"Belofte maakt schuld..."En aangezien Ruudje niet van schulden houdt, moesten we maar eens kijken of ik enige invulling aan mijn belofte kan geven. In de basis zal dat wel gaan lukken maar helaas heb ik afgelopen weekend niet al mijn voorgenomen werkzaamheden uit kunnen voeren. Zoals gewoonlijk dacht
het leven er weer eens anders over in vergelijking met mijn persoonlijke agenda-planning...
Goed, eerst maar eens even de huishoudelijke boodschappen behandelen:
Leuk te lezen dat een ieder zo z'n eigen gedachten heeft wanneer het op kleuren aan komt. Wat dat onderwerp betreft zal ik dan ook maar mijn duit in het welbekende zakje doen. Voor wat betreft het toepassen van de "juiste" kleuren binnen onze hobby houdt ik het relatief kort. Persoonlijk hecht ik er veel waarde aan om juist die kleuren te vinden welke overeenstemmen met de realiteit. Binnen onze hobby ben ik van mening dat het juist om de details gaat, en kleuren vormen daar een onlosmakelijk onderdeel van. Anderzijds is het echter niet zo dat ik deel neem aan de reguliere kleuren-discussies. Al dat oeverloos gezeur raakt kant noch wal waarbij ik me herhaaldelijk afvraag of de desbetreffende "experten" überhaupt wel eens een kist in het echt hebben gezien...!!! Waar het mijn inziens om draait is het vinden van een passende balans tussen de diverse kleuren zodat het eindresultaat een overtuigend effect teweeg brengt. Voor mij zijn daarbij "kleur-toon nuances" en "intensiteit" van belang. Al het overige is niets anders dan gezever in de ruimte. Zoals reeds is opgemerkt zijn kleuren (verf) in de realiteit aan diverse invloeden onderhevig en dus is het logisch dat er nimmer sprake kan zijn van "standaard correcte kleuren". Tot zover mijn beknopte bijdrage betreffende dit onderwerp.
Dan maar eens even kijken waar ik gebleven was. Oh ja, den cockpit. Het lag in mijn planning om die afgelopen weekend geheel af te werken maar helaas is dat er niet van gekomen. Het totale eindplaatje laat dus nog even op zich wachten maar toch denk ik dat ik wel het een & ander te melden/tonen heb...
Tussentijds heb ik me eerst nog even met wat OOB-spulletjes bezig gehouden en daarna ben ik even met AIRES gaan knutselen. De hoofdwerkzaamheden bestonden grotendeels uit wat heerlijk PE-origami. Immer leuk om te doen en daarnaast een zeer therapeutische bezigheid.
De OOB-stoel kon nog wat extra PE gebruiken. Zoals ik reeds had gemeld heeft Mr. Trumpeter in deze doos een aantal extra PE-onderdeeltjes gestopt maar in de bouwbeschrijving aangegeven dat deze niet worden gebruikt. Opvallend genoeg las ik in het verslag van Danny hetzelfde en bij het besnuffelen van zijn plaatjes mocht ik constateren dat bij zowel de 1/32 editie, alsmede de 1/48 editie hetzelfde advies door Mr. Trumpeter word gegeven. Tevens viel het mij op dat het in beide gevallen over 5 extra PE-onderdeeltjes gaat en tevens zijn deze extra-deeltjes volgens mij hetzelfde van aard/vorm. Evenals Danny, heb ik gesloten om deze onderdeeltjes toch toe te voegen, met dat verschil dat ik de extra riempjes iets ander heb geplaatst:
Verder heb ik even de moeite genomen om de plof-zetel van een kussentje te voorzien. Een simpel stukje plastic-card deed in dit geval uitermate goed dienst. Een simpele "modificatie" welke in mijn optiek de stoel ten goede komt. Na het aanbrengen van de laatste PE-onderdeeltjes heb ik het geheel even in de "badkuip" geplaatst. Wat mij betreft smoelt het allemaal lekker en moet ik stellen dat Mr. Trumpeter redelijk z'n best heeft gedaan.
Eenmaal tevreden over de resultaten betreffende de OOB-onderdeeltjes ben ik maar eens met het AIRES-setje gaan freubelen. Ook hier werden eerst de diverse onderdeeltjes schoon gemaakt en daarna werd er een kleine
dry-fit gedaan om te kijken of we ergens tegen problemen aan zouden lopen. Voor wat betreft de onderlinge passing heeft AIRES & Co uitstekend z'n best gedaan.
Allemaal leuk & aardig, maar uiteindelijk moet al dat moois natuurlijk wel in de romp worden gelepeld. Evenals bij Danny het geval was, mocht ook ik constateren dat het een & ander redelijk past. Zoals te verwachten is het allemaal net een fractie te groot maar evenals mijn voorgaande ervaringen met AIRES zijn er geen extreme problemen welke niet op te lossen zijn. Ik hoor mijn alom gewaardeerde medebouwers alweer vloeken & tieren dat het allemaal weer eens niet past. Helaas vergeten ze even een paar zaken voor wat betreft
resin...
Wanneer het op
resin aankomt is het wel handig om even te weten dat dit spul gedurende het uitharden krimpt. Vervelend daarbij is het feit dat de "krimp-factor" helaas niet constant is. Het is dus nagenoeg onmogelijk voor een fabrikant als AIRES om hun
AM-resin "pas-klaar" aan te leveren. Met het voorgaande in het achterhoofd, is het dus begrijpelijk dat ervoor word gekozen om de zaken iets groter te maken. Immers: materiaal verwijderen is over het algemeen makkelijker dan materiaal (en het daarbij behorende detail) toe te voegen...!!! Kortom, over het algemeen is dit spul eigenlijk bedoeld voor de ietwat meer ervaren bouwer. Uiteraard staat het een ieder vrij om deze producten aan te schaffen maar als je er niet mee overweg kunt, koop het dan simpelweg niet...
Goed, genoeg gezever.
Shujaa heeft gesproken en hoopt dat jullie met de voorgaande kennis je individueel voordeel kunt doen.
Na de
dry-fit van het AIRES AM was het tijd om hier maar eens mee te gaan freubelen. Ook hier werd met de plof-zetel begonnen welke uit twee
resin onderdeeltjes bestaat:
Per definitie een stuk gedetaileerder dan het standaard Trumpeter OOB materiaal maar het komt pas echt tot leven wanneer het diverse PE word toegevoegd:
Kortom: nog meer PE-origami activiteiten op de agenda. Ik ben daarbij eerst maar eens begonnen met het uitzoeken & loshalen van de benodigde onderdeeltjes. Altijd een leuke bezigheid omdat dit spul over het algemeen erg fragiel is. Daarna was het zaak om de hele bende op te schonen. Ook hier gaat behoorlijk wat tijd in zitten omdat ik de kleine "fret-connectors" ongelooflijk storend vindt. Immer erg jammer te zien dat veel bouwers wel de moeite nemen om dit soort AM toe te passen, maar ogenschijnlijk niet over de discipline en/of vaardigheid beschikken om het spul netjes te verwerken...
Na een paar uurtjes knutselen ben ik dan uiteindelijk tot dit resultaat gekomen:
Onder de noemer van "vergelijkend warenonderzoek" kan ik dan nog even dit laten zien:
(op beide foto's geldt: links Trumpeter OOB en rechts AIRES)
Persoonlijk ben ik uitermate tevreden met de door mij behaalde resultaten. Het kan natuurlijk altijd beter maar wat mij betreft heb ik al mijn gestelde doelen weten te behalen:
1) geen enkel onderdeeltje verloren/verprutst
2) alles netjes kunnen aanbrengen
3) gedurende het knutselen heerlijk kunnen ontspannen en uiteindelijk weer een ervaring rijker
Vervolgens was het tijd om al die noeste arbeid van een kleurtje te voorzien. Hierbij heb ik me laten inspireren door het navolgende plaatje:
Nee bouwbroeders, Ruudje is niet seniel en weet dat hij het voorgaande plaatje reeds eerder heeft getoond. De reden waarom ik het nogmaals toon is simpelweg om het voor jullie iets makkelijker te maken zodat je niet terug hoeft te bladeren naar pagina "1" van deze bouw-sage.
Eerst maar eens kijken hoe het Trumpeter-geneuzel er na een verfbeurtje uit ziet:
En dit zijn de resultaten voor wat betreft AIRES:
"Vergelijkend warenonderzoekje":
(Links Trumpeter OOB en rechts AIRES)
En toen brak de grote speurtocht naar het befaamde turquoise-kleurtje aan... Zoals reeds vermeld heb ik in het ref-materiaal mogen ontdekken dat onze Russische vrinden een grote verscheidenheid aan turquoise toepassen, variërend van turquoise-groen tot turquoise-blauw en alles wat je daartussen kunt bedenken... Eveneens heb ik reeds vermeld dat ik geen zin had om deze kleur "kant & klaar" aan te schaffen en dus was het tijd om mijn meng-vaardigheden maar eens aan te scherpen. Verrassend genoeg bleek deze kleur verbluffend simpel te mengen...!!! Helaas blijkt dit kleurtje eveneens verdraaid lastig te fotograferen... Eerst maar eens een klein pallet aan diverse kleurtjes:
Vervolgens heb ik gedurende een korte meng-sessie besloten om deze kleur toe te gaan passen:
Ruudje heeft nog wat meer Russische Rakkers in z'n
stash liggen en dus heb ik maar een oud Humbrol potje schoon gemaakt, volledig gevuld met mijn persoonlijke turquoise-creatie en het dekseltje even in de desbetreffende kleur gespoten. Als je al in staat bent om het Humbrol-nummer te lezen ("55"), bespaar je dan de moeite om deze "originele" kleur aan te schaffen. Humbrol "55" is van origine licht-blauw en dus
niet het getoonde turquoise kleurtje...!!!
De voorgaande foto heb ik in ADOBE behoorlijk moeten bewerken om enigszins een indruk te geven van de uiteindelijke kleur. In realiteit is het een behoorlijk "schreeuwend" kleurtje turquoise-groen geworden waarbij ik opzettelijk heb gekozen voor een bijzonder intense kleur. De reden hiervoor is dat ik hoop dat het een & ander na een wash uiteindelijk uitkomt op de ietwat "vlakkere" beoogde kleur.
Time will tell... Op de AIRES-pit ziet het er ongeveer als volgt uit:
Het volgende item op mijn agenda bestond uit het verder afwerken van beide cockpit's maar helaas heb ik deze werkzaamheden het afgelopen weekend niet kunnen voltooien. De instrument-panelen moeten nog verder worden afgewerkt en daarna zal het een & ander nog moeten worden voorzien van een
wash en een
dry-brush sessie. Wat dat betreft dus nog even geduld...
Eerder had ik reeds vermeld dat er achter de schermen echter wel driftig aan deze rakker werd gewerkt. Het is erg verleidelijk om alle zaken reeds te tonen maar ik wil de gehele bouw een klein beetje logisch laten verlopen in dit verslag en dus heb ik ervoor gekozen om veel zaken nu nog niet te tonen.
Naast het plaatsen van de cockpit moeten er tevens nog wat andere zaken worden gebouwd, alvorens de rompdelen kunnen worden samengevoegd. Gevoelsmatig zal het niet echt storend zijn om daar nu al iets van te laten zien, dus...
Laten we maar eens beginnen met de wielbak voor het neuswiel-landingsgestel. Dit feest bestaat uit 4 onderdelen welke in de basis goed passen. Om het echt allemaal goed in elkaar te knutselen zul je echter wel een beetje inventief te werk moeten gaan maar met wat vaardigheid komt dit allemaal dik voor elkaar.
Vervolgens zijn de wielbakken voor het hoofd-landingsgestel aan de beurt. Ditmaal maar liefs 5 onderdelen.
Het hele spul past als een Zwitsers uurwerkje,
mits je even de tijd neemt om alle onderdelen goed schoon te maken en vooraf te
dry-fitten.
Het laatste stukje freubelwerk bestaat uit het samenstellen van de uitlaat. Ook hier heeft Mr. Trumpeter bijzonder fraai werk geleverd en om eerlijk te zijn steekt deze fabrikant met dergelijk werk menig AM-producent naar de kroon. Toegegeven dat het allemaal wat minder gedetailleerd is, maar
injection moulding heeft nu eenmaal zo zijn limitaties...!!! De rookgenerator bestaat uit maar liefs 7 onderdelen welke perfect in elkaar passen:
Als we die hele mik
dry-fitten, dan ziet dat er ongeveer als volgt uit:
Op de voorgaande foto zijn links & rechts twee
clamp-shell onderdelen te zien. Deze worden uiteindelijk om de uitlaat geplaatst en zullen gedurende het inbouwen van de rook-generator dienen om het geheel in de romp te bevestigen. Ruudje heeft reeds gezien dat Mr. Trumpeter daar een leuk geintje in heeft "verstopt"...
Daar waar ik de wielbakken nog niet in de verf heb gezet, heeft de
exhaust echter reeds wel in de spuitschuur vertoeft. Hierbij heb ik mijn standaard procedure toegepast waarbij ik eerst het hele spul mat zwart heb getuft. Daarna heb ik de hele handel met zacht bruin "geneveld":
Het daadwerkelijke effect is een beetje lastig om middels flits-fotografie foto-technisch goed vast te leggen. Het mag lijken alsof deze
fuel-to-noise converter een paar jaar op de schroothoop heeft gelegen maar ik kan u verzekeren dat het er in realiteit allemaal genuanceerder uitziet. Het navolgende plaatje geeft een iets betere impressie:
Als laatste plaatje in deze
update nog even dit. De kenners onder ons zullen weten dat de
F-4 Phantom echt geen kleine jongen is en ik ben ervan overtuigd dat de
Flogger (qua formaat) naast dit beest "verbleekt", maar als ik de beide kachelpijpen (in dezelfde schaal !!!) even naast elkaar leg...:
Zo mede bouwstrijders, daarmee komt deze
update tot een eind en denk ik een redelijke invulling aan mijn belofte te hebben gegeven. Hopelijk vindt ik deze week ergens een gaatje om de cockpit volledig af te kunnen werken. Als dat allemaal lukt dan zal het samensmeden van de romp ook niet lang meer op zich laten wachten en wellicht dat er in de volgende update nog wat meer zaken kunnen worden getoond...
Stay tuned...!!!Gr. Ruud.