Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 19 apr, 2018 22:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gaaf resultaat hoor.

Zijdelings ook gevolgd ivm een gecrashte Lanc bij Earnewâld (Frl) die ik wil bouwen. Over die Lanc is nu een expositie nu geopend: https://www.itfryskegea.nl/natuurgebied/nationaal-park-alde-feanen/expositie-lancaster/

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 apr, 2018 18:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 07 sep, 2017 21:03 pm
Berichten: 20
Erg mooi gedaan, prachtig.

Ik zal jouw project tzt ook met speciale aandacht volgen Tjopper Bob.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 apr, 2018 8:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie kist geworden. Top.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 apr, 2018 11:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Mooie kist geworden! Ben benieuwd naar de diorama. En ja, dit gaat een hele mooie onderdeel van de tentoonstelling worden.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 apr, 2018 16:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 jul, 2017 16:31 pm
Berichten: 66
Beste mensen,
Dank voor jullie complimenten. Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van de vorderingen van het diorama.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 apr, 2018 21:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Die ziet er keurig uit. Mooi geworden hoor. BZ

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 mei, 2018 21:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 jul, 2017 16:31 pm
Berichten: 66
Na een uitgebreide zoektocht naar transportkarren voor de bommen in de schaal 1:48 moeten constateren dat deze niet te verkrijgen zijn. Airfix heeft alleen 1:72. Dan maar zelf maken naar het voorbeeld van Airfix. Hieronder een aantal afbeeldingen.
photo 445954

photo 445953


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 sep, 2018 0:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 jul, 2017 16:31 pm
Berichten: 66
Beste collega bouwers,
Na enige tijd weer een update rondom de Lancaster. Het diorama voor opname in het museum begint nu ook vorm te krijgen. De bommenlorries zijn gereed en zijn grotendeels zwart geschilderd als basis voor de olijfgroene kleur. De wieltjes heb ik zelf gegoten met twee componenten lijm in een siliconen malletje. Ook heb ik een passend voertuig 1:48 gevonden om de lorries te trekken.
photo 452931
Ook de bemanning gaat bij het vliegtuig geplaatst worden. Ik heb ze eerst ontdaan van enige flash en daarna heb ik met putty enige luchtbellen gevuld. Daarna in de grijze primer gezet.
photo 452933
De plaat voor het diorama is ook gereed en zwart afgelakt. Hierop moet een ondergrond komen zodat het uiterlijk lijkt op betonplaten.
photo 452932
Wanneer de Lancaster wordt opgenomen in het museum is nog niet geheel duidelijk. De vitrine is nog in de maak en dit geldt ook voor de film die in een soort van tijdmachine gedraaid gaat worden.
Een deel van de opgegraven vliegtuigonderdelen worden momenteel ook voorbereid voor het museum. Het gaat hier om het staartwiel, een propellorblad met kogelgat en een deel van een motor. Ik hou jullie verder op de hoogte en hoop dat er op korte termijn meer is te melden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 nov, 2018 22:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 jul, 2017 16:31 pm
Berichten: 66
Beste modelbrouwers,
Het einde komt in zicht voor wat betreft het diorama. De ondergrond is vrijwel gereed. Het idee van de betonnen platen als ondergrond zijn gemaakt door een plaat van 2 mm passepartout karton bij Hornbach te kopen en die plaat te snijden in vierkante plaatjes en die vervolgens op de houten plaat te plakken met witte houtlijm. De naden, die overigens maar zeer klein zijn, opgevuld met sterk verdunde houtlijm en hiervoor gebruik gemaakt van een pipetje. Na drogen het geheel geschilderd met grijze grondverf. Daarna met de airbrush de naden zwart spuiten en daarover na droging opnieuw met de airbrush een lichtgrijze kleur gespoten zodat de zwarte naden wat afgezwakt worden. Daarna met de airbrush een lichtere grijze kleur met een draaiende beweging in het midden van de plaatjes spuiten. Hierdoor ontstaat er diepte effect. Na droging een geelbruine kleur gemengd en deze op een zacht penseel gedaan. Als je dan met de lucht van deairbrusch over dit penseel heen gaat boven de plaat, dan ontstaan er grotere en kleiner spetters die de vervuiling van de ondergrond nabootst. Hier en daar wat bijwerken met een servetje aangezien niet alle spetters op de juiste plek terechtkomen.

Mijn plan is om langs de rand van de plaat een ledstrip te plaatsen zodat er met kunstlicht later een meer realistische sfeer kan worden gerealiseerd. Om deze zelfklevende led strip te plaatsen heb ik een aluminium T-profiel zwart gespoten en daarna onder verstek en op zijn kant langs de rand van de plaat vastgezet. Zie de afbeelding.

photo 461870

Dan een deel langs de randen van de betonplaten voorzien van gras. Hiervoor een strooimengsel gebruikt. Vastzetten door eerst de ondergrond in te smeren met witte houtlijm. Gras ruim strooien en na enige droogtijd met een pipet sterk verdunde houtlijm druppelen op de graslaag. Dit twee dagen laten drogen. Ook een aantal naden voorzien van wat gras. Dit geeft ook weer een meer realistisch effect. Hieronder een beeld van het voorlopige resultaat.

photo 461866

Zoals jullie kunnen zien zijn de zelfgebouwde bommentrolleys ook gereed inclusief een Bedford trekvoertuig van Airfix. Een bomsupply tractor 1:48 heb ik helaas niet kunnen vinden. Op zich ook wel een mooie combinatie geworden.

photo 461869

photo 461866

photo 461868

photo 461865


De laatste hand wordt momenteel gelegd aan het schilderen van de bemanning. Die wordt straks voor het vliegtuig geplaatst zodat een idee wordt gegeven van de verhoudingen qua afmeting met het vliegtuig.

Aangezien 1 motor is opengewerkt komt er nog een stelling bij deze motor. De stelling heb ik hoofdzakelijk met 1 mm rond profiel van Evergreen gemaakt. Op de stelling wordt nog een motorkap gelegd en wordt een monteur geplaatst. Hieronder nog een aantal foto’s met de stand van zaken. De doelstelling om het geheel binnen twee weken af te hebben.

Het museum heeft wat achterstand met het fabriceren van de film voor in de tijdmachine en het voorbereiden van de geborgen motor, staartwiel en propeller. Aangegeven is wel dat de vitrine nu voorrang krijgt zodat het diorama al op korte termijn tentoongesteld kan worden.


Tot horens.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 nov, 2018 21:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 jul, 2017 16:31 pm
Berichten: 66
Vanavond nog even de naden van de betonplaten aangezet met zwarte verf en de trekker met de trolleys enigszins verweerd. Vervolgens de Lancaster geplaatst. Hieronder het resultaat.

photo 461951

De laatste fase breekt aan. De bemanning plaatsen bij de voorzijde van het toestel en hier en daar nog wat cosmetische aanpassingen. Ik verwacht dat het komende weekend het project gereed is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lucske en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement