Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 12:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 220 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 22  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 13 okt, 2017 15:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
interessant om te volgen, sowieso...

@plasticprutser Peter: ik had dezelfde opmerkingen hierbij eigenlijk:

Silenoz schreef:
in verband met de achterste lijn, als je uw zijaanzicht vergelijkt met de tekening ligt het eindpunt van de tekening ook veel verder naar achter (halverwege het laatste venster voor de puntige koepel, terwijl het op uw master stopt voor het tweede venster voor de puntige koepel.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 okt, 2017 15:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De foto's zijn bekend. Het blijft schipperen tussen het beeld van de foto's en wat te maken is met de romp van de kit. Een deel van het probleem wordt veroorzaakt doordat de doorsnede van de romp van kit meer een ovale vorm heeft, en die van het origineel een elliptische. Ik zal nog eens kijken naar de plaats van de scharnierlijn van de bommenluiken. Het achterstuk van de badkuip zou beter moeten uitkomen met de correctie die ik ga proberen te maken.

Ron

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 okt, 2017 16:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de scharnierlijn van de bommenluiken opgemeten. Model 7 mm, tekening 6,5 mm t.o.v. het horizontale vlak door de romp. De hoogte van de kuip: model en tekening gelijk (16,3 mm). Dus hier is niets te verbeteren/veranderen.
Met de nieuwe Milliput wat aan het kleien geweest, en nu is het wel na een dag uitgehard. Alvast begonnen met wat te schuren.

photo 423157

Update: Eerst de zijkanten afgeschuurd, daarna in profiel van de zijkant. Vanaf de achterkant (de staartkegel) naar voren gewerkt tot het er op het oog goed uitzag.

photo 423171

photo 423170

Nu eerst de overgang van hout naar Milliput met putty bewerken, daarna lakken en het frame aanbrengen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 okt, 2017 11:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Volgende stapje met de badkuip. Ik heb besloten dat onderstuk van de romp maar als onderdeel van de master te laten zitten, en heb het opgevuld met Alabastine (ik had geen gips bij de hand) en afgewerkt met Tamyia putty (is nog niet helemaal klaar).

photo 423553

photo 423552

Verder heb ik dikke aluminium tape gekocht om het frame van de ramen te maken. Dat wordt de volgende job. En verder moet ik maar eens beginnen met het in elkaar plakken van de rest van het model.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 okt, 2017 14:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Raamlijsten gemaakt met de 0,1 mm dikke aluminium tape.

photo 423683

photo 423682

En onder de bovenste romphelft gehangen.

photo 423684

Dit gaf me ook de gelegenheid om nog even te passen hoe de onderste helft van de neus uitkwam t.o.v. de voorkant van de badkuip. Ik heb daarna de lijst onder de voorramen nog een paar millimeter laten zakken. Nu weer in de lak zetten en dan wachten tot de vacform machine weer beschikbaar is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 okt, 2017 23:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
robh schreef:
Raamlijsten gemaakt met de 0,1 mm dikke aluminium tape.

photo 423683

Nu weer in de lak zetten en dan wachten tot de vacform machine weer beschikbaar is.

Er is een probleem hier: ik denk dat de lijm van de tape door de warmte zacht wordt, waardoor de alu strips gaan schuiven (ondanks de lak). Toen ik deze techniek op mijn Mosquito canopy gebruikte, heb ik er eerst een resin copy van gemaakt. Ik dacht dat jij ook zo'n route zou bewandelen.

Rob (de Bie)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 okt, 2017 10:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
robdebie schreef:
robh schreef:
Raamlijsten gemaakt met de 0,1 mm dikke aluminium tape.
Nu weer in de lak zetten en dan wachten tot de vacform machine weer beschikbaar is.

Er is een probleem hier: ik denk dat de lijm van de tape door de warmte zacht wordt, waardoor de alu strips gaan schuiven (ondanks de lak). Toen ik deze techniek op mijn Mosquito canopy gebruikte, heb ik er eerst een resin copy van gemaakt. Ik dacht dat jij ook zo'n route zou bewandelen.

Rob (de Bie)


Geen gek idee Rob. Een resin kopie zou je nog hier en daar kunnen bijschaven/bijwerken voordat je deze door het vacuform process gaat. Rob, ik ben met Rob voor het idee van een resin kopie. :)

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 okt, 2017 10:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Is in bewerking. Moet alleen nog de tijd (en rust) vinden om het gieten te doen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 nov, 2017 11:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Wat tijd gevonden :wink: . Kuip en canopy gelakt om ongerechtigheden beter te kunnen zien en het lossen van de siliconen makkelijker te maken. Bakjes gemaakt, voor de kuip van gelijmd plastic en voor de canopy van dun golfkarton en tape (op een stukje acryl glas en afgedicht met boetseerklei). De masters op de bodem vastgezet met Kristal Klear. Dat houdt de master goed op zijn plaats, maar droogt nauwelijks, omdat het tussen onderkant van de master en ondergrond niet aan de lucht wordt blootgesteld. Het is wel makkelijk met water te verwijderen na afloop.

photo 425485

Daarna de siliconen gemengd en in de vormen gegoten.

photo 425484

Natuurlijk weer te veel aangemaakt (en het plastic bakje te vol gegoten). Links staat de mal voor de neus van de F.K.43.
Na vijf uur het karton en het plastic verwijderd en de masters uit de mal geprutst. Het framewerk zit prima in de mal (moeilijk te zien op de foto's).

photo 425483

photo 425482

Nu weer tijd vinden om de resin te gieten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 nov, 2017 14:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
robh schreef:
Nu weer tijd vinden om de resin te gieten.
Moet ik komen helpen zoeken? :mrgreen:

Dit ziet er goed uit. Ik denk er aan om zelf ook eens met wat hars en siliconen te gaan spelen. Ik neem aan dat deze mallen als negatieve vorm worden gebruikt om de kappen te vormen. Dan neem ik ook aan dat er nog wat gaatjes in moeten komen om het acetaat (of wat je dan ook gebruikt) in de mal te trekken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 220 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 22  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 65 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement