Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 10 feb, 2017 19:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Hey Hanzl !!!
Welcome to the Flogger-parade. :wink:

Ik dacht dat je tussentijds reeds een 1/32 Flogger had aangeschaft...??? Ik zou zeggen:

* Laat je huidige voorgenomen projectje even liggen. 8)
* Kopen dat ding. :x
* Gezellig met ons meebouwen !!! :brouw:

Shujaa heeft gesproken...!!! :lol: :lol: :lol:

Hey, wat hoor ik daar...??? Oeps, ziet er naar uit dat er een paar Flogger-rakeeten liggen te rammelen...

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 feb, 2017 11:49 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Shujaa schreef:
Hey Hanzl !!!

Ik dacht dat je tussentijds reeds een 1/32 Flogger had aangeschaft...???
Nog niet.
* Laat je huidige voorgenomen projectje even liggen.
Negative, ik ben er nét mee begonnen
* Kopen dat ding.
Zodra de firma Marktplaats inc. een leuke aanbieding heeft!

Shujaa heeft gesproken...!!!
Prutser heeft gesproken. uch.

Gr. Ruud.

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 feb, 2017 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Een kleine "update" om even te laten weten dat Ruudje niet in slaap is gesukkeld... :lol:

Ondanks het feit dat ik reeds enige tijd geen update heb geplaatst, heb ik tussentijds redelijk wat tijd aan mijn Flogger kunnen besteden. Recent heb ik een schat aan informatie mogen ontvangen van een maatje welke me wederom uit de brand heeft geholpen met zeer waardevol ref-materiaal. (THANX DUDE !!!)

Al dat ref-materiaal is uiteraard super interessant, maar dan moet je wel even wat tijd besteden om de zaken door te spitten... Tsja, bouwen & lezen gaan nu eenmaal niet zo heel erg goed samen en dus duurt het even alvorens ik weer wat van mijn freubelwerk kan laten zien... :(

Anyways, tussentijds heb ik me hoofdzakelijk op de cockpit geconcentreerd en daarbij redelijk wat tijd gebruikt om wat zaken uit te zoeken, onderdeeltjes schoon te maken en het voorbereiden/samenstellen van de diverse OOB-parts & het AIRES resin. Daarna ben ik op jacht gegaan naar een geschikt kleurtje turquoise. Hartelijk dank aan een ieder welke de tijd heeft genomen om in het topic van Danny hun voorstellen te doen betreffende dit kleurtje. Er zijn op het gebied van turquoise diverse opties voor "kant & klaar" producten. Het "nadeel" (voor mij althans) is dat ik dan weer een ander merk verf in handen zou hebben en met een beetje pech komt daar dan weer andere thinner, airbrush-cleaner en eventueel flow-improver bij... Daar had Ruudje dus even geen zin in en dus ben ik zelf maar even aan de slag gegaan om mijn meng-kunsten aan te scherpen.

Zoals ik reeds in het topic van Danny heb vermeld, mocht ik ontdekken dat er een veelvoud aan turquoise-kleurtjes in de Flogger werden toegepast. Danny schreef "close enough is good enough" en uit het ref-materiaal is duidelijk te zien dat onze Russische vrinden er waarschijnlijk net zo over dachten. :lol: Zonder al te veel moeite had ik al snel een 10-tal "authentieke" kleuren tot mijn beschikking. Welk kleurtje het precies is geworden, laat op het moment echter nog even op zich wachten...

Na het vinden van het juiste kleurtje, is de hele handel naar de spuit-schuur gegaan. Voor wat betreft "verf", neem ik immer geruime tijd om de zaken te laten drogen. Ik bouw immers voor mezelf en wens immer een redelijk/goed resultaat te behalen. Ik begrijp dat dat voor de volgers/lezers vervelend is, maar jullie zullen wat dat betreft nu eenmaal wat geduld moeten hebben.

Momenteel staat de hele handel in de gewenste kleur en heeft het tussentijds voldoende tijd gehad om te drogen. De komende dagen zullen worden besteed aan het aanbrengen van het detail en ervan uitgaande dat dit verder probleemloos verloopt zal er spoedig een update met eye-candy volgen.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 feb, 2017 1:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Beste Ruud,

ik kijk vol ongeduld uit naar je WIP foto's. Ik begrijp natuurlijk dat je het één en ander wil organiseren voor je alles op het www smijt nietwaar.

Ik had het inderdaad in het topic van mijn MIG 23 over het feit dat de cockpit kleur geen constante heeft. Close enough is good enough refereert inderdaad naar de Turquoise kleur die op vele verschillende manier kan geïnterpreteerd worden. De kleur aanbrengen is één, de kleur bewerken (een wash bijvoorbeeld) is twee. Je krijgt op deze manier alleen al met één kleur te gebruiken twee verschillende uitzichten. Op deze manier kan je eindeloos experimenteren met steeds verschillende resultaten. Zo gaat dat ook in de echte luchtvaart, zeker destijds. Verf word aangemaakt in batches (producties). Dat maakt dat de verf uit verschillende batches nooit dezelfde kleurschakering had. De mengformule bleef wel hetzelfde, maar de soort van grondstoffen verschilde regelmatig. Daar komt nog bij dat het sterk afhing van welke fabrikant deze verf kwam. Daar begint het, maar naarmate die kisten gebruikt werden, en ouder werden ging die verf ook verkleuren, wij kennen dit fenomeen als wheatering.

Men kan dus gerust stellen dat het mogelijk is om verschillende cockpitkleuren te verkrijgen met dit Turquoise green of blauw of gelijk wat. Ik vind het zelfs heel interessant om de verschillende brouwsel te kunnen bewonderen, en te kunnen stellen hoe de desbetreffende modelbouwer dit kleur aangebracht heeft, welk merk en welke techniek hij of zij gebruikt heeft.

MVG

Danny

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 feb, 2017 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Tja, kleuren blijven altijd een lastig probleem. Referentie materiaal is ook niet alles zeggend. De kleuren die je ziet worden beïnvloed door, het soort camera, de witbalans en andere kleurinstellingen van de camera, de tijd van de dag, eventuele andere lichtbronnen, schaduwen, vervuiling en... of ze wel of niet de voorgeschreven kleur hebben gebruikt. Ik kan me nog herinneren in mijn dienst tijd de fly catcher (AAA radar systeem) af en toe hier en daar te hebben moeten bij tippen als er weer eens te veel verf was weggesleten tijdens een oefening. We gebruikten gewoon de kleur uit de blikken maar toch was het anders dan de kleur van het apparaat zelf.

En dan is er nog het probleem dat modellen nu eenmaal kleiner zijn en dus minder licht opvangen en dus ook minder terugkaatsen waardoor kleuren donkerder uit lijken te vallen dan de bedoeling is.

Voor de Mark V tank waar ik nu mee bezig ben had ik eigenlijk British Kaki moeten gebruiken. Nu kon ik heel die kleur nergens vinden maar een bruin/groen variatie van Vallejo doet het prima. Met alle effecten zoals preshade, wash en andere weathering maakt het eigenlijk geen klap uit. Het komt prima over zoals ik het gewild had.

Dus; turquoise or not turquoise, that's not the question. How is looks in the end is what counts. (Vrije bewerking van een bekend stuk van Shakespeare :) )

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 feb, 2017 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Klaasdebouwer schreef:
Dus; turquoise or not turquoise, that's not the question. How is looks in the end is what counts. (Vrije bewerking van een bekend stuk van Shakespeare :) )


Als we dan toch Shakespeare citeren: "Nooit is iets verkeerd of ongepast, wat eenvoud in oprechte ijver biedt".

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 feb, 2017 23:01 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Het is toch wel erg grappig om te lezen hoe elke bouwer omgaat met dit soort zaken. Ikzelf heb binnen 10 seconden besloten welk kleurtje ik ga pakken of maken. Maar nu ben ik niet zo van het hele correcte en neem ik het niet zo nauw. :wink:

Succes!

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 feb, 2017 23:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
En dit is toch prachtig nietwaar Eelco. Dit maakt dat elk model uniek is in zijn soort, en tegelijk zeer interessant en om nog een quote hier neer te pennen.....

I LIKE IT WHEN A PLAN COMES TOGETHER

Quote uit "the A-team" :lol: :lol: :brouw:

MVG

Danny

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2017 0:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Eelcog schreef:
Maar nu ben ik niet zo van het hele correcte en neem ik het niet zo nauw. :wink:

Ieder zijn ding natuurlijk. Maar toen ik laatst de perfecte kleur turquoise vond voor de Buffalo C-46 was ik als een kind zo blij! Het bleek dezelfde tint te zijn als een spoorwegmaatschappij uit New York ooit heeft gebruikt en dat was door Testors uitgebracht als verf voor de modelspoorbouwers.
DannyVM schreef:
I LIKE IT WHEN A PLAN COMES TOGETHEG Quote uit "the A-team" :lol: :lol: :brouw
En over als een kind zo blij gesproken ;-) Iets voor een groepsbouw? De vliegtuigen uit alle jaargangen The A-Team... Ik ga voor de bare metal Beech D-18 N81GB die in minstens drie afleveringen een hoofdrol speelde. Ken uw klassiekers :lol:

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2017 10:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
"Belofte maakt schuld..."

En aangezien Ruudje niet van schulden houdt, moesten we maar eens kijken of ik enige invulling aan mijn belofte kan geven. In de basis zal dat wel gaan lukken maar helaas heb ik afgelopen weekend niet al mijn voorgenomen werkzaamheden uit kunnen voeren. Zoals gewoonlijk dacht het leven er weer eens anders over in vergelijking met mijn persoonlijke agenda-planning...

Goed, eerst maar eens even de huishoudelijke boodschappen behandelen:
Leuk te lezen dat een ieder zo z'n eigen gedachten heeft wanneer het op kleuren aan komt. Wat dat onderwerp betreft zal ik dan ook maar mijn duit in het welbekende zakje doen. Voor wat betreft het toepassen van de "juiste" kleuren binnen onze hobby houdt ik het relatief kort. Persoonlijk hecht ik er veel waarde aan om juist die kleuren te vinden welke overeenstemmen met de realiteit. Binnen onze hobby ben ik van mening dat het juist om de details gaat, en kleuren vormen daar een onlosmakelijk onderdeel van. Anderzijds is het echter niet zo dat ik deel neem aan de reguliere kleuren-discussies. Al dat oeverloos gezeur raakt kant noch wal waarbij ik me herhaaldelijk afvraag of de desbetreffende "experten" überhaupt wel eens een kist in het echt hebben gezien...!!! Waar het mijn inziens om draait is het vinden van een passende balans tussen de diverse kleuren zodat het eindresultaat een overtuigend effect teweeg brengt. Voor mij zijn daarbij "kleur-toon nuances" en "intensiteit" van belang. Al het overige is niets anders dan gezever in de ruimte. Zoals reeds is opgemerkt zijn kleuren (verf) in de realiteit aan diverse invloeden onderhevig en dus is het logisch dat er nimmer sprake kan zijn van "standaard correcte kleuren". Tot zover mijn beknopte bijdrage betreffende dit onderwerp.

Dan maar eens even kijken waar ik gebleven was. Oh ja, den cockpit. Het lag in mijn planning om die afgelopen weekend geheel af te werken maar helaas is dat er niet van gekomen. Het totale eindplaatje laat dus nog even op zich wachten maar toch denk ik dat ik wel het een & ander te melden/tonen heb...

Tussentijds heb ik me eerst nog even met wat OOB-spulletjes bezig gehouden en daarna ben ik even met AIRES gaan knutselen. De hoofdwerkzaamheden bestonden grotendeels uit wat heerlijk PE-origami. Immer leuk om te doen en daarnaast een zeer therapeutische bezigheid. :lol:

De OOB-stoel kon nog wat extra PE gebruiken. Zoals ik reeds had gemeld heeft Mr. Trumpeter in deze doos een aantal extra PE-onderdeeltjes gestopt maar in de bouwbeschrijving aangegeven dat deze niet worden gebruikt. Opvallend genoeg las ik in het verslag van Danny hetzelfde en bij het besnuffelen van zijn plaatjes mocht ik constateren dat bij zowel de 1/32 editie, alsmede de 1/48 editie hetzelfde advies door Mr. Trumpeter word gegeven. Tevens viel het mij op dat het in beide gevallen over 5 extra PE-onderdeeltjes gaat en tevens zijn deze extra-deeltjes volgens mij hetzelfde van aard/vorm. Evenals Danny, heb ik gesloten om deze onderdeeltjes toch toe te voegen, met dat verschil dat ik de extra riempjes iets ander heb geplaatst:

photo 402910

Verder heb ik even de moeite genomen om de plof-zetel van een kussentje te voorzien. Een simpel stukje plastic-card deed in dit geval uitermate goed dienst. Een simpele "modificatie" welke in mijn optiek de stoel ten goede komt. Na het aanbrengen van de laatste PE-onderdeeltjes heb ik het geheel even in de "badkuip" geplaatst. Wat mij betreft smoelt het allemaal lekker en moet ik stellen dat Mr. Trumpeter redelijk z'n best heeft gedaan.

photo 402909

Eenmaal tevreden over de resultaten betreffende de OOB-onderdeeltjes ben ik maar eens met het AIRES-setje gaan freubelen. Ook hier werden eerst de diverse onderdeeltjes schoon gemaakt en daarna werd er een kleine dry-fit gedaan om te kijken of we ergens tegen problemen aan zouden lopen. Voor wat betreft de onderlinge passing heeft AIRES & Co uitstekend z'n best gedaan.

photo 400859

photo 400858

Allemaal leuk & aardig, maar uiteindelijk moet al dat moois natuurlijk wel in de romp worden gelepeld. Evenals bij Danny het geval was, mocht ook ik constateren dat het een & ander redelijk past. Zoals te verwachten is het allemaal net een fractie te groot maar evenals mijn voorgaande ervaringen met AIRES zijn er geen extreme problemen welke niet op te lossen zijn. Ik hoor mijn alom gewaardeerde medebouwers alweer vloeken & tieren dat het allemaal weer eens niet past. Helaas vergeten ze even een paar zaken voor wat betreft resin...

Wanneer het op resin aankomt is het wel handig om even te weten dat dit spul gedurende het uitharden krimpt. Vervelend daarbij is het feit dat de "krimp-factor" helaas niet constant is. Het is dus nagenoeg onmogelijk voor een fabrikant als AIRES om hun AM-resin "pas-klaar" aan te leveren. Met het voorgaande in het achterhoofd, is het dus begrijpelijk dat ervoor word gekozen om de zaken iets groter te maken. Immers: materiaal verwijderen is over het algemeen makkelijker dan materiaal (en het daarbij behorende detail) toe te voegen...!!! Kortom, over het algemeen is dit spul eigenlijk bedoeld voor de ietwat meer ervaren bouwer. Uiteraard staat het een ieder vrij om deze producten aan te schaffen maar als je er niet mee overweg kunt, koop het dan simpelweg niet...

Goed, genoeg gezever. Shujaa heeft gesproken en hoopt dat jullie met de voorgaande kennis je individueel voordeel kunt doen.

Na de dry-fit van het AIRES AM was het tijd om hier maar eens mee te gaan freubelen. Ook hier werd met de plof-zetel begonnen welke uit twee resin onderdeeltjes bestaat:

photo 402913

Per definitie een stuk gedetaileerder dan het standaard Trumpeter OOB materiaal maar het komt pas echt tot leven wanneer het diverse PE word toegevoegd:

photo 402912

Kortom: nog meer PE-origami activiteiten op de agenda. Ik ben daarbij eerst maar eens begonnen met het uitzoeken & loshalen van de benodigde onderdeeltjes. Altijd een leuke bezigheid omdat dit spul over het algemeen erg fragiel is. Daarna was het zaak om de hele bende op te schonen. Ook hier gaat behoorlijk wat tijd in zitten omdat ik de kleine "fret-connectors" ongelooflijk storend vindt. Immer erg jammer te zien dat veel bouwers wel de moeite nemen om dit soort AM toe te passen, maar ogenschijnlijk niet over de discipline en/of vaardigheid beschikken om het spul netjes te verwerken... :(

Na een paar uurtjes knutselen ben ik dan uiteindelijk tot dit resultaat gekomen:

photo 402914

Onder de noemer van "vergelijkend warenonderzoek" kan ik dan nog even dit laten zien:
(op beide foto's geldt: links Trumpeter OOB en rechts AIRES)

photo 402915

photo 402916

Persoonlijk ben ik uitermate tevreden met de door mij behaalde resultaten. Het kan natuurlijk altijd beter maar wat mij betreft heb ik al mijn gestelde doelen weten te behalen:
1) geen enkel onderdeeltje verloren/verprutst
2) alles netjes kunnen aanbrengen
3) gedurende het knutselen heerlijk kunnen ontspannen en uiteindelijk weer een ervaring rijker

Vervolgens was het tijd om al die noeste arbeid van een kleurtje te voorzien. Hierbij heb ik me laten inspireren door het navolgende plaatje:

photo 400590

Nee bouwbroeders, Ruudje is niet seniel en weet dat hij het voorgaande plaatje reeds eerder heeft getoond. De reden waarom ik het nogmaals toon is simpelweg om het voor jullie iets makkelijker te maken zodat je niet terug hoeft te bladeren naar pagina "1" van deze bouw-sage. :lol:

Eerst maar eens kijken hoe het Trumpeter-geneuzel er na een verfbeurtje uit ziet:

photo 402917

En dit zijn de resultaten voor wat betreft AIRES:

photo 402918

"Vergelijkend warenonderzoekje":
(Links Trumpeter OOB en rechts AIRES)

photo 402921

En toen brak de grote speurtocht naar het befaamde turquoise-kleurtje aan... Zoals reeds vermeld heb ik in het ref-materiaal mogen ontdekken dat onze Russische vrinden een grote verscheidenheid aan turquoise toepassen, variërend van turquoise-groen tot turquoise-blauw en alles wat je daartussen kunt bedenken... Eveneens heb ik reeds vermeld dat ik geen zin had om deze kleur "kant & klaar" aan te schaffen en dus was het tijd om mijn meng-vaardigheden maar eens aan te scherpen. Verrassend genoeg bleek deze kleur verbluffend simpel te mengen...!!! Helaas blijkt dit kleurtje eveneens verdraaid lastig te fotograferen... Eerst maar eens een klein pallet aan diverse kleurtjes:

photo 402920

Vervolgens heb ik gedurende een korte meng-sessie besloten om deze kleur toe te gaan passen:

photo 402924

Ruudje heeft nog wat meer Russische Rakkers in z'n stash liggen en dus heb ik maar een oud Humbrol potje schoon gemaakt, volledig gevuld met mijn persoonlijke turquoise-creatie en het dekseltje even in de desbetreffende kleur gespoten. Als je al in staat bent om het Humbrol-nummer te lezen ("55"), bespaar je dan de moeite om deze "originele" kleur aan te schaffen. Humbrol "55" is van origine licht-blauw en dus niet het getoonde turquoise kleurtje...!!!

De voorgaande foto heb ik in ADOBE behoorlijk moeten bewerken om enigszins een indruk te geven van de uiteindelijke kleur. In realiteit is het een behoorlijk "schreeuwend" kleurtje turquoise-groen geworden waarbij ik opzettelijk heb gekozen voor een bijzonder intense kleur. De reden hiervoor is dat ik hoop dat het een & ander na een wash uiteindelijk uitkomt op de ietwat "vlakkere" beoogde kleur. Time will tell... Op de AIRES-pit ziet het er ongeveer als volgt uit:

photo 402922

Het volgende item op mijn agenda bestond uit het verder afwerken van beide cockpit's maar helaas heb ik deze werkzaamheden het afgelopen weekend niet kunnen voltooien. De instrument-panelen moeten nog verder worden afgewerkt en daarna zal het een & ander nog moeten worden voorzien van een wash en een dry-brush sessie. Wat dat betreft dus nog even geduld...

Eerder had ik reeds vermeld dat er achter de schermen echter wel driftig aan deze rakker werd gewerkt. Het is erg verleidelijk om alle zaken reeds te tonen maar ik wil de gehele bouw een klein beetje logisch laten verlopen in dit verslag en dus heb ik ervoor gekozen om veel zaken nu nog niet te tonen.

Naast het plaatsen van de cockpit moeten er tevens nog wat andere zaken worden gebouwd, alvorens de rompdelen kunnen worden samengevoegd. Gevoelsmatig zal het niet echt storend zijn om daar nu al iets van te laten zien, dus...

Laten we maar eens beginnen met de wielbak voor het neuswiel-landingsgestel. Dit feest bestaat uit 4 onderdelen welke in de basis goed passen. Om het echt allemaal goed in elkaar te knutselen zul je echter wel een beetje inventief te werk moeten gaan maar met wat vaardigheid komt dit allemaal dik voor elkaar.

photo 402923

photo 402927

Vervolgens zijn de wielbakken voor het hoofd-landingsgestel aan de beurt. Ditmaal maar liefs 5 onderdelen. :lol: Het hele spul past als een Zwitsers uurwerkje, mits je even de tijd neemt om alle onderdelen goed schoon te maken en vooraf te dry-fitten.

photo 402926

photo 402925

Het laatste stukje freubelwerk bestaat uit het samenstellen van de uitlaat. Ook hier heeft Mr. Trumpeter bijzonder fraai werk geleverd en om eerlijk te zijn steekt deze fabrikant met dergelijk werk menig AM-producent naar de kroon. Toegegeven dat het allemaal wat minder gedetailleerd is, maar injection moulding heeft nu eenmaal zo zijn limitaties...!!! De rookgenerator bestaat uit maar liefs 7 onderdelen welke perfect in elkaar passen:

photo 402929

Als we die hele mik dry-fitten, dan ziet dat er ongeveer als volgt uit:

photo 402932

Op de voorgaande foto zijn links & rechts twee clamp-shell onderdelen te zien. Deze worden uiteindelijk om de uitlaat geplaatst en zullen gedurende het inbouwen van de rook-generator dienen om het geheel in de romp te bevestigen. Ruudje heeft reeds gezien dat Mr. Trumpeter daar een leuk geintje in heeft "verstopt"... 8)

Daar waar ik de wielbakken nog niet in de verf heb gezet, heeft de exhaust echter reeds wel in de spuitschuur vertoeft. Hierbij heb ik mijn standaard procedure toegepast waarbij ik eerst het hele spul mat zwart heb getuft. Daarna heb ik de hele handel met zacht bruin "geneveld":

photo 402928

Het daadwerkelijke effect is een beetje lastig om middels flits-fotografie foto-technisch goed vast te leggen. Het mag lijken alsof deze fuel-to-noise converter een paar jaar op de schroothoop heeft gelegen maar ik kan u verzekeren dat het er in realiteit allemaal genuanceerder uitziet. Het navolgende plaatje geeft een iets betere impressie:

photo 402930

Als laatste plaatje in deze update nog even dit. De kenners onder ons zullen weten dat de F-4 Phantom echt geen kleine jongen is en ik ben ervan overtuigd dat de Flogger (qua formaat) naast dit beest "verbleekt", maar als ik de beide kachelpijpen (in dezelfde schaal !!!) even naast elkaar leg...:

photo 402931

Zo mede bouwstrijders, daarmee komt deze update tot een eind en denk ik een redelijke invulling aan mijn belofte te hebben gegeven. Hopelijk vindt ik deze week ergens een gaatje om de cockpit volledig af te kunnen werken. Als dat allemaal lukt dan zal het samensmeden van de romp ook niet lang meer op zich laten wachten en wellicht dat er in de volgende update nog wat meer zaken kunnen worden getoond...

Stay tuned...!!!

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement