Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 21:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 31 jan, 2017 21:37 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik vind het weer eens tijd voor een tussendoortje. Iets wat niet te moeilijk was, maar wel iets ongebruikelijks.
M'n keuze viel daarom op een Bf109. Wat daar ongewoon aan is? Well, deze heeft een V-staart!.

Mag ik u voorstellen:
Bf109G-0 V48:
Afbeelding

Er bestaan maar 3 foto's van het origineel, waarbij deze allen op de staart gefocust zijn. Sommige dingen zullen giswerk blijven, maar dit verslag op hyperscale heeft me een hoop info gegeven: http://hsfeatures.com/features04/bf109g0vtail32ir_1.htm

Aanvankelijk kon ik maar weinig vinden over deze kist, maar toen kwam ik plots deze site met originele documenten tegen: http://www.me109.info/files/v48/erprobung-v48.php

De korte versie van het verhaal is dat men met deze nieuwe staart wilden kijken of het invloed (voordelen) had m'b't de stabiliteit van het toestel en de gedragingen tijdens de start en landing. Zover mijn kennis van de Duitse taal mij toelaat begrijp ik dat de V-staart niet echt veel deed om de stabiliteit te verbeteren, al kwam de topsnelheid van het toestel wel wat hoger te liggen.

Wat er uiteindelijk met het toestel is gebeurd is mij onduidelijk, maar het is niet ondenkbaar dat het toestel weer met een conventionele staart werd uitgerust, en dat het toestel in dienst ging.

Los daarvan, een V-staart staat niet slecht op een '109, en dus was al snel besloten dat dit mijn tussendoortje zou worden.

De kit die ik ga gebruiken is de G-2 van Hasegawa:
photo 399508

Deze ombouwset gebruik ik om het toestel een V-staart te geven:
photo 399509
De inhoud van deze set laat ik zo zien, eerst even de doos legen:
photo 399511
photo 399512
photo 399513
photo 399514
photo 399515
photo 399517

En dan de inhoud van de ombouwset:
photo 399518
photo 399519
Er zijn een paar dingetjes die wat bijgewerkt moeten worden, maar all in all is het toch bruikbaar materiaal.

Dan gelijk maar wat bouwstappen.
Het eerste wat ik deed was het amputeren van de staart (doen die tonijnvissers op Discovery ook altijd):
photo 399520

De cockpit kon van onder in de romp geschoven worden, dus ik kon eigenlijk direct al de romphelften tegen elkaar plakken. De propeller en de spinner moesten toch beide in dezelfde kleur, dus die hebben we ook gelijk maar in elkaar gegooid.
photo 399522

De bovenkant van de neus is 2 keer meegegeven; één in plastic, één in resin. Het plastic exemplaar is voor een G-6 geloof ik, dus ik mocht deze ronde het resin exemplaar gebruiken. Echter is deze een millimeter te kort...
photo 399521
Best vreemd aangezien het plastic exemplaar prima past... Ach ja, dat vullen we wel op.

Naast de geamputeerde staart zijn er meerdere dingen die van deze kit moeten verdwijnen, zo ook de 4 kleine luchthappertjes (2 aan elke zijde) achter de spinner:
photo 399524
Dat moeten we binnenkort ook maar eens doen.

Well, dat was het tot zover.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 jan, 2017 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
He wat leuk Danny, deze ga ik binnenkort ook starten. Maar dan de GarteX doos. Ik mag wel zeggen dat het resin er van Gartex net wat beter uit ziet.

Succes met deze gave 109.



Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 feb, 2017 7:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Persoonlijk vind ik vliegtuigen met een V-staart helemaal niets. Wat mij wel erg kan bekoren is dat iemand het aandurft om van een "gewoon" toestel er een met een V-staart te maken. Ik blijf je graag volgen met dit projectje. Succes.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 feb, 2017 11:15 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Grof gietwerk van de staart en die cowling lijkt een simpele vulklus. Staartpunt was niet geverfd?

Succes Jugg


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 feb, 2017 17:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi, ik denk dat het uiteindelijk niet doorgegaan is omdat de mechaniek voor de bediening van de V-staart redelijk ingewikkeld was. De stuurvlakken moeten zowel naar dezelfde kant als tegengesteld kunnen bewegen. (Ben ik te weten gekomen toen ik opzoekingen deed voor mijn Fouga... normaal staan er daar ook links naar meer info hierover.)

Veel succes met deze

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 feb, 2017 1:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Ik ben ook begonnen aan een Bf-109 maar dan een recente kit van Airfix. Wie had kunnen denken dat Airfix Hasegawa ooit zo had kunnen inhalen en dat voor 12 euro voor zo een doosje haha. Het is net wat groffer dan die van Eduard, maar echt een prachtig passend geheel.

Dit gaat wel een hele leuke uitvoering worden met die staart zo, maak er wat moois van.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 nov, 2017 12:01 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Toen ik op de beurs in Telford met deze kit bezig was besloop me plots het gevoel dat ik als het goed is hier nog een verslag had staan wat nodig eens geüpdate moest worden...
Na 9 maanden en 3 weken mocht het ook wel tijd worden inderdaad... :roll:

Even met sneltreinvaart door de bouwstappen, wegens 't gekke ding staat al in de verf intussen... :roll:
Volgens de kit moesten er 2 extra paneel lijnen ingekrast moeten worden, en ik had al wat tape op de juiste plekken geplakt hiervoor, maar kennelijk ben ik helemaal vergeten om deze lijnen in te krassen wegens ze zitten er niet in, en toen ik onderstaande foto na die 9 maanden zag kon ik me ook niet meer voor de geest halen waar de tape voor was... :roll:
photo 399525

Het spuiten van de wielbakken en interieur was niet bijster spannend. RLM02 voor de wielbakken en RLM66 voor de cockpit.
photo 399526

De cockpit is subtiel verweerd met een drybrush en een washje:
photo 399990
Instrumentenpaneeltje, ook niets bijzonders:
photo 399992

En toen zat de cockpit in de romp:
photo 399991
photo 399993
photo 399994

Resin vroege stijl wielen:
photo 399995

En toen was het nog een redelijke uitdaging om de nieuwe staart goed passend te krijgen. De romp was namelijk wat breder dan het resin staartstuk, maar met wat doorzettingsvermogen is het toch aardig gelukt.
photo 399996
photo 399997
photo 399998

En toen kon ik de spuit gaan pakken. Ik had geen masking set kunnen vinden voor de cockpit, dus die heb ik tot zover even achterwege gelaten.
photo 426428

In het verleden heb ik al vaker discussies gezien over mottling en of het nu wel of niet met een sjabloon te spuiten is. Het geval wilt dat dit toestel een mottling had die prima met een sjabloon gespoten kon worden, en ik heb ook een sjabloon liggen. Echter... Ik zat in Engeland, en dat sjabloon lag thuis... :roll:
Dus ook deze ronde heb ik freehand mogen spuiten. In principe ging dat wel goed, maar op sommige plekjes werkte de verf een beetje tegen (tipdry en sputteren), wordt waarschijnlijk tijd voor een nieuwe nozzle, deze is intussen ook al 4 jaar oud en intensief gebruikt.
photo 426429
photo 426430
photo 426432
Propeller heeft een laagje RLM70 zwartgroen gekregen as usual.
De staart was ook een uitdaging, of tenminste, het uitlijnen van de staart, maar ook dat is aardig gelukt. Om de staartvlakken wat steviger vast te zetten heb ik in zowel de staartvlakken en de achterromp gaatjes geboord en de boel met 1mm messing buis vastgezet (mede mogelijk gemaakt door Looney).
Toen alles gespoten en gemonteerd (tot zover) was is er een laag P+ over het toestel gegaan en een dag later ben ik begonnen met decallen.
En intussen ligt de '109 er zo bij:
photo 427497
photo 427498
photo 427499
Misschien dat ik morgen, op de ESM, nog verder ga met decallen.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 nov, 2017 13:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Leuk tussendoortje, wat heb je die staart mooi schoongemaakt.
Jammer dat ik hem niet op de ESM kan zien. (Huiselijke verplichtingen nemen morgen teveel tijd in beslag)

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2017 10:44 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Danny, ik kan je niet bereiken via de mail. Is al gemeld bij BBT. Ik zou je n.a.v. zaterdag mijn adresgegevens toesturen i.v.m. het opsturen van de Renzan Mijn adres is;

Jan Voorbij
Praagsingel 18
3404 CD IJsselstein

mailadres voor de zekerheid;
jan.voorbij@gmail.com

vrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2017 14:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Hebben we die staart er uiteindelijk to netjes opgekregen he.

Mooi ding ook in het eggie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement