Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu ma 13 jul, 2020 23:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2016 23:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Het intake-plaat-euvel heb ik enigszins opgelost met een plaat plasticcard. Het is aardig gelukt zonder al te veel hak- en breekwerk. Uiteraard zal veel wegvallen aangezien de gehele neus zwart zal worden. Verder zitten de intakes zelf ook gemonteerd en voorzien van het nodige plamuurwerk..

Afbeelding

Afbeelding

Ook de MLG bays voorzien van enig PE.
Afbeelding

Enn er is goed nieuws, de postbode kwam op kerstavond langs (arme jongen, werken met kerstavond...) met een mooi pakketje voor mij! Sneller dan gedacht was daar mijn GE-J-79 van Italeri! Goede service daar inderdaad.
Laten we eens kijken wat voor buit we binnen hebben.

De main components van de motor zelf. Ziet er goed uit, veel pijp- en kabelwerk is als reliëf gegoten, en heel strak ook! Nu zie ik zeker dat er nog heel wat mist, maar dat is aan mij om dat toe te voegen.
Afbeelding

Een mooie voorkant met turbine en startmotor, heel netjes gegoten ook. Dit wordt een mooi stukje bouw, nu enkel mijn airbrush aan de praat krijgen.. :roll:
Afbeelding

Afbeelding

De straalpijp is zeer net uitgevoerd en in de kwaliteit die je ook kan verwachten bij resin aftermarketsets. Ik had dit graag ook bij mijn staalpijpen van mijn Phantom gezien, dus wellicht dat ik hier nog een setje voor aanschaf. Ik heb goede verhalen gehoord over zowel Eduard als Aires, maar beiden schijnen ze te klein te zijn. Nog maar even overwegen dus hoe en wat.

Afbeelding

En dan het uiteinde van de turbine met daaraan de ignitor van de afterburner. Ik heb veel foto's ervan, dus dit kan ik helemaal naar mijn zin maken.
Afbeelding

Het wordt hier enkel maar leuker!

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2016 2:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 feb, 2007 13:12 pm
Berichten: 464
Woonplaats: Klundert
Even een klein vraagje,

De van de Legends cockpit passen niet goed, beter gezegd ze passen voor geen meter. Daarop heb ik besloten om deze ook maar te scratchen. Nu heb ik gezien dat jij dit hebt gedaan ondermeer met een stukje papier. Hoe heb jij dat vast gemaakt?
Gr
Rogiér

P.S.
Wel een leuk project hoor de kit met losse motor. Succes man.

_________________
Aer mea arena est


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2017 1:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Welke onderdelen bedoel je precies? Dat woord is bij je vraag net weggevallen :lol: .
Over het algemeen heb ik mijn papieren delen bevestigd met een mengseltje van houtlijm met secondelijm.

Verder is er niet zo veel progressie hier, wegens "arme student" nog eventjes aan het sparen voor juiste schuurmiddelen alvorens de primer erop kan. Wel heb ik het nodige afplakwerk al gedaan, en nog steeds veel plamuren. Voor deze bouw ben ik overgegaan op de plasticputty van Vallejo. Het aanbrengen is geweldig, een mooi dun lijntje, maar waar ik gewend was van Revell Plasto dat het enigszins uitzette, krimpt deze putty blijkbaar. Ik heb gelezen dat men deze plamuur ruim een week laat drogen alvorens te schuren en volgens mij is dat zo gek nog niet. Tijdens mijn vorige schuurwerkzaamheden vond ik de putty een aardig rubberachtige textuur hebben na één à twee dagen drogen. Affijn, eerst maar een paar fotootjes, want dat is altijd leuker dan tekst :wink: .

Eerst maar wat afplakwerk. De windscreen eerst, van buiten en van binnen. Eerst een laagje primer binnenin (wit, dan correspondeert dat straks mooi met het witte randje om de ramen heen), en daarna mat zwart. De buitenkant gaat direct met de rest van de kist mee.
Afbeelding

Afbeelding

Raar genoeg wanneer ik de tape daarna verwijderde, ging een deel van de verf als een rubberbandje mee... Gebeurt dit vaker? Of heeft het met mijn tape te maken?

Maargoed, intussen ging ik verder met afplakken van de cockpit.
Afbeelding

Afbeelding

De rechterintake heeft nog echt wel wat TLC nodig om egaal te worden, dus daar is een goede laag plamuur overheen gegaan. Er zat echt een duidelijk dal in, waardoor het nooit mooi zou aansluiten. Dus breed plamuur aangebracht om dit "dal" op te vullen.
Afbeelding

Afbeelding

Nu is het zaak het zooitje goed te laten drogen en intussen op zoek naar de juiste kleuren voor de J-79, te beginnen met de straalpijp. Volgens Italeri moet dat Interior Green, maar voor wat ik heb gezien blijft daar weinig van over. Kortom, even experimenteren met kleurtjes, tinten en krijt :wink:

Tot de volgende!! :brouw:

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2017 0:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Okay, ik zou graag jullie hup hebben met betrekking tot basiswerk: plamuren.. Op de één of andere manier heb ik allemaal kratertjes en gaten in mijn plamuurwerk zitten, en lukt het niet om de laag egaal te schuren met het bodemoppervlak waardoor er een lelijke las-achtige naad overblijft.. Is wellicht mijn schuurmethode niet goed? Om mijn resultaat te bekijken breng ik een dun laagje grijze verf aan om te checken, maar ik ben verre van tevreden met dit resultaat...

Dit is wat het nu is (helaas wat lastig te zien op de foto, maar met het blote oog ziet het er echt vreselijk uit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover deze nachtmerrie :lol: , nu over tot wat kijk- en vergelijkwerk.

Afbeelding

De krachtbron van de F-4F Phantom II is de door MTU in licentie gebouwde General Electric J79-GE-17A. De basis van dit type is de GE-J79 serie, waarvan ook een industriële variant bestaat: de LM1500. Deze laatste motor is in de core (de binnenkant van de motor) identiek aan de J79. Alle partnummers zijn gelijk en de onderdelen kunnen (en worden ook!) onderling uitgewisseld. Het verschil tussen de LM1500 en de J79 zit hem in twee belangrijke dingen. De J79 is bedoeld om vliegtuigen een voorwaartse snelheid te geven, kortom, het doel van de motor is de luchtverplaatsing. De luchtverplaatsing is bij de LM1500 secundair. Het primaire doel is de aandrijving van een gearbox (versnellingsbak), een shaft (as) of een andere mechanische verbinding. De uitlaat van de motor is dus een dingetje. De lucht van de J79 moet na de turbinebladen door een pijp geleid worden met een verstelbare uitlaat, zodat daar ook weer krachtwinning kan plaatsvinden. Verder heeft de J79 een afterburner (naverbrander) die voor nóg meer voortstuwingsvermogen zorgt.

Hierbeneden zien we een mooi voorbeeld van de LM1500 en een industriële toepassing van deze motor. Plaatjes geleend van internet :)

Afbeelding

Zoals je ziet is dit niet echt een uitlaat voor een F-4 of een F-104.
Afbeelding

Hier zien we de LM1500 in de toepassing: in dit geval een AC-generator. Bron van internet.
Afbeelding

"Maar Lars, waar is die motor nou?" Rustig maar lieve straalmotormuisjes, jetporn is about to be served! :brouw:
Afbeelding

Daarrrrr is 'ie! Zoals je kunt zien is de voorkant heel bekend, alleen heeft deze motor het achterwerk van een echte Amerikaanse vrouw. (murmelt iets over een zeker Kardashian :roll: )

De opstelling ziet er wel leuk uit, maar wat doet het nou precies? Nou, kijkt ende huivert beste TurbojetToppers, zo ziet de opstelling er schematisch uit.
Afbeelding

De klinknageltellers onder ons is het vast al wel opgevallen dat die LM1500 best mooi kaal is. De J79 daarentegen is compleet behangen met bekabeling, piping (leidingwerk) en nog meer ellende. Dit alles omdat in het vliegtuig weinig ruimte is voor een goede controlekamer waar alle bediening overzichtelijk is neergezet. De motor wordt vanuit de cockpit bediend en moet verder praktisch zichzelf redden (om het maar even zo basic te stellen). Verder heeft de J79 zoals al eerder gezegd een verstelbare uitlaat, die ook weer moet worden aangestuurd. Er moet dus ook een hydraulisch systeem op de motor zitten.

Als een gezwel kleeft het leidingwerk om de J79 heen. (Foto van een J79-15A, maar het verschil is nihil.)
Afbeelding

Dit mooie patroontje is voor de fuel-injection (brandstoftoevoer) van de nabrander.
Afbeelding

"Wat is nou het verschil tussen de J79-15 en jouw J79-17? Voilà :wink:
Afbeelding

"Lars, dit is een leuk verhaaltje hoor, maar waarom betrek je die LM1500 nou in dit verhaal terwijl de Phantom toch met de J79 vliegt?" Laatst heb ik de motor van de Italeri F-104 gekocht. Dit zou een representatie moeten zijn van de J79-GE-15, een iets eerdere variant dan mijn beoogde -17, maar niet veel verschillend. Nu is dit een mooie basis voor de motor, er zit veel mooi basisdetail op. De actuators (zuigers) van de VSV's (Variable Stator Vanes) zijn netjes weergegeven (wat plat wellicht, maar dat is te accenturen). Ook de gearbox van de startmotor is goed weergegeven. Verder is een aantal leidingen meegegoten, maar daar houdt het ook wel op.. De motor lijkt een hele goede weergave van een LM1500! :D

Afbeelding

Afbeelding

Kortom, het is nu zaak om uit te zoeken welke systemen er zoal in de brij onder en om de motor handen. Ik weet al dat ik het mooie patroontje van de afterburner fuel injection system kan gaan bouwen. Het leuke is, de basis van dat systeem zijn vier parallel lopende leidingen die geheel om de pijp lopen. Díe zijn wel meegegoten. Jammer dat het chique dan weer achterwege is gelaten. Maargoed, more work for me :brouw:

Over work gesproken, de vlampijp is intussen gekleurd en de twee helften zijn verenigd (zoals ook al op de foto's hierboven te zien was). Het detail in de pijp is subliem. Heel subtiel maar erg waarheidsgetrouw.

Afbeelding

Wel blijf je een klein naadje zien, maar dat zie je vooral nu met de flits aan. Verder valt het mee.
Afbeelding

Verder ben ik begonnen met een ontwerp voor een tweede J79, maar dan deels opengewerkt. Ik hoop hiermee als basis de motor van Ruud/Shujaa te gebruiken. Verder heb ik op internet dit exemplaar gevonden, dat vind ik een mooie inspiratiebron voor deze motor:
Afbeelding

Al met al nog genoeg leuks in het vooruitzicht, maar voor nu even rustig opwarmen bij de kachel van onze Griekse vrienden (mooi he, Rogier :wink: )
Afbeelding

Tot de volgende! :brouw:

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2017 8:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 2510
Woonplaats: nieuw vennep
Lars, Voor het schuurwerk gebruik ik wel altijd iets van een schuurblokje. Dit kan een stevig stuk schuim zijn of ook wel schuurpapier gelijmd op een stukje styreen. Als ik niet iets stevigs gebruik krijg ik hetzelfde als jij nu hebt.

Die laatste foto is wel een hele fraaie!

_________________
Gr, Ferry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2017 9:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 6907
Woonplaats: Ingelmunster
Ik weet niet juist hoe je geschuurd hebt, maar het lijkt alsof de plaats waar je onderdelen tegen elkaar komen langs beide zijden naar binnen getrokken zijn, waardoor je een hele brede V dient op te vullen. Het lijkt toch zo, aangezien je de buitenkanten schuurt en in het midden bijna niet volgens de foto's. Ik werk dan met zo'n olieverfspateltje die ik gebruik om het plamuur open te strijken, en na verschillende sessies heb je een aanvaardbaar resultaat. Daarna dien je wel opnieuw te graveren. dikke secondenlijm kan ook helpen voor de kleine spleetjes, maar niet te lang wachten dan na het drogen om te schuren...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2017 11:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1587
"POTVERDRAAID...!!!"

Met het schaamrood op de kaken zie ik daar ineens een J-79 op mijn werkblad liggen waar ik recent nog bij bedacht: "Daar was iets mee..."

Tussentijds een passend doosje gevonden om het spul op te sturen en dus het een & ander maar direct verpakt. Even je adres trachten op te zoeken maar dat heeft Ruud Chaoot natuurlijk weer eens ergens "veilig" opgeborgen. Te veilig dus... Gelieve nogmaals te PB-en en dan gaat het spul morgen terstond op de post. :oops: :oops: :oops:

Voor wat betreft je "plamuur-probleem":
De meeste soorten plamuur hebben allemaal wel hun eigenaardigheden Lars. De ene soort krimpt, de andere soort laat weer luchtbelletjes achter en ga zo maar door. Wat je mogelijk kunt doen is om je werk "naar wens" te plamuren & te schuren en het vervolgens een weekje laten drogen. Eventuele onregelmatigheden kun je dan daarna met een dun laagje seconden-lijm wegwerken. De voordelen van seconden-lijm zijn dat het erg snel droogt, niet krimpt, geen vervelende luchtbelletjes bevat, bikkelhard uitdroogt, gemakkelijk te schuren is en zich (indien gewenst) bijzonder goed laat polijsten.

Het nadeel is echter dat het enigszins bros en bikkelhard word waardoor graveren enige vaardigheid vereist. Voor het opnieuw aanbrengen van een "verloren" panel-line gebruik ik (indien mogelijk) dan ook een Photo-Edged zaagblad. Bijvoorbeeld:
TAMIYA bestel-nummer (74094 14707004 SUS304), Luchtvaart-Hobby-Shop 14,95 Euro.

Voor het wegwerken van grotere beschadigingen (giet-deuken en dergelijke) gebruik ik graag MILLIPUT. Dit is een 2-componenten putty welke in 3 gradaties te verkrijgen is. Ik werk graag met de fijne gradatie ("wit") omdat deze een erg fijne structuur heeft. Na het mengen van de (gewenste hoeveelheid) 2 componenten heb je een soort deeg wat zich erg makkelijk laat vormen (en dus ook geschikt is om eventueel sculpturen mee te maken). Door gebruik te maken van een klein beetje water kun je het gemakkelijk glad strijken. Het laat zich erg makkelijk schuren en is te vergelijken met het schuren van "krijt". ("Droog" schuren omdat het oppervlak van het spul anders weer in een soort zacht papje veranderd...) Op het navolgende Y-T linkje kun je een indruk krijgen van het werken met dit spul:

https://www.youtube.com/watch?v=iWT9mnaUy0M

Voor alle middeltjes geldt uiteraard dat het oppervlak schoon moet zijn om een optimale hechting te verkrijgen (even met wat spiritus ontvetten is afdoende).

Succes !!!

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2017 0:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Ik schuurde inderdaad met enkel schuurpapier tegen de duim. Tot dusver ging dit altijd wel prima, maar het zou inderdaad best kunnen dat ik die hele brede V zelf momenteel stimuleer. Dat moeten we natuurlijk niet hebben, haha :mrgreen: , dus, ik ga mijn schuurpapier op een blokje lijmen. Ik laat snel weten hoe het resultaat is, eerst maar eens focussen op mijn tentamenweek.

Iedereen natuurlijk enorm bedankt voor de tips en het meedenken!

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2017 18:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 feb, 2007 13:12 pm
Berichten: 464
Woonplaats: Klundert
Succes met je project. Word een dikke motor, zeker als je hem helemaal tot in de detail wil nabouwen.
Ene succes met je school he :brouw:
Rogiér

_________________
Aer mea arena est


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 feb, 2017 0:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Zo, tentamens achter de rug, dat moet gevierd worden met een heerlijk middagje prutsen. Let's tackle the gear! De poot van het neuswiel is mooi gegoten. Het schijnt iets te dun te zijn wat ik had begrepen, maar ik vind het niet storend. Wel vind ik het kabel-technisch wat kaal, dus: kaarsje erbij, draadjes trekken en plakken maar!

Afbeelding

Afbeelding

Verder ben ik begonnen met de helm van de vlieger. Ik weet nog niet precies wat ik met de vlieger wil doen. Het leek me leuk om hem half op de ladder te zetten, maar dat vergt wel een ingrijpende operatie. Nu ben ik zwaar aan het overwegen om dat Milliput eens aan te schaffen, daar moet vast wel wat leuks mee te vouwen zijn om de piloot te laten staan. Ik heb helaas maar één figuurtje, mocht iemand anders nog een 1/32 phantom vliegertje kunnen missen, ik hou me aanbevolen :lol: .

Ik wilde graag de mooie helm die te zien was bij het Pharewell event. Welke dan? Deze:
Afbeelding
Bron

Zwart: is te doen. Oranje: is ook te doen. Blokjes? Hmmmm, zo'n vergevorderd afplakker ben ik absoluut nog niet. We niet sterk is moet slim zijn, dus: de sparedecaldoos erbij gepakt. Kijk, een velletje van de A-10 Thunderbolt II Warthog van Revell in 1/144. Die staarten... Die hebben een blokjespatroon bovenaan. Het is misschien niet ideaal, maar met een beetje puzzelen is dit ervan gekomen. Niet schrikken, de rest van de helm is enkel nog primer!!

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet het, het is niet het juiste type en de blokjes zijn wat klein, maar het kan ermee door vind ik. Het was in ieder geval een leuk puzzelexperiment :mrgreen:

Tot de volgende! :brouw:

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement