclub Models, Contrail (die zwarte die ik hier voor de G.IA heb gebruikt) en messing profiel van Strutz. Nadeel van resin is dat je daar gebonden bent aan een maximum lengte (Contrail en Aeroclub zijn 30 cm lang, Strutz 20 cm; beide niet haalbaar in resin, daar is 6 tot 10 cm het maximum, afhankelijk van de dikte) en dat ze breekbaar zijn. Als ik weer eens naar mijn resin producent ga, zal ik het hem eens vragen naar mogelijkheid en prijs. Hoe meer mensen er nu om gaan vragen, hoe groter de kans dat ik ze (laat) maken :lol: .

Verder met de badkuip. De middelste twee frames geschilderd. Ik gebruik nu die witte, flexibele tape (ik weet niet meer van welk fabrikaat), daar loopt de verf minder onder.

photo 453525

Daarna de frames in langsrichting.

photo 453522

Duidelijk minder verf"schade" op de kruispunten.

photo 453524

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2018 13:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Heehj... lijkt wel een nieuwe cockpit zo! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2018 14:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Om verwarring te voorkomen de romp maar recht op gezet :mrgreen: . De twee buitenste machinegeweren vastgelijmd; ook weer van 0.8 mm messing buis gemaakt.

photo 453528

Ik had misschien wat kleinere diameter buis kunnen nemen, maar dan waren de gaten in de neus weer te groot geweest. Intussen ook het nodige gedaan aan het landingsgestel.

photo 453529

De twee stukjes staf (wit) zijn de assen van de wielen; die zaten namelijk zo los in de wielpoten, dat het model er zeker niet netjes op zou blijven staan. De asjes worden door de wielen gestoken; de uiteinden worden dan aan de wielpoten vastgelijmd. De banden moeten nog wat bijgewerkt worden.
Rechts de geschilderde duikremmen. Op zich wel verbazend, dat zo'n klein oppervlak voldoende was om de snelheid in de tang te houden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2018 22:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik blijf het heel knap vinden wat je maakt Rob. Ik kan er weinig zinnigs aan toevoegen maar geniet wel altijd van je verslag, ook al reageer ik dan niet zoveel.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 220 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 22  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement