Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 11 feb, 2017 10:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi schilderwerk Rob. Knap gedaan.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 feb, 2017 11:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Dat ziet er inderdaad knap uit!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 feb, 2017 21:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 11 sep, 2013 13:26 pm
Berichten: 87
Heel mooi gelukt het verfwerk!
Citaat:
of eventueel rondom aftapen

Goed idee, wel opletten of de verf goed is gehecht, anders trek je het zo weg


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 feb, 2017 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Met tape ga ik inderdaad erg voorzichtig zijn, want reparatie van een beschadigde verf laag is vrijwel inmogelijk. Ik heb inmiddels wat "vakken" met verdunde olieverf bewerkt. Ligt nu te drogen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 feb, 2017 12:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
robh schreef:
Met tape ga ik inderdaad erg voorzichtig zijn, want reparatie van een beschadigde verf laag is vrijwel inmogelijk.

Is het een idee eerst het aluminium te voorzien van een beschermende laklaag? Dat help ook voor een betere hechting en minder kans op beschadigingen bij het verwijderen van tape.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 feb, 2017 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de roeren en wat andere panelen uit de hand een zeer verdunde wash van gele olieverf gegeven en het verschuifbare deel van de inlaat een zwarte olieverf was. Zoals gebruikelijk is die na 24 uur drogen nog steeds plakkerig, dus decals kunnen er nog niet op.
Verder het neusje zwart geschilderd.

photo 401425

Ook uit de hand. De randjes worden nog wat bijgewerkt met de fine liner, als het zwart droog is. Weer eens naar de foto's gekeken (want op de instructies in de kit hoef je niet te rekenen): Ook de staart heeft nog wat zwart.

photo 401424

En het zwart op de neus boom loopt verder door.

photo 401423

Op een paar foto's is te zien dat de boom zelf ook gekleurd is.

photo 401428

Eens kijken of ik dat kan schilderen, of gedeeltelijk met decals kan doen.
Tenslotte nog de "neusjes" van de fairing voor het landingsgestel aan de vleugeltippen. Op een aantal foto's geel, op andere een beetjemet een oranje zweem. Maar begonnen met geel (Humbrol 7).

photo 401422

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 feb, 2017 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Valt mij nu pas op dat de verdikking (probe?) op het kielvlak een grote scheur lijkt te hebben. Hoort dit zo?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 feb, 2017 19:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik neem aan dat je die open naad tussen romp en kielvlak bedoelt? Nee, dat hoort niet zo. Er zit wel een luik vlak voor en net onder die "inlaat" (dus een spleet), maar dat loopt niet zo ver door. En op het "serietoestel" (zonder staak op de neus) is de hele inlaat weg en is er in het geheel geen naad (en het luik blijft vrij).
Wordt dus gerepareerd :roll:

Rob

Update: Inmiddels is de kier opgevuld met Vallejo putty. Ik ben blij dat ik bij het schilderen geen tape gebruikt heb, want bij het verwijderen van het teveel aan putty met een nat wattenstaafje wreef ik op een plek de aluminium laag gewoon weg. Dat betekent straks ook heel voorzichtig zijn bij het aanbrengen van de decals.

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 feb, 2017 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Voor de zwarte banden op de staak voor de neus heb ik gekozen om er decals voor te maken. Die kunnen na aardig wat rekenwerk als cirkelsectoren getekend worden.

photo 401507

Ik heb wel de openingshoek wat vergroot, zodat er een kleine overlap ontstaat. Deze decal gaat geprint worden op clear decal papier en het geel wordt doorschijnend. De staak is inmiddels ook geel geverfd. Droogpassen van een printje:

photo 401508

Ook de tippen van het horizontale staartvlek zijn geel gemaakt.

photo 401504

In zijaanzicht:

photo 401506

De spleet tussen kielvlak en romp is weg en de verfschade gerepareerd. Ik ga nu eerst het model in de glansvernis zetten om problemen bij het plaatsen van de decals te voorkomen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 feb, 2017 22:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
robh schreef:
Ik ben blij dat ik bij het schilderen geen tape gebruikt heb, want bij het verwijderen van het teveel aan putty met een nat wattenstaafje wreef ik op een plek de aluminium laag gewoon weg. Dat betekent straks ook heel voorzichtig zijn bij het aanbrengen van de decals.

Hoi Rob, waarom inderdaad niet eerst een laklaagje? Aluminium is kwetsbaar en met een laagje erover neemt de hechting ook toe. Plakband en decals zullen dan niet snel meer voor problemen zorgen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement