Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 dec, 2017 22:29 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dat heb ik geprobeerd René, maar ik had geen ruimte genoeg omdat die decals toch te groot zijn. Ik had misschien e.e.a. kunnen voorkomen door de gele bommendecals pas als laatste te plakken.

vrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 6:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Juggernaut schreef:
Het nadeel van de Vallejo kleurtjes is dat die toch wel een primer laagje nodig hebben om te voorkomen dat je de boel weer lostrekt.... Ik ben daar in het verleden ook door schade en schande achter gekomen..

Hier idem ervaring in het verleden. Je kan ook Auto-Air Colors 4012 Performance Reducer gebruiken als verdunner. Dat zorgt voor een beduidend betere hechting (tip komt van ASA). Misschien te laat voor deze bouw, maar wellicht kan je hier iets mee bij de volgende.

Trajanus schreef:
Ik zet mijn foto's op Google zodat ik ze ook op een ander forum kan delen.

De 'Albums' functie van modelbrouwers is ook voor andere fora leesbaar. Gebruik de functie 'kopieer locatie van afbeeldingen' om de verwijzing naar de juiste plaats in het Modelbrouwers album te kopiëren. Persoonlijk zie ik dit als een bijzonder vriendelijke service van deze site!


succes, VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 8:39 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank voor je tips VJ!

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 12:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Hoi Jan ,
Tja slecht passende decals kunnen een goed gebouwd model aardig verpesten , helaas is er
bijna niks aan te doen behalve nieuwe zelf ontworpen decals laten drukken .
Een vrij prijzige geschiedenis overigens ,vooral omdat je er meestal maar 1 of 2 van nodig hebt.
Je B-17G begint wel erg mooi te worden , ik ben benieuwd naar het eindresultaat .

Groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 14:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Wat enorm vervelend van die decals op een verder zo'n mooi model.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 dec, 2017 23:22 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
@ Henny, wat fijn om van je te horen! Hopelijk gaat het goed met je en ben je lekker met houtbouw bezig!
@ Timmie: bedankt!

Ik ben nu klaar. Bouwperiode: 18 augustus - 17 december, maar dan heb je ook wat. Echt genoten van deze bouw. Aanrader!
Zoals beloofd nog wat info over deze vogel en over de kit zelf:

Service geschiedenis

Deze B-17G maakte deel uit van een serie van 30, gebouwd door Boeing in de herfst van 1943, kreeg de bijnaam Nine-O-Nine, naar de laatste 3 cijfers van haar serienummer: 42-31909. De Nine-0-Nine werd op 15 december 1943 overgedragen aan de USAAF en op 5 februari overgevlogen naar Engeland. Na een aantal modificaties vond hij een thuis bij de 91e Bomb Group op de basis Bassingbourn, Cambridgeshire, als vervanger voor een afgeschreven B-17G. Hij was één van de laatste B-17’s die in de fabriek van Boeing nog in camouflagekleuren gespoten werd.

Het toestel vloog 140 missies en 4 achtereenvolgende bemanningen voltooiden hun tour of duty van 35 missies en vestigde daarmee een record. Daarnaast voltooide het 132 missies zonder deze af te breken door motorstoringen of ander mechanisch ongerief. Het grondpersoneel werd hiervoor onderscheiden. De eerste missie vond plaats op 25 februari 1944 met Augsburg als doel. Het toestel voerde 18 missies uit naar Berlijn. In totaal was het toestel 1129 uur in de lucht en wierp 562.000 ton bommen af. Maar liefst 21 keer moesten de motoren worden vervangen, 4 keer de vleugelpanelen, 15 keer de gastanks (?) en 18 keer de zgn. “Tokyo tanks” voor de lange afstand.

Na de overwinning op nazi-Duitsland werd de Nine-O-Nine op 8 juni 1945 teruggevlogen naar de VS en ondergebracht in het RFC-depot op de vliegbasis Kingman, Arizona (zie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... torage.jpg ). In december 1945 werd het toestel gesloopt. Sinds 1986 vliegt de Collings Foundation met een B-17G in de kleuren en met codes en nose art van de nine-O-Nine en is één van de 14 B-17’s die door en leger van vrijwilligers en donateurs luchtwaardig wordt gehouden. (Zie; https://www.collingsfoundation.org/airc ... -fortress/ )

De kit

Deze B-17G van Revell is zijn geld alleszins waard. Alles is prachtig gedetailleerd en goed afgewerkt. Het interieur is een echte uitdaging. Er worden twee opties geboden die beide bij dezelfde 91st Bomb Group dienst deden. De decals zijn op zich in orde maar niet altijd duidelijk is waar welke stencils moeten en soms zijn stencils teveel of te weinig geleverd. Jammer is wel dat de nose art decals te groot zijn, een echte omissie vind ik. De kleine swastika's op de neus komen van een Esci decalvel. Revell mag wettelijk geen swastika's leveren....

Mijn kritiek betreft vooral de instructies. Er worden onderdelen voor verschillende subversies gegeven, maar nergens staat aangegeven welke onderdelen bij welke versie horen. Dat geldt met name voor de 2 typen staartkoepel en de schutterspositie op de rug boven het radiocompartiment. Voor de laatste worden maar liefst 3 mogelijkheden geboden. Ik heb dit kunnen oplossen door goed te krijgen naar fotomateriaal en cutaway drawings.

Verwering en foto’s

Ik heb de foto’s buiten gemaakt. De display is van Noy Miniatures en toont de overgang dispersal van het vliegtuig naar de taxibaan. Voor de verwering heb ik pastels, diverse potloden en washes gebruikt. Ik heb de chipping zo dun mogelijk en spaarzaam aangebracht. Een monster dat 140 vluchten maakte zal er niet factory fresh hebben uitgezien ;-).

Dit is de derde B-17G die ik gebouwd heb. Bij de eerste was ik 16, bij de tweede 32, bij de derde 64 en de vierde zal ik niet bouwen voor ik de respectabele leeftijd van 128 jaar bereikt heb. :lol: Ondanks een beetje overspray met matte vernis hier en daar en de minder geslaagde staartkoepel ben ik tevreden.

Dank voor het kijken en voor jullie commentaar.
Prettige feestdagen en hartelijke groet,

Jan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog één keer: het onzichtbare binnenwerk:

Afbeelding

De Nine-O-Nine van de Collings Foundation:

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op di 19 dec, 2017 21:29 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 dec, 2017 0:15 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Jan,

Indrukwekkend!
Zeer mooi en bevattelijk verslag met een lekker "gebruikt" model tot gevolg.
Je eerste 2 foto's op de donkere ondergrond lijken levensecht.
Mijn felicitaties!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 dec, 2017 1:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gave bommenwerper geworden Jan, :brouw:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 dec, 2017 8:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Jan, mooi toestel geworden, wat een enorme ramen trouwens op de zijkant van het toestel.
Nu plaats je heel mooi die foto's van het bestaande model en dan zie je dat deze een hele andere kleur groen heeft als kleur.
Enig idee waarom deze kleuren zo van elkaar verschillen?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 dec, 2017 10:31 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mark, over OD (olive drab) zijn veel artikelen geschreven.

In principe is het de donkergroene olijfkleur die het Amerikaanse leger gebruikte en dus ook werd toegepast op vliegtuigen van de Army Air Force.
Vanaf 1943 werd er een lichtere tint gebruikt, terwijl neutral grey voor de onderzijden sky grey werd.

Verwarrende factoren zijn:
- het gebrek aan eenduidigheid. Er waren honderden bedrijven bij de bouw betrokken. net als bij de Luftwaffe varieerden voorgeschreven kleuren onderling per fabrikant, zeker in de eerste oorlogsjaren. Sommige schakeringen neigen naar bruin, andere naar zwartgroen. De afgesproken kleur was echter Dark Olive Drab
- de toepassing op materialen bepaald de reflectie. Op kleding bijvoorbeeld is OD donkerder dan op metaal.
- Olive drab, geschilderd op metaal bleek erg gevoelig voor kleurverandering door het weer en neigde sterk tot verwering. Na WWII gingen de Amerikanen een andere OD-variant gebruiken die uit andere, sterkere, meer kleurvaste bestanddelen wed gemaakt.
- ook onze verfpotjes verschillen mede daarom per merk.
- kortom, hoe nieuwer het vliegtuig, des te donkerder is de olive drab. Ik - zie ik nu door jouw vraag - had moeten zoeken naar een lichtere variant, omdat die van mij zo lang in dienst is geweest.
- tenslotte: laat je niet leiden door kleurenfoto's uit WOII. Het ontwikkelprocedé van de foto's van toen zorgt voor kleurafwijkingen....

Zie ook de info op deze pagina's:

http://olive-drab.com/od_whatisod.php

http://cs.finescale.com/fsm/modeling_su ... 42307.aspx

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement