Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 12:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 10 feb, 2017 19:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1707
Ah, da's een pak van mijn hart !!! Erg fijn te lezen dat je deze rakkers dus niet hebt gezien want dan zou Ruudje toch wel stinkend jaloers zijn !!! :evil: :evil: :evil:

En nu ff zonder gekheid:
Jammer dat je ze dus niet persoonlijk hebt gezien... :( Ik ben de afgelopen jaren herhaaldelijk op Mombasa MOI geweest wat door de Kenianen vaak als "FOB" word gebruikt voor hun F-5E Tiger's. Je zou toch denken dat je dan een keertje geluk zou hebben dat je 737 naast die rakkers word geparkeerd...??? Nee dus...!!! :evil: :evil: :evil: Iedere keer dat ik er ben geweest bleken deze rakkers afwezig. Erg jammer want vliegen kunnen deze broeders zeer zeker wel !!!

"No Fear...":

https://www.youtube.com/watch?v=ZKW-PUKDt9w

On topic:

Je UB-tje ziet er in dit stadium inderdaad een beetje afschrikwekkend uit maar gerelateerd aan je voorgaande werk, weet ik zeker dat je ook hier weer een klein juweeltje van weet te maken. Je aangegeven oplossing voor de resin-exhaust ligt precies in lijn met mijn eerste gedachte toen ik het plaatje zag. :wink: Gelukkig is er ogenschijnlijk voldoende "vlees" om het een en ander passend te krijgen. De rest ziet er ook niet echt slecht uit en zal er inderdaad met geduldig & vaardig schoonmaakwerk een stuk beter uitzien. En zoals reeds aangegeven ziet het basis-detail er erg fraai uit, zeker in de schaal 1/72. Kortom: Ik ben ervan overtuigd dat ook dit weer een fantastisch avontuur gaat worden Marco !!! Succes.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 feb, 2017 1:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
@Ruud, da's een prima fly-by, meteen even de bomen snoeien! :lol:

Welaan, zoals eerder opgemerkt, met wat TLC, schuur en vijlwerk gaat we een eind komen. Eerst maar eens begonnen met de plofstoelen annex cockpitjes.
Om in dat formaat een beejte een knappe stoel incluis kuip te gieten, lijkt me geen sinecure. Vandaar dat de cast niet geheel vlekkeloos was.

photo 401251

De lichte delen in de inset rechtsboven geven een soort sluiers aan die van de hoofdsteunen naar de rugleuning van de stoel lopen. Die dingen horen daar niet. Maar op deze schaal is zelf een x-acto fors!.
Met veel geduld heb ik sluiers 'weggebikt' en toen begon de stoel er al wat herkenbaarder uit te zien. De rode cirkels geven het gebied aan dat schoongemaakt moest worden.

Het tweede probleem zit in de hoofdsteunen zelf. Er zit geen echte vorm in en het leek of er klodders uitgezakt waren. Dat heb ik zo goed en zo kwaad als het ging weg weten te halen (rode pijltjes).
Daarna heb ik het oppervlak wat afgerond door er een drupje Kristal Klear in te laten lopen om de oneffenheden wat op te vullen. Als daar straks een kleurtje op zit, zie je dat helemaal niet meer.
Toen heb ik de onderdelen van de neus eens onderhanden genomen om de pasvorm te verbeteren - uiteraard weer even passen....

photo 401250

Laat de boel nou ineens prachtig in elkaar vallen! Waar de handleiding redelijk sumier is qua instructies

photo 401253

De nummers staan niet op de sprues, maar er zitten wel schema's op de bouwtekening waar de nummers naar verwijzen. Er wordt in ieder geval een gewicht aangegeven,
maar de rest moet je zelf een beetje uitzoeken. Bij het in elkaar zetten is het ook handig op de decals van het IP er op te plakken, tja dat staat hier niet op. :lol:
Maar goed als je de boel een beetje aan het passen en uitlijnen bent dan begin de pit zich vanzelf te vullen en blijken de zaken netjes te passen!

photo 401252

Niet geheel zoals op de tekening, maar wel in de geest er van zullen we maar zeggen. De onderdelen zoals de wielbak en de IP's sluiten netjes aan.
De voorste kuip moest iets worden gevlakt om netjes te passen maar verder passen ze heel netjes in de romp.
Geen kieren, geen nabewerking eigenlijk. Dus daar ben ik wel over te spreken.

Oh, en mocht u zich afvragen of de de beglazing van de pit past - YEP, heb ik gecontroleerd en dat gaat goed komen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 feb, 2017 0:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Naast de werkzaamheden aan de Oxford heb ik ook nog wat dingen kunnen doen aan de Flogger. Na het voorbereiden van de cockpit heb ik mijn aandacht gevestigd op de intakes. Ik was niet van plan heel erg gek te doen met deze kist en wil hem zo goed en zo kwaad als het gaat zo uit de doos bouwen, met wellicht wat kleine aanpassingen. - Zoals de intakes. :lol:

photo 401492

Op het diverse refentie materiaal is duidelijk te zien dat er twee vinnen in de intakes zitten. Die zitten hier niet bij, maar een stukje PE fret is al snel in stukjes verknipt. Met afplaktape de positie vastgesteld en met de fijne zaag twee sleufjes gemaakt. Hier heb ik de vinnen er even los ingedrukt voor het idee.

photo 401491

Daarna de boel met een drupje CA vastgezet en dat zelfde grapje vervolgens ook aan de andere zijde gedaan. Dat geeft dan het volgende resultaat.

photo 401490

Dit moest wel even gedaan worden omdat ik wilde zien hoeveel speling er over bleef, dus een kleine beetje brouwen tijdens de dry-fit.

photo 401493

Verder heb ik me bezig gehouden met het schoonmaken van de randen van de romp. Het schotje tussen de pit en de romp zorgt er samen met de straalpijp voor dat de onder en bovenzijde van de romp uitlijnen. Dus nog geen pasnokjes nodig gehad. Ik denk wel dat ik nog even na ga denken over een wat betere verbinding tussen de romp en de pit. Waar ik ook achter kwam is dat als je de romp zo in elkaar zet, de vleugels niet meer naar achteren kunnen zonder dat de romp weer openbarst. Ik wil de vleugels voor in de vitrine wel naar achteren dus daar is ook aandacht gewenst.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 feb, 2017 23:14 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Goed op weg hoor.
ArtModel ziet er allemaal erg mooi uit, maar het zijn niet de makkelijkste kits weet ik uit ervaring, ik heb enige tijd terug de Yak-36 Freehand gebouwd.
En ook dat was een enorme uitdaging, zelf wil ik ook nog eens een UB-versie op de plank hebben, dus ik ben erg benieuwd naar het vervolg van deze kist.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 feb, 2017 22:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
@Dave, bij deze een vervolg! Niet de makkelijkste, maar ik heb slechter gehad. Ik moet eerlijk zeggen dat stukje bij beetje de kist beter in elkaar begint te vallen en dat dan de pasvorm nog best netjes is. Ik kan in ieder geval zonder kunst en vliegwerk de canopy plaatsen :lol:

Vandaar even een beetje voortgang over de afgelopen week, ik heb zo af en toe wat kleine dingen gedaan om de pasvorm beter te krijgen. Om te beginnen de pasvorm van de romp. Eerder had ik al aangegeven dat het tussenschot achter de pit en de straalpijp er voor zorgen dat delen goed uitlijnen en je nog geen nokjes nodig hebt. Wel daar ben ik toch van afgeweken en dat is voornamelijk tijdens het pasmaken van de straalbuis tot stand gekomen.

photo 401874

Waar ik eerder voortvarend dacht genoeg speling in de romp en de pijp te hebben om de boel passend te krijgen, kom je toch tot de ontdekking dat verder vijlen aan de pijp er voor gaat zorgen dat de uitlaat dikker wordt als de romp. Dus helaas moest er wat worden 'gerommeld'. Ik stond voor de keuze om de hele romp een stukje hoger te maken, maar dan krijg je enorme kieren bij de vleugels en gaan ze ook nog eens omlaaghangen als een verlepte plant - geen goed idee. Dus een compromis, het uiteinde opgedikt met een stukje styreen en dan schuren tot de boel aansluit.

photo 401875

Eenmaal tevreden met deze pasvorm heb ik me gericht op de vleugels. Onbehandeld er in zetten en ze kunnen niet lekker naar achteren draaien zonder de romp te splijten.

photo 401873

Het plastic aan de voorkant van de vleugelwortel is niet echt dik, dus daar kun je niet echt lekker in gaan vijlen. Daarom heb ik besloten om het puntje af te ronden en wat te vlakken.

photo 401877

Links zoals de vleugel was en rechts het aangepaste puntje. Op zich een heel klein stukje, maar wel een wereld van verschil

photo 401876

De pasvorm is nu veel beter en de vleugel kan volledig naar achteren. Toegegeven, bij het echte exemplaar loopt de vleugel mooi door, maar dat gaat met deze constructie in deze schaal niets worden.

photo 401878

En zo van boven is het nog niet eens zo beroerd dus kan ik daar wel mee leven. Wat er nu dus wel is gebeurd, is dat de spine iets vervormt en aan de achterkant iets omhoogkomt. Dus het staartvlak zal iets moeten worden aangepast om netjes te passen. Ondanks de goede pasvorm, ontkom ik niet aan plamuurwerk op de naden. Wel iets met extra aandacht omdat ik niet te veel van de fijne details wil opgeven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 feb, 2017 23:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
MarkOh schreef:
Toegegeven, bij het echte exemplaar loopt de vleugel mooi door, maar dat gaat met deze constructie in deze schaal niets worden.


Soms is het kiezen tussen de minst kwade oplossing. Ik denk ook dat de romp goed aan moet sluiten en dat de onderdelen daarop aangepast moeten worden. Succes met plamuren.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 maart, 2017 17:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Zoals Ruud al terecht aangaf, weer vlug terug naar de Flogger. De eerste druppels lijm hebben alweer contact gemaakt met het plastic.

photo 403591

Ik heb besloten de remkleppen dicht te laten, dus die konden als eerste tegen de romp aan worden geplakt, maar niet voordat de meegegoten details worden verwijderd. Dat is noodzakelijk omdat anders de kleppen te ver uitsteken en niet mooi in de gaten in de romp vallen. Daarna ben ik begonnen met de nodige voorbereidingen voor de bouw.

photo 403592

De luchtinlaten op een stokkie geplakt om ze in de primer te kunnen zetten. Mooie lolliestok aan de uitlaat zodat ie beetje te hanteren is met spuiten straks.De vleugels ga ik ook spuiten, want die moeten in de goede kleur voordat de romp dicht gaat, anders lukt het niet meer. Dus de vleugels op sate prikkers.

photo 403593

Toen na wat schoonmaakwerk de eerste sproeisels met primer. Als dat droog is, kan daar alvast een laagje kleur op en dan kunnen de inlaten inelkaar worden gezet. Ondertussen heb ik alvast wat lood in de neus geplakt met houtlijm en dat ligt nu lekker uit te harden. Ook de externe tank zit al in elkaar en is voorbereid voor wat plamuur, want dat was wel nodig. De naden zijn niet helemaal mooi en ik vrees dat de romp me het zelfde gaat opleveren.

photo 403594

De vleugels ook hun eerste laag gegeven en de pit met de instrumentenpanelen wachten op hun eerste kleur. Dit spuitwerk kwam nog allemaal uit de bus, voor de volgende fase wordt de luchtkwast uit de kast gehaald. De uiteindelijke kleur grijs zal nog iets donkerder worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 maart, 2017 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1707
Ziet er goed uit Marco.

Lokaal eveneens druk aan mijn Flogger bezig maar het wil helaas allemaal niet vlotten... :( Two steps forward, one step back... "Adem in - adem uit..." :lol:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 maart, 2017 1:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Over een stapje voorwaarts gesproken, de luchtkwast is even aan het werk geweest vandaag. Het leslokaal is voorzien van een nogal opvallend kleurtje net als de luchtintlagen en de vleugels, al zijn die voorzien van een mooie laag grijs. Tevens is de wielbak in de neus geplakt en voorzien van een extra plateau voor de stoel van de meester. Zo is er meteen een extra nokje gekomen ten behoeve van de passing en kan ik de achterste pit wat makkelijker er in plakken straks.

photo 403878

Vervolgens is de luchtkwast weer opgeruimd en is het tijd om het leslokaal wat op te leuken met accentkleurtjes. Ik heb voor de basiskleur gekozen, omdat deze het beste bij de meegeleverde decals van het instrumenten paneel paste. En na de nodige discussies te hebben gelezen over de daadwerkelijke kleur die oosterburen in hun kantoren toepassen, vond ik dat ik met deze tint wel weg kon komen.

photo 403879

Het milimeterwerk met een klein kwastje...toch wel lastig dat de hele pit een onderdeel is, met een losse stoel ben je wat flexibeler. Nou ja, lekker de tijd genomen en de eerste kleurtjes zitten er op. Ik ben er nog niet, want ik kwam tot de ondekking dat de kenmerkende hendel om het leslokaal te ontvluchten geen onderdeel uitmaakt van de leveromvang van de kit. Dus dat wordt weer het betere milimeter werk. Verder moeten er nog meer kleurtjes op en moet de pit een beetje een gebruikte look krijgen, want het is nu allemaal wel erg nieuw. :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 maart, 2017 13:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1707
Markant kleurtje Marco. Grappig genoeg heb ik een soortgelijk kleurtje overwogen alvorens ik besloot om het een & ander te gaan mengen. :D

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement