Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 feb, 2017 23:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Na het lezen van de topics van Ruud en Danny, begon het bij mij toch een beetje te kriebelen. Ik had een iets andere planning, maar ja daar zijn planningen ook voor, om van af te wijken. Dus Ruud, ik zal de Oxford niet helemaal aan de kant leggen, maar ik sluit aan! :lol:

Wat ik ga bouwen is de trainerversie, maar welke? Wel....dat zit zo. Het is inmiddels al weer bijna 2 jaar geleden dat ik met mijn familie een rondreis heb gedaan in Sri Lanka. We landden op het vliegveld Bandaranaike / Katunayake net boven Colombo. Met een A380 van Schiphol naar Dubai International en vervolgens met de 777 naar Bandaranaike. Dat was dan ook de thuisbasis van deze kist, die werd gebruikt als trainer voor hun Mig 27 vloot. Welke naar ik heb begrepen inmiddels is uitgefaseerd.

photo 401010

photo 401011

Als basis heb ik de hand weten te leggen op een kitje van ArtModel, daarbij heb ik een decal setje voor de KFIR weten te bemachtigen (zit namelijk ook in de stash) waar decals bij zitten die ik kan gebruiken voor deze kist. Dus in de toekomst zit er ook nog een Sri Lankaanse KFIR aan te komen.

photo 401012

Het plastic ziet er niet verkeerd uit, het heeft zeker een badje nodig, want de boel is wat vettig op plaatsen. Hier en daar een beetje flash maar niets schokkends. Er zitten twee resin pit kuipjes bij plofstoel incluis en een resin straalpijp. De handleiding zal volstaan als ik het zo zie en ik zie niet echt iets van pasnokjes. Maar goed, de tijd zal leren hoe het met de pasvorm staat. Al met al geen slechte eerste indruk.

photo 401013


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 feb, 2017 23:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Beste Mark,

leuk om te weten dat Ruud en ik er een derde MIG bij mogen verwelkomen. Dit in schaal 1/72, wel dat lijkt me leuk, 1/32 , 1/48 en 1/72. Ik hoop alleen niet dat jij de problemen zult evenaren die wij tegemoet gaan komen.

In ieder geval wens ik je veel succes met deze interessante en exotische kist. :brouw:

MVG

Danny

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2017 2:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Met het zien van de rasse progressie betreffende je Oxford, had ik reeds een heel klein onderbuik-gevoeltje... 8)
Super leuk om te zien dat je hebt besloten om je aan te sluiten Marco !!! En dan ook nog met een super-vette Srilanpikinees !!!
Begrijp ik je inleiding goed en heb je deze rakker daadwerkelijk op Bandaranaike/Katunayake kunnen aanschouwen ??? In dat geval: Yummie-Yummie // Kwijl - Kwijl !!!

De basis van Art Model ziet er zeer verzorgd uit en ik ben ervan overtuigd dat je er met jouw skill's een waar juweeltje van gaat maken. Alvast erg veel plezier met deze kit en ik kijk (net als Danny) met ontzettend veel plezier uit naar je bouw-verslag.

Gr. Ruud.

P.S:
SUPER-STOER...!!! Terwijl ik dit schrijf staan er dus 3 vette Floggers in de "top 5".

:lol: :lol: :lol:

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2017 8:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Succes met deze Mark. Leuk dat er nu ook een 1:72 bij is. Nu is er al een uitvoering in bijna iedere schaal, alleen 1:144 nog

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 feb, 2017 11:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 jun, 2005 13:45 pm
Berichten: 393
Woonplaats: Leerdam
Hallo Mark,

Super onderwerp dat je hier hebt.
En je kan ook nog eens meedoen met de trainersgroepbuild ;)

Ben heel benieuwd naar je ervaringen van ArtModel.
Deze kit staat ook al een tijd op mijn lijstje, maar 'onbekend maakt onbemind' mbt het merk...

Groet,

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 feb, 2017 11:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Veel Miggies momenteel, en een voor mij onbekend merk model.

Succes.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 feb, 2017 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Oenckie schreef:
En je kan ook nog eens meedoen met de trainersgroepbuild ;)


Daar dacht ik ook aan. Groepsbouw start op 1 maart en je hebt een half jaar om je model af te bouwen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 feb, 2017 0:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
@Ruud, helaas heb ik die kist niet gezien op het vliegveld. De militaire kisten staan aan de andere kant van de runway achter de hangars en die zie je niet als je daar aankomt. Kijk maar eens op maps bij het vliegveld je ziet er zelfs een paar Migs staan evenals een paar dakflapperaars.

@Danny, Ik heb al wat research gedaan en ik zie dat dit geen kist is die je even in elkaar zet. De resin straalpijp bijvoorbeeld past niet in romp dus daar moet wel wat aanpaswerk gaan plaats vinden.

Tja en wat de GB betreft, ik vrees dat ik de eerste onderdelen al uit de sprues heb gehaald, cq resin losgezaagd heb in verband met dry fitten en of ik kan wachten tot 1 maart....ik vrees het niet. Maar ik heb nog meer trainers in de stash hoor; Jet Provost, Percival Provost, T-33,Texan, BT-9, Viggen. Gelet op mijn bouwsnelheid, denk ik dat een half jaar wat krapjes is - tenzijn het een Tamiya is, want die dingen bouwen wel lekker weg. :lol:

Research zei ik, ik weet dat er van RV Aircraft ook een UB is in deze schaal. Gelukkig hebben we het internot en daar heb ik de sprues mogen bewonderen evenals wat brouwer van anderen. De sprues zijn anders ingedeeld, maar als ik de romp en de vleugels vergelijk dan zie ik te veel overeenkomsten om het geen toeval meer te laten zijn. En dan bedoel ik echt op lijn en rivet niveau! Zelfs de bouwtekeningen van beide merken lijken verdacht veel verwantschap te hebben.


Laatst bijgewerkt door MarkOh op vr 10 feb, 2017 10:02 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 feb, 2017 1:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Zoals eerder al aangegeven, dry fit. Laten we maar met de straalpijp beginnen.

photo 401175

Dat is best wel een kier, die wordt kleiner als je de boel met wat druk op elkaar zet, maar dan nog is er een kier. Ik denk zelf dat het grootste probleem in de eerste centimeter zit, dus met wat wegvijlen van de body en wat schuurwerk aan de straalpijp denk ik voldoende marge te halen. De pijp heeft een wanddikte van 1,5mm Het plastic van de body zit boven en onder op 2mm en ik heb 2mm nodig. Dus het lijkt me wel een haalbare zaak. Dan de rest, let wel zo uit de sprue en alleen de ergste gietpunten zijn verwijderd, dus met nabehandeling wordt dit wel beter.

photo 401177

De aansluiting van de staart op de spine doet me denken aan de Mirage, maar er zit genoeg ruimte in om de naad dicht te krijgen met wat schoonmaak werk. De vleugels zal ik waarschijnlijk al in een vroeg stadium van een kleur moeten voorzien, want anders krijg is ze nooit meer in de body later, zonder 'sloopwerk'.

photo 401176

De werkplek van beide vliegeniers bestaan uit resin pitjes met meegegoten plofstoelen. Zien er niet onaardig uit en passen zonder problemen in de body. De neus laat zich netjes op elkaar drukken. De inlaten zijn los en deze constructie is weer sterk vergelijkbaar met die van de Mirage.

photo 401178

Zoals ook hier te zien aan de onderkant. De wheelbay aan de voorkant is heel eenvoudig en is qua constructie....nou ja je snapt hem wel. :lol: Ondanks dat de boel wat grof in elkaar hangt en enorme problemen doet vermoeden, denk ik dat met het netjes schoonmaken van het plastic en de nodige aandacht dat wel zal meevallen.

photo 401179

Even een wat grotere plaat om het detail in het gietwerk weer te geven. Dat ziet er niet onaardig uit als ik dat zo mag zeggen. De vleugel is 1 geheel dus boven en onder. Ik ben er wel achter dat de tekening de grove bouwvolgorde aangeeft, maar dat de uiteindelijke plaatsing en passing toch door het nodige dry fitten moet worden vastgesteld. (iets met geen nokjes en zo, maar daar draai ik mijn hand niet voor om.) ART Model komt uit Oekraine, de tooling van deze kit komt uit 2011. De RV kit is ook gebaseerd op tooling uit 2011, maar dat is een Tsjechisch bedrijf. Gelet op het detail in de rompdelen denk ik wel dat er ergens een link moet zijn tussen beide bedrijven betreffende dit model.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 feb, 2017 14:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Met een beetje TLC valt hier wel iets heel mooi van te maken, veel en fijn detail, dat is al een voordeel...

Succes met dryfitten en schuren

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement