Okay, ik zou graag jullie hup hebben met betrekking tot basiswerk: plamuren.. Op de één of andere manier heb ik allemaal kratertjes en gaten in mijn plamuurwerk zitten, en lukt het niet om de laag egaal te schuren met het bodemoppervlak waardoor er een lelijke las-achtige naad overblijft.. Is wellicht mijn schuurmethode niet goed? Om mijn resultaat te bekijken breng ik een dun laagje grijze verf aan om te checken, maar ik ben verre van tevreden met dit resultaat...
Dit is wat het nu is (helaas wat lastig te zien op de foto, maar met het blote oog ziet het er echt vreselijk uit:
Tot zover deze nachtmerrie
, nu over tot wat kijk- en vergelijkwerk.
De krachtbron van de F-4F Phantom II is de door MTU in licentie gebouwde
General Electric J79-GE-17A. De basis van dit type is de GE-J79 serie, waarvan ook een industriële variant bestaat: de
LM1500. Deze laatste motor is in de
core (de binnenkant van de motor) identiek aan de J79. Alle
partnummers zijn gelijk en de onderdelen kunnen (en worden ook!) onderling uitgewisseld. Het verschil tussen de LM1500 en de J79 zit hem in twee belangrijke dingen. De J79 is bedoeld om vliegtuigen een voorwaartse snelheid te geven, kortom, het doel van de motor is de luchtverplaatsing. De luchtverplaatsing is bij de LM1500 secundair. Het primaire doel is de aandrijving van een
gearbox (versnellingsbak), een
shaft (as) of een andere mechanische verbinding. De uitlaat van de motor is dus een dingetje. De lucht van de J79 moet na de turbinebladen door een pijp geleid worden met een verstelbare uitlaat, zodat daar ook weer krachtwinning kan plaatsvinden. Verder heeft de J79 een
afterburner (naverbrander) die voor nóg meer voortstuwingsvermogen zorgt.
Hierbeneden zien we een mooi voorbeeld van de LM1500 en een industriële toepassing van deze motor. Plaatjes geleend van internet
Zoals je ziet is dit niet echt een uitlaat voor een F-4 of een F-104.
Hier zien we de LM1500 in de toepassing: in dit geval een AC-generator.
Bron van internet."Maar Lars, waar is die motor nou?" Rustig maar lieve straalmotormuisjes, jetporn is about to be served!
Daarrrrr is 'ie! Zoals je kunt zien is de voorkant heel bekend, alleen heeft deze motor het achterwerk van een echte Amerikaanse vrouw. (murmelt iets over een zeker Kardashian
)
De opstelling ziet er wel leuk uit, maar wat doet het nou precies? Nou, kijkt ende huivert beste TurbojetToppers, zo ziet de opstelling er schematisch uit.
De klinknageltellers onder ons is het vast al wel opgevallen dat die LM1500 best mooi kaal is. De J79 daarentegen is compleet behangen met bekabeling,
piping (leidingwerk) en nog meer ellende. Dit alles omdat in het vliegtuig weinig ruimte is voor een goede controlekamer waar alle bediening overzichtelijk is neergezet. De motor wordt vanuit de cockpit bediend en moet verder praktisch zichzelf redden (om het maar even zo basic te stellen). Verder heeft de J79 zoals al eerder gezegd een verstelbare uitlaat, die ook weer moet worden aangestuurd. Er moet dus ook een hydraulisch systeem op de motor zitten.
Als een gezwel kleeft het leidingwerk om de J79 heen. (Foto van een J79-15A, maar het verschil is nihil.)
Dit mooie patroontje is voor de
fuel-injection (brandstoftoevoer) van de nabrander.
"Wat is nou het verschil tussen de J79-15 en jouw J79-17? Voilà
"Lars, dit is een leuk verhaaltje hoor, maar waarom betrek je die LM1500 nou in dit verhaal terwijl de Phantom toch met de J79 vliegt?" Laatst heb ik de motor van de Italeri F-104 gekocht. Dit zou een representatie moeten zijn van de J79-GE-15, een iets eerdere variant dan mijn beoogde -17, maar niet veel verschillend. Nu is dit een mooie basis voor de motor, er zit veel mooi basisdetail op. De
actuators (zuigers) van de
VSV's (Variable Stator Vanes) zijn netjes weergegeven (wat plat wellicht, maar dat is te accenturen). Ook de gearbox van de startmotor is goed weergegeven. Verder is een aantal leidingen meegegoten, maar daar houdt het ook wel op.. De motor lijkt een hele goede weergave van een LM1500!
Kortom, het is nu zaak om uit te zoeken welke systemen er zoal in de brij onder en om de motor handen. Ik weet al dat ik het mooie patroontje van de afterburner fuel injection system kan gaan bouwen. Het leuke is, de basis van dat systeem zijn vier parallel lopende leidingen die geheel om de pijp lopen. Díe zijn wel meegegoten. Jammer dat het chique dan weer achterwege is gelaten. Maargoed,
more work for me Over
work gesproken, de vlampijp is intussen gekleurd en de twee helften zijn verenigd (zoals ook al op de foto's hierboven te zien was). Het detail in de pijp is subliem. Heel subtiel maar erg waarheidsgetrouw.
Wel blijf je een klein naadje zien, maar dat zie je vooral nu met de flits aan. Verder valt het mee.
Verder ben ik begonnen met een ontwerp voor een tweede J79, maar dan deels opengewerkt. Ik hoop hiermee als basis de motor van Ruud/Shujaa te gebruiken. Verder heb ik op internet dit exemplaar gevonden, dat vind ik een mooie inspiratiebron voor deze motor:
Al met al nog genoeg leuks in het vooruitzicht, maar voor nu even rustig opwarmen bij de kachel van onze Griekse vrienden (mooi he, Rogier
)
Tot de volgende!