De Grumman F8F Bearcat is één van de vele vliegdektoestellen die de firma Grumman in de jaren gebouwd heeft, het gaat hier om het laatste zuigermotor aangedreven vliegtuig die de firma Grumman ontwikkeld heeft. Het betreft een vrij gedrongen vliegtuig met een behoorlijke propeller die iets langzamer was dan zijn concurrent, de corsair, maar veel wendbaarder. Hij was ook vele malen wendbaarder dan zijn grote broer, de Hellcat. Het toestel was namelijk 20 % lichter, kon veel beter klimmen en liep 80 km/h sneller dan de Hellcat. Waarom vervingen ze de Hellcat dan niet door de Bearcat zou je zeggen, dit had te maken met de grootte van de tanks, de Hellcat kon namelijk veel meer brandstof meenemen dan de vrij kleine Bearcat.
Het eerste toestel werd in dienst genomen in februari 1945 en heeft dus weinig actie meer meegemaakt in de tweede wereldoorlog.
Het toestel is voornamelijk ingezet tijdens de Koreaanse oorlog en de Franse Indochina oorlog. Gedurende de Koreaanse oorlog werden de Bearcats op grote schaal vervangen door Panthers en Banshee's en was het tijdperk van de propeller aangedreven cats voorbij.
Nutteloze info:Lengte:8,61 m.
Breedte: 10,92 m.
Hoogte: 4,21 m.
Veleugeloppervlak:22.67 m²
Leeggewicht: 3.207 kg.
Geladen gewicht: 4.354 kg.
Maximaal gewicht: 5.873 kg.
Motor: 1 Pratt & Whitney R-2800-34W "Double Wasp" 2,300 pk. 1.715 kW.
Maximum snelheid: 678 km/h
Maximum range: 1.778 km.
Maximum hoogte: 11.796 m.
Klimsmelheid: 23.2 m/s
Mitrailleurs: 4 × 0.50 in (12.7 mm) Browning M2 machine guns
Raketten: 4 × 5 in (127 mm) ongestuurde raketten
Bommen: 1,000 lb (454 kg) bommen
Ik ga in dit geval de Revell kit bouwen, eigenlijk is dit dezelfde kit die Thierry bouwt, dus de oude Monogram kit, alleen dan met goede Revell decals.
Zo te zien is het gietwerk netjes, helaas her en der wel wat extra vlees, maar op zich is dat niet gek voor een Monogram van 1976 zoals zo mooi op een onlogische plek gegoten staat. Het kitje is wel uitgevoerd met een echte ouderwetse standaard, dus ook deze ga ik, in navolging van mijn Alcione vliegend bouwen. Ik zal hem ook wel vliegend moeten bouwen, want de vleugels zijn niet inklapbaar bij de kit zonder heel veel extra aanpassingen.
We gaan het meemaken, tot zover.