Juggie heeft weer een paar nachtdiensten gehad, wat betekent dat hij weer iets te plakken heeft meegenomen.
Toevallig genoeg is dit ook iets wat bij René's dieren thema past, wegens ook al is 'Gekko' (月光) Japans voor 'Maanlicht', het is ook de naam van deze diertjes:
Een kleine 7 jaar geleden had ik ook al een Gekko gebouwd, al was dat een andere variant. Dat model heb ik een tijdje geleden verkocht vanwege ruimtegebrek in de vitrine, en daar heb ik eigenlijk tot de dag van vandaag spijt van... Dus, tijd om daar wat aan te gaan doen! Also, de kit waar het destijds om ging ligt intussen ook weer in de stapel, dat was deze kit:
De kit die ik deze ronde ga pogen te bouwen is een vroegere versie van de Gekko:
Dus, mag ik u voorstellen:
Nakajima J1N1-S GekkoDe ontwikkeling van de Gekko is in 1938 begonnen door de ontwikkeling van de Type 13-Shi twin-engine land based fighter, (J1N1), welke 2 Nakajima Sakae motoren van 1000pk per stuk had. Oorspronkelijk ontworpen als een escort jager voor langeafstands bommewerpers, werdt het toestel wegens onvoldoende wendbaarheid en gevechts capaciteiten afgewezen en werdt het toestel herontworpen als vanaf land opererend verkenningstoestel (J1N1-R).
De Type 13-Shi was bewapend met 2 geschutskoepels, maar omdat de besturing van deze koepels nogal onbetrouwbaar bleek is hier gauw vanaf gestapt.
Type 13:
Omdat de Amerikaanse bommenwerpers behoorlijke schade aanrichtten tijdens de nachtelijke aanvallen, was de Japanse marine wanhopig opzoek naar een toestel wat als antwoord kon dienen tegen deze aanvallen. In Mei 1943 hadden 2 J1N1-R's uitgerust met hellende kanonnen die zowel omhoog als omlaag waren gericht (vergelijkbaar met de Duitse Schräge Musik, al hebben de Japanse en Duitse engineers vreemd genoeg geen invloed op elkaar gehad. ) 2 B-17's met succes neergehaald. Na dit succes had de IJN een programma opgestart om meer J1N1-R's uit te rusten met 2 paar 20 mm kanonnen die met 30 graden omhoog en omlaag waren gericht. Dit toestel werdt de J1N1-S Gekko (maanlicht) genoemd.
J1N1-S:
Voordat de Gekko's met Radar uitgerust waren hadden een hoop toestellen een zoeklicht in de neus. Bij de latere modellen van de Gekko waren de neerwaards vurende kanonnen weggelaten, en werd de achterromp herontworpen zodat deze aerodynamischer was. Sommige van deze toestellen kregen ook een 20mm kanon in de neus, welke recht vooruit vuurde (mogelijk nog een idee voor een derde kit... )
Een latere aanpassing, welke in de zomer van 1944 werd doorgevoerd, betrof het plaatsen van een derde 20mm kanon welke eveneens omhoog werd gericht. Deze versie kreeg de aanduiding J1N1-Sa:
Latere J1N1-Sa modellen werden ook voorzien van individuele uitlaten, ten opzichte van de collectieve uitlaten van de eerdere series.
Deze aanpassing resulteerde in minder uitlaatvlammen en meer stuwkracht (wat blijkbaar erg meetelde...).
Sommige late Gekko's werden ook uitgerust met een FD-2 radar systeem met de karakteristieke antennes op de neus.
Na alle successen in de Pacific werden deze toestellen voor de rest van de oorlog ingezet om het Keizerrijk Japan te verdedigen tegen de aanvallen van de B17's, en B29's.
General characteristics (welke we natuurlijk schaamteloos van Wiki hebben geplukt wegens daar is het voor):
Crew: 2
Length: 12.77 m (41 ft 11 in)
J1N1: 12.18 m (40 ft)
J1N1-C: 12.18 m (40 ft)
Wingspan: 16.98 m (55 ft 9 in)
Height: 4.562 m (15 ft 0 in)
Wing area: 40 m2 (430 sq ft)
Empty weight: 4,480 kg (9,877 lb)
J1N1: 5,020 kg (11,067 lb)
J1N1-C: 4,852 kg (10,697 lb)
Gross weight: 7,010 kg (15,454 lb)
J1N1: 7,250 kg (15,984 lb)
J1N1-C: 6,890 kg (15,190 lb)
Max takeoff weight: 8,184 kg (18,043 lb)
J1N1: 8,030 kg (17,703 lb)
J1N1-C: 7,527 kg (16,594 lb)
Fuel capacity: 1,700 l (373.9 imp gal)
J1N1: 2,270 l (499.3 imp gal)
Powerplant: 2 × Nakajima NK1F Sakae 21 14-cyl. two-row air-cooled radial piston engine, 840 kW (1,130 hp) each take-off rating
820.3 kW (1,100 hp) at 2,850 m (9,350 ft)
730.8 kW (980 hp) at 6,000 m (19,685 ft)
J1N1: 1x Nakajima NK1F Sakae 21 + 1x Nakajima NK1F Sakae 22 handed engines
Propellers: 3-bladed un-handed metal constant-speed propellers
J1N1: handed 3-bladed metal constant speed propellers
Performance Maximum speed: 507 km/h; 315 mph (274 kn) at 5,840 m (19,160 ft)
Cruise speed: 333 km/h; 207 mph (180 kn) at 4,000 m (13,123 ft)
Range: 2,545 km; 1,581 mi (1,374 nmi)
Ferry range: 3,778 km; 2,348 mi (2,040 nmi)
Rate of climb: 8.7 m/s (1,710 ft/min)
Time to altitude: 5,000 m (16,404 ft) in 9 minutes 35 seconds
Wing loading: 175.3 kg/m2 (35.9 lb/sq ft)
J1N1: 181.3 kg/m² (37.1 lb/ft²)
J1N1-C: 172.3 kg/m² (35.3 lb/ft²)
Power/mass: 0.27 kW/kg (0.125 hp/lb)
J1N1: 0.21 kW/kg (0.128 hp/lb)
J1N1-C: 0.226 kW/kg (0.137 hp/lb)
Armament Guns: 4× 20 mm Type 99 cannon, two upward- and two downward-firing
or 2× 20 mm Type 99 cannon, firing upward only
or 3× 20 mm Type 99 cannon, all three firing upward
J1N1: 1x forward firing fuselage mounted 20mm Type 99 Model 1 cannon
2x forward firing fuselage mounted 7.7mm Type 97 machine guns
4x 7.7mm Type 97 machine guns in two remotely controlled dorsal barbettes
J1N1-C: 1x rearwards firing, manually aimed 13mm Type 2 machine gun
J1N1-C-KAI: 4× 20 mm Type 99 cannon, two upward- and two downward-firing
J1N1-R: 1x rearwards firing, manually aimed 13mm Type 2 machine gun
1x 20mm Type 99 Model 1 cannon in a dorsal turret
J1N1-Sa: 2× 20 mm Type 99 cannon, firing upward only
1x optional forward firing fuselage mounted 20mm Type 99 Model 1 cannon
Op naar de kit!
Voor plaatjes van de inhoud verwijs ik jullie door naar
mijn verslag van 2010, of naar de pagina van deze kit op
Model-making.eu.
Wat ik wel zou willen laten zien is de versie die ik ga maken. In tegenstelling tot de J1N1-Sa, welke volledig donkergroen met zwarte motorgondels was, krijgt deze Gekko het standaard IJN schema, dus met lichtgrijze onderkant zoals op de boxart te zien is. Dit als extra contrast tussen de vroege en late uitvoeringen.
Maar goed, laten we maar eens wat voortgang laten zien.
Het eerste waar ik mee was begonnen was de ophanging van de kanonnen, wegens ik heb nu eenmaal iets met blafijzers.
De magazijnen zijn hol van achteren, en bij de neerwaards gerichte kanonnen zou je dit kunnen gaan zien (zie bovenstaande foto). Dit had ik opgelost door de boel op te vullen met miliput, en vervolgens had ik de kanonnen en de trommels van een laagje Dark Iron van Gunze gegeven.
De 'beugel' waar de kanonnen in komen heeft een laag semi-gloss Black van Tamiya gekregen, en toen had ik de blafijzers maar als dryfit op hun plek gezet.
Zoals jullie misschien al hebben gezien heb ik de trommels voor het neerwaardse geschut omgedraaid. Mijn oplossing met miliput gaf toch niet helemaal het resultaat waar ik naar opzoek was, dus met een beetje vals spelen heb ik het alsnog op kunnen lossen. De volgende keer ga ik eens kijken of ik met wat geponste schijfjes plastic een mooier resultaat kan krijgen.
Uiteraard ga ik de beugel en de kanonnen nog verweren, maar het begin is er. Tevens heb ik (ergens) nog een setje messing lopen liggen voor deze jongens.
Volgende stap was het interieur. Ik heb de binnenkant van de romp, cockpitvloer en diverse overige elementen een laagje zilvergrijs van Vallejo gegeven, gevolgd door een laag
Aotake waar van toepassing.
Op zo'n groot oppervlak leek het
Aotake me te blauw, ik kan me herinneren dat er meer groen in zou moeten zitten, maar nu bleek dat er diverse tinten waren/zijn.
Bron: http://forum.largescaleplanes.com/index ... 540&page=2Dus het leek me wel leuk om de romp wat op te leuken met een variant die wat groener was. Dit heb ik voor elkaar gekregen door wat Clear Green van Tamiya over het
Aotake te wapperen.
Op onderstaande foto heb ik de voorste romphelft al bewappert:
Oogt een stuk leuker vind ik.
De cockpitvloer heeft nog wat werk nodig, dat staat als volgende punt op de agenda.
Als laatste heb ik de romp en vleugels + componenten als dryfit in elkaar gegooid om te kijken of het al wat wordt.
Het zijn tot zover nog maar basiskleuren natuurlijk, maar volgens mij wordt het wel wat.
Well, tot zover!
Danny