Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2016 19:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Phantoms zijn gaaf. Ik ga je zeker volgen.

Al je modellen zijn het waard om afzonderlijk bij eindfoto's zonder verslag te plaatsen. Ik kreeg ook wel is het idee dat niet iedereen al zijn modellen liet zien. Men zal z'n redenen hebben maar in ieder geval 3 foto's per model bij daglicht is toch zo gedaan? We hebben een visuele hobby dus laat maar komen dat 1/144 spul.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2016 20:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Pascal Dupont schreef:
En een leuk "on-board" filmpje : https://vimeo.com/88580110


Nog veel leuker om te zien hoe deze knakker op de tijd-marker 06:04 van het filmpje, zijn zuurstof-masker vol-blaft...!!!
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2016 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Heerlijk dit om te lezen :) Vanavond eventjes eraan gezeten en de eerste cockpitwand is geplaatst. Er moet nog de nodige detaillering bij vanzelfsprekend, maar het begin is er. Tot dusver ben ik wel tevreden over hoe het eruit ziet. Tevens zijn de sidepanelen van decals voorzien. De decals reageren goed op Sol voor zover ik merk, maar zoveel ervaring heb ik daar ook nog niet mee. Al met al liggen ze mooi over de knopjes heen nu.

De ejectormarks zullen door de tissue niet te zien zijn gelukkig.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Doosje gescratcht...
Afbeelding

En alles nog eventjes los op zijn plek. Doosje is intussen grijs, moet nog een volgende laag hebben.
Afbeelding

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2016 14:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
De achterste cockpit vordert aardig. Het paneel is gedaan en komt overtuigend over. Verder even alles los op de plek gezet om te zien hoe en wat.
Afbeelding

Afbeelding



terwijl die ligt te drogen heb ik even onderzoek gedaan naar het voorste panel. Ik heb intussen veel variatie in F-4 cockpits gezien, maar deze vorm ken ik niet. Ik herken wel onderdelen ervan, maar die zijn niet goed weergegeven of niet op de juiste plek. Ik kan twee dingen doen.
1. Ik laat het zo, met de decal eroverheen ziet het er toch wel overtuigend uit en wie boeit het dat de vorm niet correct is?
2. Opereren.

Eerst een foto van het origineel geleend van Airliners.net:
Afbeelding

En dit is het panel dat Revell mij voorschotelt.
Afbeelding

Ik vind dat de cockpit van een vliegtuig als die te zien is zo overtuigend mogelijk moet zijn. Ik vond de vorm van het paneel niet goed genoeg en simpelweg niet herkenbaar als zijnde F-4 Phantom paneel. Dus: het mes erin.
Afbeelding

En na een kleine plamuursessie en een laagje verf erover hebben we dit. Nog niet mooi afgewerkt, maar we komen ergens.
Afbeelding

Ik kan me nu ook richten op het maken van de hendels voor het landingsgestel en de tailhook. Al met al nog zat te doen voordat er gelijmd kan gaan worden :p
Tot de volgende! :brouw:

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2016 15:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Wat ik aan (moderne) vliegtuigen altijd zo imposant vind zijn de instrumentenpanelen... klokje hier, wijzertje daar, hier een lampje, daar een lampje, knopjes overal... kun er maar uit! Stel je voor dat dat ooit in een auto ook zo zou zijn! :lol:
Nu ja, het is en blijft indrukwekkend en als ik dan zie hoe realistisch modelbouwers dat op schaal maken, soms, zoals hier nu ook weer, lijkt het wel een echte cockpit! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2016 17:53 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Vanwege mijn nieuwsgierigheid naar modellen in de 1/32 schaal ga ik even in volg modus.

Succes met de bouw!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2016 19:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Er zit inderdaad wel verschil in de foto en jou ip. Goed dat je het gaat aanpassen. Ga je links ook nog iets wijzigen? Ik blijf je volgen want ooit......

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 nov, 2016 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Die linkerkant is inderdaad ook niet zoals het heurt. In eerste instantie vond ik het er nog wel mee door kunnen, maar ik ben blij dat ik even preciezer heb gekeken. Als ik domweg de decal eroverheen gemikt zou hebben was het faliekant misgegaan. Na enige studie in dit deel van het paneel heb ik besloten om eenzelfde ingreep als rechts uit te voeren. Hieronder een plaatje ter vergelijk.

Afbeelding

Het is duidelijk te zien dat de decal gebaseerd is op het echte paneel, al komt het niet 1 op 1 overeen. Dat is best leuk, maar dan moeten de onderliggende details wel corresponderen met het plaatje. Als dat niet zo is, pas dan op zijn minst het plaatje op de decal aan, anders krijg je enkel maar rare bulten in je paneel. Zoals te zien is op het plastic paneel, enkele klokken komen overeen, maar er zitten ook onderdelen die compleet uit de lucht zijn komen vallen. Gelukkig is de decal hier enigszins op aangepast.

Afbeelding

We kijken naar deze foto. Als we de twee middelste schermen als referentie nemen (okay, ze zijn niet de juiste verhouding, kijk maar naar de onderkant van het paneel, daar zit nog genoeg grijs terwijl dat niet zo hoort), maar dan zien we dat het rood-omcirkelde klokje niet juist staat. Gelukkig staat ie op de decal ook niet goed. De onderkant van het paneel heeft er zowaar een rij klokken bij, die in het echt niet bestaan (zie blauwe ovaal), en het stuk op de verdikking in het gele vierkant (wat dan zowaar wel weer overeenkomt) hoort op het paneel zelf en niet in het subpaneel. Dat wordt opereren, net als de klokken rechts. De linkerkant is dan wel weer natuurgetrouw, maar de contour is enkel verkeerd van vorm. Dat is niet zo'n nachtmerrie gelukkig, zeker omdat die afgeronde kant niet zichtbaar is. Kortom, het gaat ook goed knippen worden in de decals ;)

Het onderste paneeltje ga ik gladschuren sinds de decal (decal 9, die overeenkomt met de werkelijkheid) niet overeenkomt met het reliëf op het plastic.

Tot zover een gedeelte van de planning voor de verbouwing van het paneel. De verbouwing zelf zal ik stap voor stap gaan beschrijven. Tot de volgende! :brouw:

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 nov, 2016 19:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Goed, dan gaan we nu over naar het betere hak- en breekwerk. Het is eerst zaak om het uitstekende paneel te verwijderen. Dat is op zich geen probleem, al probeer ik wel het reliëf van de naastgelegen instrumenten intact te houden.

Afbeelding

Dat paneel gaat even aan de kant, nu moeten er wat instrumenten worden weggeschuurd.
Afbeelding

Na het wegschuren van de overtollige instrumenten op het main panel moet bij het linker paneeltje nog een rijtje instrumenten verdwijnen. Het leuke van dat rijtje is dat wat er op het plastic te zien is niet overeenkomt met de decal, en dat geen van beiden te vinden zijn in de originele cockpit. :lol: . Kortom, weg ermee. Dit blijft er over.
Afbeelding

Na een laagje verf en decals komt er iets uit dat al aardig wat wegheeft van een cockpitpanel van een F-4F Phantom II. De decals blijken wel rijkelijk snel te breken, zeker als ze zijn doorgesneden. Voor mijn gevoel ziet het er overtuigend uit in ieder geval.
Afbeelding

De afgesneden panelen worden vervolgens onder een hoek geschuurd en uitgelijnd op hun plekje. Daarna kunnen de sidepanels een kleurtje krijgen en decals ontvangen. Gelijk ook de pedals voorzien van PE en een kleurtje, evenals de stuurknuppel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dan is van de kuip tot nu toe dit het totaalplaatje. e
Afbeelding

Ik heb even in mijn scrapbak gekeken voor wat leuke onderdelen om wat hendels mee te maken. Een strut van een 1/48 F-16 gear en de geleiderail van een F-16 in 1/144 waren wat ik zocht. Even op maat maken en een kleurtje geven, en ik had ineens een gear lever en tailhook lever. Kwestie van aan het panel lijmen en klaar is Klara! (het paneel ziet er behoorlijk slordig uit, maar ik denk dat dat komt door de flits en de glanslak).

Afbeelding

Nu verder met de cockpitwanden en dan kunnen de romphelften dicht! Tot de volgende! :brouw:

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 nov, 2016 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 21 mei, 2006 19:29 pm
Berichten: 1086
Woonplaats: Oudenbosch
Als ik de foto's zo kijk van het orgineel en de kit snap ik waarom je het doet en zeker in deze schaal.

Resultaat mag er zijn. Zullen er toch ook genoeg zijn die voor de makkelijke weg zullen kiezen. Ben benieuwd wat het gaat worden.

Gr Ashwin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement